סטארט אפ
צילום: FREEPIK

מקימים סטארט-אפ? תכננו את המס כבר עכשיו

קל יותר להתעסק עם הקמת הסטארט-אפ עצמו ולהגיד 'כשיגיע היום שנצליח נחשוב על המס' - אבל זו טעות. מדוע חשוב להתייחס לנושא המיסוי כבר עם הקמת הסטארט-אפ ועל מה צריך לחשוב?

המרחק בין רעיון מצוין להפיכתו להצלחה מסחררת ולכסף הוא רב. לא סתם רוב הסטארט-אפים לא מממשים את הפוטנציאל הגלום בהם. בתחילת הדרך, המחשבה היא איך ליישם את הרעיון: הבנת קהל היעד וקביעת יעדים, פיתוח מודל הפקת ההכנסות וכן הערכת ההוצאות הנדרשות כדי להוציא את ה"רעיון" לפועל. דווקא בשלב זה ישנה נטייה לשכוח היבט אחד ולו השלכות משמעויות נרחבות - והוא היבט המיסוי.

היבטי המס, על מורכבותם הרבה, נותרים לעיתים בצד בשלביו הראשונים של הסטארט-אפ, כך לדוגמא יזם המכוון את הסטארט-אפ לשוק האירופאי, עלול לבחור להתאגד באותה מדינה אליה הוא מכוון את פעילותו. על פניו נשמע הגיוני לנהוג כך. מעשית, היבטי המס מלווים את פיתוח הסטארט-אפ מתחילתו וגם עד לשלב האקזיט, כאשר הבנת ותכנון היבטי המס לאורך פעילות הסטארט-אפ יכולה ליצור רווחיות גבוהה יותר בידי היזמים, להקטין את הוצאות המס, ולעיתים להיות אחת הסיבות ששמרו על הסטארט-אפ בחיים וסייעו בהצלחתו. לפי רוב, ענייני מס עולים בשלב מאוד מאוחר ואז השינויים יקרים מאוד או בלתי אפשריים. משקיעים ואף רוכשים עתידיים עלולים להירתע מלהיכנס למיזם רק בעקבות חשיפה מיסויית או בנייה לא נכונה של מבנה המס. אז איך לעשות את זה נכון, החל בשלב הפיתוח בבית דרך הגיוס הראשון, ועד לשלב האקזיט.

בחינת מבנה ואופן ההתאגדות. הנטייה הטבעית להתאגד כחברה במדינה בה מתעתדים לפעול אינה תמיד נכונה. למעשה, סוג הפעילות, קהל היעד, המקום ממנו מבוצע הפיתוח והשאיפות העתידיות הם היבטים יסודיים המשפיעים על המקום והאופן בו כדאי לסטארט-אפ להתאגד. התאגדות נכונה יכולה לחסוך עלויות מס רבות (למשל במקרה בו נכנסים בגדר חוקי עידוד השקעות הון), לאפשר קיזוזי הפסדים בצורה יעילה ובעתיד גם להוביל למיקסום רווחים.

שימוש במנגנוני תשלום חליפיים (אופציות 3ט+102). המזומן הוא נשמת אפו של הסטארט-אפ, בוודאי בתחילת דרכו, ומאפשר גמישות במסגרת ניהולו ופיתוחו של הסטארט-אפ. אחת הדרכים לשמור על תזרים המזומנים היא עשיית שימוש באמצעי תשלום חליפיים –כגון תשלום באמצעות מניות/אופציות לנותני שירותים ועובדים. במדינות שונות קיימים מנגנונים מגוונים לביצוע תשלומים ללא מזומן, ואולם, חשוב לזכור כי למנגנונים אלו קיימת השפעה מיסויית, הן על החברה והן על מקבל התשלום ולכך השלכות כבדות בשלבי הגיוס והאקזיט.

