ביל גייטס: "ה-AI יחליף את המורים", האם הוא צודק?
ביל גייטס טוען שהבינה המלאכותית וכל בעתיד להיכנס לכותלי בית הספר ולהחליף את המורים; מה היתרונות והחסרונות ומתי זה יכול לקרות?
האם בינה מלאכותית יכולה להחליף מורים בבית הספר? כנראה שהתשובה לשאלה הזו לא טמונה בעתיד הרחוק כמו שחשבו בעבר. בעוד הבינה המלאכותית ממשיכה להתפתח ולהתקדם בקצב מסחרר, המיליארדר ביל גייטס מאמין שהמערכות עשויות לענות על הדרישה ההולכת וגוברת למורים, בעיקר במדינות שסובלות במחסור חמור יותר באנשי חינוך והוראה.
בארה"ב, למשל, 86% מבתי הספר הציבוריים דיווחו בשנה האחרונה על קושי בגיוס מורים. בבריטניה, ותיכון אחד בלונדון התחיל פיילוט שמבוסס על שימוש בכלים כמו ChatGPT בהכנה לבחינות בחלק מהמקצועות.
זו יוזמה קטנה אבל היא מראה כי מוסדות החינוך כבר בוחנים דרכים לשילוב של בינה מלאכותית בתהליכי ההוראה.
איפה בבית הספר הבינה המלאכותית יכולה לעזור?
אחד היתרונות המובהקים של AI הוא היכולת להנגיש למידה איכותית לכולם, בכל זמן. מערכות חכמות לא מתעייפות, לא חולות ולא זקוקות לחופשות. הן זמינות 24/7, ויכולות לתת לתלמידים תגובות מיידיות גם כשהם מכינים את שיעורי הבית או מתרגלים לקראת מבחן. העובדה שהתלמיד לא צריך לחכות לשיעור הבא או לשיחה של חמש דקות עם המורה - יכולה לשפר משמעותית את קצב ההתקדמות ואת תחושת הביטחון העצמי בלמידה.בנוסף, שימוש ב-AI מאפשר התאמה אישית של חומרי הלימוד. מערכות למידה מבוססות בינה מלאכותית יכולות "להכיר" כל תלמיד, לבחון את ההתקדמות שלו לאורך זמן, לזהות במהירות היכן יש פערים בהבנה, ולהציע לכל אחד תרגולים מותאמים
אישית. זהו יתרון משמעותי במיוחד עבור תלמידים שמתקשים בשיטה הרגילה, כאלה שזקוקים להסברים חוזרים, דוגמאות נוספות, או פשוט יותר זמן להבין את החומר.
- המשחק הסתיים באשפוז: "המועצה ומשרד החינוך התרשלו"
- שכר המורים הצעירים זינק ב-28% אבל זה המחיר שהם צריכים לשלם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מערכות AI גם מסוגלות לנתח נתונים בזמן אמת ולהתריע בפני הצוות החינוכי על בעיות שדורשות תשומת לב, כמו ירידה פתאומית בציונים, היעדרות חוזרת משיעורים, או שינוי בדפוסי ההשתתפות בכיתה. התראות כאלו יכולות לאפשר תגובה מהירה, הרבה לפני שמופיעה הידרדרות ניכרת בהישגים או במצב הרגשי של התלמיד.
מעבר לכך, בינה מלאכותית יכולה להפוך את חוויית הלמידה לעשירה ודינמית יותר. באמצעות תוכן אינטראקטיבי, מציאות רבודה (AR), סימולציות ומשחקים מותאמים אישית, הלימודים יכולים להפוך לחוויה מעניינת יותר, כזו שמדברת בשפה של הדור
הצעיר. זה עשוי להגדיל את המוטיבציה בקרב תלמידים ולהוריד את החסמים של תלמידים כלפי למידה.
- המהפכה הרובוטית - לא רק טסלה
- רדיט, לא הניו יורק טיימס: המקורות האמיתיים שמזינים את ChatGPT
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אמזון משיקה שבב AI חדש שיתחרה באנבידיה- "השבב שלנו יעיל...
