בית ספר
צילום: Pixbay

ביל גייטס: "ה-AI יחליף את המורים", האם הוא צודק?

ביל גייטס טוען שהבינה המלאכותית וכל בעתיד להיכנס לכותלי בית הספר ולהחליף את המורים; מה היתרונות והחסרונות ומתי זה יכול לקרות?

רוי שיינמן | (11)

האם בינה מלאכותית יכולה להחליף מורים בבית הספר? כנראה שהתשובה לשאלה הזו לא טמונה בעתיד הרחוק כמו שחשבו בעבר. בעוד הבינה המלאכותית ממשיכה להתפתח ולהתקדם בקצב מסחרר, המיליארדר ביל גייטס מאמין שהמערכות עשויות לענות על הדרישה ההולכת וגוברת למורים, בעיקר במדינות שסובלות במחסור חמור יותר באנשי חינוך והוראה.


בארה"ב, למשל, 86% מבתי הספר הציבוריים דיווחו בשנה האחרונה על קושי בגיוס מורים. בבריטניה, ותיכון אחד בלונדון התחיל פיילוט שמבוסס על שימוש בכלים כמו ChatGPT בהכנה לבחינות בחלק מהמקצועות. זו יוזמה קטנה אבל היא מראה כי מוסדות החינוך כבר בוחנים דרכים לשילוב של בינה מלאכותית בתהליכי ההוראה.


איפה בבית הספר הבינה המלאכותית יכולה לעזור?

אחד היתרונות המובהקים של AI הוא היכולת להנגיש למידה איכותית לכולם, בכל זמן. מערכות חכמות לא מתעייפות, לא חולות ולא זקוקות לחופשות. הן זמינות 24/7, ויכולות לתת לתלמידים תגובות מיידיות גם כשהם מכינים את שיעורי הבית או מתרגלים לקראת מבחן. העובדה שהתלמיד לא צריך לחכות לשיעור הבא או לשיחה של חמש דקות עם המורה - יכולה לשפר משמעותית את קצב ההתקדמות ואת תחושת הביטחון העצמי בלמידה.


בנוסף, שימוש ב-AI מאפשר התאמה אישית של חומרי הלימוד. מערכות למידה מבוססות בינה מלאכותית יכולות "להכיר" כל תלמיד, לבחון את ההתקדמות שלו לאורך זמן, לזהות במהירות היכן יש פערים בהבנה, ולהציע לכל אחד תרגולים מותאמים אישית. זהו יתרון משמעותי במיוחד עבור תלמידים שמתקשים בשיטה הרגילה, כאלה שזקוקים להסברים חוזרים, דוגמאות נוספות, או פשוט יותר זמן להבין את החומר.


מבחינת המוסדות, מדובר גם באפשרות לחיסכון כלכלי. מורים הם אחד המרכיבים היקרים ביותר בתקציב החינוך, ואם חלק מהעבודה שלהם תבוצע אוטומטית, כמו בדיקת מבחנים, מעקב אחר ציונים או מתן משובים, ניתן יהיה להפנות את התקציבים למקומות אחרים, כמו תשתיות טכנולוגיות, חוגים , סיוע רגשי לתלמידים או חיזוק ההוראה הפרונטלית באזורים מוחלשים.


מערכות AI גם מסוגלות לנתח נתונים בזמן אמת ולהתריע בפני הצוות החינוכי על בעיות שדורשות תשומת לב, כמו ירידה פתאומית בציונים, היעדרות חוזרת משיעורים, או שינוי בדפוסי ההשתתפות בכיתה. התראות כאלו יכולות לאפשר תגובה מהירה, הרבה לפני שמופיעה הידרדרות ניכרת בהישגים או במצב הרגשי של התלמיד.


מעבר לכך, בינה מלאכותית יכולה להפוך את חוויית הלמידה לעשירה ודינמית יותר. באמצעות תוכן אינטראקטיבי, מציאות רבודה (AR), סימולציות ומשחקים מותאמים אישית, הלימודים יכולים להפוך לחוויה מעניינת יותר, כזו שמדברת בשפה של הדור הצעיר. זה עשוי להגדיל את המוטיבציה בקרב תלמידים ולהוריד את החסמים של תלמידים כלפי למידה.

