לוקחים אתכם יד ביד: כיצד לבצע בימים אלו חלוקת תיק אידיאלית, אג"ח ומניות

ליאור שוורץ, יועץ בכיר במרכז ההשקעות של דיסקונט, משיק פינה חדשה - 'התיק המומלץ'. בפינה הראשונה - תיק סולידי
ליאור שוורץ |

אתר Bizportal בשיתוף דיסקונט משיק היום פינה חדשה - 'התיק המומלץ'. אחת לשבוע יפרסם יועץ של דיסקונט תיק מניות מומלץ וזאת תוך בחינה של פרופיל המשקיע והסיטואציה בשווקים בכלל ובשוק ההון הישראלי בפרט.

ה'תיק המומלץ' השבוע מתייחס למשקיע בעל הפרופיל הבא: בן 50, שכיר, נשוי + ילדים בגיל בית ספר, מתגורר בתל אביב. קורא עיתונות כלכלית, גולש באתרים כלכליים, מגלה רצון לפעילות בשוק ההון. מעוניין בחשיפה של עד 15% למניות

הנחות העבודה שלי בבניית תיק ההשקעות : אינפלציה בשנת 2012 - 2.9%; אינפלציה 12 חודשים קדימה 2.6%; ריבית בנק ישראל סוף שנה 2.25%; תחזית צמיחה למשק - 2.8%

מפת המאקרו בשוק האג"ח : תשואות האג"ח עלו השבוע והן צפויות לעלות הלאה באופן מתון לאור הציפיות להתאוששות בכלכלת ארה"ב ובעקבות הודעת הפד כי הריבית צפויה להישאר נמוכה זמן רב; בארץ אני צופה עליית תשואות מתונה אך עקבית הנובעת מרמת התשואות בארה"ב וכן עקב גיוסי ההון של ממשלת ישראל שסביר שיהיו גדולים מהתחזית עקב ירידת ההכנסות ממיסים.

לאור השינויים בגורמי אי הוודאות לאינפלציה בעתיד, נראה כי יש מקום להחזיק באפיק הצמוד בעדיפות מסוימת על פני האפיק השקלי. מחלקת המאקרו של הבנק נותנת היום עדיפות לממשלתי שקלי 122 בתשואה של 4.6% ומעלה ואני סבור כי בנוסף ניתן לרכוש את אג"ח ממשלתי שקלי 816 בתשואה של 3.55 ומעלה. לגבי האפיק הצמוד ממליצה מחלקת המאקרו על עדיפות לאורך כל העקום אולם חשוב לעקוב אחר קצב השתנות התשואות כתוצאה מעליית מחירים בימים האחרונים.

המלצת החלוקה של התיק :

- 85% מהתיק יופנו לאג"ח לפי החלוקה הבאה: 47% מהתיק באג"ח לא צמודות ו-53% מהתיק באג"ח צמוד למדד, כאשר 35% מהתיק יהיה מושקע באג"ח חברות בדרוג גבוה של A+ ו-65% מהתיק יהיו מושקעים באג"ח של ממשלת ישראל שהינו רכיב סולידי יותר.

- 15% מהתיק יופנו לרכיב המנייתי לפי החלוקה הבאה: 50% בישראל ו-50% בחו"ל בדגש על ארה"ב.

מפת המאקרו בשוק המניות : מצוקת האשראי במשק, מכאן נגזור את עיקרי הערכותינו. מניתוח שנערך במחלקת המאקרו עולה כי למרות שתחזיות האנליסטים משקללות את העונתיות הצפויה במדדים, עדיין בתקופה של פברואר עד אוגוסט המדד נוטה להפתיע בממוצע כלפי מעלה וכמו כן נמצא כי השקעה במדד אג"ח ממשלתי 0-2 מאמצע פברואר עד אמצע אוגוסט מניבה לאורך שנה תשואת יתר על פני אג"ח ממשלתי שקלי וזו סיבה נוספת שבעטיה אעדיף משקל גבוה יותר לאפיק הצמוד.

הנתונים התומכים בכך הם : המגמה החיובית בשווקים בעולם, צמיחה שמתייצבת בארה"ב, ואילו במזרח נרשמה האטה מינורית בלבד. גם בעולם ניכרת מגמה בה משקיעים מגדילים בהתמדה את השקעתם במניות על חשבון אג"ח כתוצאה מתחושה שהסוגיות המורכבות שעל הפרק הולכות ונפתרות. לאור זאת המלצתי היא להתמקד בחברות גדולות הרב לאומיות שאינן נשענות על כלכלה אחת.

תפיסת עולמי גורסת : ניהול סיכונים ולא ניהול תשואות. על כן אעדיף השקעה בחברות חזקות ויציבות המחלקות דיבידנד הן בשוק האמריקאי והן בשוק האסיאתי באמצעות תעודת סל הקיימות בארץ.

הכותב : ליאור שוורץ, יועץ בכיר במרכז השקעות ת"א צפון, בנק דיסקונט

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