גלעד אלטשולר: "השוק מסתכל על הצוק הפיסקלי כעניין פתור - אני קונה פוטים"

אלטשולר היה על הבמה בכנס מועדון המשקיעים במכללת 'מגמות' ושוחח עם כתבת Bizportal על השקעות לקראת 2013...
רקפת סלע | (25)

ביום חמישי בערב התכנס במכללת "מגמות" המועדון הכלכלי של "לילה כלכלי" בהנחיית שרון גל. אחד הדוברים בכנס היה גלעד אלטשולר, מנכ"ל משותף באלטשולר שחם ואחד המשקיעים המצליחים כיום בישראל. Bizportal שוחח עם אלטשולר על מפת ההשקעות העכשוית.

במסגרת ראיון ל-Bizportal בספטמבר, אמרת שאתה קונה מניות בארץ ומוכר בחו"ל, מה מצב הדברים נכון להיום?

"כל שוק ההון העולמי זה עניין של כלים שלובים. כשאתה מרגיש שזול פה בצורה משמעותית אתה מחזיר כסף מחו"ל לארץ. צריך תמיד לשמור על הפרופורציה המתאימה כי אנחנו לא יודעים מה יהיו ההתפתחויות עם המזרח התיכון".

"כיום השוק הישראלי יחסית זול, גם אם העליות של החודשים האחרונים קצת השוו את המצב ביננו לבין חו"ל. היציאה לחו"ל היא לא במטרה להשיג תשואה גבוהה. אנשים טועים שכשהם חושבים שהיציאה לחו"ל היא בגלל שאנחנו חושבים שחו"ל יעשה יותר טוב מהארץ. למעשה אנחנו מעריכים שהשוק בארץ יעשה יותר טוב מחו"ל, ועדיין - אנחנו מחזיקים כספים בחו"ל. הסיבה לכך היא פיזור השקעות - נגד דברים שהם לא צפויים וגדולים שיכולים לקרות במזרח התיכון. אסור לשים את כל הביצים בסל אחד".

האם השוק הקונצרני עדיין אטרקטיבי? היית אומר שמשקיעים מפחדים להיכנס בשל הסדי החוב הרבים?

"ראיתי אנשים שמפחדים להיכנס לשוק הקונצרני כשהוא היה זול וכשהוא יקר הם מאוד לא מפחדים. כשאלו שפחדו נכנסים, אני מתחיל יותר לדאוג. ניהול השקעות נכון צריך להיות בדרך כלל נגד המגמה. כשהכל נראה פורח וטוב והמרווחים בין הקונצרני לממשלתי יורדים, צריך להסתלק מהשוק הזה, לצמצם את ההחזקות בשוק הקונצרני. והפוך - כאשר המרווחים עולים ועבור הסיכון שלוקחים מקבלים איזשהו פיצוי אז זה הזמן לקנות".

"היה זמן טוב לקנות לפני ארבעה חודשים, שלושה חודשים ולפני חודשיים - כשיש כותרות גדולות על אירן וכולם מפחדים. היום בעצם, אירן לא נעלמה, היא רק נעלמה מהכותרות. אנשים שוכחים מהר והפחדים שהיו להם לפני שלושה חודשים עוד יחזרו בעתיד. מכאן שאם תהיה ריצה חזקה מידי בשוק הקונצרני דווקא יש מקום לצמצם החזקות שם ולחכות, לצערנו, לפעם הבאה שיהיה משהו לא סימפטי".

איפה ההזדמנות הגדולה כיום?

"אני לא רואה הזדמנות גדולה במשהו ספציפי עכשיו אבל יש את אותן השקעות מסורתיות בחברות שהן טובות לאורך שנים ובחברות האלה צריך להמשיך להשקיע. אני לא רואה איזהו סקטור שמשמעותית זול יותר מסקטורים אחרים".

מה הטעות המרכזית של המשקיעים בימים אלו?

"הטעות הגדולה היא לרוץ עם העדר. כמעט תמיד מי שרץ עם העדר מפסיד. באופוריה, צריך לראות את הדברים הרעים שיש בדרך ותמיד יהיו, ולצאת. בדיפרסיה כשכולם בדיכאון גדול צריך לקנות. אנשים עובדים מהבטן ורק מסתכלים על כותרות העיתונים. כותרות העיתונים בדרך כלל מסמנות את הכיוון השני, זאת אומרת, כשיש כותרת שחורה בעיתון וכולם מוכרים זה בד"כ הזמן לקנות".

