וול סטריט
צילום: iStock
וול סטריט

הירידות התמתנו בנעילה: הנאסד"ק איבד 0.9%, IBM עלתה ב-4%

נושאים בכתבה וול סטריט
המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים שהתמתנו מעט לקראת הנעילה: הנאסד"ק נחלש ב-0.9% ואילו הדאו ג'ונס וה-S&P ירדו בכ-0.7%. זאת בהמשך לנעילה אדומה אמש, כשהנאסד"ק ירד ב-1%, הדאו איבד 0.4% וה-S&P נחלש ב-0.5%. עונת הדוחות בוול סטריט מעלה הילוך כשהשבוע 64 מבין חברות ה-S&P 500 מפרסמות דוחות. 9% מבין חברות המדד שכבר חשפו את תוצאותיהן, 81% הכו את תחזיות הרווח. מיוחד לגולשי ביזפורטל: שלמה גרינברג, מומחה וול סטריט מדבר על השווקים: האם צפויות נפילות בשווקים? פרשן ביזפורטל, שלמה גרינברג מנתח. בגזרת הקריפטו, מטבע הדוג'קוין רושם תנודות חזקות, כשקודם לכן לרגל "יום הדוג'" המציין את תאריך הנפקת המטבע, עלה בכ-25%. מאז העליות הוחלפו בירידות של כ-16%. היום פייפאל מודיעה כי תאפשר מסחר בקריפטו גם דרך אפליקציית התשלומים בסמארטפון Venmo שבבעלותה. המדדים המרכזיים: S&P 500 0.13%                                                                                          דאו ג'ונס 0.16%                                                                                           נאסד"ק -0.21%                                                                                  BITCOIN 1.49%             
  • טרם החל המסחר הרציף
  מאקרו
 

קצת יותר משנה לאחר שהפד' שינה את חוקי המשחק בחסות הקורונה, תופעות של מינוף יתר של קרנות מתחילות לצוץ במהירות. המקרה האחרון של Archegos מאותת כי הסיכונים במאזני הבנקים גדולים מהנתונים המוצגים. האם הפד' מודע לגודל הבועה שהוא יצר בשווקים? קראו כאן את הטור של עמית נעם טל. "הצפי לאינפלציה גבוהה יותר - ככל שאנו מתקדמים לקראת פתיחה מחודשת של המשק", כך כותבים בסקירה של חברת ניהול הנכסים בלאקרוק. "הדולר האמריקני התחזק עד כה השנה, ומשקף את ההתחלה המהירה מהצפוי בארה"ב המונעת על ידי הפצת חיסונים מואצת והוצאות כספיות גדולות. אנו צופים כי עליית הדולר תפסק כאשר השווקים יתחילו לשקף את הציפיות להרחבת הפתיחה מחדש, מה שמקל על לחץ על נכסי EM" (לכתבה המלאה). מיטל בר דוד, אנליסטית בכירה במזרחי טפחות מזכירה מצדה כי בשבוע שהסתיים ב-9 באפריל דווח על ירידה של כ-6 מיליון חביות במלאי המסחרי בארה"ב. "מדובר ברמה הנמוכה ביותר מאז חודש פברואר", היא כותבת ומוסיפה כי "קיטון של ההיצע (יחד עם המכסות המקוצצות גם כך של מדינות OPEC+), שעה שהביקוש גדל, פועל לכיוון התייקרות הנפט". בצד זאת היא מצטטת את רשת בלומברג שדיווחה כי כלכלנים בארה"ב, המעריכים כי בחודש מרץ שחלף נרשמה נסיקה בהוצאה הפרטית – Spectacular, לפי המונח המדויק שצוטט. "הצרכן האמריקאי הוא גורם הביקוש הצרכני החשוב בעולם בשוק האנרגיה", הוסיפה. מניות במרכז

