אקסלנס על פרטנר: "הרע עדיין איננו מאחורינו; מחיר היעד 18 שקל"

(עדכון) מנהל המחקר ב-IBI: "יש כמה איתותים מדאיגים כשמסתכלים לעבר שנת 2013, ובראשם השחיקה בהכנסה ממוצעת למשתמש. תהליכי ההתייעלות בחברה לא מצליחים להדביק את הפגיעה בהכנסות"
יעל גרונטמן | (1)

"הדוחות של פרטנר היו חלשים אבל בצפי", אמר בשיחה עם Bizportal מנהל המחקר של בית ההשקעות IBI, אורי ליכט , בתגובה לדוחות שפירסמה חברת הסלולר הבוקר והצביעו על המשך השחיקה בהכנסות, ירידה בהכנסות המוצעות למנוי ונטישה המונית של לקוחות. לדבריו, "הפירסום המוקדם של דוחות סלקום רמז לנו כיצד יראו גם דוחות פרטנר". ליכט משאיר את המלצתו למניית פרטנר "נייטרלי" עם מחיר יעד של 26 שקל. לדוחות פרטנר

למרות שהדוחות עמדו בציפיות מציין ליכט כי "בכל זאת יש כמה איתותים מדאיגים כשמסתכלים לעבר שנת 2013, ובראשם השחיקה בהכנסה ממוצעת למשתמש שירדה ב-10 שקלים ל-87 שקלים. כמו כן תהליכי ההתייעלות בחברה לא מצליחים להדביק את הפגיעה בהכנסות ולכן נרשמה שחיקה חזקה בהכנסות".

בהתייחסו לרווח הנקי של פרטנר שעמד על 102 מיליון שקלים מציין האנליסט כי יש לשים לב כי "הרווח הנקי כלל הטבת מס בהיקף של כ-15 מיליון שקל והושפע מהוצאות מימון נמוכות מאוד כתוצאה מירידת המדד ברבעון הרביעי".

ליכט מכיר בכך שפרטנר ממשיכה בתהליך התייעלות מאסיבי כשצימצמה את כוח האדם שלה ב-2500 עובדים בשנה החולפת, דבר שבא לידי ביטוי בירידה בהוצאות על השכר. אך מציין כי החברה איבדה במהלך 2012 כ-200 אלף מנויים וברבעון הרביעי לבד איבדה 66 אלף מנויים.

לדבריו, "ברבעון הרביעי קיבלה החברה החלטה אסטרטגית להעלות הילוך במאבק בחברות החדשות שנכנסו לשוק הסלולר המקומי, גולן טלקום והוט מובייל, והשיקה מבצע דרך המותג 012 מובייל חבילה במחיר של 44 שקל לחודש בלבד, דבר שיוביל בשנת 2013 לצד ירידה מתונה יותר בבסיס המנויים - לשחיקה חזקה יותר בהכנסה הממוצעת למנוי".

"נקודת האור בדוחות היא תזרים המזומנים החזק של החברה, אליו גם התייחס מנכ"ל החברה, חיים רומנו. התזרים הגבוה יעזור לפרטנר להתמודד ולהקטין את רמות המינוף וצפוי להיות אחד הדברים העיקריים שיעזרו לה לעבור את שנת 2013, שצפויה להיות לא פשוטה".

"מתחת לקליפות ניתן לראות את הבעיות"

דוב רוזנברג, אנליסט התקשורת והטכנולוגיה בכלל פיננסים ברוקראז' מגיב גם הוא תגובה ראשונית לדוחות פרטנר ואומר, "במבט ראשון התוצאות הכספיות של פרטנר מפיגות במעט את החששות, אך מתחת לקליפות ניתן לראות כי הבעיות של שוק הסלולר ממשיכות להכות בתוצאות והתחרות העזה צפויה להמשיך ולשחוק את הרווחיות גם ברבעונים הקרובים".

"פרטנר דיווחו על רבעון רביעי מעורב עם הכנסות חלשות אך עם רווחיות מעט מעל הצפי. עם זאת, הנתונים התפעוליים היו חלשים ביותר, והם אשר מעידים על הטווח הקרוב. התזה שלנו נותרה ללא שינוי אנו מצפים להמשך השחיקה בטווח הקרוב ושיפור בטווח הבינוני ארוך".

