קנדי קראש. קרדיט: רשתות חברתיותקנדי קראש. קרדיט: רשתות חברתיות

חטיבת גיימינג במיקרוסופט בנתה כלי AI, ואז הוחלפה על ידי הכלי שבנתה

כך יוצרים משבר אמון: 200 עובדים פוטרו ממפתחת קנדי קראש, בהם מעצבים, חוקרי משתמשים וכותבים, הוחלפו על ידי הכלים שבנו

רן קידר | (2)
נושאים בכתבה מיקרוסופט

לפני כשבועיים, הודיעה מיקרוסופט Microsoft Corp 0.45%  על קיצוצי כח אדם של כ-9,000 עובדים ומנכ"ל מחלקת המשחקים. פיל ספנסר, כתב לעובדים שהחברה מסיימת פעילות בתחומים מסוימים כדי להתמקד ב"אזורי צמיחה אסטרטגיים". במילים פשוטות: אם אתם לא עובדים על AI או ענן, אתם בסיכון. והנה, לא חלפו שבועיים ובזרוע הגיימינג, הודיעה חברת קינג על פיטורין של כ-200 עובדים. קינג נרכשה על ידי מיקרוסופט ב-2023 ומוכרת בזכות משחקי קנדי קראש ו-Farm Heroes Saga. 

המפוטרים היו בעיקר ממחלקות UX, כתיבה נרטיבית, מחקר משתמשים ועיצוב רמות. הפיטורים התמקדו באולפנים בלונדון (שם קוצץ צוות Farm Heroes Saga ב-50%), ברצלונה, שטוקהולם וברלין. רבים מהממפוטרים היו מעורבים בפיתוח כלי בינה מלאכותית, והבינה המלאכותית היא זו שתחליף אותם בתפקידם בפועל.

המקרה הבולט ביותר היה צוות Farm Heroes Saga בלונדון, שם, לדברי עובדים, ההנהלה פעלה במכוון לקיצוץ “שכבות שמכבידות על הפיתוח”, בעיקר בדרגי ביניים. "זה מטורף," אמר עובד שפוטר, "אותם כלים שנבנו כדי לייעל את העבודה,הם אלה שהפכו את הצוות למיותר". תחושת התסכול גדולה במיוחד משום שהחברה מציגה תוצאות עסקיות טובות, ולמרות זאת בחרה לקצץ דווקא במחלקות הליבה שפיתחו את הכלים עצמם, בזמן ששכבת הניהול נותרה ללא פגע. 

הרווחים בשיא: למה מיקרוסופט שוב מפטרת אלפי עובדים?

משבר אמון ומורל ירוד

לצד הפיטורים, נרשמה פגיעה חמורה במורל העובדים. סקר פנימי שנערך טרם הפיטורים הצביע על ירידה ניכרת בשביעות הרצון מההנהלה, ותחושת ניכור כללית. מאז ההודעה על הקיצוצים, מקורות מתוך החברה מתארים "שפל חסר תקדים". עוד נטען כי עובדים שהעזו להשמיע ביקורת פומבית או להביע מורת רוח בערוצי תקשורת פנימיים היו בין הראשונים שפוטרו. "מי שדיבר, סומן", אמר מקור מהחברה. המחלקה למשאבי אנוש, שנועדה לכאורה לשמש חומת מגן עבור העובדים מתוארת כהיפך הגמור: "זו דוגמה קיצונית למחלקה שבמקום להגן על האנשים, מגינה על החברה", נטען באחד הדיווחים וכן כי רוב העובדים אינם יודעים אם תפקידם יישמר או יבוטל, אם יישארו בחברה או יפוטרו. עובדים אחרים הגדירו את מחלקת כח האדם כ:"חסרת תפקוד, מנותקת מהשטח ונאמנה רק למנגנון המשפטי של החברה".

לפי ההנהלה, שינוי המבנה הארגוני אמור להיחשף רק בספטמבר, אחרי מו"מ עם ארגון העובדים. ההנהלה טענה כי תהליכים הפכו ל"סגמנטליים מדי", ויש צורך ב"גמישות כללית" ושיתוף פעולה בין תחומים. בפועל, עובדים טוענים שהחברה משתמשת באותה גישה כדי להסוות תהליך של "פירוק תרבות העבודה הקיימת". מתוך אותו נימוק, הוחלט גם לפטר עובדים בצוותים המרכזיים, כמו QA, מחקר ותמיכה טכנית, ולפזר את האחריות על יחידות הפיתוח. 

