3 קמפיינים של מציאות מוגברת שמסמנים את עתיד השיווק
בעוד בישראל ממשיכים להתרגש מקמפיינים שנזכרו לשלב QR קוד, לפעמים ברמה בנאלית ובסיסית ביותר, בחו"ל מילת הבאזז בחודשים האחרונים היא אוגמנטד ריאליטי.
אוגמנטד ריאליטי (Augmented Reality), או בתרגום חופשי "מציאות מוגברת" היא תחום עולה העוסק בשילוב אלמנטים וירטואליים עם הסביבה האמיתית - כל זה בזמן אמת ובהפעלה אינטראקטיבית של המשתמש.
מכיוון שהשימוש בטכנולוגיה עצמה מרשים כמעט תמיד - ההבדלים בין קמפיינים מוצלחים לכאלה שפחות הצליחו נעוצים בד"כ בפונקציונליות למשתמש (האם מדובר בכלי עזר או בידור רגעי) ובמעטפת הכללית לקמפיין (עד כמה הוא מקודם מתוך גישה של 360 מעלות).
לטובת המחשה, אני אסקור 3 קמפיינים מהשנה האחרונה
הקמפיין הויראלי
הקמפיין הראשון הושק בבריטניה עם המותג Lynx (הייצוג המקומי של Axe) ומזכיר בפורמט את מהלכי הפלאש-מוב שאנחנו מכירים במרכזי קניות. ההבדל המשמעותי הוא שהפעם יועד איזור ספציפי בו נעמדים העוברים ושבים, מביטים על המסך הראשי ומגלים את עצמם עומדים ליד מלאכית שנפלה ישירות אליהם מהשמיים.
הקמפיין עצמו התברר כמוצלח במיוחד ומשך אלפי אנשים אל מרכז הקניות במטרה להתנסות בחוויה החדשנית. מעבר לכך, הקמפיין זכה לעשרות מיליוני צפיות ביוטיוב (בגרסאות השונות) ויותר מכך לאלפי ועשרות אלפי שיתופים והעלאת תמונות עצמית של הצופים ההמומים.
הקמפיין המפוספס
הקמפיין הבא הוא אחד האהובים עליי, עומדים מאחוריו מותג הבנד-אייד של ג'ונסון&ג'ונסון בשיתוף פעולה עם דיסני והחבובות. כולנו יודעים שברגע שילד נפצע תהליך ההרגעה יכול לקחת דקות ארוכות - כאן בנד-אייד באים לעזרתנו ופוגשים את הצרכן בנקודה הכי מתאימה. החברה השיקה פלסטרים מאויירים בדמויות החבובות ובשילוב אפליקציית אייפון ואייפד הילד זוכה לראות את הדמויות יוצאות אליו, שרות ורוקדות איתו כך שחוויית הפציעה הופכת למהנה. הסיבה שאני חושב שהקמפיין כשלעצמו מוצלח הוא החיבור המדויק עם המוצר, זיהוי התובנה ונגישות מכשירי אפל בארה"ב.
יחד עם זאת, למרות דירוגים חיוביים ב-itunes, האפליקציה גירדה בשיאה רק את המקום ה-350 בקטגוריית אפליקציות הבידור בארה"ב - נראה שבג'ונסון בנו יותר מדי על ויראליות ושכחו לקדם את האפליקציה והמהלך בצורה משמעותית.
מקום 349 בשיא (מקור: appfigures.com)
פידבקים חיוביים בעיקר (מקור: appannie.com)
הקמפיין המושלם
את הקמפיין של איקאה אני מגדיר כמושלם מ-2 סיבות מרכזיות:
1.הוא מתלבש בצורה מושלמת על פעילות הקטלוגים העונתית של החברה.
2.הוא פוגש את הצרכנים בנקודה מאוד מדויקת (אחרי הכל, מי לא היה רוצה לבדוק איך תראה הספה החדשה בבית שלו לפני שהוא קונה אותה). וכך מצליחה איקאה בדרך המיוחדת שלה לספר את הסיפור של המותג והקטלוג המיתולוגי לאורך השנים ובמקביל לכבוש את דירוגי קטגוריית הלייף-סטייל בארה"ב וברחבי 27 מדינות נוספות בעולם.
דירוגים משמעותיים ב-28 מדינות (מקור: appfigures.com)
למה להשקיע אנרגיות בקמפיין של מציאות מוגברת?
1.אפשרויות חשיפה ומיקוד גאוגרפי - בעולם בו לרוב תושבי המערב יש סמארטפון (אחד לפחות) ביד אפשרויות ההגעה אליהם הופכות להיות ממוקדות קלות במיוחד. אותו סמארטפון מכיל לרוב גם תוכנת ג'י.פי.אס ולכן בתכנון נכון אפשר להשיק קמפיינים ממוקדים עם ROI מיידי וגבוה במיוחד.