קיראו עוד ב"BizTech"


AI יכול לסייע גם למורים עצמם, לא רק לתלמידים. כלים מבוססי בינה מלאכותית יכולים לספק למורים תובנות מעשיות: אילו תלמידים מתקשים, באילו נושאים יש פערים בכיתה, מה עבד בשיעור הקודם ומה פחות. המורה יכול להיעזר בנתונים כדי לתכנן שיעור מדויק יותר, להגיב באופן ממוקד לצרכים שעולים מהכיתה, ולחסוך זמן יקר על ניסוי וטעייה. יתרון נוסף טמון ביכולת של AI להנגיש חומר לימוד לתלמידים עם צרכים מיוחדים. לדוגמה, ניתן להשתמש בבינה מלאכותית כדי להמיר טקסטים לקריינות קולית לתלמידים עם לקויות ראייה, להציע גרסאות פשוטות של טקסטים מורכבים לתלמידים עם קשיי קריאה, או לספק תרגול חזותי מותאם לתלמידים על הרצף האוטיסטי.


לבסוף, הבינה המלאכותית יכולה גם לסייע בלימוד של שפות זרות, בעזרת שיחות אינטראקטיביות, ניתוח של מבטא, תיקון טעויות בזמן אמת ושימוש במילון ויזואלי מותאם. היא יכולה גם לעזור לתלמידים להתכונן לבחינות הבגרות או הפסיכומטרי, על ידי סימולציות, הסברים וחזרות ממוקדות לפי נקודות החולשה של כל תלמיד.


החסרונות: קשר אנושי, אמינות ועלויות טכנולוגיות

לצד הפוטנציאל הגדול של שילוב בינה מלאכותית במערכת החינוך, אי אפשר להתעלם מהחסרונות והסיכונים, חלקם טכנולוגיים, חלקם חברתיים וחלקם עמוקים יותר. ראשית, מורה הוא לא רק מי שמעביר חומר לימודי. הוא גם מחנך, מקור השראה, ולעיתים דמות משמעותית בחייו של ילד או נער. הקשר האישי שבין מורה לתלמיד הוא חלק בלתי נפרד מהחוויה החינוכית. כמעט כל אחד מאיתנו זוכר מורה אחד או אחת שהשפיעו עליו, עודדו אותו או שינו את האופן שבו הוא ראה את עצמו. זה קשר שקשה מאוד לשכפל עם מערכת אוטומטית, גם אם היא מבוססת על טכנולוגיה מהמתקדמות בעולם.


מערכת ממוחשבת, חכמה ככל שתהיה, עדיין לא יודעת לזהות תסכול אמיתי בקול של תלמיד, להבין את שפת הגוף שלו, או לשים לב לכך שתלמיד מתכנס בתוך עצמו. היא גם לא יודעת להרים טלפון להורה, ליזום שיחה במסדרון או פשוט לשים יד על הכתף (גם אם רק באופן סימבולי). כל אלה הם חלק מהתפקיד הלא-רשמי, אך ההכרחי, שהופך מורה למורה טוב.


בעיה נוספת היא דווקא כלכלית. אומנם שימוש בבינה מלאכותית מאשפר לחסוך בעלויות בטווח הארוך, אך בפועל, הקמת תשתית טכנולוגית איכותית דורשת השקעות עתק. מדובר ברכישת ציוד חדש, חיבור לרשתות מאובטחות, תשלום על רישיונות תוכנה, הדרכות מתמשכות לצוותים החינוכיים, שדרוגים תקופתיים, שירותי תמיכה טכנית, תחזוקה ועוד. העלויות המצטברות עלולות להפוך ללמשקולת כבדה, במיוחד על מוסדות ציבוריים או מדינות מתפתחות, שבקושי מצליחים לתחזק מערכות חינוך בסיסיות גם היום.


בנוסף, קיים היום פער דיגיטלי שעלול להחריף עם שילוב של בינה מלאכותית במערכת החינוך. לא כל בית ספר מצויד באותם אמצעים טכנולוגיים, ולא לכל תלמיד יש בבית מחשב, טאבלט או חיבור לאינטרנט מהיר. בעוד שבתי ספר באזורים חזקים יכולים להפיק תועלת רבה ממערכות AI, בפריפריה תלמידים עלולים להישאר מאחור, ולראות את חבריהם מהמרכז מקבלים כלים חכמים ומתקדמים יותר.


