
חטיבת גיימינג במיקרוסופט בנתה כלי AI, ואז הוחלפה על ידי הכלי שבנתה
כך יוצרים משבר אמון: 200 עובדים פוטרו ממפתחת קנדי קראש, בהם מעצבים, חוקרי משתמשים וכותבים, הוחלפו על ידי הכלים שבנו
לפני כשבועיים, הודיעה מיקרוסופט Microsoft Corp 1.5% על קיצוצי כח אדם של כ-9,000 עובדים ומנכ"ל מחלקת המשחקים. פיל ספנסר, כתב לעובדים שהחברה מסיימת פעילות בתחומים מסוימים כדי להתמקד ב"אזורי צמיחה אסטרטגיים". במילים פשוטות: אם אתם לא עובדים על AI או ענן, אתם בסיכון. והנה, לא חלפו שבועיים ובזרוע הגיימינג, הודיעה חברת קינג על פיטורין של כ-200 עובדים. קינג נרכשה על ידי מיקרוסופט ב-2023 ומוכרת בזכות משחקי קנדי קראש ו-Farm Heroes Saga.
המפוטרים היו בעיקר ממחלקות UX,
כתיבה נרטיבית, מחקר משתמשים ועיצוב רמות. הפיטורים התמקדו באולפנים בלונדון (שם קוצץ צוות Farm Heroes Saga ב-50%), ברצלונה, שטוקהולם וברלין. רבים מהממפוטרים היו מעורבים בפיתוח כלי בינה מלאכותית, והבינה המלאכותית היא זו שתחליף אותם בתפקידם בפועל.
המקרה הבולט ביותר היה צוות Farm Heroes Saga בלונדון, שם, לדברי עובדים, ההנהלה פעלה במכוון לקיצוץ “שכבות שמכבידות על הפיתוח”, בעיקר בדרגי ביניים. "זה מטורף," אמר עובד שפוטר, "אותם כלים שנבנו כדי לייעל את העבודה,הם אלה שהפכו את הצוות למיותר". תחושת התסכול גדולה במיוחד משום שהחברה מציגה תוצאות עסקיות טובות, ולמרות זאת בחרה לקצץ דווקא במחלקות הליבה שפיתחו את הכלים עצמם, בזמן ששכבת הניהול נותרה ללא פגע.
הרווחים בשיא: למה מיקרוסופט
שוב מפטרת אלפי עובדים?
- כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
- מיקרוסופט הורידה יעדי מכירות ל-AI - המניה מאבדת 2%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משבר אמון ומורל ירוד
לצד הפיטורים, נרשמה פגיעה חמורה במורל העובדים. סקר פנימי שנערך טרם הפיטורים הצביע על ירידה ניכרת בשביעות הרצון מההנהלה, ותחושת ניכור כללית. מאז ההודעה על הקיצוצים, מקורות מתוך החברה מתארים "שפל חסר תקדים". עוד נטען כי עובדים שהעזו להשמיע ביקורת פומבית או להביע מורת רוח בערוצי תקשורת פנימיים היו בין הראשונים שפוטרו. "מי שדיבר, סומן", אמר מקור מהחברה. המחלקה למשאבי אנוש, שנועדה לכאורה לשמש חומת מגן עבור העובדים מתוארת כהיפך הגמור: "זו דוגמה קיצונית למחלקה שבמקום להגן על האנשים, מגינה על החברה", נטען באחד הדיווחים וכן כי רוב העובדים אינם יודעים אם תפקידם יישמר או יבוטל, אם יישארו בחברה או יפוטרו. עובדים אחרים הגדירו את מחלקת כח האדם כ:"חסרת תפקוד, מנותקת מהשטח ונאמנה רק למנגנון המשפטי של החברה".
לפי ההנהלה, שינוי המבנה הארגוני אמור להיחשף רק בספטמבר, אחרי מו"מ עם ארגון העובדים. ההנהלה טענה כי תהליכים הפכו ל"סגמנטליים מדי", ויש צורך ב"גמישות כללית" ושיתוף פעולה בין תחומים. בפועל, עובדים טוענים שהחברה משתמשת באותה גישה כדי להסוות תהליך של "פירוק תרבות העבודה הקיימת". מתוך אותו נימוק, הוחלט גם לפטר עובדים בצוותים המרכזיים, כמו QA, מחקר ותמיכה טכנית, ולפזר את האחריות על יחידות הפיתוח.
המתח בין אסטרטגיית צמיחה לבין שמירה על יציבות תעסוקתית עומד במרכז דיון ער ורלבנטי מתמיד, "אם כל המודל העסקי מבוסס על הצוותים שבנו את הכלים, מי יפקח עליהם כשאותם צוותים כבר לא כאן?" שואלים עובדים לשעבר. וברגע שמבצעים צעד כזה, איך מחזירים אמון לעובדים שיחששו כל הזמן מלנסר את הענף שהם יושבים עליו? קשה לקרוא לזה התייעלות, וקל לזהות בזה תמרור אזהרה לעתיד הקרוב של תעשיית ההייטק, או כמו שאמר אחד העובדים: "אנחנו לא התנגדנו לכלי AI, אנחנו בנינו אותם. אבל אף אחד לא הזהיר אותנו שברגע שנצליח, פשוט לא נישאר פה".
