ביל גייטס: "ה-AI יחליף את המורים", האם הוא צודק?
ביל גייטס טוען שהבינה המלאכותית וכל בעתיד להיכנס לכותלי בית הספר ולהחליף את המורים; מה היתרונות והחסרונות ומתי זה יכול לקרות?
האם בינה מלאכותית יכולה להחליף מורים בבית הספר? כנראה שהתשובה לשאלה הזו לא טמונה בעתיד הרחוק כמו שחשבו בעבר. בעוד הבינה המלאכותית ממשיכה להתפתח ולהתקדם בקצב מסחרר, המיליארדר ביל גייטס מאמין שהמערכות עשויות לענות על הדרישה ההולכת וגוברת למורים, בעיקר במדינות שסובלות במחסור חמור יותר באנשי חינוך והוראה.
בארה"ב, למשל, 86% מבתי הספר הציבוריים דיווחו בשנה האחרונה על קושי בגיוס מורים. בבריטניה, ותיכון אחד בלונדון התחיל פיילוט שמבוסס על שימוש בכלים כמו ChatGPT בהכנה לבחינות בחלק מהמקצועות.
זו יוזמה קטנה אבל היא מראה כי מוסדות החינוך כבר בוחנים דרכים לשילוב של בינה מלאכותית בתהליכי ההוראה.
איפה בבית הספר הבינה המלאכותית יכולה לעזור?
אחד היתרונות המובהקים של AI הוא היכולת להנגיש למידה איכותית לכולם, בכל זמן. מערכות חכמות לא מתעייפות, לא חולות ולא זקוקות לחופשות. הן זמינות 24/7, ויכולות לתת לתלמידים תגובות מיידיות גם כשהם מכינים את שיעורי הבית או מתרגלים לקראת מבחן. העובדה שהתלמיד לא צריך לחכות לשיעור הבא או לשיחה של חמש דקות עם המורה - יכולה לשפר משמעותית את קצב ההתקדמות ואת תחושת הביטחון העצמי בלמידה.בנוסף, שימוש ב-AI מאפשר התאמה אישית של חומרי הלימוד. מערכות למידה מבוססות בינה מלאכותית יכולות "להכיר" כל תלמיד, לבחון את ההתקדמות שלו לאורך זמן, לזהות במהירות היכן יש פערים בהבנה, ולהציע לכל אחד תרגולים מותאמים
אישית. זהו יתרון משמעותי במיוחד עבור תלמידים שמתקשים בשיטה הרגילה, כאלה שזקוקים להסברים חוזרים, דוגמאות נוספות, או פשוט יותר זמן להבין את החומר.
- המשחק הסתיים באשפוז: "המועצה ומשרד החינוך התרשלו"
- שכר המורים הצעירים זינק ב-28% אבל זה המחיר שהם צריכים לשלם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מערכות AI גם מסוגלות לנתח נתונים בזמן אמת ולהתריע בפני הצוות החינוכי על בעיות שדורשות תשומת לב, כמו ירידה פתאומית בציונים, היעדרות חוזרת משיעורים, או שינוי בדפוסי ההשתתפות בכיתה. התראות כאלו יכולות לאפשר תגובה מהירה, הרבה לפני שמופיעה הידרדרות ניכרת בהישגים או במצב הרגשי של התלמיד.
מעבר לכך, בינה מלאכותית יכולה להפוך את חוויית הלמידה לעשירה ודינמית יותר. באמצעות תוכן אינטראקטיבי, מציאות רבודה (AR), סימולציות ומשחקים מותאמים אישית, הלימודים יכולים להפוך לחוויה מעניינת יותר, כזו שמדברת בשפה של הדור
הצעיר. זה עשוי להגדיל את המוטיבציה בקרב תלמידים ולהוריד את החסמים של תלמידים כלפי למידה.
- משנה כיוון: מובילאיי תפטר 200 עובדים - רובם בישראל
- חברת הפינטק Airwallex גייסה 330 מיליון דולר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אמזון משיקה שבב AI חדש שיתחרה באנבידיה- "השבב שלנו יעיל...