עוד קושי הוא תחושת הניכור שעלולה להיווצר בקרב תלמידים, בעיקר בגילאים הצעירים, כאשר חלק מהלמידה מועבר על ידי מערכת לא-אנושית. תהליך הלמידה הוא לא רק קליטת מידע אלא גם חוויה פסיכולוגית ורגשית. מורה שמכיר את התלמיד יודע לאתגר אותו כשצריך, להחמיא לו ברגע הנכון, או אפילו "לשחרר" כשמרגיש שהתלמיד מוצף. בינה מלאכותית עדיין לא מסוגלת לדייק את הניואנסים האלה, והתוצאה עלולה להיות למידה טכנית, שטוחה וקרה יותר.


נוסף על כך, קיימת גם שאלה של אמון. מערכת חינוך מבוססת על מערכת יחסים של אמון בין מורה לתלמיד, בין תלמיד להורה, ובין ההורים למוסד הלימוד. כאשר מכניסים לתוך המערכת טכנולוגיה חיצונית שלא כולם מבינים או שולטים בה, מתעוררות שאלות: מי בונה את המערכות? לפי איזה שיקולים? מה הערכים שמוטמעים בהן? והאם מישהו מפקח על התוכן שהן מספקות?


גם ריכוז המידע היא שאלה שמעסיקה את הגורמים במערכת החינוך. מערכות AI אוספות כמות עצומה של מידע על המשתמשים וגם על התלמידים, החל מרמות ידע, העדפות לימודיות, דפוסי שימוש, היסטוריית התקדמות, ועד פרטים אישיים שיכולים להעיד על מצב רגשי. נשאלת השאלה: מה נעשה עם כל המידע הזה? האם הוא מאובטח כראוי? האם הוא עלול לשמש בעתיד לגורמים מסחריים? האם ייווצר "פרופיל" לכל תלמיד שיילך איתו לכל אורך הדרך, אולי גם אחרי סיום בית הספר?


ואם זה לא מספיק, קיימת גם שאלת ההשפעה על המורים עצמם. ככל שמכניסים יותר מערכות שמבצעות מטלות אוטומטיות, עולה החשש שהמורה יהפוך לדמות שולית, יותר טכנאי שמפעיל מערכת מאשר דמות חינוכית. זה עלול לפגוע במעמד המורים, בתנאי ההעסקה שלהם, וביכולת למשוך אנשים טובים להוראה. התחום עלול להפוך לפחות אטרקטיבי, בדיוק בתקופה שבה יש בו מחסור חריף גם כך.


ולבסוף, יש שאלה תרבותית עמוקה יותר - האם אנחנו רוצים לגדל דור של תלמידים שצורכים את הלמידה שלהם כמו באותה צורה שבה הם צורכים למשל את הבידור שלהם? האם מערכת החינוך נועדה רק להקנות ידע, או גם לעצב בני אדם, להקנות ערכים ולעודד חשיבה ביקורתית, עצמאות והתמודדות עם אתגרים אמיתיים?

