"הקונסולידציה בשוק ההון היא אומנם בלתי נמנעת, אך היא תפגע ביעילות השוק ותגביר את התנודתיות בבורסה"

מיזוג בין בתי ההשקעות בשוק המקומי הוא צעד מתבקש, כך מגיבים בכירים בשוק ההון ל-Bizportal בהמשך למיזוג בין מיטב ודש איפקס. "הצניחה במחזורים והרגולציה פגעו קשות בהכנסות מעמלות"

"בשיעור הראשון של קיינס למדנו שכוחות הביקוש וההיצע של שוק חופשי מאזנים זה את זה, אז כאשר המחזורים בשוק צונחים והכנסות של בתי ההשקעות נפגעות - אף אחד לא יכול להגיד 'לא ידענו'", כך הגיבו היום (ג') בשיחה עם Bizportal בכירים בגופי ההשקעות הזרים בהתייחסות למיזוג בין בתי ההשקעות דש-איפקס למיטב.

המיזוג הענק בין מיטב לדש-איפקס צפוי להתבצע בדרך של החלפת מניות ובסופו הוא יהיה בית ההשקעות השני בגודלו בישראל עם נכסים מנוהלים של מעל ל-100 מיליארד שקל. לידיעה על מיזוג דש ומיטב .

חיים ישראל, סגן מנהל המחקר שווקים מתעוררים במריל לינץ' העולמית: "זו התפתחות אבולוציונית. הצניחה במחזורים והצעדים הרגולטורים הביאו לפגיעה של יותר מחצי בעמלות בשוק ההון ולכן הקונסולידציה היא בלתי נמנעת. הגופים נפגעו והם חייבים לפעול. גופים קטנים מתמזגים לתוך גדולים. חלק ממודל כלכלי שהוא ברור לחלוטין שנובע בעיקר מהפגיעה בהכנסות".

בהתייחסות להשפעות העסקה על המסחר בבורסה בתל אביב אמר ישראל, כי התוצאה היא הגברת הריכוזיות. "מבחינת המשקיעים והסוחרים ניתן לצפות להמשך הגידול בתנודתיות כיוון שהשוק נשלט ע"י פחות גופים אך הם יותר גדולים. הדבר פוגע ביעילות השוק. צריך לזכור שבימים הטובים הזרים היו 20-25% מהמסחר והיום הם כמעט נעלמו לחלוטין. ככל שהשוק יותר ויותר מרוכז נוצרת בעיה יותר קשה והיא לשני הכיוונים, בדיוק כמו שראינו ביום רביעי כאשר מניות הבנקים הגיבו באגרסיביות להנחיות החדשות להלימות ההון".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מכונות אוטומתיות,מידע פנים=בורסה בלוף=גנבים (ל"ת)
    מוסדות=מושחתים 20/03/2012 15:26
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    משקיע זר 20/03/2012 12:51
    הגב לתגובה זו
    רשות המיסים שחטה את התרנגולת אשר הטילה ביצי זהב. מתחילת 2012, המיסוי על ריווחי הון בבורסה הועלה ל25% מהרווח. המיסוי זהה למיסוי המקובל בשווקים המפותחים, לכן אין יתרון בתחום זה להשקעה בבורסה הישראלית. לא רק הזרים עזבו, אלא הישראלים מעבירים את השקעותיהם לחו" ל. ורק ברשות המיסים מופתעים שהבורסה גוססת והכנסותיהם פוחתות והולכות. הפחתה מחודשת של המס על רווחי הון בייחס למקובל בחו" ל, עשוי להחזיר זרים וישראלים לבורסה המקומית.
  • דוד 20/03/2012 13:08
    הגב לתגובה זו
    מי שהישקיע בבורסה אכל אותה בגדול עכשיו אני יודע למה שיתמוטט הכל קומבינות .
  • 3.
    חכו חכו - כמה אנשים הולכים ללכת הביתה... (ל"ת)
    שמעון 20/03/2012 12:36
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נכון מאוד - השוק פה בדרך לקרוס (ל"ת)
    אבי 20/03/2012 12:35
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ברוקראג 20/03/2012 11:51
    הגב לתגובה זו
    צריך לחוקק מיד חוק להחזיר את דמי הניהול לקדמותם , הציבור הטיפש לא מבין איזה נזק נגרם לו כתוצאה מכך , הצעד היה פופליסטי אבל הגביר את הריכוזיות ומונע תחרות ושוק חופשי , מחוקקים תפסיקו להתערב חוקי הכלכלה מסתדרים לבד בלעדיכם , המשקיעים בורחים מהארץ , איך אפשר לעשות פה עסקים שכל שני וחמישי משנים חוק בשביל בחירות ...במקום להוריד דמי ניהול בקרנות נאמנות ששם זה רוב הכסף ושם גובים עד 4 אחוז עמלות נוספות בחרתם לחתוך בקופ" ג ???? לא נשמע פופליסטי , אז מה כן ?
בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי

בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל

הבורסה ביצעה עדכון רחב בהרכב מדדיה, הכולל כניסת שש חברות חדשות לת"א 90, ארבע לת"א 125 והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן 35

אדיר בן עמי |

בורסת תל אביב מעדכנת את הרכבי המדדים ומשיקה שלושה מדדים סקטוריאליים חדשים לצד שינויים נרחבים במדדים הקיימים. העדכון כולל כניסת מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן למדד הדגל ת"א 35, יציאת ארבע חברות מת"א 125 לצד כניסת ארבע חברות חדשות, והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן שמכילים עשרות חברות. השינויים משקפים התמחות גוברת של הכלכלה הישראלית בטכנולוגיה מתקדמת, ביטחון ותשתיות לצד חזרתו של המגזר הפיננסי לעניינים.


במדד ת"א 35, המוביל את השוק המקומי, מצטרפות שתי מניות חדשות: מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן. מגדל חוזרת למדד לאחר היעדרות של כמעט עשור, עם שווי שוק שהציב אותה שוב בצמרת החברות הציבוריות. נקסט ויז'ן, שפועלת בתחום המצלמות המיוצבות לתעשיות הביטחוניות, מציינת את עליית קרנו של תחום הביטחון והטכנולוגיה גם בקרב החברות הגדולות. מן העבר השני, שתי החברות הקטנות במדד: אנרג'יאן וחברה לישראל, יורדות לת"א 90, לאחר תקופה שבה מניות האנרגיה והכימיקלים לא הצליחו לשמור על מעמדן בגודל שוק.


חברת דמרי, שניצלה ברגע האחרון מהדחה מת"א 35, נותרת במדד בזכות עליות חדות במנייתה במהלך "הימים הקובעים". החברה נהנתה ממומנטום חיובי בענף הנדל"ן, שבא בעקבות השיפור בתנאי השוק והסכמי השקעה חדשים. גיוסי הון ומימוש אופציות חיזקו את שווייה, ואפשרו לה להישאר ברשימת החברות הגדולות.


במדד ת״א־90 נרשמות כניסות בולטות של שש חברות: חברה לישראל, אנרג׳יאן, גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. חברה לישראל ואנרג׳יאן יורדות ממדד ת״א־35 לאחר שאיבדו מעט מערכן היחסי, אך נותרו שחקניות מרכזיות בשוק האנרגיה וההשקעות. גילת מוסיפה נדבך מתחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון, רימון מייצגת את מגזר התשתיות, ואמפא – שהונפקה לאחרונה – משלימה את התמונה מהצד של הנדל״ן והמימון החוץ־בנקאי. בצד היוצאות מהמדד נמנות מימון ישיר, תדיראן גרופ, טלסיס ו־פלסאון תעשיות, שרשמו ירידות שווי בשנה האחרונה.


במדד ת״א־125, שמאגד את כלל המניות במדדי ת״א־35 ות״א־90, נרשמות כניסות ויציאות משמעותיות המשפיעות על מבנה השוק כולו. ארבע חברות חדשות מצטרפות למדד: גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. גילת מייצגת את התחזקות תחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון המקומי, רימון מוסיפה נדבך מתחום התשתיות, ואמפא, שהצטרפה לבורסה רק לאחרונה, משקפת את התרחבות תחום המימון החוץ־בנקאי והנדל״ן.