AI יכול לסייע גם למורים עצמם, לא רק לתלמידים. כלים מבוססי בינה מלאכותית יכולים לספק למורים תובנות מעשיות: אילו תלמידים מתקשים, באילו נושאים
יש פערים בכיתה, מה עבד בשיעור הקודם ומה פחות. המורה יכול להיעזר בנתונים כדי לתכנן שיעור מדויק יותר, להגיב באופן ממוקד לצרכים שעולים מהכיתה, ולחסוך זמן יקר על ניסוי וטעייה. יתרון נוסף טמון ביכולת של AI להנגיש חומר לימוד לתלמידים עם צרכים מיוחדים. לדוגמה, ניתן
להשתמש בבינה מלאכותית כדי להמיר טקסטים לקריינות קולית לתלמידים עם לקויות ראייה, להציע גרסאות פשוטות של טקסטים מורכבים לתלמידים עם קשיי קריאה, או לספק תרגול חזותי מותאם לתלמידים על הרצף האוטיסטי.
לבסוף, הבינה המלאכותית יכולה גם לסייע
בלימוד של שפות זרות, בעזרת שיחות אינטראקטיביות, ניתוח של מבטא, תיקון טעויות בזמן אמת ושימוש במילון ויזואלי מותאם. היא יכולה גם לעזור לתלמידים להתכונן לבחינות הבגרות או הפסיכומטרי, על ידי סימולציות, הסברים וחזרות ממוקדות לפי נקודות החולשה של כל תלמיד.
החסרונות: קשר אנושי, אמינות ועלויות טכנולוגיות
לצד הפוטנציאל הגדול של שילוב בינה מלאכותית במערכת החינוך, אי אפשר להתעלם מהחסרונות והסיכונים, חלקם טכנולוגיים, חלקם חברתיים וחלקם עמוקים יותר. ראשית, מורה הוא לא רק מי שמעביר חומר לימודי. הוא גם מחנך, מקור השראה, ולעיתים דמות משמעותית בחייו של ילד או נער. הקשר האישי שבין מורה לתלמיד הוא חלק בלתי נפרד מהחוויה החינוכית. כמעט כל אחד מאיתנו זוכר מורה אחד או אחת שהשפיעו עליו, עודדו אותו או שינו את האופן שבו הוא ראה את עצמו. זה קשר שקשה מאוד לשכפל עם מערכת אוטומטית, גם אם היא מבוססת על טכנולוגיה מהמתקדמות בעולם.
מערכת ממוחשבת, חכמה ככל שתהיה, עדיין לא יודעת לזהות תסכול אמיתי בקול של תלמיד, להבין את שפת הגוף שלו, או לשים לב לכך שתלמיד מתכנס בתוך עצמו. היא גם לא יודעת להרים טלפון
להורה, ליזום שיחה במסדרון או פשוט לשים יד על הכתף (גם אם רק באופן סימבולי). כל אלה הם חלק מהתפקיד הלא-רשמי, אך ההכרחי, שהופך מורה למורה טוב.
בעיה נוספת היא דווקא כלכלית. אומנם שימוש בבינה מלאכותית מאשפר לחסוך בעלויות בטווח הארוך,
אך בפועל, הקמת תשתית טכנולוגית איכותית דורשת השקעות עתק. מדובר ברכישת ציוד חדש, חיבור לרשתות מאובטחות, תשלום על רישיונות תוכנה, הדרכות מתמשכות לצוותים החינוכיים, שדרוגים תקופתיים, שירותי תמיכה טכנית, תחזוקה ועוד. העלויות המצטברות עלולות להפוך ללמשקולת כבדה,
במיוחד על מוסדות ציבוריים או מדינות מתפתחות, שבקושי מצליחים לתחזק מערכות חינוך בסיסיות גם היום.