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    כן היא תחליף מורים (ל"ת)
    רמי 20/04/2025 19:09
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ארמגדון 20/04/2025 12:52
    הגב לתגובה זו
    לא רלבנטי.עדיין בכל גיל צריך מורים בשר ודם עם אמפטיה.בעיקר בכיתות הנמוכות שהמורה מחבקת את התלמידים והחלק הרגשי חשוב.זה רק מראה על התרבות הדפוקה האמריקאית בה אנשים גדלים ללא הורים או מספיק חיבה.
  • 7.
    יהודה 20/04/2025 11:37
    הגב לתגובה זו
    אז כך אפשר ללמוד מזמן רק בעזרת ספרים. וכן היום יש מחשב והרצאות מצולמות ועוד ועוד. כולם יכולים לסייע ללמידה. ועדיין המורה ביחס אישי לתלמיד קיים.
  • 6.
    תומר 19/04/2025 18:54
    הגב לתגובה זו
    להחליף מורים אולי באלגוריתמים אבל לא באנושיות.בינה מלאכותית יכולה לספק מידע אבל היא לא יכולה לראות תלמיד ששותק כי משהו כואב לו לא לעודד מבט מתייאש ולא להדליק ניצוץ בעיניים. מורה הוא הרבה יותר ממוסר ידע הוא דמות השראה גשר.אז כן הAI יכול לעזור. אבל להחליף לא בבית ספרנו.
  • 5.
    בזמן הקורונה היו לו כמה יציאות שהתבררו בהמשך כשילשול מהפה (ל"ת)
    אורן 19/04/2025 16:52
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בא 19/04/2025 16:29
    הגב לתגובה זו
    הוא ימצא את זה באי אי.
  • 3.
    צריך ש AI יחליף את עורכי דין ושופטים (ל"ת)
    אנונימי 19/04/2025 14:04
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יעקב 19/04/2025 08:30
    הגב לתגובה זו
    כל המעלות שהוצגו כאן מבטאות יכולת של מענה לצרכים . כל החסרונות יקבלו מענה ממוחשב מהבינה המאכותית . עד כדי כך שהתוכנה תשלח וואטסאפ לאבא של התלמיד ותשתף אותו בתגליות שעליו להכיר ושפת גוף מי אם לא בינה מלאכותית תדע לזהות לצבור ולחבר עם מעקבים נוספים ולהסיק מסקנות ולבצע המלצות
  • 1.
    החיים 19/04/2025 08:09
    הגב לתגובה זו
    בדיוק כמו השימוש בתוכנות ניווטאנשים לא ידעו לקרוא מפההם ידעו להגיע ממקום למקום רק בעזרת תוכונות ניווטואם יאבדו את כלי העזר...לא יצליחו למצוא את דרכםתלמידים יפתרו בעיות מורכבות...או בעצם המחשב יפתור אותם עבורםבלי מחשב לא יצליחו גם בתרגילים פשוטיםזה הכוון אליו אנכנו הולכים
  • בא 19/04/2025 16:33
    הגב לתגובה זו
    בצורה נהדרת...ראה ארדואן ..אסד..קדאפי..חמנאי..פוטין..והיטלרסטאלין ופסיכופתים רבים נוספים...הם גם לא בני אדם ככה שכבר היום מפלצות מנהלות את רוב העולם..זה יכול רק להשתפר.
  • מה יש לדעת בקריאת מפה (ל"ת)
    אנונימי 19/04/2025 11:08
    הגב לתגובה זו
משקפי גוגל; קרדיט: יוטיובמשקפי גוגל; קרדיט: יוטיוב

חוזרת לשוק: משקפי ה-AI החדשים של גוגל מכוונים גבוה

ענקית הטכנולוגיה מציגה חזון מחודש למשקפיים חכמים, שנים אחרי כישלון Google Glass. החברה מפתחת שתי קטגוריות של משקפי AI, בשיתוף עם שורת יצרניות משקפיים וטכנולוגיה, ומתכננת להיכנס לשוק תחרותי במיוחד מול מטא, סנאפ ואפל. הדגמות שנערכו בניו יורק מציגות מוצר בשל בהרבה, שמחבר עיצוב יומיומי עם יכולות מציאות רבודה, עוזר חכם וממשק תוכנה רחב

עוזי גרסטמן |

במשך שנים גוגל נזהרה מלחזור לעולם המשקפיים החכמים, לאחר ש-Google Glass זכורים עד היום כאחת ההשקות המהוססות והבעייתיות בתולדות החברה. כעת היא שבה לזירה עם גישה מתונה ומדויקת הרבה יותר: שתי קטגוריות של משקפי AI, שמיועדות להגיע לשוק ב-2026: האחת עם תצוגה מלאה על העדשות, והאחרת מבוססת על אודיו בלבד. מדובר בניסיון להתמודד עם היתרון שצברה מטא, שהצליחה למכור מאות אלפי זוגות תחת המותגים ריי-באן ואוקלי, וכן להיערך למוצרים המתקרבים מצד אפל וסנאפ.

לדברי החברה, הדגמים החדשים מפותחים בשיתוף כמה שחקנים מוכרים: סמסונג, Warby Parker ו-Gentle Monster. אף שעדיין לא נחשפו עיצובים סופיים, גוגל מציינת כי מדובר בשיתוף פעולה הדוק שאמור לאפשר שילוב בין טכנולוגיה מתקדמת למראה יומיומי, כזה שאינו מסגיר את הכוח החישובי שמסתתר בתוכו. בחלק מהמקרים המשקפיים יסתמכו על הטלפון לצורך עיבוד, מה שמאפשר לשמור על משקל קל ועיצוב דק, בדומה לקו המצליח של מטא.

