אמיר איל
צילום: יח"צ
ראיון

אמיר איל שורי: מסמן 4 גורמים שיתדלקו את הבורסה בארץ - "הולכים לעליות"

המעו"ף מדשדש 3 שבועות מול ראלי בוול סטריט (ה-S&P500 בשיא כל הזמנים). "שחרור האסירים גורם לי בחילה, אבל לבורסה זה טוב"

שוב תשואת חסר. אחרי ראלי משמעותי ופריצת רמת ההתנגדות, המעו"ף דורך במקום כבר כמעט 3 שבועות. באותו הזמן, מדד ה-S&P500 חזר לשבור שיאים לאחר פיתרון משבר תקרת החוב. המדד האמריקני זינק בשבועיים האחרונים בלא פחות מ-6% ואת יום המסחר האחרון סגר בשיא כל הזמנים. האם שוב הכיוון הוא דשדוש מתמשך או שמדובר בעצירה לקראת מהלך נוסף?

Bizportal שוחח עם יו"ר קבוצת אינפיניטי, אמיר איל, שב ב-22 באוגוסט התארח באולפן BizportalTV ודיבר על אפשרות למהלך עליות חד ומהיר באחד העם.

האם המגמה השורית נבלמה? "לא הייתי אומר את זה בכלל. אנחנו רואים שהשוק מעכל את הרמה הנוכחית. הוא יכול לדשדש בה לתקופה קצרה, הוא יכול לעשות רגרסיה קטנה, אבל אין כאן שינוי מגמה. להפך, יש כאן 4 גורמים שירימו את הבורסה עוד יותר:

1. המינוי של קרנית פלוג לנגידת בנק ישראל תומך בשוק מכיוון שהמטרה העיקרית שלה תהיה שמירה על שוק התעסוקה. היא לא תתן לגורמים כמו הנדל"ן להתוות את הכיוון. לכן, הורדת ריבית נוספת יכולה לבוא עוד היום ואם לא, זה יקרה בהמשך. פלוג לא תיתן לשקל להתחזק וזה טוב לבורסה. כשהריבית תהיה נמוכה מאוד המשיקיעים יחפשו חלופות והבורסה היא ללא ספק אחת כזו. הנגידה תעשה הכל כדי שהדולר יעלה והיצואנים יתחזקו וברור שזה טוב לבורסה.

2. מימון החברות הבורסאיות הפך זול מאוד. הפירמות מצליחות לממן את הפעילות שלהן בזול מאוד, בנוסף להנפקות אדירות בעיקר בשל המימון הזול מאוד שהן יכולות לגייס, כמו למשל הנפקת האג"ח של גזית גלוב שנעשתה בתנאי ריבית מאוד נוחים. החברות האלה יציגו ריווחיות גדולה יותר בשל תנאי המימון האלה.

3. טעמי הציבור. הציבור נהר עד לאחרונה לקרנות הכספיות והוא ימשיך לראות ריבית נמוכה מאוד. עכשיו אנחנו רואים שהציבור הולך לקרנות אג"ח והוא כבר גולש לקרנות 90/10 (10% מנייתי) בואך 80/20 - והרי לנו כניסה למניות, במינון נמוך, אבל הולך וגדל דרך הקרנות. הציבור מביא כסף לשוק וזו רק ההתחלה.

4. כל המשקיעים בנדל"ן נעצרו. הם רואים את ההשקעה שלהם בדירות מניבה תשואה נמוכה משמעותית בגלל העליה הגדולה במחירי הדיור והם יחזרו לכיוון הפיננסי. כשאני אומר ששוק הנדל"ן נעצר, אני שם דגש על הנדל"ן להשקעה, ומכאן שהשוק הפיננסי הופך אטרטיבי."

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אז אנחנו אמורים לצפות שהראלי יחזור ובגדול?

"זה לא 'וואן וויי טיקט', אבל יש מצב מאוד חזק להמשך גל העליות. אני רוצה להוסיף שהחברות בצעו התאמות בתקופת הפוסט רגולציה ושינו את מבנה ההוצאות. אנחנו רואים הרבה חברות מרוויחות יפה ברמת מכפילים לא גבוהה, וכשהריבית בשפל. כרגע לוקחים בשוק אוויר."

איל לא מתעלם מהשינוי הגיאופוליטי באיזור ואומר "בקטע הביטחוני, למרות ששחרור האסירים גורם לי בחילה, הוא מעיד על כך ש'תהליך השלום' (אם אפשר לקרוא לזה כך), בכל זאת מתקדם מתחת לראדר וגם זה טוב לבורסה."