- משנה כיוון: מובילאיי תפטר 200 עובדים - רובם בישראל
- חברת הפינטק Airwallex גייסה 330 מיליון דולר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אמזון משיקה שבב AI חדש שיתחרה באנבידיה- "השבב שלנו יעיל...
מבחינת יחסי הציבור והתגובות הרשמיות, שתי החברות עדיין שומרות על שתיקה, הן מיקרוסופט והן קינג, אולי מתוך הבנה שעדיף להן לנהל את
השיח ברמה המשפטית והארגונית בלבד, ולא בפומבי.
- 1.הם מפטרים את המפתחים לטובת הAI אבל ברגע שיתחילו הבעיות והAI יצא משליטה יתחננו שיחזרו (ל"ת)מישהו 21/07/2025 06:17הגב לתגובה זו
- אנונימי 27/07/2025 11:27הגב לתגובה זולא רק זה כל הידע יעבור למתחרים כי המפוטרים ימצאו בית חם אצל המתחרים
חברת Airwallex צילום: איל טואגחברת הפינטק Airwallex גייסה 330 מיליון דולר
החברה גייסה לפי שווי של 8 מיליארד דולר ובמקביל לגיוס, השיקה סוכני AI שמבצעים פעולות פיננסיות מורכבות
חברת הפינטק Airwallex, בעלת פלטפורמה גלובלית לתשלומים ושירותים פיננסיים המיועדת לעסקים מודרניים, גייסה 330 מיליון דולר בסבב G בהובלת Addition ובהשתתפות T. Rowe Price, Activant, Lingotto, Robinhood Ventures ו-TIAA Ventures. הגיוס התבצע לפי שווי של 8 מיליארד דולר המשקף צמיחה של כ-30% בהשוואה לסבב F מלפני כשישה חודשים. ההון שגויס יתמוך בהמשך הצמיחה של Airwallex בארה"ב ובמספר שוקי מפתח מרכזיים ברחבי העולם.
Airwallex פועלת בישראל בשנתיים וחצי האחרונות בהובלת אור ליבן, שמכהן כסגן נשיא החברה לאזור המזרח התיכון, בלנוקס ולמדינות הנורדיות.
ג'ק ז'אנג, מייסד שותף ומנכ"ל Airwallex: "אנו מאמינים שהבנקאות הגלובלית של העתיד תהיה חסרת גבולות, חכמה ותתבצע בזמן אמת. ספקים של פתרונות מסורתיים לוקים באי התאמה בסיסית לאופן שבו עסקים מודרניים מתנהלים והמשקיעים שלנו מבינים שאנו נמצאים בחזית המרוץ להגדרה של קטגוריה זו. אנו בונים חלופה מודרנית, פלטפורמה אחת שמניעה שירותי בנקאות גלובלית, תשלומים, חיובים, ניהול פיננסי (treasury) והוצאות שרצים כולם מעל תשתית פיננסית קניינית. ההון שגויס יאיץ את הצמיחה שלנו, יבסס את מעמדנו כמובילים טכנולוגיים ויחזק את מעמדנו בארצות הברית ובשווקים מרכזיים ברחבי העולם".
אור ליבן, סגן נשיא Airwallex למזרח התיכון, בנלוקס, והמדינות הנורדיות, מסר: "גיוס ההון הגדול שהשלמנו מעיד על האמון העמוק שיש לשוק ולמשקיעים ב-Airwallex. אמון זה נשען על הצמיחה יוצאת הדופן של החברה ברחבי העולם ובכלל זה בישראל, במזרח התיכון ובאירופה ועל ההתרחבות המתמדת בהיצע המוצרים שאנחנו מעניקים ללקוחותינו".
- דוראל זינקה האם המניה יקרה? ״השוק רק מתחיל להבין את האירוע״
- Entrée Capital מגייסת 300 מיליון דולר לקרנות חדשות שמתמקדות ב-AI, דיפ-טק וקריפטו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההכנסות השנתיות החוזרות לשנת 2025 יגיעו ליותר מ-1 מיליארד דולר שמשקפים צמיחה שנתית של 90% (החישוב לפי ההכנסות באוקטובר). היקף הטרנזקציות השנתי שבוצעו במערכת הוכפל בהשוואה ל-2024 והגיע באוקטובר ליותר מ-235 מיליארד דולר. כמחצית מלקוחות החברה משתמשים במספר שירותים של החברה ומעידים בכך על התאמה עמוקה לצורכי השוק. החברה העניקה רישיונות ללמעלה מ-80 מפיצים והיא מאפשרת ללקוחות לבצע העברות כספים בלמעלה מ-200 מדינות ואזורים גיאוגרפיים ולבצע עסקאות רב מטבעיות בהיקף רחב. בשנת 2025 נכנסה Airwallex ל-12 שווקים חדשים שבהם קיבלה אישורים רגולטוריים, מינתה מפיצים והשיקה מוצרים בצרפת, הולנד, יפן, ישראל, קנדה, קוריאה, ניו זילנד, מלזיה, וייטנאם, ברזיל, מקסיקו, איחוד האמירויות ועוד.

