bursa
צילום: shutterstock

מתי וכמה לסמוך על תחושת הבטן?

תוכן בחסות |
נושאים בכתבה השקעות

לכולם יש  לפחות כישלון אחד באמתחתם שהתחיל במשפט "יש לי הרגשה טובה לגבי זה", ובכל-זאת אנו עדיין מוצאים את עצמנו מדי פעם סומכים על תחושת הבטן בקבלת החלטות. אך כאשר זה נוגע לכסף שלנו, כמה והאם בכלל כדאי לסמוך על אינטואיציה?

 

תחושת בטן, שלעיתים מכונה ׳הקול הפנימי׳ או ׳אינטואיציה׳, הם חלק בלתי נפרד מחיי היום יום שלנו, והם כל כך מובנים מאליו שאנחנו לא תוהים לגביהם ולא מטילים ספק במה שאנחנו עושים בעקבותיהם. האינטואיציה האנושית היא נושא שמסתובב במסדרונות אקדמיה כבר הרבה מאוד שנים, ומחקרם של עמוס טברסקי ודניאל פרופ׳ כהנמן אודות ׳תהליכי קבלת החלטות ושיפוט סובייקטיבי בתנאים של אי-ודאות׳, אפילו הניב להם פרס נובל לכלכלה ב-2002. המחקר המרתק הזה, שקבע את המושג תורת הערך, מסתכם נכון להיום בשני ספרים פרי עטו של פרופ׳ כהנמן, כמו גם רעיונותיו של דן אריאלי, פרופסור לכלכלה התנהגותית הנחשב לממשיכו.

 

בהקדמה לראיון עם פרופ׳ כהנמן שפורסם ב-2011 בכלכליסט מצוינת רשימת אישים מוכרים שייחסו לאינטואיציה חלק בהצלחתם – החל מאלברט איינשטיין דרך ווינסטון צ׳רצ׳יל ועד טים קוק, וורן באפט וג׳ורג׳ סורוס, כל אחד בזמנו התייחס לנושא כחלק מקורות החיים שלו. כשקושרים תחושת בטן להצלחות מוכחות כמו חברת אפל או תורת היחסות, קל לדבר בשבחה. אבל אם נחזור רגע להתחלה: איך הייתם מרגישים אם מנהל תיק ההשקעות שלכם היה מספר לכם שהוא פועל על פי אינטואיציה?

 

אינטואיציה (שם קוד) – אנחנו לא יודעים שאנחנו יודעים

ישנם מקרים בהם דרושה לאדם מידה מסוימת של אינטואיציה על מנת להצליח לבחור בין שתי אפשרויות או יותר. במקרה של אדם מן הישוב זה יקרה בהתלבטות מול תפריט במסעדה, במקרה של מנהל השקעות זה יכול להיות במצב המסתמן כבלתי אפשרי לקבלת תשובה ודאית. ישנם גורמים שונים המשפיעים על תהליכי השקעה ובמקרים מסוימים יש שיעניקו לתחושת הבטן משקל דומה לזה שיניב ניתוח טכני של השווקים.

 

לפעמים יכולה תחושת בטן להוביל להשקעה שתוגדר כמוצלחת, ולפעמים תחושת הבטן הזו מבוססת על מידע קיים אך לא לגמרי מודע שנמצא בידי מנהל ההשקעות. מה הכוונה? לטענת פרופ׳ הרברט סיימון, שחקר את התהליכים שעוברים במוחם של שחמטאי-על, מה שאנחנו מכנים בשם האמורפי "אינטואיציה" הוא לא יותר מהכרה: משהו במצב הקיים מספק למומחה (מנהל ההשקעות, השחמטאי) גישה למידע שקיים אצלו בזיכרון, גם אם הוא עצמו לא מודע לכך, הגישה הזו היא שמובילה אותו לבחור במשעול זה או אחר והיא לא יותר מהכרה.

שריר האינטואיציה

על פי מחקרים, לוקח לנו בערך 10 שנים של התמחות בתחום מסוים כדי לפתח שיפוט אינטואיטיבי בעל רמות דיוק גבוהות, כשבמשך הזמן הזה יש למשוב תפקיד מרכזי. ב-1924 הצליחה קבוצת מדענים יפנית להפוך את תעשיית מיון האפרוחים העולמית על פיה, כאשר הביאה את ההפרדה בין אפרוחים ממין זכר ונקבה לרמת דיוק של 99.7%.

בספר שנכתב אודות הניסוי היפני מסביר המחבר כי הדרך ללמוד ׳להרגיש׳ את מינו של האפרוח היא די פשוטה: ״הסטודנט לוקח אפרוח, בוחן אותו בזהירות ומניח אותו בסל המתאים. בהתחלה זה כמעט ניחוש מוחלט. המדריך, שעומד לידו כל הזמן, מסתכל ואומר לו בכל פעם 'כן' או 'לא'. את הפעולה הזאת הם עושים אלפי פעמים מדי יום. בשבועות הראשונים התלמיד טועה בחצי מהמקרים. אחרי חודש כמות ה'לא' יורדת לפחות מ־30%. […], זה מפסיק להיות משהו שדורש מאמץ מנטלי והופך למשהו אוטומטי”.