"הופתענו לרעה מהיקף הירידה במצבת מנויי הסלולר"

סבינה פודבל, אנליסטית בלידר שוקי הון , אומרת בתגובה לדו"חות פרטנר: "כצפוי, הדוחות היו חלשים ושיקפו הרעה נוספת בתוצאות העסקיות עקב הגברת הלחצים התחרותיים. הביצועים בפועל היו מתחת לצפי שלנו, ביחוד לאור העובדה כי התוצאות הושפעו לטובה מירידה לא מייצגת בגובה המס וירידה חד פעמית בהוצאות שכירות אתרים".

"הופתענו לרעה מהיקף הירידה במצבת מנויי הסלולר ברבעון, שכן ציפינו לכך שהמותג המוזל שהשיקה פרטנר בספטמבר השנה ימתן בצורה מהותית יותר את קצב הנטישה. אומנם ההודעה של משרד התקשורת בקשר לחישוב נתחי השוק של המפעילים החדשים טובה לסקטור, שכן היא מציבה יעדים פחות שאפתניים ביחס להערכות הקודמות, אך אנו מעריכים כי הדבר לא ישנה מהותית את הדינאמיקה של התחרות בסקטור בטווח הקצר".

בלידר שוקי הון ממשיכים להמליץ על פרטנר ב"תשואת שוק", במחיר יעד של 25 שקל.

תשואת חסר ומחיר יעד של 18 שקל

ליאת גלזר וגלעד אלפר, אנליסטים באקסלנס ברוקראז' מעריכים כי ההידרדרות צפויה להימשך גם ברבעונים הבאים וכי הרע עדיין איננו מאחורינו ולכן מותירים את המלצתם מאז ה-26 בנובמבר על "תשואת חסר" ומחיר יעד של 18 שקלים, צפי לירידה של כ-14%.

"בצד התזרים, ראינו השנה שיפור בתזרים החופשי כאשר הנ"ל עלה לרמה של כ- 1.234 מיליארד שקל לעומת 1.082 מיליארד שקל. עם זאת, יש לזכור כי השיפור נובע משני גורמים עיקריים ירידה משמעותית בהשקעות והון חוזר חיובי כתוצאה מירידה בהכנסות ממכירת מכשירים. כלומר, ברמה העקרונית, אלמלא השחיקה בהכנסות, היינו אמורים לראות תזרים משמעותית יותר חזק. כלומר, אם נסתכל קדימה, אנו אמורים לראות ב- 2013 תזרים משמעותית יותר חלש ביחס לשנתיים האחרונות".

בהתייחס לתחרות בשוק אומרים האנליסטים כי "אומנם בצד הלקוחות הוט מובייל וגולן טלקום גייסו מספיק לקוחות, אך בצד דקות השיחה וההכנסות עם עדיין נמוכים - ולכן עוד צריכים לגייס השנה לקוחות על מנת להגיע לנתח השוק הרצוי" מה שמבטיח את המשך התחרות הקשה בשוק.

"השוק נמצא כרגע בחוסר שיווי משקל"

אילנית שרף, אנליסטית התקשורת של פסגות על דוחות פרטנר: "לא במפתיע התוצאות שפרסמה החברה היו חלשות בהשוואה לתוצאות עבר, אך בהתאם לתחזית המוקדמת". בפסגות ממליצים "החזק" עם מחיר יעד של 21 שקל.

לדבריה, "ההתפתחות התחרות בענף הסלולר הובילה למלחמת מחירים והפחתה חדה של תעריפי הסלולר. השוק נמצא כרגע בחוסר שיווי משקל והתחרות מובילה לשינויים חדים בתוצאות החברות בענף. אנו מעריכים כי החברה תמשיך במהלכי ההתייעלות במהלך השנה הנוכחית, אם כי לנוכח התחרות החריפה נראה כרגע שהפגיעה בצד ההכנסות תהיה חדה יותר".

"השחיקה החדה ב-ARPU מקורה בהפחתת המחירים על רקע התחרות, תעריפים נמוכים שמציעה 012 מובייל וירידה הנובעת מעונתיות (הכנסות רומינג נמוכות ברבעון הרביעי בהשוואה לרבעון השלישי)".