בנוסף, קיים היום פער דיגיטלי שעלול להחריף עם שילוב של בינה מלאכותית במערכת החינוך. לא כל בית ספר מצויד באותם אמצעים טכנולוגיים, ולא
לכל תלמיד יש בבית מחשב, טאבלט או חיבור לאינטרנט מהיר. בעוד שבתי ספר באזורים חזקים יכולים להפיק תועלת רבה ממערכות AI, בפריפריה תלמידים עלולים להישאר מאחור, ולראות את חבריהם מהמרכז מקבלים כלים חכמים ומתקדמים יותר.
עוד קושי הוא תחושת
הניכור שעלולה להיווצר בקרב תלמידים, בעיקר בגילאים הצעירים, כאשר חלק מהלמידה מועבר על ידי מערכת לא-אנושית. תהליך הלמידה הוא לא רק קליטת מידע אלא גם חוויה פסיכולוגית ורגשית. מורה שמכיר את התלמיד יודע לאתגר אותו כשצריך, להחמיא לו ברגע הנכון, או אפילו "לשחרר"
כשמרגיש שהתלמיד מוצף. בינה מלאכותית עדיין לא מסוגלת לדייק את הניואנסים האלה, והתוצאה עלולה להיות למידה טכנית, שטוחה וקרה יותר.
נוסף על כך, קיימת גם שאלה של אמון. מערכת חינוך מבוססת על מערכת יחסים של אמון בין מורה לתלמיד, בין תלמיד
להורה, ובין ההורים למוסד הלימוד. כאשר מכניסים לתוך המערכת טכנולוגיה חיצונית שלא כולם מבינים או שולטים בה, מתעוררות שאלות: מי בונה את המערכות? לפי איזה שיקולים? מה הערכים שמוטמעים בהן? והאם מישהו מפקח על התוכן שהן מספקות?
גם ריכוז
המידע היא שאלה שמעסיקה את הגורמים במערכת החינוך. מערכות AI אוספות כמות עצומה של מידע על המשתמשים וגם על התלמידים, החל מרמות ידע, העדפות לימודיות, דפוסי שימוש, היסטוריית התקדמות, ועד פרטים אישיים שיכולים להעיד על מצב רגשי. נשאלת השאלה: מה נעשה עם כל המידע הזה?
האם הוא מאובטח כראוי? האם הוא עלול לשמש בעתיד לגורמים מסחריים? האם ייווצר "פרופיל" לכל תלמיד שיילך איתו לכל אורך הדרך, אולי גם אחרי סיום בית הספר?
ואם זה לא מספיק, קיימת גם שאלת ההשפעה על המורים עצמם. ככל שמכניסים יותר מערכות שמבצעות
מטלות אוטומטיות, עולה החשש שהמורה יהפוך לדמות שולית, יותר טכנאי שמפעיל מערכת מאשר דמות חינוכית. זה עלול לפגוע במעמד המורים, בתנאי ההעסקה שלהם, וביכולת למשוך אנשים טובים להוראה. התחום עלול להפוך לפחות אטרקטיבי, בדיוק בתקופה שבה יש בו מחסור חריף גם כך.
ולבסוף, יש שאלה תרבותית עמוקה יותר - האם אנחנו רוצים לגדל דור של תלמידים שצורכים את הלמידה שלהם כמו באותה צורה שבה הם צורכים למשל את הבידור שלהם? האם מערכת החינוך נועדה רק להקנות ידע, או גם לעצב בני אדם, להקנות ערכים ולעודד חשיבה ביקורתית,
עצמאות והתמודדות עם אתגרים אמיתיים?
- 9.כן היא תחליף מורים (ל"ת)רמי 20/04/2025 19:09הגב לתגובה זו
- 8.ארמגדון 20/04/2025 12:52הגב לתגובה זולא רלבנטי.עדיין בכל גיל צריך מורים בשר ודם עם אמפטיה.בעיקר בכיתות הנמוכות שהמורה מחבקת את התלמידים והחלק הרגשי חשוב.זה רק מראה על התרבות הדפוקה האמריקאית בה אנשים גדלים ללא הורים או מספיק חיבה.
