מוטי בן משה
צילום: אניה בוכמן

פסגות מציעה לרכוש את פעילות התחבורה הציבורית של רבוע כחול לפי שווי של 338 מיליון שקל

הצעת חברת התחבורה הציבורית פסגות משקפת שווי הגבוה פי 5 משווי פעילות אקסטרה תחבורה ציבורית כפי שהעריכה רבוע כחול בדוחותיה הכספיים האחרונים, מה שיתן לבן משה רווח של מאות אחוזים על השקעתו

חיים בן הקון | (2)

קבוצת פסגות - קבוצה העוסקת בהפעלת תחבורה ציבורית (שלא להתבלבל פסגות בית השקעות) - הגישה הצעה מחייבת לרכישת מלוא החזקותיה של אלון רבוע כחול באשכול חברות אקסטרה תחבורה ציבורית – וזאת לפי שווי כולל של 338 מיליון שקל. ההצעה, שנשלחה השבוע לעו"ד רענן קליר, מגלמת עבור מוטי בן משה אקזיט משמעותי, שכן רבוע כחול עצמה העריכה את פעילות התחבורה הציבורית שלה בדוחות הכספיים האחרונים בשווי של 41 מיליון שקל בלבד – כחמישית בלבד מהשווי המוצע כעת.


לפי ההצעה, קבוצת פסגות תרכוש את כל מניות רבוע כחול (60%) ואת כלל זכויות השליטה וההלוואות שהעמידה לחברות התחבורה הציבורית – הכוללות את אקסטרה תחבורה ציבורית בע"מ, אקסטרה תחבורה ציבורית ירושלים בע"מ, אקסטרה א.ר.צ. טרייד סחר וליסינג בע"מ ואקסטרה טרייד שותפות מוגבלת – בתמורה כוללת של 202 מיליון שקל.

 

מהלך לסיום הסכסוך ולהיפרדות עסקית 


ההצעה הוגשה כחלק מניסיון לפתור את הסכסוך המתמשך בין רבוע כחול לבין פסגות וציר הסעות, המחזיקות יחד 40% מהחברות. בשנים האחרונות ניטש בין הצדדים מאבק משפטי חריף, הכולל טענות לעושק, קיפוח וניהול חד-צדדי מצד בן משה. כעת מבקשות פסגות וציר לרכוש את מלוא אחזקותיו – ולסיים את השותפות. 


הזדמנות לצאת ברווח מהעסק

 

הצעת הרכישה נחשבת בעיני גורמים בענף לאחת העסקאות החריגות בענף התחבורה הציבורית בשנים האחרונות. מעבר לפוטנציאל רווחי יוצא דופן עבור בן משה, העסקה עשויה לשחרר חסמים תפעוליים וניהוליים, למנוע הזרמות הון עתידיות, ולהחזיר את פעילות אקסטרה למסלול של יציבות והתמודדות במכרזים – מהם נעדרה החברה מאז 2021. 


אם תאושר, העסקה תאפשר סיום מכובד לשותפות רבת השנים – ותספק קרקע יציבה להמשך פעילות החברות בשוק התחבורה הציבורית.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לרון 08/05/2025 09:32
    הגב לתגובה זו
    שני שמות זהים לפחות שמואל א ו שמואל ב! אחכ יגידו המשקיעים התבלבלו וכי איך לא!
  • 1.
    Lyft מציעה יותר. 412 מיליון שקל. (ל"ת)
    ליטאי 01/05/2025 19:31
    הגב לתגובה זו
עמירם לוין
צילום: פייסבוק, על פי סעיף 27

מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית

פי 1,200 - עמירם לוין, אלוף במיל מלמד את כולנו שהשקעות זה כמובן גם - מזל, אבל גם הרבה שכל-ידע

רן קידר |

800 אלף שקל של השקעה הפכו בעת שנקסט ויז'ן הונפקה ל-31 מיליון שקל. זה היה לפני 4 שנים, מאז האלוף עמירם לוין מימש מספר פעמים וירד מרף הדיווח של ה-5%, אבל לביזפורטל נודע שהוא עדיין מחזיק במניות החברה. אם לוין לא היה מממש הוא היה מחזיק כיום מניות ב-1 מיליארד שקל. אבל לוין מימש ובצדק - אף אחד לא יכול היה לדעת שזו השקעה שתניב פי 1,200! ופי 40 מאז שהיא החלה להיסחר. 


על פי ההערכות ובהסתמך על מכירות שכן דווחו, לוין נפגש עם כ-250 מיליון שקל במזומן והוא עדיין מחזיק בכמות מניות משמעותית, - לאחר שהמניה עלתה פי ארבע בשנה האחרונה - בלכל הפחות 400 מיליון שקל. בסך הכל מדובר על 650 מיליון שקל, וזו הערכה שמרנית.  בפעם הקודמת שניסינו לשאול את לוין על ההשקעה הוא אמר - "בטח שאני מחזיק, אבל זו השקעה פרטית ואני לא מדווח".  




