אקסלנס על פרטנר: "הרע עדיין איננו מאחורינו; מחיר היעד 18 שקל"
"הדוחות של פרטנר היו חלשים אבל בצפי", אמר בשיחה עם Bizportal מנהל המחקר של בית ההשקעות IBI, אורי ליכט , בתגובה לדוחות שפירסמה חברת הסלולר הבוקר והצביעו על המשך השחיקה בהכנסות, ירידה בהכנסות המוצעות למנוי ונטישה המונית של לקוחות. לדבריו, "הפירסום המוקדם של דוחות סלקום רמז לנו כיצד יראו גם דוחות פרטנר". ליכט משאיר את המלצתו למניית פרטנר "נייטרלי" עם מחיר יעד של 26 שקל.
למרות שהדוחות עמדו בציפיות מציין ליכט כי "בכל זאת יש כמה איתותים מדאיגים כשמסתכלים לעבר שנת 2013, ובראשם השחיקה בהכנסה ממוצעת למשתמש שירדה ב-10 שקלים ל-87 שקלים. כמו כן תהליכי ההתייעלות בחברה לא מצליחים להדביק את הפגיעה בהכנסות ולכן נרשמה שחיקה חזקה בהכנסות".
בהתייחסו לרווח הנקי של פרטנר שעמד על 102 מיליון שקלים מציין האנליסט כי יש לשים לב כי "הרווח הנקי כלל הטבת מס בהיקף של כ-15 מיליון שקל והושפע מהוצאות מימון נמוכות מאוד כתוצאה מירידת המדד ברבעון הרביעי".
ליכט מכיר בכך שפרטנר ממשיכה בתהליך התייעלות מאסיבי כשצימצמה את כוח האדם שלה ב-2500 עובדים בשנה החולפת, דבר שבא לידי ביטוי בירידה בהוצאות על השכר. אך מציין כי החברה איבדה במהלך 2012 כ-200 אלף מנויים וברבעון הרביעי לבד איבדה 66 אלף מנויים.
לדבריו, "ברבעון הרביעי קיבלה החברה החלטה אסטרטגית להעלות הילוך במאבק בחברות החדשות שנכנסו לשוק הסלולר המקומי, גולן טלקום והוט מובייל, והשיקה מבצע דרך המותג 012 מובייל חבילה במחיר של 44 שקל לחודש בלבד, דבר שיוביל בשנת 2013 לצד ירידה מתונה יותר בבסיס המנויים - לשחיקה חזקה יותר בהכנסה הממוצעת למנוי".
"נקודת האור בדוחות היא תזרים המזומנים החזק של החברה, אליו גם התייחס מנכ"ל החברה, חיים רומנו. התזרים הגבוה יעזור לפרטנר להתמודד ולהקטין את רמות המינוף וצפוי להיות אחד הדברים העיקריים שיעזרו לה לעבור את שנת 2013, שצפויה להיות לא פשוטה".
"מתחת לקליפות ניתן לראות את הבעיות"
דוב רוזנברג, אנליסט התקשורת והטכנולוגיה בכלל פיננסים ברוקראז' מגיב גם הוא תגובה ראשונית לדוחות פרטנר ואומר, "במבט ראשון התוצאות הכספיות של פרטנר מפיגות במעט את החששות, אך מתחת לקליפות ניתן לראות כי הבעיות של שוק הסלולר ממשיכות להכות בתוצאות והתחרות העזה צפויה להמשיך ולשחוק את הרווחיות גם ברבעונים הקרובים".
"פרטנר דיווחו על רבעון רביעי מעורב עם הכנסות חלשות אך עם רווחיות מעט מעל הצפי. עם זאת, הנתונים התפעוליים היו חלשים ביותר, והם אשר מעידים על הטווח הקרוב. התזה שלנו נותרה ללא שינוי אנו מצפים להמשך השחיקה בטווח הקרוב ושיפור בטווח הבינוני ארוך".