AI יכול לסייע גם למורים עצמם, לא רק לתלמידים. כלים מבוססי בינה מלאכותית יכולים לספק למורים תובנות מעשיות: אילו תלמידים מתקשים, באילו נושאים
יש פערים בכיתה, מה עבד בשיעור הקודם ומה פחות. המורה יכול להיעזר בנתונים כדי לתכנן שיעור מדויק יותר, להגיב באופן ממוקד לצרכים שעולים מהכיתה, ולחסוך זמן יקר על ניסוי וטעייה. יתרון נוסף טמון ביכולת של AI להנגיש חומר לימוד לתלמידים עם צרכים מיוחדים. לדוגמה, ניתן
להשתמש בבינה מלאכותית כדי להמיר טקסטים לקריינות קולית לתלמידים עם לקויות ראייה, להציע גרסאות פשוטות של טקסטים מורכבים לתלמידים עם קשיי קריאה, או לספק תרגול חזותי מותאם לתלמידים על הרצף האוטיסטי.
לבסוף, הבינה המלאכותית יכולה גם לסייע
בלימוד של שפות זרות, בעזרת שיחות אינטראקטיביות, ניתוח של מבטא, תיקון טעויות בזמן אמת ושימוש במילון ויזואלי מותאם. היא יכולה גם לעזור לתלמידים להתכונן לבחינות הבגרות או הפסיכומטרי, על ידי סימולציות, הסברים וחזרות ממוקדות לפי נקודות החולשה של כל תלמיד.
החסרונות: קשר אנושי, אמינות ועלויות טכנולוגיות
לצד הפוטנציאל הגדול של שילוב בינה מלאכותית במערכת החינוך, אי אפשר להתעלם מהחסרונות והסיכונים, חלקם טכנולוגיים, חלקם חברתיים וחלקם עמוקים יותר. ראשית, מורה הוא לא רק מי שמעביר חומר לימודי. הוא גם מחנך, מקור השראה, ולעיתים דמות משמעותית בחייו של ילד או נער. הקשר האישי שבין מורה לתלמיד הוא חלק בלתי נפרד מהחוויה החינוכית. כמעט כל אחד מאיתנו זוכר מורה אחד או אחת שהשפיעו עליו, עודדו אותו או שינו את האופן שבו הוא ראה את עצמו. זה קשר שקשה מאוד לשכפל עם מערכת אוטומטית, גם אם היא מבוססת על טכנולוגיה מהמתקדמות בעולם.
מערכת ממוחשבת, חכמה ככל שתהיה, עדיין לא יודעת לזהות תסכול אמיתי בקול של תלמיד, להבין את שפת הגוף שלו, או לשים לב לכך שתלמיד מתכנס בתוך עצמו. היא גם לא יודעת להרים טלפון
להורה, ליזום שיחה במסדרון או פשוט לשים יד על הכתף (גם אם רק באופן סימבולי). כל אלה הם חלק מהתפקיד הלא-רשמי, אך ההכרחי, שהופך מורה למורה טוב.
בעיה נוספת היא דווקא כלכלית. אומנם שימוש בבינה מלאכותית מאשפר לחסוך בעלויות בטווח הארוך,
אך בפועל, הקמת תשתית טכנולוגית איכותית דורשת השקעות עתק. מדובר ברכישת ציוד חדש, חיבור לרשתות מאובטחות, תשלום על רישיונות תוכנה, הדרכות מתמשכות לצוותים החינוכיים, שדרוגים תקופתיים, שירותי תמיכה טכנית, תחזוקה ועוד. העלויות המצטברות עלולות להפוך ללמשקולת כבדה,
במיוחד על מוסדות ציבוריים או מדינות מתפתחות, שבקושי מצליחים לתחזק מערכות חינוך בסיסיות גם היום.
בנוסף, קיים היום פער דיגיטלי שעלול להחריף עם שילוב של בינה מלאכותית במערכת החינוך. לא כל בית ספר מצויד באותם אמצעים טכנולוגיים, ולא
לכל תלמיד יש בבית מחשב, טאבלט או חיבור לאינטרנט מהיר. בעוד שבתי ספר באזורים חזקים יכולים להפיק תועלת רבה ממערכות AI, בפריפריה תלמידים עלולים להישאר מאחור, ולראות את חבריהם מהמרכז מקבלים כלים חכמים ומתקדמים יותר.
עוד קושי הוא תחושת
הניכור שעלולה להיווצר בקרב תלמידים, בעיקר בגילאים הצעירים, כאשר חלק מהלמידה מועבר על ידי מערכת לא-אנושית. תהליך הלמידה הוא לא רק קליטת מידע אלא גם חוויה פסיכולוגית ורגשית. מורה שמכיר את התלמיד יודע לאתגר אותו כשצריך, להחמיא לו ברגע הנכון, או אפילו "לשחרר"
כשמרגיש שהתלמיד מוצף. בינה מלאכותית עדיין לא מסוגלת לדייק את הניואנסים האלה, והתוצאה עלולה להיות למידה טכנית, שטוחה וקרה יותר.
