ביל גייטס: "ה-AI יחליף את המורים", האם הוא צודק?
ביל גייטס טוען שהבינה המלאכותית וכל בעתיד להיכנס לכותלי בית הספר ולהחליף את המורים; מה היתרונות והחסרונות ומתי זה יכול לקרות?
האם בינה מלאכותית יכולה להחליף מורים בבית הספר? כנראה שהתשובה לשאלה הזו לא טמונה בעתיד הרחוק כמו שחשבו בעבר. בעוד הבינה המלאכותית ממשיכה להתפתח ולהתקדם בקצב מסחרר, המיליארדר ביל גייטס מאמין שהמערכות עשויות לענות על הדרישה ההולכת וגוברת למורים, בעיקר במדינות שסובלות במחסור חמור יותר באנשי חינוך והוראה.
בארה"ב, למשל, 86% מבתי הספר הציבוריים דיווחו בשנה האחרונה על קושי בגיוס מורים. בבריטניה, ותיכון אחד בלונדון התחיל פיילוט שמבוסס על שימוש בכלים כמו ChatGPT בהכנה לבחינות בחלק מהמקצועות.
זו יוזמה קטנה אבל היא מראה כי מוסדות החינוך כבר בוחנים דרכים לשילוב של בינה מלאכותית בתהליכי ההוראה.
איפה בבית הספר הבינה המלאכותית יכולה לעזור?
אחד היתרונות המובהקים של AI הוא היכולת להנגיש למידה איכותית לכולם, בכל זמן. מערכות חכמות לא מתעייפות, לא חולות ולא זקוקות לחופשות. הן זמינות 24/7, ויכולות לתת לתלמידים תגובות מיידיות גם כשהם מכינים את שיעורי הבית או מתרגלים לקראת מבחן. העובדה שהתלמיד לא צריך לחכות לשיעור הבא או לשיחה של חמש דקות עם המורה - יכולה לשפר משמעותית את קצב ההתקדמות ואת תחושת הביטחון העצמי בלמידה.בנוסף, שימוש ב-AI מאפשר התאמה אישית של חומרי הלימוד. מערכות למידה מבוססות בינה מלאכותית יכולות "להכיר" כל תלמיד, לבחון את ההתקדמות שלו לאורך זמן, לזהות במהירות היכן יש פערים בהבנה, ולהציע לכל אחד תרגולים מותאמים
אישית. זהו יתרון משמעותי במיוחד עבור תלמידים שמתקשים בשיטה הרגילה, כאלה שזקוקים להסברים חוזרים, דוגמאות נוספות, או פשוט יותר זמן להבין את החומר.
- המשחק הסתיים באשפוז: "המועצה ומשרד החינוך התרשלו"
- שכר המורים הצעירים זינק ב-28% אבל זה המחיר שהם צריכים לשלם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מערכות AI גם מסוגלות לנתח נתונים בזמן אמת ולהתריע בפני הצוות החינוכי על בעיות שדורשות תשומת לב, כמו ירידה פתאומית בציונים, היעדרות חוזרת משיעורים, או שינוי בדפוסי ההשתתפות בכיתה. התראות כאלו יכולות לאפשר תגובה מהירה, הרבה לפני שמופיעה הידרדרות ניכרת בהישגים או במצב הרגשי של התלמיד.
מעבר לכך, בינה מלאכותית יכולה להפוך את חוויית הלמידה לעשירה ודינמית יותר. באמצעות תוכן אינטראקטיבי, מציאות רבודה (AR), סימולציות ומשחקים מותאמים אישית, הלימודים יכולים להפוך לחוויה מעניינת יותר, כזו שמדברת בשפה של הדור
הצעיר. זה עשוי להגדיל את המוטיבציה בקרב תלמידים ולהוריד את החסמים של תלמידים כלפי למידה.