בהתייחס לרווחיות החברה אומרת שרף, "ברבעון הנוכחי המשיכה פרטנר במאמצי ההתייעלות שהובילו לחסכון של כ- 50 מיליון שקל בהשוואה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חחחח אחד שזוכר.... 27/02/2013 16:09
    הגב לתגובה זו
    הפוך מותק פרטנר זה קנייה חזקה התחרות בסלולר נגמרת בספטמבר 2013....
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה בבורסה

ירידות בוול סטריט הכבידו גם על הסנטימנט בתל אביב והובילו את המדדים לסגור בטריטוריה שלילית: ת״א 35 איבד 1.9% ואילו ת״א 90 1.8%; דוחות מאכזבים לאורבניקה שמציגים שחיקה תפעולית הפילו את חברת האופנה וחברת האם; עונת הדוחות המשיכה היום עם דוחות לאומי, מזרחי טפחות, דלתא מותגים, הייפר גלובל ועוד
מערכת ביזפורטל |

הסיפור של היום הוא הנפילה של נייס. ירידה של 18%. היא היתה אמורה לרדת על פי הארביטראז' ב-11% ומוסיפה לרדת עוד 5% - זה די נדיר שישראל מכתיבה לוול סטריט, אבל האמת שזה לא מדויק - יש כבר מסחר מוקדם בוול סטריט ונייס סופגת שם ירידות, עם פתיחת המסחר נייס נעה סביב 9% למטה. הכל התחיל בשבוע שעבר עם פרסום דוחות ותחזית חלשה לשנה כולה. נייס היתה צריכה להודיע אז מה קורה ב-2026 ומשום מה החליטה לחכות כמה ימים. זה יצר לא רק אכזבה מהדוחות, אלא משבר אמון - המשקיעים אומרים - "דיברנו לפני כמה ימים ולא אמרתם כלום וידעתם שמשהו רע עומד לקרות" .


אורבניקה אורבניקה -12.82%   צנחה 12% ומשכה איתה גם את קסטרו קסטרו -10.5%   שירדה ב-10.5%, אחרי פרסום תוצאות הרבעון השלישי שמציגות אומנם עלייה בהכנסות, אבל שחיקה ברווחיות כמעט בכל שכבה. חברת האופנה רושמת גידול של כ-11.5% בהכנסות לרמה של כ-242.5 מיליון שקל כשמספר הסניפים גדל ב-5 והסתכם ב-107 חנויות כמו גם גידול של 4% במכירות בחנויות זהות. אבל מתחת לפני השטח יש לחצים תפעוליים: הרווח התפעולי של אורבניקה נחתך בכ-35% לכ-18.7 מיליון שקל לעומת כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעקבות ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית, עלייה בהוצאות האחסון, עלויות המעבר למרכז הלוגיסטי החדש ועלייה בהוצאות שכר העובדים. השחיקה הזאת הגיעה גם לרווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל בלבד, כמעט חצי מהשנה שעברה.


במקביל לירידות הדולר מתחזק ונסחר סביב 3.26. הסיבה היא בעיקר הירידות מעבר לים שמשפיעות על החזקות המוסדיים והצורך שלהם בגידור. על רקע התנודתיות בשווקים, חוזר הדולר להתחזק; האם המגמה הנוכחית תהפוך לגורם מרכזי בשיקולי הריבית? שער הדולר עולה 0.6% על רקע הירידות בוול סטריט

הירידות התרחבו בשעות האחרונות גם לבורסות באירופה, כשהלחץ על מניות הטכנולוגיה ממשיך לחלחל מהשוק האמריקאי. מדד Stoxx600 יורד בכ-1.2%, הדאקס מאבד כ-1.1%, הפוטסי יורד כ-1.1% וה-CAC הצרפתי יורד ביותר מ-1.1%.

במקביל, החוזים העתידיים מספרים לנו על פתיחה שלילית בוול סטריט. אחרי ירידות חזקות יותר בשעות הפרה-מסחר הראשונות החוזים על ה-S&P יורדים כ-0.2%, החוזים על הדאו יורדים בכ-0.4%, והחוזים על הנאסד״ק נחלשים בכ-0.2%. המגמה הזאת מגיעה על רקע חששות מהביצועים של מגזר ה-AI ובייחוד דריכות לקראת תוצאות ענקית השבבים אנבידיה.