נוסף על כך, קיימת גם שאלה של אמון. מערכת חינוך מבוססת על מערכת יחסים של אמון בין מורה לתלמיד, בין תלמיד
להורה, ובין ההורים למוסד הלימוד. כאשר מכניסים לתוך המערכת טכנולוגיה חיצונית שלא כולם מבינים או שולטים בה, מתעוררות שאלות: מי בונה את המערכות? לפי איזה שיקולים? מה הערכים שמוטמעים בהן? והאם מישהו מפקח על התוכן שהן מספקות?
גם ריכוז
המידע היא שאלה שמעסיקה את הגורמים במערכת החינוך. מערכות AI אוספות כמות עצומה של מידע על המשתמשים וגם על התלמידים, החל מרמות ידע, העדפות לימודיות, דפוסי שימוש, היסטוריית התקדמות, ועד פרטים אישיים שיכולים להעיד על מצב רגשי. נשאלת השאלה: מה נעשה עם כל המידע הזה?
האם הוא מאובטח כראוי? האם הוא עלול לשמש בעתיד לגורמים מסחריים? האם ייווצר "פרופיל" לכל תלמיד שיילך איתו לכל אורך הדרך, אולי גם אחרי סיום בית הספר?
ואם זה לא מספיק, קיימת גם שאלת ההשפעה על המורים עצמם. ככל שמכניסים יותר מערכות שמבצעות
מטלות אוטומטיות, עולה החשש שהמורה יהפוך לדמות שולית, יותר טכנאי שמפעיל מערכת מאשר דמות חינוכית. זה עלול לפגוע במעמד המורים, בתנאי ההעסקה שלהם, וביכולת למשוך אנשים טובים להוראה. התחום עלול להפוך לפחות אטרקטיבי, בדיוק בתקופה שבה יש בו מחסור חריף גם כך.
ולבסוף, יש שאלה תרבותית עמוקה יותר - האם אנחנו רוצים לגדל דור של תלמידים שצורכים את הלמידה שלהם כמו באותה צורה שבה הם צורכים למשל את הבידור שלהם? האם מערכת החינוך נועדה רק להקנות ידע, או גם לעצב בני אדם, להקנות ערכים ולעודד חשיבה ביקורתית,
עצמאות והתמודדות עם אתגרים אמיתיים?
- 9.כן היא תחליף מורים (ל"ת)רמי 20/04/2025 19:09הגב לתגובה זו
- 8.ארמגדון 20/04/2025 12:52הגב לתגובה זולא רלבנטי.עדיין בכל גיל צריך מורים בשר ודם עם אמפטיה.בעיקר בכיתות הנמוכות שהמורה מחבקת את התלמידים והחלק הרגשי חשוב.זה רק מראה על התרבות הדפוקה האמריקאית בה אנשים גדלים ללא הורים או מספיק חיבה.
- 7.יהודה 20/04/2025 11:37הגב לתגובה זואז כך אפשר ללמוד מזמן רק בעזרת ספרים. וכן היום יש מחשב והרצאות מצולמות ועוד ועוד. כולם יכולים לסייע ללמידה. ועדיין המורה ביחס אישי לתלמיד קיים.
- 6.תומר 19/04/2025 18:54הגב לתגובה זולהחליף מורים אולי באלגוריתמים אבל לא באנושיות.בינה מלאכותית יכולה לספק מידע אבל היא לא יכולה לראות תלמיד ששותק כי משהו כואב לו לא לעודד מבט מתייאש ולא להדליק ניצוץ בעיניים. מורה הוא הרבה יותר ממוסר ידע הוא דמות השראה גשר.אז כן הAI יכול לעזור. אבל להחליף לא בבית ספרנו.
- 5.בזמן הקורונה היו לו כמה יציאות שהתבררו בהמשך כשילשול מהפה (ל"ת)אורן 19/04/2025 16:52הגב לתגובה זו
- 4.בא 19/04/2025 16:29הגב לתגובה זוהוא ימצא את זה באי אי.
