תגובות לעסקה: "כיל פשוט יישרה קו עם ענף האשלג" - המניה מטפסת 0.25%

ענקית האשלג דיווחה הבוקר על חוזה של 660 אלף טון עם הסינים, במחיר הנמוך ב-15%. מה אומרים האנליסטים על המניה?
יעל גרונטמן | (4)

חברת כיל הודיעה על חתימת הסכמים עם מספר לקוחות בסין לאספקת אשלג במהלך המחצית הראשונה של 2013 , בהיקף של 660 אלף טון. המחיר של החוזים הוא 400 דולר לטון, כצפוי, דומה למחיר שחתמו קנפוטקס והרוסים בשבועות הקודמים. מה אומרים האנליסטים של דש ברוקראז' ופועלים סהר על העסקה?

בדש ברוקראז' חוזרים על המלצת 'תשואת שוק' עם מחיר יעד של 46 שקל לכיל ומבקשים להזכיר כי "בשנת 2012, כיל חתמה על הסכם עם הסינים לרבעון השני (לא היו מכירות ברבעון הראשון של 2012) ל- 550 אלף טונות עם אופציה ל- 120 אלף טונות נוספות (שנוצלו), כך שבסופו של יום, הכמויות בחוזים דומות לשנה שעברה. חשוב לזכור שהמחיר בשנה שעברה עמד על 470 דולר לטון, ירידה של כ- 15%".

"בנוסף, עם הגדלת היצור המקומי בסין, קיים גם סיכוי שלא נראה עוד חוזה עם סין בשנת 2013. באזורים אחרים כמו ברזיל, עדיין קיימת האטה בשוק עקב מלאים גבוהים, או בשל מחירים גבוהים, כמו בדרום מזרח אסיה, שם הקונים מחכים לירידות נוספות במחיר לאחר ירידת המחיר בסין. הנתונים הנ"ל בשילוב עם העיכוב בחוזה עם ההודים, עלולים לגרום לרבעון ראשון ב- 2013 חלש יחסית".

"יישור קו"

יואב בורגן , מנהל המחקר בפועלים סהר אמר בשיחה עם Bizportal כי "ההסכם שנחתם היום עם הסינים היה צפוי לחלוטין, גם מבחינת הכמויות אשר דומות לעסקאות שנחתמו אשתקד וכמובן מבחינת המחיר של 400 דולר לטון לאחר שלפני כשבועיים הקנדים והרוסים חתמו עסקאות באותו המחיר. כיל פשוט יישרה קו עם הענף".

"זה חוזה חשוב טוב ומתבקש שמסמל את השתחררות הפקק שאפיין את שוק האשלג העולמי לאחר שהסינים עיכבו אותו במשך זמן רב. השלב המשמעותי הבא שאליו מסתכלת עכשיו כיל הוא חידוש חוזה האשלג בהודו. בדרך כלל אפשר להשיג פרמיה מסוימת על החוזה הסיני שקובע את מחיר הרצפה בשוק העולמי באופן מסורתי. נציין כי עלויות ההובלה הנמוכות יחסית של כיל לסין (ביחס לאמריקנים) עוזרות לה לשמור על מידה גבוהה של רווחיות בתחום האשלג ביחס למתחרות".

האנליסטים של סיטי, שהורידו לאחרונה את ההמלצה על כיל כך שתשקף את המחיר הנמוך של האשלג שנקבע בחוזה עם קנפוטקס שנחשבת לקובעת הבנצ'מארק בענף אמרו היום כי "הסכם המסגרת מציע ראות טובה יותר מבחינת כמויות ומבחינת סך חלקה של כיל בשוק האשלג הסיני (המכירות לסין מהוות כ-20% מסך מכירות האשלג השנתיות של כיל), אך לא מבחינת המחירים, מאחר שהדיווח אומר כי המחיר בהזמנות הבאות יקבע לפי המחיר שיהיה באותה העת בשוק".