 

הכי שווה למצוא את עמק השווה

איך תדעו אם לסמוך על תחושת הבטן של מנהל ההשקעות? אם האינטואיציה שלכם לא מעניקה לכם תשובה חד-משמעית, אתם יכולים לפנות לדברים שניתנים להערכה בצורה כמותית: שנות ניסיון, הפורטפוליו האישי או בקיאותו בכתבי כהנמן ואריאלי. לעיתים תחושת הבטן תסייע בצמצום האפשרויות ולאחריה ניתן יהיה לגשת לניתוח הרציונלי בכובד הראש הדרוש. במקרים אחרים לאחר הניתוח ההתחלתי תסייע האינטואיציה בבחירה בין כמה אפשרויות שנראות טוב באותה המידה. יציאה להרפתקה בשוק ההון לא בהכרח תסתיים באי-הצלחה, מי שהגמיש לאורך השנים את ׳שריר האינטואיציה׳ שלו, אולי ייקח אתכם להרפתקה מושכלת, מנומקת ובטוחה יחסית.

 

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אופיר לוינגר. צילום: יח"צאופיר לוינגר. צילום: יח"צ

מדוע שכונת נווה עופר עוקפת את אזורי היוקרה של ת"א?

בעוד שאזורי היוקרה בעיר רושמים ירידה חדה בכמות העסקאות, המשקיעים והזוגות הצעירים נמשכים דווקא לשכונת נווה עופר. אופיר לוינגר, מאנשי הנדל"ן הפעילים והמנוסים בשכונה, מסביר מה בדיוק מתרחש באזור שהצליח לעקוף את כל שאר השכונות בעיר



נושאים בכתבה נדל"ן

רגע לפני סיום שנת 2026, תמונת הנדל"ן בתל אביב מתבהרת והיא חושפת תפנית לא צפויה. 

אם לאורך השנים התרגלנו לראות את מחירי הדירות בעיר הגדולה מטפסים ללא הפסקה, השנה האחרונה טלטלה את השוק והביאה עימה שינוי כיוון שלא ניתן להתעלם ממנו. 

לפי נתונים עולה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 36% במספר עסקאות יד 2 בעיר, זאת לעומת התקופה אשתקד.

כשבוחנים לעומק את המספרים מגלים תמונה מפתיעה במיוחד. דווקא האזורים היוקרתיים, שנחשבו עד לא כל כך מזמן למבוקשים ביותר, הם אלה שספגו את הפגיעה הקשה. 

לדוגמה, בצפון החדש שיעור העסקאות ירד בכ-58%, בנווה אביבים נרשמה ירידה של 53%, ובנחלת יצחק ירידה של 42%.

צילום: Freepikצילום: Freepik

מיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?

 שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים ובחירה לא נכונה של שמן מנוע עלולים לגרום נזק לרכב לאורך זמן. כך תעשו את הבחירה הנכונה ותשמרו על הביצועים והחיים של הרכב 

נושאים בכתבה רכב

כשמדברים על אחזקת רכב, יש מיתוסים רבים שמובילים לבחירות לא נכונות — במיוחד סביב שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים, כמו גם טעויות בבחירת שמן מנוע או טיפול שוטף. להבין נכון את מה שכן חשוב — זה לשמור על הביצועים והחיים של הרכב.

המיתוס על "כל השמנים אותו דבר"

אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בקרב בעלי רכבים הוא ההנחה שכל שמן מנוע זהה או דומה — ולכן לא באמת משנה איזה סוג שמן נוזל למנוע. בפועל, לכל מנוע דרישות ייחודיות בהתאם לעיצובו, תקני היצרן, טווחי טמפרטורה וצריכת דלק. שימוש בסוג לא מתאים של שמן מנוע עלול לגרום להצטברות בוצה בתוך הבלוקים, לשחיקה מואצת של החלקים הנעים בתוך הגלילים, לפגיעה ביעילות הדלק ואף לקיצור חיי המנוע. שמן בעל צמיגות לא נכונה יכול לא להגן כראוי על חלקי המנוע בזמן התנעה קרה, או לאפשר טיפול חום יעיל בזמן חום מנוע גבוה, וכל אלה עלולים לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן.

גם כאשר מדובר בשמנים באותה קטגוריה (למשל, שמן סינתטי מול שמן חצי-סינתטי), עדיין יש לבדוק ולבחור לפי המלצות היצרן והתקנים הבינלאומיים. המלצה מקצועית היא להיצמד לנחיות היצרן, להחליף שמן בזמן הנדרש לפי ספר הרכב ולבחור שמן איכותי יותר מאשר זול במיוחד — כי זה ישפיע ישירות על ביצועי הרכב ובריאות המנוע לטווח הארוך.

מיתוס "מים זה בסדר – זה בסך הכל נוזל"

המיתוס השני והרע ביותר באחזקת רכב הוא ההנחה שניתן להשתמש במים מהברז במקום נוזל קירור, רק כי "בסך הכל זה נוזל והמידע מסביב הוא מוגזם". ההמלצה החד-משמעית של כל המוסכים והטכנאים המנוסים היא להשתמש אך ורק במוצר תקני של נוזל קירור לרכב, המכיל תוספים מיוחדים המונעים קפיאה בקור, רתיחה בחום גבוה וקורוזיה בתוך מערכת הקירור.

מים מהברז עלולים להקפא בחורף, לעלות על גדותיו בקיץ, לגרום להתרחבות ותזוזה של חלקים בתוך מערכת הקירור ואף ליצור חלודה וצבריות של פתרון שישפיעו על היעילות לאורך זמן. נוסף על כך, מים לבדם אינם מכילים את התוספים שמונעים היווצרות משקעים מזיקים, מעלה את הסיכון לנזק לרדיאטור, לפתח חורים או להוביל למצב שבו מנוע מתחמם יתר על המידה.