- 3.צריך ש AI יחליף את עורכי דין ושופטים (ל"ת)אנונימי 19/04/2025 14:04הגב לתגובה זו
- 2.יעקב 19/04/2025 08:30הגב לתגובה זוכל המעלות שהוצגו כאן מבטאות יכולת של מענה לצרכים . כל החסרונות יקבלו מענה ממוחשב מהבינה המאכותית . עד כדי כך שהתוכנה תשלח וואטסאפ לאבא של התלמיד ותשתף אותו בתגליות שעליו להכיר ושפת גוף מי אם לא בינה מלאכותית תדע לזהות לצבור ולחבר עם מעקבים נוספים ולהסיק מסקנות ולבצע המלצות
- 1.החיים 19/04/2025 08:09הגב לתגובה זובדיוק כמו השימוש בתוכנות ניווטאנשים לא ידעו לקרוא מפההם ידעו להגיע ממקום למקום רק בעזרת תוכונות ניווטואם יאבדו את כלי העזר...לא יצליחו למצוא את דרכםתלמידים יפתרו בעיות מורכבות...או בעצם המחשב יפתור אותם עבורםבלי מחשב לא יצליחו גם בתרגילים פשוטיםזה הכוון אליו אנכנו הולכים
- בא 19/04/2025 16:33הגב לתגובה זובצורה נהדרת...ראה ארדואן ..אסד..קדאפי..חמנאי..פוטין..והיטלרסטאלין ופסיכופתים רבים נוספים...הם גם לא בני אדם ככה שכבר היום מפלצות מנהלות את רוב העולם..זה יכול רק להשתפר.
- מה יש לדעת בקריאת מפה (ל"ת)אנונימי 19/04/2025 11:08הגב לתגובה זו
חברת Airwallex צילום: איל טואגחברת הפינטק Airwallex גייסה 330 מיליון דולר
החברה גייסה לפי שווי של 8 מיליארד דולר ובמקביל לגיוס, השיקה סוכני AI שמבצעים פעולות פיננסיות מורכבות
חברת הפינטק Airwallex, בעלת פלטפורמה גלובלית לתשלומים ושירותים פיננסיים המיועדת לעסקים מודרניים, גייסה 330 מיליון דולר בסבב G בהובלת Addition ובהשתתפות T. Rowe Price, Activant, Lingotto, Robinhood Ventures ו-TIAA Ventures. הגיוס התבצע לפי שווי של 8 מיליארד דולר המשקף צמיחה של כ-30% בהשוואה לסבב F מלפני כשישה חודשים. ההון שגויס יתמוך בהמשך הצמיחה של Airwallex בארה"ב ובמספר שוקי מפתח מרכזיים ברחבי העולם.
Airwallex פועלת בישראל בשנתיים וחצי האחרונות בהובלת אור ליבן, שמכהן כסגן נשיא החברה לאזור המזרח התיכון, בלנוקס ולמדינות הנורדיות.
ג'ק ז'אנג, מייסד שותף ומנכ"ל Airwallex: "אנו מאמינים שהבנקאות הגלובלית של העתיד תהיה חסרת גבולות, חכמה ותתבצע בזמן אמת. ספקים של פתרונות מסורתיים לוקים באי התאמה בסיסית לאופן שבו עסקים מודרניים מתנהלים והמשקיעים שלנו מבינים שאנו נמצאים בחזית המרוץ להגדרה של קטגוריה זו. אנו בונים חלופה מודרנית, פלטפורמה אחת שמניעה שירותי בנקאות גלובלית, תשלומים, חיובים, ניהול פיננסי (treasury) והוצאות שרצים כולם מעל תשתית פיננסית קניינית. ההון שגויס יאיץ את הצמיחה שלנו, יבסס את מעמדנו כמובילים טכנולוגיים ויחזק את מעמדנו בארצות הברית ובשווקים מרכזיים ברחבי העולם".
אור ליבן, סגן נשיא Airwallex למזרח התיכון, בנלוקס, והמדינות הנורדיות, מסר: "גיוס ההון הגדול שהשלמנו מעיד על האמון העמוק שיש לשוק ולמשקיעים ב-Airwallex. אמון זה נשען על הצמיחה יוצאת הדופן של החברה ברחבי העולם ובכלל זה בישראל, במזרח התיכון ובאירופה ועל ההתרחבות המתמדת בהיצע המוצרים שאנחנו מעניקים ללקוחותינו".