איך אתה מגדיר את המצב שלנו כרגע בשוק ההון בטווח שבין דיכאון לאופוריה?

"כרגע אנחנו עדיין לא באופוריה. אני רואה קצת אופוריה בקונצרני, עדיין לא משהו חריג, זה סביר. אנחנו עדיין בתחום האפור. השוק לא יקר וגם לא מאוד מאוד זול. בגדול, הייתי אומר שמ-0 עד 10 אנחנו ב-4.5. עדיין הרבה מאוד אנשים בפחד גדול מהשוק ומחזיקים פקדונות קצרים שמקבלים עליהם כלום. הם ירצו לצאת משם ולהסיט כספים לשוק המניות והאג"ח".

קורה לך שאתה משנה את דעתך מקצה לקצה? ואם כן מתי זה קרה לך בפעם האחרונה?

"ברור, רק חמור לא משנה את דעתו. שלאחרונה אני קצת מתחיל לשנות את דעתי בעניין 'הצוק הפיסקלי'. היום כולם משוכנעים שהבעיה תיפתר, וגם השווקים כבר מתמחרים את הבעיה הזו כבעיה פתורה".

"אולי צריך לחשוב אחרת. כיוון שאם הבעיה של הצוק הפיסקלי תיפתר, השוק כנראה לא יעלה הרבה, זה פחות או יותר מגולם במחיר. ואם הבעיה לא תיפתר - אז יש מצב לחטוף חזק מאוד".

ומה עושים בכדי להתכסות על האפשרות שבעיית הצוק הפיסקלי לא תיפתר?

תגובות לכתבה(25):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    דבורה 16/12/2012 19:37
    הגב לתגובה זו
    כן, לשמור על פרופורציה... רקפת.שאלות לעניין!
  • 18.
    דורון ראובן 16/12/2012 13:15
    הגב לתגובה זו
    כתבה מענינת ומאוזנת בלי הרבה פוזות מקצוען
  • 17.
    יש עוד 5 אחוז מאסי של כול הזמנים איכון לנפילות חזקות ל (ל"ת)
    הכריש 12/12/2012 08:47
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    איש פשוט 10/12/2012 18:46
    הגב לתגובה זו
    כאשר בית השקעות מפרסם הביצועים - אני עושה ההיפך
  • 15.
    אברשקלה 10/12/2012 16:02
    הגב לתגובה זו
    כותרת כמו שכתבת טעונה אינטרס ..!! סתם השתגעת? אני מקוה שתתאכזב שכן חכמים מנבאים הפוך ממך ..! חג שמח לך ולכל הקוראים .,,(,תוך כתיבה אתה אומר שההולכים עם העדר מתאכזבים !! ) אתה כאן העדר או הרועה ...????
  • 14.
    צד 10/12/2012 12:03
    הגב לתגובה זו
    לצערי אחרים הרבה יותר גרועים ממנו.
  • 13.
    אני קונה עם העדר לא מפספס ראלי לדעתי (ל"ת)
    איציק 10/12/2012 10:22
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    חזירות 10/12/2012 09:54
    הגב לתגובה זו
    הנה עוד כותרת שתביא לכם קליקים "השוק באופוריה, כולם רצים עם העדר... וכמו תמיד מי שרץ עם העדר מפסיד"
  • 11.
    h.c 10/12/2012 09:31
    הגב לתגובה זו
    מן הראוי שתשנו את הכותרת של הכתבה. פשוט חוצפה להטעות משקיעים. יש אנשים שלא קוראים כתבות אלא רק כותרות......תעשו לעצמכם טובה תתקנו את הכותרת ותתנצלו.
  • 10.
    ביזפורטל - מה עם חנוכיה בראש הדף? השנה לא שמתם. נא לשפר (ל"ת)
    שמעון 10/12/2012 09:17