"הופתענו לרעה מהיקף הירידה במצבת מנויי הסלולר"
סבינה פודבל, אנליסטית בלידר שוקי הון , אומרת בתגובה לדו"חות פרטנר: "כצפוי, הדוחות היו חלשים ושיקפו הרעה נוספת בתוצאות העסקיות עקב הגברת הלחצים התחרותיים. הביצועים בפועל היו מתחת לצפי שלנו, ביחוד לאור העובדה כי התוצאות הושפעו לטובה מירידה לא מייצגת בגובה המס וירידה חד פעמית בהוצאות שכירות אתרים".
"הופתענו לרעה מהיקף הירידה במצבת מנויי הסלולר ברבעון, שכן ציפינו לכך שהמותג המוזל שהשיקה פרטנר בספטמבר השנה ימתן בצורה מהותית יותר את קצב הנטישה. אומנם ההודעה של משרד התקשורת בקשר לחישוב נתחי השוק של המפעילים החדשים טובה לסקטור, שכן היא מציבה יעדים פחות שאפתניים ביחס להערכות הקודמות, אך אנו מעריכים כי הדבר לא ישנה מהותית את הדינאמיקה של התחרות בסקטור בטווח הקצר".
בלידר שוקי הון ממשיכים להמליץ על פרטנר ב"תשואת שוק", במחיר יעד של 25 שקל.
תשואת חסר ומחיר יעד של 18 שקל
ליאת גלזר וגלעד אלפר, אנליסטים באקסלנס ברוקראז' מעריכים כי ההידרדרות צפויה להימשך גם ברבעונים הבאים וכי הרע עדיין איננו מאחורינו ולכן מותירים את המלצתם מאז ה-26 בנובמבר על "תשואת חסר" ומחיר יעד של 18 שקלים, צפי לירידה של כ-14%.
"בצד התזרים, ראינו השנה שיפור בתזרים החופשי כאשר הנ"ל עלה לרמה של כ- 1.234 מיליארד שקל לעומת 1.082 מיליארד שקל. עם זאת, יש לזכור כי השיפור נובע משני גורמים עיקריים ירידה משמעותית בהשקעות והון חוזר חיובי כתוצאה מירידה בהכנסות ממכירת מכשירים. כלומר, ברמה העקרונית, אלמלא השחיקה בהכנסות, היינו אמורים לראות תזרים משמעותית יותר חזק. כלומר, אם נסתכל קדימה, אנו אמורים לראות ב- 2013 תזרים משמעותית יותר חלש ביחס לשנתיים האחרונות".
בהתייחס לתחרות בשוק אומרים האנליסטים כי "אומנם בצד הלקוחות הוט מובייל וגולן טלקום גייסו מספיק לקוחות, אך בצד דקות השיחה וההכנסות עם עדיין נמוכים - ולכן עוד צריכים לגייס השנה לקוחות על מנת להגיע לנתח השוק הרצוי" מה שמבטיח את המשך התחרות הקשה בשוק.
"השוק נמצא כרגע בחוסר שיווי משקל"
אילנית שרף, אנליסטית התקשורת של פסגות על דוחות פרטנר: "לא במפתיע התוצאות שפרסמה החברה היו חלשות בהשוואה לתוצאות עבר, אך בהתאם לתחזית המוקדמת". בפסגות ממליצים "החזק" עם מחיר יעד של 21 שקל.
לדבריה, "ההתפתחות התחרות בענף הסלולר הובילה למלחמת מחירים והפחתה חדה של תעריפי הסלולר. השוק נמצא כרגע בחוסר שיווי משקל והתחרות מובילה לשינויים חדים בתוצאות החברות בענף. אנו מעריכים כי החברה תמשיך במהלכי ההתייעלות במהלך השנה הנוכחית, אם כי לנוכח התחרות החריפה נראה כרגע שהפגיעה בצד ההכנסות תהיה חדה יותר".
"השחיקה החדה ב-ARPU מקורה בהפחתת המחירים על רקע התחרות, תעריפים נמוכים שמציעה 012 מובייל וירידה הנובעת מעונתיות (הכנסות רומינג נמוכות ברבעון הרביעי בהשוואה לרבעון השלישי)".