NETFLIX ענקית הסטרימינג מדווחת לאחר הנעילה על רווח למניה של 3.75 דולר ברבעון הראשון של 2021 על הכנסות של 7.16 מיליארד דולר - בכך עקפה את צפי האנליסטים שהיה לרווח של 2.98 דולר למניה על הכנסות של 7.14 מיליארד דולר למניה. עם זאת, החברה פספסה את התחזיות באשר למספר המנויים, כשהוסיפה ברבעון 3.98 מיליון מנויים, מול צפי להוספה של 6.29 מיליון מנויים (לכתבה המלאה). מגיפת הקורונה, על שלל אופני הטיפול בה, ממשיכה לייצר הזדמנויות השקעה שונות ומשונות בשוקי המניות הגלובליים. אחת מהן, אולי פחות אינטואיטיבית ומוכרת, בוודאי למשקיעים ישראליים, היא רשת בתי המרקחת האמריקאית  RITE AID CORP  (סימול: RAD). ככל ששיעור ההתחסנות של האוכלוסייה האמריקנית ימשיך להשתפר, ניתן להעריך כי הדבר יבוא לידי ביטוי בשיפור במגמות העסקיות של בתי המרקחת ברבעונים הקרובים, הן במכירות תרופות מרשם והן בתנועת הקונים הפרונטלית (לניתוח המלא). APPLE ענקית הטכנולוגיה הציגה בכנס שלה מספר מוצרים חדשים: מעין שבב שניתן להצמיד לחפצים ובאמצעותו למצוא את מיקומים, בדיוק של סנטימטרים, כשאלה הולכים לאיבוד; כרטיס אשראי לבני 13-18 שהוריהם יוכלו להגביל את השימוש בו; מעבד חדש וחזק יותר עבור הדור הבא של האייפדים ועוד (לכתבה המלאה). TESLA INC משטרת טקסס מגישה היום צווי חיפוש סמסמכי החברה, כך לפי הדיווח ברויטרס, וזאת לאחר שהמנכ"ל אלון מאסק צייץ כי מערכות הנהיגה האוטומטיות לא היו מופעלות בעת התאונה שארעה ברכב של החברה ובה נהרגו שני בני אדם. לפי המשטרה, מאסק לא מסר להם מידע זה קודם לציוץ (שבינתיים נמחק). מטרת צו החיפוש היא להגיע לנתוני החברה ולבחון האם אכן כך הדבר. FISKER INC חברת הרכב החשמלי עולה במסחר לאחר שבנק אוף אמריקה השיק סיקור על המניה עם המלצת "קנייה" במחיר יעד של 31 דולר, המשקף לה אפסייד של לא פחות מכ-140%, זאת בהתבסס על מכפיל של 0.7 על המכירות הצפויות ב-2025 ומכפיל של 7 על ה-EBITDA הצפוי (לכתבה המלאה). United Airlines Holdings Inc (סימול: UAL) צללה ב-8.5%: חברת התעופה פספסה את תחזיות האנליסטים כשרשמה ברבעון הראשון הפסד מתואם של 7.50 למניה, כשבשוק חזו לה הפסק עמוק פחות של 7.05 דולר. גם בשורה העליונה היה כך: ההכנסות הסתכמו בכ-3.2 מיליארד דולר, בעוד שהאנליסטים ציפו לרמת הכנסות של 3.27 מיליארד דולר. AMERICAN AIRLINES היא עוד חברת תעופה שאיבדה גובה במסחר. הסיבה היא ככל הנראה הסביבה העסקית והקורונה שמוסיפה להרים ראש בחלק ממדינות העולם - אתמול הודעה החברה כי תשהה פעילות של מספר קווים ליעדים בדרום אמריקה, למשל. LOCKHEED MARTIN CORP