אל על ישראייר
צילום: דוברות אל על ומוני שפיר
ניתוח

סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות

שנתיים של שיאים יוצאי דופן בתעופה הישראלית מגיעות לסיומן: עם חזרת החברות הזרות לשמיים - אל על, ישראייר וארקיע נערכות לתחרות עזה ולשחיקה ברווחיות; מה צפוי בכל חברה והאם תור הזהב של החברות הישראליות יסתיים בנחיתה רכה? 

רונן קרסו |

מלחמת חרבות ברזל, הביאה את התעופה הישראלית לשיאים שלא היו בעבר. מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס ארצה, מה שהשאיר את השטח לחברות התעופה הישראליות. נתח השוק של חברות התעופה הישראליות, הכפיל את עצמו ואף יותר. שוך הקרבות מעלה את השאלה הגדולה: לאן פני הענף? יש לציין כי בשעות האחרונות יש התפתחויות שמעידות שאולי המערכה עדיין איננה מאחורינו אבל עדיין ניתן לצייר כבר את המגמה, החברות הישראליות כבר לא שולטות בשמיים והן נערכות בהתאם.

כך למשל אל על שהיתה עם נתח שוק של 21.75% בשנת 2022 הגיע לנתח שוק של 47.5% בשנת 2024 . ישראייר שהיתה בשנת 2022 עם נתח שוק של 4.3% ובאוגוסט 2025 הגיעה לנתח שוק של 15% ביציאת ישראלים לחו"ל. וארקיע שהיתה עם נתח שוק  של 3.7% בשנת 2022 ובקיץ השנה ,בחודש  אוגוסט, טסה לנתח שוק של 12.3% בנמל בן גוריון. אלו נתונים פנומינליים ,שאינן אפשריים במהלך עסקים רגיל ,שבו המאבק הוא על גידול או קיטון ,של שברי אחוזים.

מניית אל על הגיבה בהתאם ומשווי שוק של  2.4 מיליארד שח, לפני המלחמה ,הגיעה לשווי שוק של מעל 9 מיליארד ולרווחים עצומים. אל הרוויחה בשנה שעברה 545 מיליון דולר,נתח השוק בקו לארצות הברית עלה ל-90% החוב ירד מ-1.4 מיליארד דולר לפני המלחמה ל-75 מיליון דולר בסוף 24 ומגרעון של 210 מיליון דולר עברה להון חיובי של 520 מיליון דולר בסוף 2024.

ישראייר לפני המלחמה היתה בשווי שוק של 260 מיליון שח ובשיא הגיעה ל 600 מיליון שקל, היא הכניסה 453 מיליון דולר בשנת 2024 ,הרווח הנקי שלה באותה השנה ,עמד על 24 מיליון דולר וכמות הנוסעים שהטיסה החברה בשנת 2024 עמדה על 1.46 מיליון. ארקיע היא חברה פרטית, ההערכה היא שהשנה ארקיע תסיים עם שיא בהכנסות של למעלה מ-450 מיליון דולר ועם רווח של כ 20 מיליון דולר. אלא שתור הזהב של התעופה הישראלית עומד בפני סיום, עדיין יש התפתחויות בשעות האחרונות אנחנו עדים להתחממות גזרתית נוספת ואין לדעת לאן זה יתפתח, עם זאת, מרבית החברות הזרות המשמעותיות חזרו לטוס לארץ בקו ת"א-ניו יורק דלתא ויונייטד חזרו ואמירקן איירליינס בדרך ובכללי הצפי הוא שגם רינאייר ואיזיגט ,ישובו לטוס ארצה באפריל הקרוב. 

אפילו ישנם דיבורים על כך שטורקיש ,ישובו לטוס לארץ. בשיא ,לפני המלחמה, ביצעה טרקיש 49 טיסות שבועיות ארצה ,ששימשו בעיקר עבור טיסות הקונקשיין ונתח השוק  שלה בנתב"ג ,עמד על כמעט 7% בשנת 2022 לפני המלחמה.