לדף הציטוט של המעו"ף ומשחק עם הגרף - לחץ כאן

תגובות לכתבה(46):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 34.
    אזרח 01/11/2013 11:21
    הגב לתגובה זו
    חלילה לא לפגוע לעצמך בפרנסה
  • 33.
    מאיר 29/10/2013 10:46
    הגב לתגובה זו
    לך ללמוד
  • 32.
    יכולה לתדלק את הבורסה בארץ - ימים יגידו באם זה נכון ? (ל"ת)
    גם בוננזה 6 של גבעות 29/10/2013 09:35
    הגב לתגובה זו
  • 31.
    דברים בדיעבד איפה היתם ביוני יולי??? (ל"ת)
    קוקר 29/10/2013 07:35
    הגב לתגובה זו
  • 30.
    ניתוח יפה אייל (ל"ת)
    משקיעה 28/10/2013 23:09
    הגב לתגובה זו
  • 29.
    הבנאדם הזוי.... (ל"ת)
    אלירן 28/10/2013 21:30
    הגב לתגובה זו
  • 28.
    דני מאיצקו 28/10/2013 19:04
    הגב לתגובה זו
    ....גם החבר אמיר מאופנהיימר כתב דברים די דומים במהותם לאלו שלך! אם שניכם באים מעולם לימודי הכלכלה, אז...יש בי(למעשה בנו!) כעס רב על הטעיית הציבור! אני מבין דבר או שניים במיקרו ומקרו כלכלה! ולשמוע את דיבריכם בעת הזאת.....ממש לא לעניין...!
  • 27.
    [email protected] 28/10/2013 19:02
    הגב לתגובה זו
    כדאי לכם להציץ בקופות הגמל וההשתלמות של אינפיניטי. (אמיר אייל הוא היו''ר )מקום ראשון במסלול אג''ח חברות בחודש האחרון.
  • 26.
    דן 28/10/2013 17:36
    הגב לתגובה זו
    רק מדדי vanguard עם דמי ניהול של עד 0.1%. ניהול אקטיבי מת.
  • 25.
    החקלאי הגלילי 28/10/2013 17:20
    הגב לתגובה זו
    אבל הבעיה הגדולה היא... שאתה א ו ה ב כסף!!! ובאם זה טוב לבורסה אז קדימה "שישחררו". עבודה בחיים לא ידעתם מזה. כמו כל היהודים בגלות אתה חיי מלופת
  • 24.
    יופיטר שוקי הון 28/10/2013 17:07
    הגב לתגובה זו
    לא הרווחתי שקל
  • 23.
    רונית 28/10/2013 17:02
    הגב לתגובה זו
    תיזהרו בתי ההשקעות חכמים בדיעבד ואחרי שקנו בקרוב יהיה מימושים אדירים- יתרצו את זה ממלא סיבות הבורסה עלתה וזה רק תיקון, יש בעיה במשק, ואירן אירן עוד בדרף, וכמובן הודעה על השיחות שלום שגשלו. הזמן הכי טוב לברוח שלא נדבר על עוד רעידות אדמה שירסקו את הגז נפט אחרי שפימפמו את רציו, דלק , ישראמקו... גם 40% בקרוב הקריסה כי גז זה ב 2019 והלאה...
  • מנסה להוריד את מניות הגז? אמורים להביא מילארדי $$$?! (ל"ת)
    אורי 28/10/2013 18:53
    הגב לתגובה זו
  • המחשב 28/10/2013 17:16
    הגב לתגובה זו
    מוכן לשתף אותך בהבנה שלי את שוק ההון במידה ואת עוסקת בו ומרכזת את הרוב באופציות
  • 22.
    אורי 28/10/2013 16:51
    הגב לתגובה זו
    הציבור קורא את מה שאתה כותב ומגיב מידית . בירידות של 0.7% וזאת כשהעולם ממשיך לעלות. שום טיעון "מקצועי" ו"הגיוני" לא משחק כאן אלא רק מעשי נוכלות מצד קבוצה מסוימת מאד בשוק ההון.
  • 21.
    gg 28/10/2013 16:38
    הגב לתגובה זו
    יותר גרוע מ 2008 כי הפעם אין את הנזילות שהיית בזמנו ולא יהיה מי שיקלוט מכם את הסחורה המעה תהיה קצרה ומיידית כמעט ללא אפשרויות מימוש
  • 20.
    נדביק את הפער. זה ברור (ל"ת)
    דוד 28/10/2013 16:31
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    קבלתם הזדמנות היום להצטייד ברציו במחיר מציאה. (ל"ת)
    רציו-נל 28/10/2013 16:31
    הגב לתגובה זו
  • רונית 28/10/2013 17:04
    הגב לתגובה זו
    איך פרייארים לא מתים...
  • אז מה ? קודם כל 2016?! אז מה שזה עתידי? זה לא $$? (ל"ת)
    אורי 28/10/2013 18:55
  • רציו-נל 28/10/2013 17:37
    הבית שלך. רציו בממונט עליה אדיר . עם רצף של דברים טובים שיגיעו אליה בזה אחר זה בזמן הקרוב. אז יותר טוב לבריאות שלך שתקחי את זה בחשבון.
  • 18.
    שורית 28/10/2013 16:06
    הגב לתגובה זו