2.מעורבות - מטבעו, קמפיין של מציאות מוגברת מצריך מעורבות של הלקוח.
הסטטיסטיקות העולמיות מצביעות על זמן שהייה ממוצע של 7 דק'(!) באפליקציות מהסוג הזה. בעולם פרסום בו תשומת לב של 15 שניות נחשבת לנדירה, היתרונות ברורים במיוחד.
3.חדשנות - אומר את זה במשפט אחת - תחשבו שהייתם משכילים להשיק קמפיין QR חדשני לפני כשנה וחצי - כשהשוק בשל אך יחד עם זאת רק בתחילת הצמיחה.
4.ROI - מעבר לשימוש במדיה דיגיטלית המאפשרת מעקב, ניטור והכוונה לרכישה מיידית המותג יכול לזכות בזמן מדיה (טלוויזיה ואינטרנט) בשווי מאות אלפי ומיליוני שקלים עם מהלך יח"צ משלים.
לאן הלאה?
לפי מחקרים שונים, ענף המציאות המדומה יגלגל בארה"ב לבדה כ-350 מיליון דולר ב-2014. גם בישראל קמו בשנתיים האחרונות מס' סטארט-אפים שמאפשרים לחברות מסחריות לעשות שימוש בטכנולוגיות הנ"ל.
ההערכה שלי היא שהטכנולוגיה הולכת לבצע טרנספורמציה משמעותית לכיוון של תוכן ממותג בשנים הבאות. לשם המחשה: צילום סדרות ווידאו אינטרנטיות עם מוצרים גנריים, אשר הגולש שמשתמש באפליקציה חווה אותם כמוצרים ממותגים בהתאם לפילוח שלו (לדוג': גולש אחד יחווה את הבקבוק שממנו לוגם גיבור הסדרה בתור המשקה המוגז האהוב עליו, בזמן שחברו צופה באותו קטע ורואה בקבוק של מותג תה-קר).
הכותב הוא סטודנט בחוג לפרסום ותקשורת שיווקית בקריה האקדמית אונו ושותף-מייסד בסטארט-אפ Weballe v.o.d
- 5.שרון 30/08/2012 11:38הגב לתגובה זווזה כלל לא חדש אלא בשימוש (כולל בישראל) כבר שנים, הרבה פרטים בכתבה לא מדוייקים. הQR קוד בישראל דווקא השתלב יפה מאוד ביחס לשאר המדינות המתועשות, בערך כחודשיים אחרי האמריקות, אוסטרליה ויפן, וחודש לפני גרמניה, בריטניה, ספרד ועוד אירופאיות... לפעמים כדאי לא לכתוב אם לא בטוחים.
- 4.בחור 30/08/2012 01:27הגב לתגובה זוהיו בארץ מספר קמפיינים מבוססי אוגמנטד (דרך אגב, אומרים מציאות רבודה ולא מוגברת). קסטרו עשו פעילות אוגמנטד ממש לפני שבועיים שבה ניתן היה לצפות בקטלוג באוגמנטד. יש אפליקציות של בנק לאומי, דפי זהב, מסטיק מאסט, קפה טורקי ועוד ועוד...לא מכיר ת'בחור אבל הכתבה הזו מתאימה ללפני שנתיים
- 3.מפרגן 30/08/2012 00:05הגב לתגובה זומרוב רצון לחפש את הדפקטים... חבל. השימוש הבנאלי בקיואר הוא בדיוק הדוגמא לאיך לא עושים את זה. תשווה את הקמפיין של דפי זהב לזה של איקאה, מבחינתך זה דומה?! איפה בדיוק אתה רואה אימוץ של הרבדים שלך?
- 2.מישהו 29/08/2012 14:31הגב לתגובה זוקוראים לזה בעברית "מציאות רבודה" מלשון רבדים , יעני LAYERS. יש אפילו ערך בשם זה בויקיפדיה בעברית. לא קשה לחפש. יש חברות ישראליות שמייצרות מוצרים בטכנולוגיה הזאת- זה בטח לא חדש. אפילו האפליקציה של דפי זהב מ2011 משתמשת בטכנולוגיה בחיפוש דרך המצלמה. QR קוד הוא חלק אלמנטרי מכמעט כל פרסומת בשנה האחרונה בישראל. אייס היקרים- שמח שאתם רוצים לקדם את הבחור אבל בואו נשמור על הרמה..
- 1.ליאור 29/08/2012 12:39הגב לתגובה זומדובר בגימיק שפונה לקהל ספציפי מאד, לא טוב ולא רע פשוט גימיק אין לו עתיד מזהיר (כבר קיים יותר מ 15 שנה...)
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה
טאבולה Taboola -0.25% מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker
הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.
גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."
״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת
הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן
העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״
- פרסום מודעת אבל בעיתון הארץ
- עדות לפיד הוכיחה: ערוצי החדשות לא מספרים לכם את האמת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