ההמלצה של סיטי היא נייטרלית עם מחיר יעד של 48 שקל. לדברי האנליסט אנדרו בנסון "הסיכון לירידות בשוויה של מניית כיל נראה מוגבל על רקע הפוטנציאל לכך שפוטאש תגיש הצעת רכש, כפי שדווח לפני מספר חודשים אך עדיין לא הוגשה כל הצעה רשמית ולא סביר שכזו תוגש לפני הבחירות, וגם על רקע התמחור של המניה שלא דורש יותר מדי ערך עודף. עם זאת, פוטנציאל האפסייד ברווחיות החברה גם הוא נראה מאוד מוגבל, כך שהסיכונים להורדת תחזיות נראים לדעתנו כאפשרות בעלת סיכוי גבוה יותר".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 17/01/2013 13:25
    הגב לתגובה זו
    אסור להקשיב לו לא חשוב מה הוא אומר
  • 2.
    אנונימי 17/01/2013 13:23
    הגב לתגובה זו
    אסור להקשיב לו לא חשוב מה הוא אומר
  • 1.
    אנונימי 17/01/2013 12:30
    הגב לתגובה זו
    מה ההגיון ? מה הסיבה הכלכלית ? טכנית ? למה לא למכור כיל ולעבור לפוטאש?
  • באמת מה הסיבה? (ל"ת)
    אנונימי 17/01/2013 13:24
    הגב לתגובה זו
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.68%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

עופר ינאי נופר אנרגיה
צילום: ארז עוזיר

לפי שווי של מיליארד שקל: עופר ינאי בדרך לרכוש את השליטה באלומיי קפיטל

העסקה, בהיקף של כ־460–500 מיליון שקל, תאפשר לנופר אנרגיה שבשליטת עופר ינאי להיכנס לייצור חשמל קונבנציונלי באמצעות אחזקת אלומיי בתחנת הכוח דוראד

אדיר בן עמי |

חברת האנרגיה המתחדשת נופר אנרגיה , שבשליטת איש העסקים עופר ינאי, נמצאת במשא ומתן מתקדם לרכישת השליטה בחברת האנרגיה אלומיי קפיטל. לפי הדיווחים, היקף העסקה מוערך בכ־460–500 מיליון שקל, והיא משקפת לאלומיי שווי של כ־1 מיליארד שקל, פרמיה מתונה ביחס לשווי השוק של החברה בבורסה.

העסקה צפויה להתבצע באמצעות רכישת מניותיהם של בעלי השליטה הנוכחיים באלומיי: שלמה נחמה, רני פרידריך וענת רפאל, אלמנתו של חמי רפאל המנוח. שלושת השותפים מחזיקים יחד בכ־45.9% ממניות אלומיי, ומנסים זה כשנתיים למצוא רוכש לאחזקה. נופר, שפועלת מאז הקמתה כמעט אך ורק בתחום האנרגיה המתחדשת, רואה במהלך רכישה אסטרטגית שמאפשרת לה כניסה מהירה לתחום ייצור החשמל הקונבנציונלי. זאת, על רקע העלייה בביקוש לחשמל בישראל והסביבה הרגולטורית התומכת בהרחבת כושר הייצור.


הנכס המרכזי של אלומיי

הנכס המרכזי של אלומיי הוא אחזקתה בתחנת הכוח דוראד, תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל, הממוקמת מדרום לאשקלון. אלומיי מחזיקה, בשרשור, בכ־17% ממניות דוראד, וביחד עם קבוצת לוזון מדובר באחזקה משמעותית בגוף המייצר כ־850 מגה־וואט חשמל. בנוסף לדוראד, לאלומיי פעילות רחבה גם בתחום האנרגיה המתחדשת. החברה מחזיקה מתקנים סולאריים פעילים ובייזום בישראל, ארה״ב ומספר מדינות באירופה, ובהן איטליה, ספרד והולנד. בישראל היא שותפה גם בפרויקט אגירה שאובה בצוק מנרה, הנמצא בשלבי הקמה.

מבחינה פיננסית, אלומיי אינה מציגה בשלב זה רווחיות. במחצית הראשונה של 2025 רשמה החברה הכנסות של כ־20.1 מיליון אירו וסיימה בהפסד נקי של כ־1.6 מיליון אירו. בחברה ייחסו את הגידול בהכנסות לחיבור מתקנים סולאריים חדשים באיטליה.


תקופה סוערת בנופר

אלומיי נסחרת כעת לפי שווי של מיליארד שקל, בעוד נופר נסחרת כיום לפי שווי של כמעט 4 מיליארד שקל. הרכישה מגיעה לאחר תקופה סוערת בנופר, שכללה עזיבת המנכ״לים המשותפים ומכירת מניותיהם. בעקבות זאת, חיזק ינאי את שליטתו בחברה, בין היתר באמצעות הקמת חברה משותפת עם לאומי פרטנרס, שאליה הועברו רוב מניותיו בנופר.