- 7.יהודה 20/04/2025 11:37הגב לתגובה זואז כך אפשר ללמוד מזמן רק בעזרת ספרים. וכן היום יש מחשב והרצאות מצולמות ועוד ועוד. כולם יכולים לסייע ללמידה. ועדיין המורה ביחס אישי לתלמיד קיים.
- 6.תומר 19/04/2025 18:54הגב לתגובה זולהחליף מורים אולי באלגוריתמים אבל לא באנושיות.בינה מלאכותית יכולה לספק מידע אבל היא לא יכולה לראות תלמיד ששותק כי משהו כואב לו לא לעודד מבט מתייאש ולא להדליק ניצוץ בעיניים. מורה הוא הרבה יותר ממוסר ידע הוא דמות השראה גשר.אז כן הAI יכול לעזור. אבל להחליף לא בבית ספרנו.
- 5.בזמן הקורונה היו לו כמה יציאות שהתבררו בהמשך כשילשול מהפה (ל"ת)אורן 19/04/2025 16:52הגב לתגובה זו
- 4.בא 19/04/2025 16:29הגב לתגובה זוהוא ימצא את זה באי אי.
- 3.צריך ש AI יחליף את עורכי דין ושופטים (ל"ת)אנונימי 19/04/2025 14:04הגב לתגובה זו
- 2.יעקב 19/04/2025 08:30הגב לתגובה זוכל המעלות שהוצגו כאן מבטאות יכולת של מענה לצרכים . כל החסרונות יקבלו מענה ממוחשב מהבינה המאכותית . עד כדי כך שהתוכנה תשלח וואטסאפ לאבא של התלמיד ותשתף אותו בתגליות שעליו להכיר ושפת גוף מי אם לא בינה מלאכותית תדע לזהות לצבור ולחבר עם מעקבים נוספים ולהסיק מסקנות ולבצע המלצות
- 1.החיים 19/04/2025 08:09הגב לתגובה זובדיוק כמו השימוש בתוכנות ניווטאנשים לא ידעו לקרוא מפההם ידעו להגיע ממקום למקום רק בעזרת תוכונות ניווטואם יאבדו את כלי העזר...לא יצליחו למצוא את דרכםתלמידים יפתרו בעיות מורכבות...או בעצם המחשב יפתור אותם עבורםבלי מחשב לא יצליחו גם בתרגילים פשוטיםזה הכוון אליו אנכנו הולכים
- בא 19/04/2025 16:33הגב לתגובה זובצורה נהדרת...ראה ארדואן ..אסד..קדאפי..חמנאי..פוטין..והיטלרסטאלין ופסיכופתים רבים נוספים...הם גם לא בני אדם ככה שכבר היום מפלצות מנהלות את רוב העולם..זה יכול רק להשתפר.
- מה יש לדעת בקריאת מפה (ל"ת)אנונימי 19/04/2025 11:08הגב לתגובה זו
דניאל שניידר קרדיט: Anybiz"לקחנו את תפקיד המכירות ועשינו לו אוטומציה" - סטארטאפ להכיר
ראיון עם דניאל שניידר מנכ"ל ומייסד שותף Anybiz
מה הרקע שלך?
דניאל: אני בן 35 במקור מבאר שבע, עכשיו אני גר בכל העולם כנווד דיגיטלי. בצבא הייתי באחת היחידות הטכנולוגיות ואחר כך למדתי שלושה תארים ב-10 שנים: תואר ראשון בהנדסת חשמל כדי שאבא יהיה שמח כי הוא מהנדס חשמל, את השני עשיתי בהנדסה ביו רפואית כדי שאמא שלי שהיא רופאה, תהיה שמחה. וכדי שאני אהיה שמח, עשיתי תואר נוסף במנהל עסקים.