- 350 מיליארד דולר ב-4 שנים: איך אנתרופיק הביסה את ChatGPT והפכה לענקית ה-AI השלישית בעולם
- סיסקו ו-IBM בונות את האינטרנט הקוונטי: מחשבים שמדברים ביניהם תוך 5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- כמה מרוויחים היזמים והעובדים באקזיט? דוגמה מהאקזיט של דוטי
AI יכול לסייע גם למורים עצמם, לא רק לתלמידים. כלים מבוססי בינה מלאכותית יכולים לספק למורים תובנות מעשיות: אילו תלמידים מתקשים, באילו נושאים
יש פערים בכיתה, מה עבד בשיעור הקודם ומה פחות. המורה יכול להיעזר בנתונים כדי לתכנן שיעור מדויק יותר, להגיב באופן ממוקד לצרכים שעולים מהכיתה, ולחסוך זמן יקר על ניסוי וטעייה. יתרון נוסף טמון ביכולת של AI להנגיש חומר לימוד לתלמידים עם צרכים מיוחדים. לדוגמה, ניתן
להשתמש בבינה מלאכותית כדי להמיר טקסטים לקריינות קולית לתלמידים עם לקויות ראייה, להציע גרסאות פשוטות של טקסטים מורכבים לתלמידים עם קשיי קריאה, או לספק תרגול חזותי מותאם לתלמידים על הרצף האוטיסטי.
לבסוף, הבינה המלאכותית יכולה גם לסייע
בלימוד של שפות זרות, בעזרת שיחות אינטראקטיביות, ניתוח של מבטא, תיקון טעויות בזמן אמת ושימוש במילון ויזואלי מותאם. היא יכולה גם לעזור לתלמידים להתכונן לבחינות הבגרות או הפסיכומטרי, על ידי סימולציות, הסברים וחזרות ממוקדות לפי נקודות החולשה של כל תלמיד.
החסרונות: קשר אנושי, אמינות ועלויות טכנולוגיות
לצד הפוטנציאל הגדול של שילוב בינה מלאכותית במערכת החינוך, אי אפשר להתעלם מהחסרונות והסיכונים, חלקם טכנולוגיים, חלקם חברתיים וחלקם עמוקים יותר. ראשית, מורה הוא לא רק מי שמעביר חומר לימודי. הוא גם מחנך, מקור השראה, ולעיתים דמות משמעותית בחייו של ילד או נער. הקשר האישי שבין מורה לתלמיד הוא חלק בלתי נפרד מהחוויה החינוכית. כמעט כל אחד מאיתנו זוכר מורה אחד או אחת שהשפיעו עליו, עודדו אותו או שינו את האופן שבו הוא ראה את עצמו. זה קשר שקשה מאוד לשכפל עם מערכת אוטומטית, גם אם היא מבוססת על טכנולוגיה מהמתקדמות בעולם.
מערכת ממוחשבת, חכמה ככל שתהיה, עדיין לא יודעת לזהות תסכול אמיתי בקול של תלמיד, להבין את שפת הגוף שלו, או לשים לב לכך שתלמיד מתכנס בתוך עצמו. היא גם לא יודעת להרים טלפון
להורה, ליזום שיחה במסדרון או פשוט לשים יד על הכתף (גם אם רק באופן סימבולי). כל אלה הם חלק מהתפקיד הלא-רשמי, אך ההכרחי, שהופך מורה למורה טוב.
בעיה נוספת היא דווקא כלכלית. אומנם שימוש בבינה מלאכותית מאשפר לחסוך בעלויות בטווח הארוך,
אך בפועל, הקמת תשתית טכנולוגית איכותית דורשת השקעות עתק. מדובר ברכישת ציוד חדש, חיבור לרשתות מאובטחות, תשלום על רישיונות תוכנה, הדרכות מתמשכות לצוותים החינוכיים, שדרוגים תקופתיים, שירותי תמיכה טכנית, תחזוקה ועוד. העלויות המצטברות עלולות להפוך ללמשקולת כבדה,
במיוחד על מוסדות ציבוריים או מדינות מתפתחות, שבקושי מצליחים לתחזק מערכות חינוך בסיסיות גם היום.
בנוסף, קיים היום פער דיגיטלי שעלול להחריף עם שילוב של בינה מלאכותית במערכת החינוך. לא כל בית ספר מצויד באותם אמצעים טכנולוגיים, ולא
לכל תלמיד יש בבית מחשב, טאבלט או חיבור לאינטרנט מהיר. בעוד שבתי ספר באזורים חזקים יכולים להפיק תועלת רבה ממערכות AI, בפריפריה תלמידים עלולים להישאר מאחור, ולראות את חבריהם מהמרכז מקבלים כלים חכמים ומתקדמים יותר.