משנה כיוון: מובילאיי מפטרת 200 עובדים - רובם בישראל
בחודשים האחרונים מובילאיי, מחברות ההייטק המובילות בישראל בעולם הרכב האוטונומי, הודיעה היום על מהלך נרחב של קיצוצים, שבמסגרתו יפוטרו מאות עובדים, רובם בישראל. לדברי החברה, “במסגרת בחינה מתמשכת של צורכי הפעילות המשתנים של החברה, אנו מבצעים התאמות בכוח
האדם. לחברה תוכנית סדורה לתמיכה בעובדים שיושפעו מהמהלך"
מובילאיי תבצע מהלך של פיטורים נרחבים - צעד שמהווה נקודת מפנה לא פשוטה בחברה שעמדה בעבר בשורה הראשונה של חידושי בטיחות ורכב אוטונומי. 200 מעובדי החברה, רובם בישראל, יאבדו את מקום עבודתם כחלק מהמהלך. המהלך הזה לא קשור למהלכים קודמים שנקטה החברה בשנתיים האחרונות, כמו סגירת חטיבת After-Market. מדובר על קיצוץ רוחבי בתחומים שונים בחברה.
בסוף אוקטובר פרסמה מובילאיי את הדו"חות שלה לרבעון השלישי של 2025 עם הכנסות של 504 מיליון דולר, עלייה של 4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח המתואם למניה היה 0.09 דולר, בהתאם לציפיות השוק, בעוד שההפסד על בסיס GAAP הסתכם ב-0.12 דולר למניה. בחברה ציינו לאחר פרסום הדו"חות כי הצמיחה נבעה מביקוש גבוה ליחידות EyeQ בכל תחומי הפעילות, כולל בשוק הסיני, לצד המשך הצמיחה בפרויקטים של מערכות הסיוע לנהג (ADAS). עם זאת, הן שיעור המרווח הגולמי והן שיעור המרווח הגולמי המתואם ירדו ברבעון השלישי של 2025 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה הזו נובעת מירידה מתונה במחיר המכירה הממוצע (ASP) של EyeQ בעיקר עקב עלייה בכמויות בסין, שבה מחיר המכירה הממוצע נמוך יותר, וכן מעלות גבוהה יותר ליחידה הקשורה למוצרי EyeQ עקב תמהיל שונה של מוצריEyeQ
חטיבת After-Market היתה אחת מהחטיבות ההיסטוריות של מובילאיי - זו שהביאה למכוניות רגילות מערכות בטיחות מתקדמות, כמו התראה על סטיה מנתיב או התקרבות לסכנה. לפני עשור, המערכות האלה נחשבו מהפכניות. ואולם עם הזמן, יצרניות הרכב התחילו לשלב מערכות ADAS כבר בתהליך הייצור של הרכב - מה שהפחית בצורה משמעותית את הביקוש למערכות מתקדמות שמותקנות לאחר הייצור. אף שהחטיבה עדיין ייצרה מחזור מכירות של כ-40 מיליון דולר בשנה, בחברה ציינו שהפעילות כבר אינה רווחית ולא תורמת לרווחיות הכוללת של החברה. לכן הם החליטו לסגור אותה.
לאורך 2024 הודיעה מובילאיי גם על סגירה מתוכננת של חטיבת הפיתוח של חיישני LiDAR - טכנולוגיה שנחשבה בעבר חלק מהעתיד של הרכב האוטונומי. לפי ההודעה, מדובר בצעד אסטרטגי: החברה מעריכה שבמקום LiDAR היא תתמקד בטכנולוגיות אחרות, כמו רדאר דימות (imaging radar) ושימוש במערכות ראייה ממוחשבת.
- היום שבו תעצרו רובוטקסי מתחת לבית נמצא ממש מאחורי הסיבוב
- מובילאיי בדוחות טובים, מעלה את תחזית הרווח וההכנסות לשנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נכון לסוף 2023, עבדו במובילאיי בסך הכל כ-3,700 איש. על פי הערכות, המהלך מגיע כעת לא בגלל כישלון טכנולוגי, אלא בזכות הצלחה: מערכות ADAS נהפכו לנחלת יצרני הרכב, שחסכו לעצמם התקנה חיצונית אחרי הייצור. מה שהיה פעם קטליזטור לצמיחה, להפך לסחורה קבועה. מובילאיי עצמה כתבה אז בהודעתה שההחלטה “היתה קשה”, אבל היא באה לאחר “בחינה מעמיקה של התחזיות העסקיות וצורכי ההשקעה”. עם זאת, החברה טענה שמדובר רק בשינוי כיוון, ולא בוויתור על עתיד בתחום הרכב האוטונומי. היא הדגישה שהיא ממשיכה לגייס עובדים למחלקות אחרות, וכי התחומים בהם תתמקד מעתה הם אלה שצפויים להיות רלוונטיים יותר בעתיד: מערכות eyes-off, רדאר דימות, תשתיות תוכנה וחיישנים חדשים.