ספר מה החברה עושה
דניאל: יצרנו סוכני AI שמבצעים את כל התהליך של הבאת לידים לחברות דרך 3 ערוצים, אימייל לינקדאין ושיחות טלפוניות. אם יש חברה שרוצה לידים חדשים אז יש בדרך כלל SDR, מעין איש מכירות להייטק (sales development representative) שעושה BizDev, אז אנחנו לקחנו את התפקיד ועשינו אוטומציה מלאה לחלק הראשוני שלו. החל מלמצוא את הלקוח הפוטנציאלי ולכתוב לו את האימייל המותאם אישי הראשוני, דרך פולו אפים ועד לנקודה שבו הלקוח אומר לי "מעניין אותי, רוצה לשמוע עוד". את הסיילס פיצ' לאחר מכן עושה האיש מקצוע, אבל את כל הפנייה החוזרת ונשנית שיש בהתחלה העברנו לאוטומציה מלאה. זה חוסך הרבה זמן של בן אדם ורואים את התוצאות, שהן לפעמים טובות בדיוק כמו של איש מכירות אנושי ולפעמים גם יותר טובות וזה גם חוסך יותר כסף ולשם העולם הולך.
מתי החברה הוקמה? כמה עובדים?
דניאל: הקמנו את החברה ב-2021 והיא מונה כמעט 100 עובדים, מ-14 מדינות שונות. החברה היא ישראלית, אבל מאפשרים לעבוד ברימוט, לטייל בעולם ולהנות מהחיים. אני מאמין כשהעובדים שמחים התפוקה הרבה יותר גבוהה ויש הרבה יותר יצירתיות.
מאיפה הרעיון לחברה?
דניאל: לפני כן היה לי עסק אחר של מוצרים פיזיים ורציתי לפנות לחנויות פיזיות בארה"ב ולהציע להם למכור את המוצר שלי בחנויות. חיפשתי כלי שיעזור לי לפנות אליהם בצורה מהירה, יסביר להם מה צריך ויעשה פולו עד שיגידו לי שמתעניינים ולא מצאתי והתחלתי להשתמש בכל הידע שלי מהאוניברסיטה ועשיתי משהו לעצמי. אז גם הבנתי שיש פה הזדמנות שתוכל לעניין אחרים וככה הכל התחיל.
- "Moonshot הוקמה כדי לשגר אובייקטים לחלל בדרכים יעילות יותר"
- Lumia, המספקת הגנה בזמן שימוש ב-AI, מגייסת 18 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השקעתי כל כך הרבה שנים באוניברסיטה אז הכרתי AI לפני שכל העולם הכיר. לפני כמה שנים הייתי גם בתכנית הכרישים עם מוצר AI שמזהה מלנומה. זה חלק מההתמחויות שעשיתי באוניברסיטה והיה ברור שלשם העולם הולך. זהו אזור שהוא מאוד מאוד נוח עבורי, ותמיד ידעתי שבסוף המחשב יתחיל לקבל החלטות ולא הבן אדם.

משנה כיוון: מובילאיי מפטרת 200 עובדים - רובם בישראל
בחודשים האחרונים מובילאיי, מחברות ההייטק המובילות בישראל בעולם הרכב האוטונומי, הודיעה היום על מהלך נרחב של קיצוצים, שבמסגרתו יפוטרו מאות עובדים, רובם בישראל. לדברי החברה, “במסגרת בחינה מתמשכת של צורכי הפעילות המשתנים של החברה, אנו מבצעים התאמות בכוח
האדם. לחברה תוכנית סדורה לתמיכה בעובדים שיושפעו מהמהלך"
מובילאיי תבצע מהלך של פיטורים נרחבים - צעד שמהווה נקודת מפנה לא פשוטה בחברה שעמדה בעבר בשורה הראשונה של חידושי בטיחות ורכב אוטונומי. 200 מעובדי החברה, רובם בישראל, יאבדו את מקום עבודתם כחלק מהמהלך. המהלך הזה לא קשור למהלכים קודמים שנקטה החברה בשנתיים האחרונות, כמו סגירת חטיבת After-Market. מדובר על קיצוץ רוחבי בתחומים שונים בחברה.