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    בן אדם חכם והגיוני (ל"ת)
    שלום 10/12/2012 09:12
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ביזפורטל תלמדו הבנת הנקרא (ל"ת)
    גל 10/12/2012 09:10
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אופיר 10/12/2012 08:53
    הגב לתגובה זו
    פשוט לא יאומן !!! מה הוא אמר ומה אתם כתבתם ??? סילוף המציאות, כשמדברים על "דבריי הוצאו מהקשרם" מדברים על דוגמאות ממש כמו זאת. אני פונה לעורך האתר המכובד הזה: שנה את הכותרת לאלתר !!!
  • 6.
    המקצוען 10/12/2012 08:43
    הגב לתגובה זו
    כתבות מסוג זה הנן מניפולציה תקשורתית שמטרתן אחת: למקסם רווח לכותב הכתבה או לגוף שהזמין את הכתבה. מאידך, בניית הגנות לתיק ההשקעות - זה תמיד נכון.
  • 5.
    משה 10/12/2012 08:22
    הגב לתגובה זו
    בתוך דבריו הוא אומר הרי שהכותרות בעיתונים הם נגד המגמה - כאן יש דוגמא ברורה לכך. הוא אמר שהוא קונה פוטים 'קטנים' להגנה. יחי ההבדל הקטן - הוספת מילה אחת. מה כתב העורך? שאלטשולר קונה פוטים. משתמע מזה שהוא הולך על פוזיצית שורט - ולא היא!!!
  • קליפ 10/12/2012 14:17
    הגב לתגובה זו
    ללכוד,להפיל,לייצר נזק ורע לקוראים.בצע כסף מניע את השטניות המטעה.תקשורת תמימה?לאו ו דווקא...יותר ערמומית,שקרנית ושטנית
  • נראה לך שמישהו מהארץ יכול להשפיע על כיוון? (ל"ת)
    פחחחחח 10/12/2012 09:54
    הגב לתגובה זו
  • אתה צודק.זה נובע משטחיות ורדידות. (ל"ת)
    רן 10/12/2012 09:01
    הגב לתגובה זו
  • איילי 10/12/2012 08:48
    הגב לתגובה זו
    אתה צודק וגם אני הבחנתי בזה. זו לא פעם ראשונה שהעורך מכניס כותרת מטעה שאין לה שום קשר למציאות , פעם על מנת ליצור אופריה ופעם על מנת ליצור פאניקה. גם אני הבנתי שהוא מתכוון לרכישת פוטים רק לצורך הגנה ולא שהוא שורט על השוק , וזה הבדל תהומי. כנראה שהעורך של ביזפורטל הוא בשורט ולכן דואג להתאים את הכותרת לפי ראות עיניו. פשוט בושה !
  • 4.
    גלעד תמיד מקורי וצודק במשוואת הסיכון סיכוי (ל"ת)
    חיים 10/12/2012 08:14
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יציק 10/12/2012 07:48
    הגב לתגובה זו
    כן .......גם אני חושב ....מפולת....
  • אני 10/12/2012 13:19
    הגב לתגובה זו
    מתוחכם... אני מקווה שבתור שורטיסט אתה יותר מתוחכם מאשר בתור מגיב, אם כי אני בספק.
  • 2.
    דודי 10/12/2012 07:44
    הגב לתגובה זו
    כן כן כן כן ....אני מסקים...מפולת בדרך..........
  • מסכים כותבים עם כ (ל"ת)
    משה 11/12/2012 08:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אלכס 10/12/2012 07:31
    הגב לתגובה זו
    מפולת בדרך .....................
מאיר שמיר מבטח שמיר
צילום: מבטח שמיר