- דוראל זינקה האם המניה יקרה? ״השוק רק מתחיל להבין את האירוע״
- Entrée Capital מגייסת 300 מיליון דולר לקרנות חדשות שמתמקדות ב-AI, דיפ-טק וקריפטו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההכנסות השנתיות החוזרות לשנת 2025 יגיעו ליותר מ-1 מיליארד דולר שמשקפים צמיחה שנתית של 90% (החישוב לפי ההכנסות באוקטובר). היקף הטרנזקציות השנתי שבוצעו במערכת הוכפל בהשוואה ל-2024 והגיע באוקטובר ליותר מ-235 מיליארד דולר. כמחצית מלקוחות החברה משתמשים במספר שירותים של החברה ומעידים בכך על התאמה עמוקה לצורכי השוק. החברה העניקה רישיונות ללמעלה מ-80 מפיצים והיא מאפשרת ללקוחות לבצע העברות כספים בלמעלה מ-200 מדינות ואזורים גיאוגרפיים ולבצע עסקאות רב מטבעיות בהיקף רחב. בשנת 2025 נכנסה Airwallex ל-12 שווקים חדשים שבהם קיבלה אישורים רגולטוריים, מינתה מפיצים והשיקה מוצרים בצרפת, הולנד, יפן, ישראל, קנדה, קוריאה, ניו זילנד, מלזיה, וייטנאם, ברזיל, מקסיקו, איחוד האמירויות ועוד.

רדיט, לא הניו יורק טיימס: המקורות האמיתיים שמזינים את ChatGPT
אתם שואלים את הצ'אט שאלה, אבל מי בעצם עונה? על המקורות מידע של הצ'אט, על מחקרים שמראים שה-AI Mode של גוגל שונה ב-50% מהחיפוש הרגיל, ועל החשש הגדול שההסתמכות תהיה יותר ויותר על "תוכן סינתטי";
שני מחקרים של חברת Semrush העוסקת ב-SEO (קידום אתרים) חושפים את מאחורי הקלעים של הצ'אטים ועונים על השאלה מאיפה הם משיגים ומקבלים את התשובות? מחקר ראשון לפני כשבעה חודשים מצא כי מערכות בינה מלאכותית כמו ChatGPT, Gemini ו-Perplexity שואבות את רוב המידע שלהן מפלטפורמות תוכן גולשים, ולא מכלי תקשורת מבוססים או מקורות אקדמיים.
המחקר בדק מעל 150,000 ציטוטים מתשובות של מערכות AI על פני 7,000 מילות מפתח. התוצאות מצביעות על דומיננטיות של תוכן שנוצר על ידי משתמשים: 40% מהציטוטים מגיעים מרדיט, 26% מוויקיפדיה, 23% מיוטיוב, 23% מגוגל עצמה ו-20% מ-Yelp. אתרי חדשות מסורתיים כמו CNN או הניו יורק טיימס מופיעים ב-5% עד 10% מהציטוטים בלבד.
הנתונים מראים כי כ-70% מהמקורות המובילים מבוססים על תוכן גולשים. רדיט, כפלטפורמה מבוססת דיונים, מספקת תוכן דינמי הכולל חוות דעת אישיות, שאלות-תשובות ודיונים טכניים. בשאלות על המלצות מוצרים או פתרונות טכניים, רדיט מופיעה ב-60% מהתשובות של ChatGPT.
מחקר משלים של החברה מהחודש שעבר ניתח 250,000 שיחות מרדיט שצוטטו בתשובות של מערכות AI שונות. הממצאים: רדיט תופסת 4% מנתח הציטוטים ב-Perplexity, 13% ב-SearchGPT ו-9% ב-Google AI Mode.
- רדיט תובעת את פרפלקסיטי: "מירוץ הבינה המלאכותית הפך לכלכלת גניבת נתונים"
- רדיט ממריאה אחרי הרבעון הרווחי ביותר מאז הנפקתה ועם תחזית צמיחה של 55% ברבעון השלישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחרונהChatGPT הפחיתה את תדירות הציטוטים לרדיט ולוויקיפדיה. הנתונים ירדו מ-60% לרדיט בתחילת אוגוסט ל-10% באמצע ספטמבר, ומ-55% לוויקיפדיה ל-20%. השינוי מיוחס לעדכוני אלגוריתם שמטרתם להפחית תלות במקורות לא מאומתים ולשלב יותר נתונים מוסדיים או סינתטיים.