בסוף אוקטובר פרסמה מובילאיי את הדו"חות שלה לרבעון השלישי של 2025 עם הכנסות של 504 מיליון דולר, עלייה של 4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח המתואם למניה היה 0.09 דולר, בהתאם לציפיות השוק, בעוד שההפסד על בסיס GAAP הסתכם ב-0.12 דולר למניה. בחברה ציינו לאחר פרסום הדו"חות כי הצמיחה נבעה מביקוש גבוה ליחידות EyeQ בכל תחומי הפעילות, כולל בשוק הסיני, לצד המשך הצמיחה בפרויקטים של מערכות הסיוע לנהג (ADAS). עם זאת, הן שיעור המרווח הגולמי והן שיעור המרווח הגולמי המתואם ירדו ברבעון השלישי של 2025 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה הזו נובעת מירידה מתונה במחיר המכירה הממוצע (ASP) של EyeQ בעיקר עקב עלייה בכמויות בסין, שבה מחיר המכירה הממוצע נמוך יותר, וכן מעלות גבוהה יותר ליחידה הקשורה למוצרי EyeQ עקב תמהיל שונה של מוצריEyeQ
חטיבת After-Market היתה אחת מהחטיבות ההיסטוריות של מובילאיי - זו שהביאה למכוניות רגילות מערכות בטיחות מתקדמות, כמו התראה על סטיה מנתיב או התקרבות לסכנה. לפני עשור, המערכות האלה נחשבו מהפכניות. ואולם עם הזמן, יצרניות הרכב התחילו לשלב מערכות ADAS כבר בתהליך הייצור של הרכב - מה שהפחית בצורה משמעותית את הביקוש למערכות מתקדמות שמותקנות לאחר הייצור. אף שהחטיבה עדיין ייצרה מחזור מכירות של כ-40 מיליון דולר בשנה, בחברה ציינו שהפעילות כבר אינה רווחית ולא תורמת לרווחיות הכוללת של החברה. לכן הם החליטו לסגור אותה.
לאורך 2024 הודיעה מובילאיי גם על סגירה מתוכננת של חטיבת הפיתוח של חיישני LiDAR - טכנולוגיה שנחשבה בעבר חלק מהעתיד של הרכב האוטונומי. לפי ההודעה, מדובר בצעד אסטרטגי: החברה מעריכה שבמקום LiDAR היא תתמקד בטכנולוגיות אחרות, כמו רדאר דימות (imaging radar) ושימוש במערכות ראייה ממוחשבת.
- היום שבו תעצרו רובוטקסי מתחת לבית נמצא ממש מאחורי הסיבוב
- מובילאיי בדוחות טובים, מעלה את תחזית הרווח וההכנסות לשנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נכון לסוף 2023, עבדו במובילאיי בסך הכל כ-3,700 איש. על פי הערכות, המהלך מגיע כעת לא בגלל כישלון טכנולוגי, אלא בזכות הצלחה: מערכות ADAS נהפכו לנחלת יצרני הרכב, שחסכו לעצמם התקנה חיצונית אחרי הייצור. מה שהיה פעם קטליזטור לצמיחה, להפך לסחורה קבועה. מובילאיי עצמה כתבה אז בהודעתה שההחלטה “היתה קשה”, אבל היא באה לאחר “בחינה מעמיקה של התחזיות העסקיות וצורכי ההשקעה”. עם זאת, החברה טענה שמדובר רק בשינוי כיוון, ולא בוויתור על עתיד בתחום הרכב האוטונומי. היא הדגישה שהיא ממשיכה לגייס עובדים למחלקות אחרות, וכי התחומים בהם תתמקד מעתה הם אלה שצפויים להיות רלוונטיים יותר בעתיד: מערכות eyes-off, רדאר דימות, תשתיות תוכנה וחיישנים חדשים.