המתח בין אסטרטגיית צמיחה לבין שמירה על יציבות תעסוקתית עומד במרכז דיון ער ורלבנטי מתמיד, "אם כל המודל העסקי מבוסס על הצוותים שבנו את הכלים, מי יפקח עליהם כשאותם צוותים כבר לא כאן?" שואלים עובדים לשעבר. וברגע שמבצעים צעד כזה, איך מחזירים אמון לעובדים שיחששו כל הזמן מלנסר את הענף שהם יושבים עליו?  קשה לקרוא לזה התייעלות, וקל לזהות בזה תמרור אזהרה לעתיד הקרוב של תעשיית ההייטק, או כמו שאמר אחד העובדים: "אנחנו לא התנגדנו לכלי AI, אנחנו בנינו אותם. אבל אף אחד לא הזהיר אותנו שברגע שנצליח, פשוט לא נישאר פה".

קיראו עוד ב"BizTech"

מבחינת יחסי הציבור והתגובות הרשמיות, שתי החברות עדיין שומרות על שתיקה, הן מיקרוסופט והן קינג, אולי מתוך הבנה שעדיף להן לנהל את השיח ברמה המשפטית והארגונית בלבד, ולא בפומבי.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הם מפטרים את המפתחים לטובת הAI אבל ברגע שיתחילו הבעיות והAI יצא משליטה יתחננו שיחזרו (ל"ת)
    מישהו 21/07/2025 06:17
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 27/07/2025 11:27
    הגב לתגובה זו
    לא רק זה כל הידע יעבור למתחרים כי המפוטרים ימצאו בית חם אצל המתחרים
מאנדיי מנכליםמאנדיי מנכלים

מאנדיי משיקה: סוכני AI חדשים ומוצר לניהול קמפיינים כחלק מ-CRM

לאחר הצלחת monday vibe, פלטפורמת ה-no-code לפיתוח אפליקציות עסקיות, שבאמצעותה נבנו מעל 17 אלף אפליקציות בשבוע אחד בלבד, החברה משיקה את Monday Agents, כלי חדש לבניית סוכני AI מותאמים אישית, לצד השקת monday campaigns, מוצר חדשני לניהול קמפיינים מבוססי AI כחלק מפתרון ה-CRM של החברה

רן קידר |
נושאים בכתבה מאנדיי

חברת מאנדיי monday.com -4.16%   הציגה בכנס הלקוחות השנתי שלה בניו יורק את הצעד הבא בחזון ה-AI שלה: monday agents,  כלי חדש לבניית סוכני AI מותאמים אישית. לצד זה, השיקה גם את monday campaigns, מוצר חדשני לניהול קמפיינים מבוססי AI כחלק מפתרון ה-CRM של החברה. 

המהלך מגיע לאחר הצלחת monday vibe, פלטפורמת ה-no-code לפיתוח אפליקציות עסקיות, שבאמצעותה נבנו מעל 17 אלף אפליקציות בשבוע אחד בלבד. monday agents מאפשר לכל ארגון לבנות סוכני בינה מלאכותית שמבצעים עבודה בפועל, מהעשרת דאטה ולידים ב-CRM ועד ניהול פגישות ויצירת אסטרטגיות. 

הסוכנים הראשונים פועלים בעולמות הפיתוח העסקי (SDR): הם יוצרים קשר מיידי עם לידים "חמים", מבצעים סינון ואימות, מעשירים את המידע ומתעדים הכל ישירות ב-CRM, מה שמגדיל את נפח ההזדמנויות ומייעל את תהליך המכירה. 

דניאל לריה, סמנכ"ל מוצר וטכנולוגיה במאנדיי, אמר כי "אנחנו נכנסים לעידן חדש שבו התוכנה לא רק מנהלת עבודה, אלא מבצעת אותה בפועל. monday agents מאפשר לכל צוות, טכני או לא, לרתום את כוח ה-AI כדי לנוע מהר יותר, להישאר מסונכרנים ולצמוח בחוכמה." 

