אלקו מוכרת מניות אלקטרה ב-85 מיליון שקל

החברה הודיעה על מכירת מניות אלקטרה שבבעלותה למשקיעים מסווגים והנפקת כתבי אופציה במחיר מימוש של 2073.5 שקל עד סוף יוני 2025

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה אלקטרה

אלקו -1.64%   הודיעה על מכירת 41,830 מניות אלקטרה שבבעלותה למשקיעים מסווגים במחיר של 2,032.03 שקל למניה, בתמורה לכ-85 מיליון שקל. בנוסף, החברה הנפיקה 41,830 כתבי אופציה פרטיים, שמאפשרים רכישת מניות נוספות של אלקטרה במחיר מימוש של 2,073.5 שקל עד סוף יוני 2025. אם כל כתבי האופציה ימומשו, התמורה הכוללת מהמהלך תעמוד על כ-171.7 מיליון שקל, בעוד שיעור ההחזקה של החברה באלקטרה יקטן לכ-45.68%. 


מה המשמעות של המהלך?


המהלך מאפשר לחברה לגייס הון משמעותי תוך שמירה על נתח החזקה משמעותי באלקטרה, מה שמחזק את נזילותה הפיננסית וייתכן שתומך בתוכניות השקעה או פירעון חובות. בנוסף, ההנפקה של כתבי אופציה יוצרת תמריץ למשקיעים מסווגים להשתתף בעסקה, עם אפשרות להרוויח מעליית ערך עתידית של מניות אלקטרה. במקביל, צמצום ההחזקה מצביע על רצון החברה לאזן בין ניהול ההשקעה באלקטרה לבין הצרכים הפיננסיים שלה.


המהלך מאפשר לחברה לגייס הון משמעותי של כ-171.7 מיליון שקל, המהווה תזרים מזומנים חשוב שיכול לשמש למגוון מטרות אסטרטגיות, כמו מימון השקעות עתידיות, הרחבת פעילות, פירעון חובות קיימים, או חיזוק הנזילות הפיננסית. באמצעות מכירת מניות אלקטרה וצמצום ההחזקה בה, החברה משיגה גמישות פיננסית. במקביל, הנפקת כתבי האופציה מספקת תמריץ למשקיעים מסווגים להשתתף בעסקה, ומבטיחה תזרים מזומנים עתידי אם האופציות ימומשו.


המהלך הזה עשוי לשדר מסר חיובי לשוק, כי הוא מראה שהחברה יודעת להשתמש בנכסיה בצורה חכמה כדי להפיק מהם ערך. השותפות עם משקיעים מנוסים יכולה להראות על אמון במניות אלקטרה ובחברה עצמה. שמירה על נתח החזקה משמעותי באלקטרה, גם לאחר המכירה והאפשרות לממש את האופציות, מציגה אסטרטגיה מאוזנת – החברה מגייסת הון, אבל עדיין שומרת על קשר חשוב עם אלקטרה, שנשארת נכס מרכזי עבורה. בסך הכול, המהלך משפר את מצבה הפיננסי של החברה, מצמצם סיכונים ומכין אותה טוב יותר להתמודד עם אתגרים או הזדמנויות בעתיד.


אלקו החזקות יצאה למסע רכישות שאפתני מאז תחילת 2022, כאשר שוויה עמד על 7.7 מיליארד שקל. היא הרחיבה את פעילותה במגוון תחומים, כולל רכישת סופרגז, כניסה לשותפות עם צחי נחמיאס ורמי לוי ורכישת 30% מדסק"ש, כולל השליטה ביינות ביתן-מגה. בנוסף, אלקו נכנסה לתחום התחבורה הציבורית עם רכישת אפיקים ואגד תעבורה, ודרכה גם לעולמות האופנה עם רכישת השליטה בקולומביה ואדידס. היא השיקה מועדון כרטיסי אשראי יחד עם כאל וביט, ביצעה עסקאות נדל"ן בארה"ב, רכשה את רשת הקולנוע גלובוס מקס ואת מחסני חשמל.


לאלקו ארבע זרועות עיקריות, בהן אלקטרה -1.1%   הפועלת בתחומי קבלנות, תשתיות, תחבורה ובנייה למגורים. בנוסף, אלקו שולטת באלקטרה צריכה,  המפעילה את רשתות קרפור ומחסני חשמל ואת מותגי הספורט והאופנה, לצד פעילות מסורתית בתחום המיזוג. באלקטרה נדל"ן  החברה מתמקדת במקבצי דיור בארה"ב באמצעות קרנות השקעה, בעוד אלקטרה פאוור 2.24%   מספקת גז ביתי. כמו כן, אלקו מחזיקה ב-30% מדסק"ש דיסקונט השקעות , בבתי הקולנוע הוט סינמה, ובפעילות מלונאית. 


הכנסות החברה בתשעת החודשים הראשונים של 2024 הגיעו ל-15.04 מיליארד שקל, לעומת 14.13 מיליארד שקל באותה תקופה בשנת 2023. ברבעון השלישי של 2024 עמדו הכנסות החברה על 5.29 מיליארד שקל, בהשוואה ל-4.86 מיליארד שקל ברבעון המקביל בשנה הקודמת. ההון העצמי של החברה עומד על 2.17 מיליארד שקל. מניית החברה עלתה ב-12 החודשים האחרונים ב-24%.

קיראו עוד ב"שוק ההון"



מניית אלקו ב-12 החודשים האחרונים
מניית אלקו ב-12 החודשים האחרונים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?