במהלך הדגמה שנערכה במשרדיה של גוגל בניו יורק, הוצגו זוגות שונים של משקפיים ניסיוניים, ובהם גם דגם מפותח יותר בשם Project Aura - פרויקט שמפותח ביחד עם Xreal. הוא פועל עצמאית על מערכת אנדרואיד XR, בדומה ל-גלקסי XR של סמסונג, אך נראה קרוב הרבה יותר למוצר לביש רגיל מאשר לאוזנייה מגושמת. Aura מספק שדה ראייה של 70 מעלות וכולל ממשק מוכר המבוסס על מעקב ידיים, אם כי עם מספר קטן יותר של מצלמות. כמו מערכות דומות, הוא דורש חיבור קבוע לסוללה חיצונית.

גוגל הציגה גם שני סוגי משקפיים עם תצוגה מובנית: דגם מונוקולרי, שבו מסך אחד מוטמע בעדשה הימנית, ודגם בינוקולרי שבו שתי עדשות מציגות מידע. שניהם תומכים בשכבות מציאות רבודה, כמו ניווט בגוגל מפות או השתתפות ב-Google Meet, אך הדגם הבינוקולרי מספק תצוגה רחבה בהרבה. בהדגמות אפשר היה לעבור בין תרגום סימולטני שמופיע על המסך לבין האזנה בלבד דרך הרמקולים הזעירים, ולבחור בכל רגע את רמת ה"נוכחות הדיגיטלית" הרצויה.

השימוש בגוגל מפות היה אחד המקרים שבהם המסך שינה את חוויית השימוש לחלוטין. מעבר לחצים המתנופפים מעל הכביש, ניתן היה להנמיך את המבט ולקבל מפה מלאה של האזור, עם ציון מדויק של כיוון התנועה. גם צילום התמונות נהפך למעניין: לאחר צילום, ניתן היה לבקש מהמערכת לעבד את התמונה בעזרת מודל ה-Gemini Nano Banana Pro, ולהתבונן בגרסה המשופרת ישירות דרך העדשה, בלי לשלוף את הטלפון.

מדען מפתח מחשב קוונטי, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמדען מפתח מחשב קוונטי, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

קוואנטום ארט מגייסת 100 מיליון דולר - הסבב הגדול בתולדות הקוואנטום הישראלי

סטארט-אפ הקוואנטום הישראלי קוואנטום ארט מגייס 100 מיליון דולר כדי לבנות מחשב קוואנטי מבוסס יונים, עם יעד ל-1,000 קיוביטים מסחריים עד 2027 ומיליון קיוביטים בהמשך

ליאור דנקנר |

חברת קוואנטום ארט הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר בסבב A, הסבב הגדול ביותר שגויס עד כה על ידי סטארט-אפ קוואנטום ישראלי, ובין הגדולים בעולם בשלב כה מוקדם. את הסבב הובילה קרן ההון האמריקאית Bedford Ridge Capital. סך הגיוסים של החברה מאז הקמתה ב-2022 עומד על 124 מיליון דולר.

החברה, שהחלה את דרכה כספין-אוף ממכון ויצמן, מפתחת מחשבים קוואנטיים מבוססי יונים לכודים בטכנולוגיית RF traps. בשנת 2025 הציגה קוואנטום ארט שרשרת של 200 יונים במרחק 5 מיקרון, עם שיעור חימום נמוך מ-1 פונון לשנייה ליונה וזמן קוהרנטיות העולה על 10 שניות לקיוביט. נאמנות השערים הדו-קיוביטיים הגיעה ל-99.94%.

הגיוס ישמש להאצת מפת הדרכים של החברה:

  • במהלך 2025 תושק מערכת Montage עם 50 קיוביטים
  • בשנת 2027 תושק Perspective, מערכת מסחרית עם 1,000 קיוביטים והגעה ליתרון קוואנטי מעשי
  • בין 2029 ל-2031 תפותח מערכת Landscape עם 12,000 עד 40,000 קיוביטים
  • עד 2033 מתוכננת Mosaic, מערכת מודולרית עם מיליון קיוביטים

ארכיטקטורה דו-ממדית עם מודולים מחוברים

המערכות נשענות על ארכיטקטורה רב-ליבתית דו-ממדית, המחברת מודולים בני 256 יונים כל אחד באמצעות junction שפותח על ידי החברה. גודל כל צ'יפ הוא 50 על 50 מ"מ.