עוד קושי הוא תחושת
הניכור שעלולה להיווצר בקרב תלמידים, בעיקר בגילאים הצעירים, כאשר חלק מהלמידה מועבר על ידי מערכת לא-אנושית. תהליך הלמידה הוא לא רק קליטת מידע אלא גם חוויה פסיכולוגית ורגשית. מורה שמכיר את התלמיד יודע לאתגר אותו כשצריך, להחמיא לו ברגע הנכון, או אפילו "לשחרר"
כשמרגיש שהתלמיד מוצף. בינה מלאכותית עדיין לא מסוגלת לדייק את הניואנסים האלה, והתוצאה עלולה להיות למידה טכנית, שטוחה וקרה יותר.
נוסף על כך, קיימת גם שאלה של אמון. מערכת חינוך מבוססת על מערכת יחסים של אמון בין מורה לתלמיד, בין תלמיד
להורה, ובין ההורים למוסד הלימוד. כאשר מכניסים לתוך המערכת טכנולוגיה חיצונית שלא כולם מבינים או שולטים בה, מתעוררות שאלות: מי בונה את המערכות? לפי איזה שיקולים? מה הערכים שמוטמעים בהן? והאם מישהו מפקח על התוכן שהן מספקות?
גם ריכוז
המידע היא שאלה שמעסיקה את הגורמים במערכת החינוך. מערכות AI אוספות כמות עצומה של מידע על המשתמשים וגם על התלמידים, החל מרמות ידע, העדפות לימודיות, דפוסי שימוש, היסטוריית התקדמות, ועד פרטים אישיים שיכולים להעיד על מצב רגשי. נשאלת השאלה: מה נעשה עם כל המידע הזה?
האם הוא מאובטח כראוי? האם הוא עלול לשמש בעתיד לגורמים מסחריים? האם ייווצר "פרופיל" לכל תלמיד שיילך איתו לכל אורך הדרך, אולי גם אחרי סיום בית הספר?
ואם זה לא מספיק, קיימת גם שאלת ההשפעה על המורים עצמם. ככל שמכניסים יותר מערכות שמבצעות
מטלות אוטומטיות, עולה החשש שהמורה יהפוך לדמות שולית, יותר טכנאי שמפעיל מערכת מאשר דמות חינוכית. זה עלול לפגוע במעמד המורים, בתנאי ההעסקה שלהם, וביכולת למשוך אנשים טובים להוראה. התחום עלול להפוך לפחות אטרקטיבי, בדיוק בתקופה שבה יש בו מחסור חריף גם כך.
ולבסוף, יש שאלה תרבותית עמוקה יותר - האם אנחנו רוצים לגדל דור של תלמידים שצורכים את הלמידה שלהם כמו באותה צורה שבה הם צורכים למשל את הבידור שלהם? האם מערכת החינוך נועדה רק להקנות ידע, או גם לעצב בני אדם, להקנות ערכים ולעודד חשיבה ביקורתית,
עצמאות והתמודדות עם אתגרים אמיתיים?
- 9.כן היא תחליף מורים (ל"ת)רמי 20/04/2025 19:09הגב לתגובה זו
- 8.ארמגדון 20/04/2025 12:52הגב לתגובה זולא רלבנטי.עדיין בכל גיל צריך מורים בשר ודם עם אמפטיה.בעיקר בכיתות הנמוכות שהמורה מחבקת את התלמידים והחלק הרגשי חשוב.זה רק מראה על התרבות הדפוקה האמריקאית בה אנשים גדלים ללא הורים או מספיק חיבה.
- 7.יהודה 20/04/2025 11:37הגב לתגובה זואז כך אפשר ללמוד מזמן רק בעזרת ספרים. וכן היום יש מחשב והרצאות מצולמות ועוד ועוד. כולם יכולים לסייע ללמידה. ועדיין המורה ביחס אישי לתלמיד קיים.