יאיר אוחיון מנכל קסטרו
צילום: רן כהן

דוח חלש לאורבניקה - המניה נפלה ב-10%; קסטרו נפלה ב-8%

שיעור הרווח הגולמי ירד ל-52.9% והרווח התפעולי נשחק מ-־29 ל־18.7 מיליון שקל על רקע מלחמת "עם כלביא" מעבר למרכז לוגיסטי, גידול בהוצאות שכר והנחות מוגברות

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה אורבניקה קסטרו

אורבניקה, מקבוצת קסטרו הודיס, מדווחת על רבעון מאכזב והמניה נפלה ב-10% כשהיא גוררת את החברה האם - קסטרו לירידה של 8%. הכנסות הסתכמו בכ-242.5 מיליון שקל, גידול של כ־11.5% לעומת כ-217.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לדברי מנהליה, הגידול נובע מהתרחבות מצבת החנויות והגדלת שטחי המסחר בצירוף צמיחה במכירות בחנויות זהות.

 עלייה במכירות - ירידה ברווחיות

מכירות החנויות הזהות ברבעון, כלומר מכירות בחנויות שפעלו גם בתקופה המקבילה, עלו בכ-5% והסתכמו בכ-211.7 מיליון ש"ח לעומת כ-201.6 מיליון ש"ח ברבעון השלישי אשתקד. בכך מציגה החברה צמיחה גם ברשת הקיימת, ולא רק מתוספת חנויות חדשות. עם זאת, במקביל לצמיחה במחזור נרשם לחץ על המרווחים. הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב-128.4 מיליון שקל, אך שיעור הרווח הגולמי מהמכירות ירד ל-52.9% לעומת 56.6% ברבעון המקביל. לטענת החברה, הירידה נובעת משינוי בתמהיל המכירות, עלייה בהוצאות אחסון, עלויות מעבר למרכז לוגיסטי חדש והרחבת היקף ההנחות ללקוחות, כאשר חלק מההשפעה קוזז על ידי ירידה בעלויות הובלה ושילוח והשפעת שערי מטבע. מדובר בשחיקה גדולה של הרווחיות והתגובה לא איחרה - המניה קרסה בשוק. 

 

החולשה מחלחלת לרווחיות התפעולית - הרווח התפעולי ברבעון השלישי ירד ל-18.7 מיליון שקל שהם כ-7.7% מההכנסות, לעומת כ-29 מיליון ש”ח וכ־13.4% מההכנסות ברבעון המקביל. מעבר לשחיקה ברווח הגולמי, החברה גדלה בהוצאות שכר, בין היתר בשל העלאת שכר המינימום והכשרת עובדים לחנויות חדשות. בשורה התחתונה, החברה הרוויחה ברבעון  השלישי 8.6 מיליון שקל בלבד, לעומת 16.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. על פי הדוחות, מבצע “עם כלביא”, שנמשך 12 ימים ביוני, והוביל לסגירת מרבית החנויות הפיזיות בהתאם להנחיות פיקוד העורף, גרע מהכנסות החברה כ־34 מיליון שקל ואומדן אובדן הרווח התפעולי הפוטנציאלי עומד על כ-15 מיליון. עם זאת, השחיקה ברווחיות ברבעון השלישי נובעת גם מגורמים פנימיים שוטפים כמו הוצאות תפעוליות ושיעור הנחה גבוה יותר, ולא רק מאירוע ביטחוני חד פעמי.

 

מאזן חזק, התרחבות ומרכז לוגיסטי חדש

 לצד הירידה ברווחיות, הנתונים הפיננסיים מצביעים על בסיס נזילות חזק. תזרים המזומנים נטו מפעילות שוטפת ברבעון השלישי הסתכם בכ-34.5 מיליון שקל, לאחר שברבעון המקביל נרשם תזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך 5.3 מיליון. ליום פרסום הדוח מחזיקה החברה ביתרות מזומנים ושווי מזומנים של כ-250 מיליון שקל. 

אורבניקה מפעילה כיום 105 חנויות בפריסה ארצית, בשטח מסחר כולל של כ־62,471 מ”ר, מתוכן 35 חנויות של אורבניקה ו־70 חנויות של הודיס, לצד אתרי סחר מקוון לשני המותגים. בשנת 2026 צופה החברה פתיחה של 5 חנויות חדשות של אורבניקה, שתיים מהן חנויות גדולות ושלוש חנויות בפורמט “אורבניקה סטיישן”, וכן פתיחה או הסבה של 5 חנויות חדשות של הודיס.