בהתייחס לרווחיות החברה אומרת שרף, "ברבעון הנוכחי המשיכה פרטנר במאמצי ההתייעלות שהובילו לחסכון של כ- 50 מיליון שקל בהשוואה
- 1.חחחח אחד שזוכר.... 27/02/2013 16:09הגב לתגובה זוהפוך מותק פרטנר זה קנייה חזקה התחרות בסלולר נגמרת בספטמבר 2013....

המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
חוקרים מהאוניברסיטאות המובילות בעולם ניתחו את התנהגותם של משקיעים וגילו: המעבר למסחר באפליקציות מוביל להפסדים; הסיבה: שילוב הרסני של טכנולוגיה, פסיכולוגיה והטיות קוגניטיביות
השנה היא 2010. משקיע ממוצע פותח את תוכנת המסחר במחשב הביתי, קורא דוחות כספיים, מנתח נתונים, בודק גרפים ורק אז מקבל החלטת השקעה. במהירות קדימה להיום - משקיע שוכב במיטה בשעה 22:17, גולל בפיד של אינסטגרם, רואה התראה שמניית אפל ירדה 2%, ותוך 10 שניות מוכר את כל האחזקות שלו. ברוכים הבאים לעידן החדש של שוק ההון, עידן שבו אפליקציות המסחר הפכו את המסחר לנגיש, מהיר, מרגש,. עידן שבו הרשתות מוצפות ב"מומחים" למניות, עידן שבו משקיעים חדשים הם לא באמת משקיעים - אלא מהמרים.
המשקיעים החדשים נולדו לאפליקציות המסחר, אבל גם משקיעים וותיקים הופכים להיות מכורים יותר לנוחות, לריגושים, "למשחק", ומקבלים החלטות מהירות שהם יותר הימורים מאשר השקעות. בורסה היא לא קזינו. נסחרות בה חברות עם ערך ומי שבודק, מנתח ומשקיע לאורך זמן, מקבל תמורה. השקעה בבורסה נשענת על הבנה, מומחיות וניתוח. הימור מנגד נשען על מזל. בהימור לרוב מפסידים. מחקרים מוכיחים שמסחר באפליקציות גורם לכם להפסיד יותר מאשר במסחר במערכות אחרות. כלומר, הנגישות, המהירות, הפיתוי הופך את ההשקעה להימור - ככה אתם מפסידים אלפי דולרים בשנה.
למעשה, העידן הדיגיטלי הבטיח ל"דמוקרטיזציה של שוק ההון". אפליקציות מסחר נוחות ונגישות אמורות היו להפוך כל אחד למשקיע חכם ומיומן. אבל סדרת מחקרים אקדמיים מהשנים האחרונות חושפת תמונה הפוכה: הטכנולוגיה שאמורה הייתה לעזור לנו דווקא פוגעת בביצועי ההשקעות שלנו באופן דרמטי.
המחקר המרכזי: השקעות חכמות?
המחקר המקיף ביותר בתחום פורסם תחת הכותרת "Smart(Phone) Investing? A within Investor-Time Analysis of New Technologies and Trading Behavior" על ידי צוות חוקרים בינלאומי: אנקיט קלדה (Assistant Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה), בנג'מין לוס (Associate Professor מאוניברסיטת הטכנולוגיה של סידני), אלסנדרו פרביטרו (Associate Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה) ופרופ' אנדראס האקת'ל (Professor of Finance מאוניברסיטת גתה בפרנקפורט).
המחקר, שניתח התנהגות של אלפי משקיעים גרמנים לאורך מספר שנים, מצא שהמעבר מפלטפורמות מסחר מסורתיות לאפליקציות סמארטפון מוביל לעלייה דרמטית בנפח המסחר ולירידה בביצועים. החוקרים תיעדו שמשקיעים שעברו לאפליקציות הגבירו את פעילות המסחר שלהם באופן משמעותי, תוך כדי נטילת סיכונים גבוהים יותר והחזקת תיקים פחות מגוונים.