    יישר כוח!
  • 17.
    נו אז למה אין עליות? (ל"ת)
    גל 28/10/2013 15:34
    הגב לתגובה זו
  • מי אמר? 28/10/2013 16:24
    הגב לתגובה זו
    עליות זה גם: יום ירידות ויומיים עליות
  • 16.
    המקור 28/10/2013 15:30
    הגב לתגובה זו
    לי גורם בחילה שמנכלים של בתי השקעות תמיד שוריים , תמיד חושבים שהשוק יעלה, תמיד אופטימים . כבר אין תרוצים לעליות אז עכשיו - " שחרור אסירים זה טוב לבורסה ", השמש זורחת בבוקר זה גם טוב לבורסה . אובמה גרד באוזן זה טוב לבורסה .
  • הייתי עכשיו בשרותים, זה טוב לבורסה (ל"ת)
    שי 28/10/2013 15:56
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    לפני שהבועה מתנפצת, כל "המומחים" משכנעים להכנס לבורסה. (ל"ת)
    ראובן 28/10/2013 15:25
    הגב לתגובה זו
  • בועה ? 28/10/2013 15:58
    הגב לתגובה זו
    אנשים מופסדים על כיל, ח"ל, מניות הבנקים, טבע, בזן, אל על, ....... ומניות קטנות נוספות במה יש פה בועה בדיוק? התחזיות שלך שצריך ירידות כי אתה בשורט? למה למשל כיל בועה וטבע בועה? מה עם לאומי? סתם לקשקש זה משחרר אבל עדיף לשתוק מלדבר שטויות
  • 14.
    סרטים רבותי סרטים ,יותר זול ממניות . (ל"ת)
    בא 28/10/2013 15:19
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    בא 28/10/2013 15:17
    הגב לתגובה זו
    מצויין של טרנטינו ,האלוהי ,על אנדריאוטי .
  • 12.
    החוזה 28/10/2013 15:13
    הגב לתגובה זו
    ב-1987 נפלה הבורסה בארה"ב ב-50% תוך 20 דקות..
  • רונית 28/10/2013 17:06
    הגב לתגובה זו
    ביום הראשון היה מינוס 17%
  • חזקה צודקת הגיע 590 שם התעשרתי (ל"ת)
    המחשב 28/10/2013 17:33
  • 11.
    איך שהתחיל לדבר הבורסה עברה לירידות... (ל"ת)
    הבחור פשוט "גאון" 28/10/2013 15:09
    הגב לתגובה זו
  • לא נכון 28/10/2013 16:26
    הגב לתגובה זו
    מנהל תיקים משתדל להפסיד פחות בירידות ולהרויח יותר בעליו. זה לא שייך לשכר הטרחה שלו. בלי לקוחות (מחוסר הצלחה) - אין גם עמלות.
  • 10.
    אז איפה העליות . (ל"ת)
    בא 28/10/2013 15:08
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אז למה אתה מגלה לנו במקום לקנות ?? (ל"ת)
    מנש 28/10/2013 14:52
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    קשקשן. 28/10/2013 14:44
    הגב לתגובה זו
    תרד חזק. זאת בורסה ישראלית הכל דפוק כאן.
  • 7.
    shalom1960 28/10/2013 14:40
    הגב לתגובה זו
    שלום לכולם מסכים עם אייל שכיוון השוק הוא למעלה כל ירידה תהיה לצורך עליה כאשר היום אני מאמין שנראה ירידה במדד של עוד רבע אחוז וזה טוב לבורסה כאשר נראה מימושים בדרך ועליות מתונות יותר אבל העליות ימשכו לפחות עד סוף השנה עם גלישה לינואר הירידות אם יהיו יגיעו באזור מרץ אפריל עד אז נהיה יותר חכמים בהצלחה לכולם
  • 6.
    אבי 28/10/2013 14:36
    הגב לתגובה זו
    זאת אומרת... לברוח!!!
  • 5.
    B,s 28/10/2013 14:35
    הגב לתגובה זו
    חבר'ה הכסף החכם יוצא בהדרגה , כול הממליצים רוצים לצאת .
  • 4.
    ריבית נמוכה זה דבר רע. וקרנית ממשיכה לטעות... (ל"ת)
    מה שנכון: הנדל"ן ירד 28/10/2013 14:32
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    השוק הולך ליפול לך בין הידיים...אין לך מושג-בזק,כיל,בזן (ל"ת)
    מיכה 28/10/2013 14:31
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בנימין 28/10/2013 14:31
    הגב לתגובה זו
    בינו מכר פז, אליהו מכר לאומי....
  • לא דומה 28/10/2013 16:27
    הגב לתגובה זו
    שלא קשורים למצב הבורסה.
  • 1.
    אחד בפה ואחד בלב. (ל"ת)
    שנאמר 28/10/2013 14:29
    הגב לתגובה זו
רשף טכנולוגיות מרעומים
צילום: רשף