במקביל הושקה monday campaigns, מוצר חדש לאנשי שיווק שמסייע לבנות, להשיק ולבצע אופטימיזציה לקמפיינים תוך חיבור ישיר לנתוני ההכנסות והמכירות בארגון. הכלי מייצר קמפיינים בשפת המותג, מספק תובנות, מפלח קהלים בצורה חכמה ומאפשר לייחס כל השקעה שיווקית לתוצאות עסקיות מדידות. המוצר מושק תחילה עם דגש על קמפיינים בדוא"ל ויורחב בהמשך השנה לערוצים נוספים. 

openai
צילום: טוויטר

OpenAI משיקה אפליקציית וידאו חברתית

החברה משיקה את Sora – אפליקציה חברתית ליצירת ושיתוף סרטוני AI עם אווטארים דיגיטליים, קול ריאליסטי ותכונות מתקדמות של וידאו ואודיו, במהלך שמציב אותה בתחרות ישירה מול טיקטוק ומטא ועשוי לפתוח לה זרמי הכנסה חדשים מפרסום

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה OpenAI סורה

OpenAI השיקה אפליקציה חברתית עצמאית ליצירה ושיתוף של סרטונים שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית. זה ניסיון להפוך את הטכנולוגיה למיינסטרים, בדיוק כמו ש-ChatGPT עשה לצ'אטבוטים לפני שלוש שנים. האפליקציה החינמית, Sora, מופעלת על ידי גרסה חדשה של תוכנת יצירת הוידאו של OpenAI באותו שם. כמו בגרסה המקורית שהושקה בדצמבר, משתמשים יכולים ליצור קליפים קצרים בתגובה להנחיות טקסט. אבל האפליקציה החדשה מאפשרת לאנשים לראות סרטונים שיצרו אחרים, ובכך הופכת למעין רשת חברתית של תוכן AI.


מעבר לזה, משתמשים יכולים ליצור אווטאר דיגיטלי וקול ריאליסטי של עצמם, שניתן להכניס לסרטונים שנוצרו באפליקציה על ידי המשתמש או החברים שלו – בהרשאת בעל האווטאר. זו תכונה שנועדה להפוך את האפליקציה לחברתית יותר.


למרות ההצלחה של ChatGPT, שכיום משמש יותר מ-700 מיליון אנשים מדי שבוע, OpenAI עדיין לא הצליחה להפוך את Sora לשם מוכר. החברה מתמודדת מול תחרות קשה מגוגל של אלפאבית, Runway AI ו-Midjourney – כולן מציעות כלי AI שמייצרים קליפים קצרים במהירות, ובמקרים מסוימים בזול יותר מיצירת וידאו מאפס. עם האפליקציה החדשה, OpenAI עושה את הצעד הגדול ביותר שלה לכיוון בניית מוצר מדיה חברתית. המהלך מעמיד אותה בתחרות ישירה עם שירותים של טיקטוק ומטא, שהשיקה לאחרונה פיד וידאו AI בשם Vibes. בתהליך, OpenAI עשויה לפתוח את הדלת לזרמי הכנסה חדשים מפרסום, ולהגביר את החשיפה לטכנולוגיה שלה.


"הרבה מאיתנו, אפילו בפנים, היו קצת סקפטיים לרעיון של פיד שנוצר ב-AI", אמר תומאס דימסון, מהנדס תוכנה ב-OpenAI, בתדריך לעיתונאים. תכונת הקמיאו, שמאפשרת למשתמשים להכניס את עצמם לסרטונים, גרמה לצוות לחשוב שהפיד יכול להיות "טוב לעולם". "עם הזמן שמתי לב שהרבה מהפלטפורמות החברתיות האחרות התרחקו מהרעיון הזה של קשרים וחברים".


הגרסה המעודכנת של Sora גם אמורה לפתור בעיות ישנות של מחוללי וידאו מבוססי בינה מלאכותית. OpenAI אמרה שהתוכנה החדשה טובה יותר ביצירת סרטונים שמכבדים את חוקי הפיזיקה – משהו שכל השירותים האחרים נאבקים איתו, כולל הגרסה המקורית של Sora. היא גם אמורה לעקוב בצורה מדויקת יותר אחרי מה שהמשתמש ביקש, במיוחד כשמדובר ברצף של כמה צילומים בסרטון אחד.