מאיר שמיר עשה פי 8 על ההשקעה בלנדבאזז; עכשיו ה-IPO

מבטח שמיר של מאיר שמיר השקיעה 34 מיליון שקל וצפויה אחרי ה-IPO להיות עם החזקה של 280-300 מיליון שקל. רווח פוטנציאלי של כ-260 מיליון שקל, מתוכו כ-130 מיליון שקל אמור להירשם בהמשך

רן קידר |

מבטח שמיר החזקות מבטח שמיר -1.69%  היא אחת מחברות ההחזקה הוותיקות והטובות בבורסה בת"א. היא מייצרת תשואות עודפות על פני זמן כשהשווי הנוכחי שלה מסתכם ב-2.5 מיליארד שקל, אחרי מהלך של פי 5 ב-5 השנים האחרונות. בראש החברה עומד מאיר שמיר שבכלל התחיל בתחום הביטוח והפך את החברה מסוג של סוכנות ביטוח לחברת החזקות עפ פעילות רחבה בתחום האשראי החוץ בנקאי דרך מניף, פעילות בנדל"ן דרך שורה של חברות, פעילות באנרגיה דרך החזקה בתחנות כוח והחזקה גם במניות טכנולוגיה.

על פני השנים שמיר ידע לקנות נמוך ולמכור יקר, כשאת עסקת החלומות הוא עשה בתנובה - רכישה יחד עם אייפקס את השליטה ומכירה תוך כמה שנים בשווי כפול. מבטח השקיעה כ-600 מיליון שקל ונפגשה עם כ-1.2 מיליארד שקל, כשמאז ההצלחה הגדולה היתה במניף שהונפקה בבורסה לפני כארבע שנים ומאז שינק שוויה יותר מפי 2 לשווי של כ-1.25 מיליארד שקל. החזקתה של מבטח מסתכמת בכ-600 מיליון שקל, כשהיא גם נהנתה מדיבידנדים שוטפים. 

בעשור האחרון הקבוצה משקיעה הרבה בתחנות כוח שהפכו למרכיב הגדול בסל השקעות שלה. זה תחום שדורש סבלנות, ולשמיר יש סבלנות. לפני כשש שנים נכנסה הקבוצה לשותפות בתחנת אלון תבור והיא רכשה מאז נתח במספר תחנות  עם תפוקה כוללת שמועכת בכ-1,800 מגוואט. כמו כן, החברה מקימה את תחנת קסם בעלות של מעל 4 מיליארד שקל. גם את תחום האנרגיה ידע שמיר לתרגם לרווחים כשהכניס את כלל להשקעה בתחום לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל. 

ואחרי תנובה, מימון חוץ בנקאי ואנרגיה, מגיע תורה של הטכנולוגיה. חברת הפינטק לנדבאזז (Lendbuzz), שהוקמה על ידי הישראלים אמיתי קלמר וד"ר דן רביב, ומספקת ניתוח פיננסי טכנולוגי מבוסס AI של לווים בעיקר לסוכניות רכב, מתקדמת צעד משמעותי בדרך להפיכתה לציבורית בוול סטריט. מבטח השקיעה בה 34 מיליון שקל כשההשקעה רשומה בספרים ב-166 מיליון שקל.

לנדבאזז נערכת לגיוס לפי שווי של 1.3-1.5 מיליארד דולר ומבטח מחזיקה בדילול כ-6.6% ממנה. ההחזקה צפויה להיות אחרי ההנפקה בשווי של 280-300 מיליון שקל וזו הצפת ערך מרשימה. פי 8 עד אפילו פי 10 תוך כ-5 שנים. 

בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

מה יהיה מחר בבורסה? בנקים, טבע ושבבים

מניות הארביטראז', מבטח שמיר, טריא ונאוי ומה צפוי במדד המחירים שיתפרסם ביום שני?

מערכת ביזפורטל |

ביום חמישי היו ירידות חדות במניות הבנקים והביטוח. המניות האלו רגישות למצב המאקרו ולמצב הגיאופוליטי והחשש ממלחמה ארוכה בעזה שעלול להשפיע לרעה על נתוני המאקרו והכלכלה פוגע בהן. ככל שהשוק גבוה יותר כך הפגיעה יכולה להיות כואבת יותר. 

אתם קוראים על מומחי השקעות, בכירים שאומרים לכם שהשוק בת"א חזק וימשיך לעלות. אבל מעבר לכך שהם לא אובייקטיבים, כי הם רוצים בעליות - האינטרס שלהם שאתם תקנו כי זה מבטיח להם רווחים, הם גם לרוב טועים. הם אמרו לפני שנה-שנה וחצי להתרחק מהשוק המקומי וככה הם פעלו והפסידו את כל העליות. קרה ההיפך. אז למה שהפעם זה ישתנה, למה שהם יצדקו הפעם? 

כשכולם חמדנים - זה הזמן לפחד. אמר את זה וורן באפט. זה מתברר כל פעם מחדש כנכון - כנסו כאן לדבר הגורו (13 גורואים "ילמדו" אתכם השקעות). אנחנו עכשיו בתקופה שכולם חמדנים.   


אז מה צפוי היום במניות הפיננסים? מצד אחד - בחודשים האחרונים מתברר  שכל ירידה היא דווקא הזדמנות לקנייה. מצד שני - למרות שהסנטימנט עדיין חיובי, זה לא יכול להימשך. המחירים יחסית גבוהים. השוק עשה מהלך מרשים אפילו בלי תיקון. הוא מבטא המשך חדשות טובות מהזירה הביטחונית והכלכלי. אבל מה אם לא? לא צפויה מפולת, אבל ירידת מדרגה מסוימת אחרי הזינוקים האחרונים בהינתן הסיכונים מתבקשת. זה כמובן לא אומר שזה יקרה, אבל כשאנחנו שואלים את מנהלי ההשקעות בתוך הגופים מה הם היו עושים עם הכסף שלהם, הם מתפתלים. הם לא היו משקיעם עכשו בשוק.

  

האם מניות תשתיות מעניינות?