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים

מנדי הניג |

ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.

רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע  ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר. 

נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.

הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך. 

בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.

נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.

אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים. 


הצבר נפל

בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל: 


השקעות אלטרנטיביותהשקעות אלטרנטיביות

השקעות אלטרנטיביות אינן מילה גסה, אבל חייבים להפסיק להשוות תפוזים לתפוחים

הדיון על "קריסת" השוק האלטרנטיבי מפספס את העיקר - אין דבר כזה שוק אחד או מודל אחד; בין פלטפורמות אחראיות עם מנגנוני חיתום וביטחונות לבין גופים שנשענו על הון חדש בלבד, עובר קו דק שמפריד בין ניהול סיכון מושכל לבין הימור מסוכן - טור תגובה של אייל אלחיאני  מייסד ומנכ"ל טריא
אייל אלחיאני |

בטור שהועלה כאן ניסו להסביר "מה קרה" לשוק ההשקעות האלטרנטיביות. שמות מוכרים כמו הגשמה, סלייס, טריא ואחרות נזרקים יחד לסל אחד, כאילו מדובר באותו מוצר, באותו מודל ובאותה רמת סיכון ולא היא.

מדובר בטעות יסודית, כמעט פדגוגית: אין דבר אחד שנקרא “השקעה אלטרנטיבית”.

השקעה אלטרנטיבית היא שם גג למאות מודלים שונים: מאשראי צרכני, דרך מימון נדל״ן, ועד השקעות אנרגיה וקרנות חוב. בין קרן גמל שגייסה כספי חוסכים והשקיעה אותם בפרויקטים כושלים בניו־יורק, לבין פלטפורמת הלוואות בין עמיתים שמאפשרת השקעות מגובות נדל״ן בישראל - אין שום דמיון, לא ברמת הפיקוח, לא במבנה ההשקעה ולא ברמת השקיפות. מדובר במוצרים שונים בתכלית. כל זאת בנוסף להשפעה המהותית על התחרות ועל האימפקט החברתי.

הציבור הישראלי צמא לאפיקים אלטרנטיביים, וזה לא מקרי. במשך עשור של ריבית אפסית, משקיעים נאלצו לבחור בין תשואה זעומה בבנק לבין השקעות ספקולטיביות בחו״ל. ההשקעות האלטרנטיביות, כשהן מנוהלות נכון, יצרו אפיק שלישי - כזה שמחבר בין הכלכלה הריאלית (דיור, אשראי לעסקים קטנים) לבין הציבור הרחב, ומאפשר תשואה ראויה לצד ביטחון יחסי.

אבל בין זה לבין “שיווק אגרסיבי של חלומות” יש תהום.

ההבדל האמיתי איננו בסיפור השיווקי, אלא בניהול הסיכון.

מי שבנה מנגנון בקרה, שקיפות, חיתום וביטחונות איכותיים - הוכיח את עצמו גם בתקופות משבר ושרד. מי שבנה על זרימה אינסופית של כסף חדש - קרס. זה כמובן נכון להשקעות אלטרנטיביות כמו גם לבנקים שונים בארץ ובעולם (שחלקם קרסו וגרמו להפסדים משמעותיים למשקיעים).

להכניס את כולם לאותה רשימה זה כמו לכתוב שטסלה וניסאן הן “שתי חברות רכב” - עובדתית זה נכון, אך מהותית מדובר בשני מוצרים שונים לחלוטין מכל הבחינות.