חבל הצלה לדנקנר: אמבלייז ונץ מציעות לרכוש השליטה באידיבי ב-826 מיליון ש'

השליטה באמבלייז, שבקופתה 140 מיליון דולר, נרכשה אתמול ע"י חברת BGI, שבשליטת, מיכאל גרנובסקי
אבי שאולי | (1)

ערב החלטת נושי קבוצת אידיבי על גורל השליטה בחברה, מנסות שתי חברות להשתלט עליה: אמבלייז, הנמצאת בשליטת מיכאל גרנובסקי, וקבוצת נץ, המצאת בשליטת, ז'אק אמויאל, טוני אלישע ושלמה אליה, הגישו הצעה לרכישת השליטה בחברת אידיבי החזקות תמורת 826 מיליון שקל.

אמבלייז וקבוצת נץ ירכשו את השליטה (80%) בחברת אידיבי אחזקות שבשליטת נוחי דנקנר תמורת 826 מיליון שקל. יתרת המניות (20%) ישארו בידי בעלי השליטה הנוכחים שבראשם עומד נוחי דנקנר.

לפני כן BGI בי.ג'י.איי הנמצאת בשליטת איש העסקים היהודי אוקראיני, מיכאל גרנובסקי, רכשה 20% מחברת אמבלייז. גרנובסקי שולט בחברת BGI, באמצעות חברת ZBI זד בי איי דרך קרן צדקה בשם "חבד BV 770". הבוקר נסחרה BGI בפתיחת המסחר בשווי של 59 מיליון שקל. ZBI נסחרה הבוקר בפתיחת המסחר בשווי של 55 מיליון שקל.

חוב האג"ח: אחזקות - 2 מיליארד שקל ופיתוח - 4 מיליארד שקל

לפי התוכנית תוקם חברה חדשה בשם NEWCO שתוחזק בשיעור של 30% ע"י נוחי דנקנר ו-70% ע"י חברת אמבלייז. NEWCO תחזיק ב-72% מחברת אידיבי אחזקות, קבוצת נץ תחזיק ב-8% ובעלי מניות קיימים בחברת אידיבי אחזקות יחזיקו ב-20% הנותרים.

לאידיבי אחזקות חוב של כ-2 מיליארד שקל למחזיקי אג"ח ולחברה הבת שלה חוב של כ-4 מיליארד שקל למחזיקי אג"ח. נושי אידיבי אחזקות יקבלו לידיהם 50% מידי החברה הבת אידיבי פיתוח, הנמצאת היום בבעלות מלאה של אידיבי אחזקות. ה-50% הנותרים באידיבי פיתוח יהיו בידי קבוצת השליטה החדשה באידיבי אחזקות.

ב-22.8 יתקים דיון בביהמ"ש המחוזי בת"א לגבי עתיד השליטה באידיבי

העסקה הנוכחית, אם תצא לפועל, תיאלץ לעבור מספר אישורים. ברקע החלטת נושי אידיבי אחזקות להתנגד להסדר החוב של החברה ולמעשה להשתלט על נכסיה. דנקנר נאחז בקרנות המזבח, אלא שביום ראשון (18.8) תהיה הצבעה סופית של נאמני אג"ח אידיבי אחזקות.

אידיבי אחזקות ניסתה במקביל ללא הצלחה לדחות את אסיפות נושים במטרה לנסות לדחות את הקץ, אך לוח הזמנים נותר קצר: אידיבי פיתוח אמורה למכור את השליטה בכלל ביטוח בתוך שבוע (עד ה-22.8) וביום ראשון (ה-25.8) יתקיים דיון בבית המשפט המחוזי בת"א לגבי השליטה החברה.

מחזיקי האג"ח של חברת BGI מתנגדים לעסקה וביום שני יתכנסו במשרדו של עו"ד גיא גיסין, המייצג אותם. איש העסקים יעקב (לוקסי) לוקסנבורג, בעל השליטה בחברת לפידות, מחזיק באג"ח של BGI, ומנסה לסכל את העסקה המוצעת.

אמבלייז הייתה שווה בשיאה 8 מיליארד דולר

חברת אמבלייז (Emblaze) נוסדה בשנת 1994 על ידי אלי רייפמן ושותפיו. המניה הונפקה בבורסה הראשית בלונדון (LSE) ובשיאה נסחרה לפי שווי של 8 מיליארד דולר. אלא שהחלום לטלפון נייד ישראלי קרס ובקופת החברה נותרו 140 מיליון דולר. המניה (סימול BLZ) נסחרת במחיר ששיקף לחברה שווי של כ-50 מיליון ליש"ט.

קבוצת נץ, בניהולו של צבי איציק, היא חברת החזקות השולטת ב"נץ מלונות", "אלעד גלובל" וב"מנדלסון תשתיות". החברה נסחרה הבוקר בפתיחת המסחר בשווי של 77 מיליון שקל.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שאול 15/08/2013 09:18
    הגב לתגובה זו
    הרי גם הם "יחזרו" בהם מהקניה. רק כסיל ימשיך להאמין !!!
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה מכרז אלקטרה

קבוצת אלקטרה אלקטרה 4.29%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.


מה זו אגרת גודש ולמה בכלל הולכים לשם

אגרת גודש היא מס תחבורתי שנגבה מנהגים שנכנסים עם רכב פרטי לאזורים עמוסים, בדרך כלל בשעות השיא. הרעיון פשוט: מי שנכנס למרכז המטרופולין בתקופות העומס משלם יותר, ומי שנוסע בשעות אחרות או בוחר בתחבורה ציבורית משלם פחות או לא משלם כלל.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

זינוקים בביטוח - הראל כבר גדולה מהבנק הבינלאומי; קמהדע נפלה 5%

בדקנו: מי 3 המניות הכי טובות של דצמבר (בינתיים) ומה הסיבות?  אוריון זינקה ב-18% ביומה הראשון בבורסה, סוגת עלתה 2%

מערכת ביזפורטל |

  


מניות הביטוח ממשיכות לזנק. מדד הביטוח טס - מדד ת"א-ביטוח  

הראל כבר עולה בשווי על השווי של הבנק הבינלאומי - תראו כאן את השווי של חברות הביטוח הגדולות מודגש בצהוב, ואת המיקום שלהן בטבלת החברות הגדולות בבורסה: 

דו"ח חדש של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר מציג תמונת מצב חיובית של ההשקעות הזרות בישראל. בעוד שנת 2024 הסתיימה בירידה מתונה, הנתונים לחציון הראשון של 2025 מצביעים על התאוששות משמעותית בזרימת ההון הזר למשק. על פי הדו"ח, בחציון הראשון של שנת 2025 נרשמו בישראל השקעות זרות ישירות בהיקף של כ-10.2 מיליארד דולר. מדובר בחציון החזק ביותר מאז שנת 2021, שבה נרשמו השקעות בהיקף של כ-14 מיליארד דולר באותה תקופה. נתון זה מייצג עלייה של 35% לעומת החציון המקביל בשנת 2024, שבו הסתכמו זרמי ההשקעות הנכנסות בכ-7.5 מיליארד דולר בלבד. ד"ר שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מציין בדבריו הפותחים את הדו"ח: "ההתאוששות נתמכת בהתפתחויות אזוריות חיוביות ובהסרת איומים ביטחוניים, אשר תרמו להפחתת פרמיית הסיכון של ישראל, לירידה בתשואות האג"ח לטווח ארוך, לחזרת חברות תעופה זרות ולעלייה במדדי המניות המקומיים." - השקעות זרות בישראל: המחצית הראשונה של 2025 החזקה ביותר מזה ארבע שנים