- 6.תומר 19/04/2025 18:54הגב לתגובה זולהחליף מורים אולי באלגוריתמים אבל לא באנושיות.בינה מלאכותית יכולה לספק מידע אבל היא לא יכולה לראות תלמיד ששותק כי משהו כואב לו לא לעודד מבט מתייאש ולא להדליק ניצוץ בעיניים. מורה הוא הרבה יותר ממוסר ידע הוא דמות השראה גשר.אז כן הAI יכול לעזור. אבל להחליף לא בבית ספרנו.
- 5.בזמן הקורונה היו לו כמה יציאות שהתבררו בהמשך כשילשול מהפה (ל"ת)אורן 19/04/2025 16:52הגב לתגובה זו
- 4.בא 19/04/2025 16:29הגב לתגובה זוהוא ימצא את זה באי אי.
- 3.צריך ש AI יחליף את עורכי דין ושופטים (ל"ת)אנונימי 19/04/2025 14:04הגב לתגובה זו
- 2.יעקב 19/04/2025 08:30הגב לתגובה זוכל המעלות שהוצגו כאן מבטאות יכולת של מענה לצרכים . כל החסרונות יקבלו מענה ממוחשב מהבינה המאכותית . עד כדי כך שהתוכנה תשלח וואטסאפ לאבא של התלמיד ותשתף אותו בתגליות שעליו להכיר ושפת גוף מי אם לא בינה מלאכותית תדע לזהות לצבור ולחבר עם מעקבים נוספים ולהסיק מסקנות ולבצע המלצות
- 1.החיים 19/04/2025 08:09הגב לתגובה זובדיוק כמו השימוש בתוכנות ניווטאנשים לא ידעו לקרוא מפההם ידעו להגיע ממקום למקום רק בעזרת תוכונות ניווטואם יאבדו את כלי העזר...לא יצליחו למצוא את דרכםתלמידים יפתרו בעיות מורכבות...או בעצם המחשב יפתור אותם עבורםבלי מחשב לא יצליחו גם בתרגילים פשוטיםזה הכוון אליו אנכנו הולכים
- בא 19/04/2025 16:33הגב לתגובה זובצורה נהדרת...ראה ארדואן ..אסד..קדאפי..חמנאי..פוטין..והיטלרסטאלין ופסיכופתים רבים נוספים...הם גם לא בני אדם ככה שכבר היום מפלצות מנהלות את רוב העולם..זה יכול רק להשתפר.
- מה יש לדעת בקריאת מפה (ל"ת)אנונימי 19/04/2025 11:08הגב לתגובה זו
מדען מפתח מחשב קוונטי, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiסיסקו ו-IBM בונות את האינטרנט הקוונטי: מחשבים שמדברים ביניהם תוך 5 שנים
שיתוף הפעולה בין IBM לסיסקו בתחום המחשבים הקוונטיים - פרסמו תכנית לפיתוח מערך מחשבים קוונטיים שיתקשרו ביניהם ויחליפו מידע בזמן אמת
שיתוף הפעולה בין IBM לסיסקו מסמן מעבר ממחשבים קוונטיים מבודדים לרשת מחוברת. החברות פרסמו תכנית לפיתוח מערך מחשבים קוונטיים שיתקשרו ביניהם ויחליפו מידע בזמן אמת. כיום, מחשבים אלה פועלים כמערכות עצמאיות ללא יכולת חיבור רשתית.
IBM אחראית על פיתוח המחשבים הקוונטיים ויחידות רשת קוונטיות (QNUs) שמתממשקות עם המעבדים. סיסקו מתמקדת בהיבטי התקשורת וקישורים אופטיים למרחקים ארוכים. המטרה הראשונית: הוכחת היתכנות תוך 3-5 שנים, עם בניית רשת בקנה מידה גדול עד תחילת שנות ה-30. התכנית משלבת מחקר פנימי של IBM עם שיתופי פעולה חיצוניים ופיתוח מתמרים להמרת אנרגיית פוטונים.
השיתוף נובע מצורך בהרחבת יכולות מעבר למפת הדרכים הנוכחית. IBM מתכננת להגיע למחשוב קוונטי עמיד לשגיאות עד 2029, עם ביצוע מיליארד פעולות על 2,000 קיוביטים עד 2033. רשת קוונטית תאפשר חיבור בין מעבדים נפרדים ותיצור "אינטרנט קוונטי" שמגדיל את כוח החישוב הכולל.