עמירם לוין מלווה את החברה מההתחלה. המייסדים היו צריכים דמות מוכרת, דומיננטית, פותחת דלתות ולוין הצטרף. הוא האמין בחברה, השקיע בה, והצליח. ההצלחה של נקסט ויז'ן היא הרבה מזל. לוין הרוויח תשואה של כ-120,000%, זה מזל, אבל לא רק. זו ידיעה, זה ניסיון, זה הרבה שכל. שכל של בניית הדברים הנכונים, הסתכלות מאוד ממוקדת על מה שטוב לחברה ולא מקלישאה, בניית חברה אמיתית והבנה שוטפת של צרכי השוק במטרה לספק את המוצרים הטובים והנכונים לצבאות ולמשתמשים. 

אם תרצו - היה אולי הרבה מזל, אבל המזל הולך עם הטובים - נקסט ויז'ן היא חברה אמיתית ולוין זיהה את האנשים וההנהלה ואת המוצר ועזר להביא אותו למקומות הגבוהים. עכשיו הוא מחוץ לחברה, אין לו תפקיד רשמי, אך הוא עדיין מאמין בחברה ומשקיע בה. 

אלעד אהרונסון מנכל איי סי אל; קרדיט: נטלי כהן קדושאלעד אהרונסון מנכל איי סי אל; קרדיט: נטלי כהן קדוש

90 מיליון דולר בשלב הראשון: איי.סי.אל נכנסת עמוק יותר לרכיבי מזון עם ברטק

העסקה דו שלבית, עם אופציה להמשך לפי אבני דרך ב-2026, ומשקפת לברטק שווי של כ-180 מיליון דולר אחרי הכסף

ליאור דנקנר |

איי.סי.אל איי.סי.אל 2.15%   , חברה גלובלית הפועלת בתחום המינרלים המיוחדים ונסחרת בבורסות ניו יורק ותל אביב, מדווחים שחתמה על הסכם מחייב לרכישת ברטק אינגרידיאנטס מקנדה. בשלב הראשון איי.סי.אל צפויה להשקיע כ-90 מיליון דולר במזומן ולקבל כ-50% מהחברה, כאשר השלמת הרכישה תלויה בהמשך בעמידה ביעדים. לפי הערכות בשוק, העסקה משקפת לברטק שווי של כ-180 מיליון דולר אחרי הכסף. איי.סי.אל נשלטת בידי עידן עופר.

ברטק מייצרת רכיבי מזון פונקציונליים המבוססים על חומצה מאלית וחומצה פומארית בדרגת מזון, המשמשים חברות מזון ומשקאות לשיפור הטעם, הארכת חיי המדף ושיפור איכות המוצר. לתוספים אלה יש שימושים גם בתחומי הטיפוח והקוסמטיקה, שם הם תורמים לאיכות, בטיחות ויעילות של מוצרים.

מה ברטק מביאה לשולחן: ייצור בצפון אמריקה והרחבת כושר ב-2026

המטה של ברטק נמצא באונטריו, קנדה, והחברה מפיצה את מוצריה ליותר מ-40 מדינות. לפי הדיווח, ברטק היא היצרנית היחידה בצפון אמריקה שמחזיקה מתקני ייצור לחומצות מאלית ופומארית בדרגת מזון, כולל גישה לחומרי הגלם לאורך כל שרשרת הערך, מה שמעניק לה שליטה רחבה יותר על תהליכי הייצור והאספקה.

הפעילות של ברטק מניבה כיום הכנסות שנתיות של כ-65 מיליון דולר. במקביל, החברה מקימה מתקן ייצור חדש שבנייתו צפויה להסתיים במהלך שנת 2026. לפי הדיווח, עם השלמתו המתקן צפוי להרחיב משמעותית את כושר הייצור והתפוקה, ולתמוך בהגדלה משמעותית של המכירות בשוק רכיבי המזון הפונקציונליים העולמי, שמדווחים שצפוי להגיע להיקף של יותר מ-45 מיליארד דולר עד שנת 2030.

העסקה: סגירה בשני שלבים ובכפוף לאישורים

השלמת העסקה כפופה לתנאי סגירה מקובלים ולאישורים רגולטוריים, ותתבצע בשני שלבים. השלב הראשון, שצפוי להיסגר במהלך הרבעון הראשון של 2026, כולל השקעה במזומן של כ-90 מיליון דולר עבור רכישת כ-50% מברטק. העיתוי והיקף ההשקעה בשלב השני, שיביא לרכישת יתרת המניות, כפופים לעמידה באבני דרך עסקיות ותפעוליות מסוימות. איי.סי.אל מעסיקה מעל 12,000 עובדים ברחבי העולם, והכנסותיה לשנת 2024 הסתכמו בכ-7 מיליארד דולר.