הסתייעות בעובדי פרילנס. הגלובליזציה, ההתקדמות הטכנולוגית, ועל אחת כמה וכמה התפרצות נגיף הקורונה, הובילו לכך שרבים החלו לעבוד ממקומות שונים בעולם כנותני שירותים עצמאיים. התרחבותה של תופעה זו מובילה מספר שאלות מיסוייות מהותיות כגון: האם חלה חובת ניכוי מס במקור על התשלום לאותם עובדים? האם יש להוסיף מע"מ לתשלום? ובנוסף, האם אותם עובדי פרילנס יוצרים לתאגיד מוסד קבע במדינה ממנה הם פועלים?. התנהלות נכונה ומתאימה באשר לאלו תמנע חשיפה, חבויות מס עודפות והידרשות להליכים מול רשויות המס.

הפיכת החלום למציאות – גיוס משקיעים. אתם עומדים לפני הגיוס הראשון? מזל טוב(!). רגע לפני הגיוס המיוחל, חשוב לדון ולבחון כיצד אתם מעוניינים לבצע את הגיוס: השקעה במניות החברה, השקעת SAFE או הלוואה המירה למניות, רבות הן האפשרויות בהן ניתן לבצע גיוס. מעבר להיבט המסחרי קיימת השפעה מיסויית גם על אופן הגיוס בחברה עצמה וגם בקרב בעלי המניות. כך למשל אופן הגיוס יכול להשפיע על הוצאות החברה כאשר הגיוס הוא דרך קבלת הלוואה המירה, שינוי בעלי השליטה בחברה, השפעה על צדדים קשורים והצורך ביישום כללי מחירי העברה, הנדרשים לפי הדין, כאשר נערכות עסקאות בינלאומיות בין צדדים קשורים, על מנת לקבוע את תמחור העסקאות בין הצדדים הקשורים בשווי שוק.

ואם כבר הזכרנו מחירי העברה, חשוב לזכור כי התרחבות של החברה למדינות נוספות היא מהלך מבורך, אך יחד עם זאת פעילות גלובלית במסגרת חברות הקבוצה ברחבי העולם מחייבת יישומם של כללי מחירי העברה בין צדדים קשורים, וזאת על מנת לקבוע את תמחור העסקאות בהתאם למחירי שוק.

קיראו עוד ב"BizTech"

מכירת המניות או ה"אקזיט". למרות שעל פניו זה ברור – מוכרים ברווח ומשלמים את המס – לרוב קיים פער בין מועד החתימה על הסכם מכירת המניות לבין מועד הסגירה (Closing) ולבין מועד קבלת הכספים. לעיתים גם התמורה עצמה אינה ודאית, נדחית בזמן, מותנית בהמשך העסקה או מותנית באבני דרך. בכל אחד מהמקרים האלו מתעוררת שאלת מועד תשלומו וחישובו של המס.

לכך נוסיף כי שיעור המס החל על מכירת המניות בסך 30% (ועוד מס יסף 3%) על ידי בעל מניות הנחשב "מהותי", לעומת 25% (ועוד מס יסף 3%) למי שאינו בעל מניות מהותי, תלוי בשאלת סיווגו כ- "מהותי" על פי מדדי שליטה, והפרשי המס עשויים להיות משמעותיים.

הזנחה או בחינה מאוחרת של היבטי המס הנובעים מהסטארט-אפ עשויים לנגוס משמעותית בתשואה ממנו, להוביל לפגיעה תזרימית (בין היתר אם מבנה ההשקעה אינו מאפשר ניצול מיטבי של מסי החוץ ששולמו או של הפסדים, "תאונות מס" הנובעות מהתאגדות לא נכונה ותפעול לקוי של המבנה) ובכך, להפוך גם רעיון מוצלח לכישלון. החלטות מס נכונות נעשות בשלבים מוקדמים לצד ובמשולב עם ההחלטות הטכנולוגיות והעסקיות עבור המיזם.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רן ביגון 07/02/2022 20:26
    הגב לתגובה זו
    גם כשאין כסף ולרוב בסטרטאפ אין רווחים בשנים הראשונות וסטטיסטית גם עד האקזיט. נכון לתכנן על מנת להיות מוכן למכירה שתניב לך כמה שיותר (מינימום מס) לך ולמשקיע
  • 1.
    אלין הכהן 07/02/2022 11:49
    הגב לתגובה זו
    איך אפשר לחשוב על מס כשאין עדין כסף חברה....
ChatGPT  (גרוק)ChatGPT (גרוק)

איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?

תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?

עמית בר |
נושאים בכתבה ChatGPT


רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.

הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.

המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי

הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.

המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".

בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".

יובל כהן פורטיסימו
צילום: שלומי יוסף

פורטיסימו רוכשת את MyVisit - מערכת לניהול תורים

התמורה כ-100 מיליון שקל; פורטיסימו נערכת לרכישת השליטה בנטפים; הרכישות הגדולות בשנה האחרונה - סלקום וסטרטסיס 

רן קידר |
נושאים בכתבה פורטיסימו

קרן ההשקעות פורטיסימו רוכשת מאבי בר יהודה את חברת קולפלו (Callflow), שפיתחה את מערכת ניהול התורים MyVisit  תמורת כ-100 מיליון שקל.

קולפלו, שפועלת בתחום ניהול תורים, תהליכי שירות לקוחות ואופטימיזציה רב-ערוצית, מפעילה מערכות קביעת התורים במשרדי ממשלה לחידוש רישיונות נהיגה, הוצאת דרכונים ותעודות זהות, וכן לניהול תורים בקופות חולים, בנקים ועוד. ברחבי העולם, פועלת החברה בשיתוף פעולה אסטרטגי עם ענקיות טכנולוגיה כמו אמדוקס ומיקרוסופט, ומספקת פתרונות מתקדמים ללקוחות גלובליים דוגמת רשת בתי המרקחת Boots הבריטית וענקית התקשורת AT&T האמריקאית. עם זאת, ההצלחה היא חלקית ופורטיסימו סבורה שניתן לקחת את החברה למקום גבוה יותר.  

מסע של שני עשורים: מהתורים הידניים לפלטפורמה גלובלית

הסיפור של קולפלו מתחיל בצורך בסיסי שהיה נפוץ בתחילת שנות האלפיים: ניהול תורים ידני, איטי ולא יעיל, שהוביל לתורים אינסופיים ולתסכול ציבורי רחב היקף. אבי בר יהודה, יזם פיתוח של מערכת שכללה ניהול יומנים דינמיים, ניטור זמינות נציגים בזמן אמת, חלוקת עומסים אוטומטית וניתוח מתקדם של נתונים על זמני המתנה. כיום, מגוון המוצרים התרחב כולל את Q-Flow לניהול תורים רב-ערוצי, Q-Place להזמנת מקומות ו-Q-Shift לניהול משמרות עובדים.

פורטיסימו, קרן פרייבט אקוויטי מהמובילות בישראל עם נכסים מנוהלים בשווי של 2.7 מיליארד דולר, רואה בקולפלו נכס אסטרטגי מרכזי להרחבת נוכחותה בתחום התוכנה לשירותי לקוחות - תחום שצומח בקצב שנתי מרשים של כ-15% ברחבי העולם, על פי דוחות שוק עדכניים.

הקרן צפויה להשקיע בקולפלו כדי להאיץ את הצמיחה הבינלאומית, כולל הרחבה משמעותית בשוק האמריקאי והאירופאי, ולהטמיע טכנולוגיות בינה מלאכותית מתקדמות לניתוח התנהגות לקוחות וחיזוי מגמות.

פורטפוליו החברות הנוכחי של פורטיסימו כולל מעל 50  חברות, עם דגש מובהק על טכנולוגיה ותעשייה. בין ההשקעות הבולטות ניתן למנות את ריווחית בתחום התוכנה הפיננסית, פריוריטי שנמכרה חלקית לבלקסטון בשווי מרשים של 800 מיליון דולר ב-2024, וכן את Titan Security, Gigaspaces ו-Incredibuild.