יצרנית המטוסים מדווחת על רווח של 6.56 דולר למניה ברבעון הראשון, גבוה מהצפי בשוק שהיה 6.3 דולר למניה. ההכנסות הצטברו לכ-16.3 מיליארד דולר - בהתאם לתחזיות האנליסטים. בחברה שיפרו תחזיות ל-2021: הרווח השנתי למניה יעמוד על 26.4-26.7 דולר, זאת מול תחזית קודמת של 26.0-26.3 דולר, ואילו ההכנסות תהיינה בטווח שבין 67.3-68.7 מיליארד דולר, גבוהה מהתחזית הקודמת שהייתה 67.1-68.5 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). PROCTER & GAMBLE תאגיד מוצרי הצריכה עקפה את צפי האנליסטים בשורה התחתונה ברבעון הראשון של 2021 כשהציגה רווח של 1.26 דולר למניה מול נתון של 1.19 דולר שצפו לה בשוק. כך גם בשורה העליונה כשדיווחה על הכנסות בסך 18.1 מיליארד דולר, מול צפי האנליסטים שהיה לרמה של כ-17.9 מיליארד דולר. JOHNSON & JOHNSON ענקית התרופות הכתה גם היא את תחזיות האנליסטים לרבעון הראשון: הרווח המתואם למניה עמד על 2.59 דולר, מול הצפי שהיה 2.34 דולר למניה, המכירות הסתכמו בכ-22.32 מיליארד דולר, מול התחזית שצפתה לחברת הכנסות בסך 21.98 מיליארד דולר. בשבוע שעבר כזכור הורו ב-FDA שלא להשתמש בחיסון של החברה בארה"ב עקב מקרים של קרישי דם שהתגלו בקרב נוטלי החיסון, בינתיים בחברה הגישו בקשה לרגולטור בהודו לערוך ניסוי בחיסון שלהם נגד הקורונה בקרב האוכלוסייה המקומית. PHILIP MORRIS INTL INC תאגיד הסיגריות והטבק מכה את תחזיות האנליסטים לרבעון הראשון גם הוא: הרווח המתואם למניה עמד על 1.57 דולר, בעוד בשוק צפו רווח של 1.40 דולר. ההכנסות נטו הסתכמו בכ-7.59 מיליארד דולר, מול צפי האנליסטים שהיה 7.27 מיליארד דולר. ומפיליפ מוריס לחברת ALTRIA GROUP , יצרנית המותג "מרלבורו", שהיום ירדה בכ-4%, וזאת עקב דיווח בתקשורת האמריקאית לפיו בממשל ביידן שוקלים לחייב את יצרניות הסיגריות להפחית את כמות הניקוטין כך שמוצריהן לא יהיו ממכרים (לכתבה המלאה). ABBOTT LABORATORIES חברת התמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות) ותוספי התזונה האמריקאית מדווחת על רווח מתואם של 1.32 דולר למניה ברבעון הראשון, גבוה מתחזיות האנליסטים שעמדו על 1.27 דולר. המכירות הסתכמו בכ-10.4 מיליארד דולר, דווקא נמוך מהצפי בשוק שהיה להכנסות של 10.7 מיליארד דולר. FUTU HOLDINGS LTD החברה הסינית שפיתחה אפליקציה למסחר עצמאי במניות מנצלת עלייה של כ-16.5% במניה אמש כדי לצאת להנפקה פרטית של כ-9.5 מיליון מניות.  SUNDIAL GROWERS חברת הקנאביס מזנקת. הסיבה ככל הנראה היא הצבעה שעברה בבית הנבחרים בארה"ב התומכת בכך שבנקים יספקו שירותים לחברות קנאביס. עד כה היו במערכת הבנקאית שחקנים שנזהרו לעשות כך מחשש שיעברו בדרך כזאת או אחרת על החוקים הפדרליים בארה"ב (לכתבה המלאה).  
INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES (IBM) פרסמה אמש לאחר נעילת המסחר את דוחותיה. ההכנסות עמדו על 17.7 מיליארד דולר (צמיחה של 1% לעומת רבעון מקביל) כשבכך עקפו את התחזיות שצפו 17.4 מיליארד דולר. בשורת הרווח למניה פספסה את התחזיות, כשהנתון היה 1.06 דולר מול  1.63 דולר בתחזית הקונצנזוס (לכתבה המלאה). NVIDIA COR ירדה היום ב-1.2%. אתמול לאחר שדווח כי ממשלת בריטניה צפויה להתערב מטעמי ביטחון לאומי בהשתלטות של החברה על חברת השבבים Arm. ישראליות במרכז
למונייד מדווחת על כוונתה להרחיב את  פעילותה גם לשוק ביטוחי הרכב, שגודלו בארה"ב מוערך ב-300 מיליארד דולר. שי וינינגר, מייסד משותף אמר על רקע הדיווח "אנו רואים ביקוש משמעותי למוצרי ביטוח הרכב של למונייד מצד הלקוחות הקיימים שלנו, ולכן אנחנו עובדים על פתרונות דיגיטליים שאנחנו מאמינים שיהפכו לפתרונות ביטוח הרכב הטובים ביותר שקיימים בשוק" (לכתבה המלאה). ננו דיימנשן קפצה ב-7.5% לאחר שדיווחה, כפי שהערכנו בביזפורטל כי תשתמש בכספים שגייסה באחרונה לטובת רכישת חברה: ננו חתמה על הסכם מחייב לרכישת DeepCube העוסקת בפיתוח אלגוריתמים לשיפור תוכנות למידת מכונה שקיימות כיום. ננו צפויה לשלם כ-40 מיליון דולר במזומן עבור הפעילות ו-30 מיליון דולר במניות (לכתבה המלאה). חברת בת של אלביט מערכות (US) בארה"ב זכתה בהזמנה בהיקף של 41 מיליון דולר תחת חוזה המסגרת החמש שנתי לאספקת מערכות ראיית לילה למארינס האמריקני בסך 249 מיליון דולר שהתקבל בספטמבר 2019, במסגרתו מסופקים למארינס האמריקני מערכות ראיית לילה דו-עיניות.  
מיטק (US) המפתחת טכנולוגיה לייצור וגידול בשר מתורבת על ידי  טכנולוגיית הדפסה תלת-ממדית דיגיטלית, מדווחת כי חברת הבת שלה מיטק אירופה החלה בפעילות פיתוחי טכנולוגיות מזון, עם התמקדות במוצרי מזון היברידי - מוצרי מזון העשויים משילוב של מזון מן הצומח ורכיבי בשר מתורבתים (לכתבה המלאה). IM CANNABIS COMMON SHARES חברת הקנאביס מרחיבה את פעילותה בגרמניה, זאת באמצעות חברת הבת הגרמנית שלה, Adjupharm GmbH, שחתמה על הסכם הפצה עם חברת MediPharm Labs וכן על הסכם הפצה עם חברת Northern Green Canada הקנדית המחזיקה באישור EU-GMP. למניית טבע (US) ירדה ב-1.6% אחרי שבת"א איבדה היום 4.5%. אתמול נפתח המשפט נגד החברה על מעורבותה במכירת משככי  כאבים. למרות השיפור בתוצאות החברה ברבעונים האחרונים והתחזית היחסית סבירה, המשקיעים ממתינים לחדשות מכיוון המשפט או הפשרה. יש סיכוי טוב שבסופו של דבר העניין ייסגר בפשרה וכבר היו דיבורים בעניין. כל פשרה שלא תהיה צפויה להיות כרוכה בתשלום משמעותי ובעיקר בפיצוי ענק שיתבטא בהענקה-העברה של תרופות במשך מספר שנים (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    טבע ב10 דולר וכנראה תחזור ל 13$ לאחר הסכם הפשרה והדוח (ל"ת)
    שלמה 20/04/2021 21:53
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.