כמה יפסידו הבנקים מהורדת הריבית?
אחרי הפסקת האש, עסקת החטופים ומדד המחירים המפתיע, הריבית בדרך למטה וזה רק שאלה של עד כמה עמוק היא תרד; ברקע הבנקים מאבדים גובה, ועולה השאלה: עד כמה הבנקים יושפעו מהורדת הריבית?
למרות שבבנק ישראל אמרו אתמול שלא יורידו את הריבית “לפני הזמן”, כולם מבינים שהזמן הזה מתקרב. העסקה לשחרור החטופים, הפסקת האש וההתייצבות הביטחונית, יחד עם מדד המחירים לצרכן שפורסם אתמול והפתיע כלפי מטה (מדד
המחירים בספטמבר ירד ב-0.6%; גם מחירי הדירות ירדו ב-0.6%; מה זה אומר להמשך?), מחזקים את ההערכות שהריבית תרד כבר בהחלטה הקרובה, ושתהליך ההפחתה יימשך גם אל תוך השנה הבאה. אחרי כמעט שנתיים של סביבת ריבית גבוהה, עולה השאלה איך הורדת הריבית תשפיע על הבנקים,
שנהנו עד כה מתקופה שהייתה כמעט חלומית מבחינתם עם רווחים חסרי תקדים.
בסוף היום, מודל הרווח של הבנקים מהריבית דיי פשוט: הם מרוויחים על ההפרש שבין מה שהם גובים על ההלוואות למה שהם משלמים על הפיקדונות. כשהריבית במשק גבוהה, ההכנסות על הלוואות ומשכנתאות
מזנקות, אבל כשהריבית תרד, הם ירוויחו פחות על אותן הלוואות. במקביל גם ההוצאות שלהם על פיקדונות יקטנו, כי הם ישלמו לציבור פחות ריבית על החסכונות. אלא שזה לא מתאזן אחד לאחד, ההכנסות יורדות מהר יותר והן גדולות יותר, וההוצאות יורדות לאט יותר והן קטנות יותר, כך
שבמאזן הכולל הבנקים צפויים להרוויח פחות.
צריך לזכור שהבנקים מרוויחים כסף ממספר מקורות: עמלות מניהול חשבון, פעולות בשוק ההון, המרות מט"ח, כרטיסי אשראי, וכן גם השקעות כמו גם מקורות נוספים, אבל הרווח העיקרי של הפעילות נמצא בהכנסות נטו מריבית, המרווח שבין הריבית שהם גובים על הלוואות לריבית שהם משלמים על פיקדונות שמהווה מעל 70% מהיקף ההכנסות של הבנקים.
בשנים האחרונות המרווח הזה זינק לשיאים שלא נראו כאן שנים. הריבית הגבוהה הגדילה את ההכנסות מריבית בקצב מהיר יותר מהוצאות הריבית על הפיקדונות, בעיקר משום שחלק גדול מהציבור מחזיק כספים בעו"ש והריביות על הפיקדונות לא צמחו כמו הריביות על ההלוואות. זו הייתה תקופה שבה כל העלאת ריבית ירדה לשורה התחתונה של הבנקים, והובילה לרווחים היסטוריים.
- דוחות הבנקים בארה"ב: רווחים מזנקים ותחזיות מעודדות
- בנקאים בג'ינס: על הביצועים של זרועות ההשקעה של הבנקים - מי עשתה קופה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל גם הפרק הזה מתקרב לסיום. כשהריבית יורדת, ההכנסות מריבית, קרי
מהלוואות, משכנתאות ואשראי עסקי, מצטמצמות. במקביל, גם הוצאות הריבית של הבנקים על הפיקדונות יורדות, אבל לא באותו קצב. התוצאה היא שחיקה מסוימת במרווח הריבית, ובמילים פשוטות, ירידה ברווחיות.