לאחרונה דיווחה IBM על שת"פ גם עם גוגל, דבר שממחיש את היותה אחת מהמובילות הגדולות בתחום הקוונטים, להרחבה: IBM וגוגל מציגות התקדמות במרוץ הקוונטי: לא רק החברות הקטנות בתמונה
- 400 אלף דולר הכנסות - והמניה זינקה ב-16%: ברוכים הבאים לבועת המחשוב הקוונטי
- ריגטי הציגה הפסד נמוך מהצפוי - אבל ההוצאות ממשיכות לגדול והמניה נופלת ב־8%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לקריאה מעניינת: 400 אלף דולר הכנסות - והמניה זינקה ב-16%: ברוכים הבאים לבועת המחשוב הקוונטי
אנתרופיק קלוד (X)350 מיליארד דולר ב-4 שנים: איך אנתרופיק הביסה את ChatGPT והפכה לענקית ה-AI השלישית בעולם
אנתרופיק, שנוסדה ב-2021 בסן פרנסיסקו, היא כיום אחת משלוש חברות הבינה המלאכותית הפרטיות הגדולות והחשובות בעולם, עם שווי של 350 מיליארד דולר
אנתרופיק, שמחזיקה בצ'אט - קלוד, נוסדה ב-2021 בסן פרנסיסקו, והיא כיום אחת משלוש חברות הבינה המלאכותית הפרטיות הגדולות והחשובות בעולם, עם שווי של 350 מיליארד דולר.
החברה הוקמה על ידי שבעה עובדים בכירים לשעבר מ-OpenAI, בראשם האחים דריו אמודאי (מנכ"ל) ודניאלה אמודאי (נשיאה), שהיו בין האחראים המרכזיים על פיתוח GPT-4 ו-GPT-3. הם עזבו את OpenAI מתוך חשש שהחברה מתקדמת מהר מדי לכיוון מסחור ללא מספיק דגש על בטיחות, והקימו את אנתרופיק כחברת Public Benefit Corporation, מבנה משפטי שמחייב אותה לאזן בין רווח כלכלי לבין תועלת ציבורית ארוכת טווח.
הדגש על בטיחות הוא ה-DNA של החברה. אנתרופיק פיתחה את שיטת Constitutional AI, מערכת חוקה כתובה של עקרונות אתיים שהמודל מחויב להם באופן פנימי, ולא רק דרך פילטרים חיצוניים. השיטה הוכיחה את עצמה כיעילה במיוחד בהפחתת תופעות של הזיות, הטיות והתנהגות מסוכנת. בנוסף, החברה הקימה Long-Term Benefit Trust, גוף נאמנות עצמאי שבוחר חלק מדירקטוריון החברה ומטרתו היחידה היא להבטיח שהחברה לא תסטה ממשימתה המקורית גם כשלחצים מסחריים יגברו.
בארבע השנים האחרונות אנתרופיק התקדמה בקצב מטורף. Claude 3 (מרץ 2024) היה המודל הראשון שהתעלה על GPT-4 במרבית המבחנים. Claude 3.5 Sonnet (יוני 2024) הביא שיפור של 2–3× בביצועי קידוד וזרימות עבודה מורכבות, והוסיף את תכונת Artifacts, חלון אינטראקטיבי שבו המודל בונה אפליקציות, דיאגרמות וקוד בזמן אמת מול המשתמש.
- מיקרוסופט ואנבידיה ישקיעו מיליארדים באנתרופיק - מה היא תיתן בתמורה?
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוקטובר 2024 הושקה תכונת "Computer use" – היכולת של Claude לשלוט במחשב כמו בן אדם: צילום מסך, הזזת עכבר, הקלדה, מה שהפך אותו לכלי אוטומציה חזק ביותר. ב-2025 כבר ראינו את Claude 4 Opus ו-Sonnet 4, Claude Sonnet 4.5 (ספטמבר) ו-Claude Haiku 4.5 (אוקטובר) – מודלים שמקבלים ציונים גבוהים מ-95% במבחני קידוד, מתמטיקה ומדעים ברמה גבוהה, ועולים בביצועים על GPT-4.5 ו-Gemini 2.5 Pro ברוב הקטגוריות.
