דניאל שרייבר שי ווינינגר
צילום: פייסבוק, ניתן לפנות למערכת לקרדיט מלא

רכבת ההרים: האם למונייד יכולה לשלוט בשוק הביטוח?

החברה דיווחה השבוע בפעם הראשונה תוצאותיה כחברה ציבורית וניפצה את צפי האנליסיטים בשורה העליונה והתחתונה. עם זאת, הצפי של החברה לרבעון הקרוב ולשנת 2020 כולה מרתיע את המשקיעים
אור צרפתי | (3)

למונייד (סימול:LMND) עשתה זאת בענק לפני כחודשיים כאשר הונפקה לראשונה בבורסה בניו יורק. ההספק של מניית החברה מאז ההנפקה מדהים: הנפקה ב-29 דולר, זינוק ל-90 דולר וירידה בימים האחרונים לרמה של 58 דולר. 

החברה אשר מנסה להמציא את ענף הביטוח מחדש, באמצעות מודל עסקי מסוג אחר ויתרון טכנולוגי עצום, דיווחה השבוע בפעם הראשונה על תוצאותיה כחברה ציבורית. הכנסות הרבעון השני הסתכמו ב-29.9 מיליון דולר, עלייה של כ-86% לעומת 16.1 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. האנליסיטים העריכו הכנסות בסך 29.3 מיליון דולר. 

 

בשורה התחתונה החברה דיווחה על הפסד נקי של 21 מיליון דולר, או 1.77 דולר למניה, שיפור לעומד הפסד של 2.09 דולר למניה ברבעון המקביל. החברה הכתה את צפי האנליסיטים שהעריכו הפסד של 36.5 מיליון דולר או 2.18 דולר למניה. 

 

החברה דיווחה על צמיחה של 84% במספר המשתמשים שהסתכם ב-814,600 לקוחות. 

 

המודל של למונייד משנה את התפיסה של הצרכן לגבי חברות הביטוח. בניגוד ליתר חברות הביטוח אשר מרוויחות יותר ככל שהיקף התביעות קטן יותר, ויעשו מאמצים רבים כדי להתכחש לתביעה, לימונייד הצליחה להסיר את ניגוד אינטרסים זה. החברה שומרת על עמלה של 25% מהפרמיות, וכי ה-75% הנותרים זמינים לתביעות, וכי יתרת עודפי הכספים יתרמו לצדקה לפי בחירת המשתמש בסוף השנה, מהלך אלטרואיסטי שיווקי. 

 

כיום החברה מציעה ביטוח דירה וביטוח לחיות מחמד, אך מכוונת אל עבר הביטוח בריאות וביטוח חיים, בעלי היקף הכנסות משמעותי יותר גדול. הבעיה הגדולה של החברה היא שהאלגוריתמים עליהם מבוסס היתרון הטכנולוגי, מהווים יתרון רק בשוק ביטוח הדירה, ובמידה והחברה רוצה לגדול אל עבר שווקים נוספים, עליה להמציא עצמה מחדש. כשברקע ענקיות הביטוח בעלות שווי של מילארדים אשר יכולות לייצר טכנולוגיות דומות . 

 

החברה למעשה משתמשת בבינה מלאכותית כדי לייעל את עסקי הביטוח המסורתיים. באמצעות ״הבוט מאיה״ הנותן מענה לשירות הלקוחות, ״הבוט ג׳ים״ אשר מעבד את התביעות, ותהליכים שונים מאחורי הקלעים, מטפלת למונייד בכ-32% מבקשות התמיכה ע״י בינה מלאכותית, לצורך השוואה בשנת 2017 הנתון עמד על 6% בלבד. 

 

בביטוח הדירה, מבטחים רגילים עשויים לשאול כ-20 שאלות ואיסוף של כ-20 נתונים נוספים. מאיה שואלת פחות שאלות ולמרות זאת אוספת אלפי נתונים בו זמנית, מאחסנת את כל אותם נתונים בקלות רבה, בזמן מהיר יותר וביעלות יותר מכל אדם. כיצד הם עושים זאת ? הם משתמשים במאגרי המידע העירוניים, מרמת תרשימי המבנה בו אתה גר ועד כמה זמן לוקח למכבי אש להגיע אל הדירה במקרה של שרפה, את נתונים אלו משקללת מערכת הבינה המלאכותית. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

זהו גם עקב האכילס של החברה, כאשר יתרון החברה בנוי על אותו אלגוריתמים השואב נתונים במהירות וביעלות ממאגרי מידע קיימים. יכולת ההתרחבות מוגבלת שכן לא ניתן לבטח ערים ומדינות בהם אין מאגרי מידע כה מפורטים (אם שאלתם למה היא לא פועלת בישראל), וכי היא צריכה להמציא מערכת חדשה לגמרי בשווקי ביטוח אחרים. 

 

אך שלא תטעו שוק הביטוח בארצות הברית מגלגל מיליארדים, ומספיק ללמונייד לנגוס לפחות בשלב הראשוני רק בביטוחים קטנים יותר. מערכת הבינה המלאכותית לא רק נותנת שירותי ידידותי בצורת בוטים שונים, אלא גם משיגה תוצאות של ממש. 

 

כאשר מנתחים דוחות של חברות ביטוח, יש נתון אחד שצריך לשים אליו לב יחס ההטבה להפסד , התביעות ששולמו מחולקות בפרמיות שנגבו, וכי כל נתון שמתחת ל-1 הוא רווחי וההפך. ברבעון הראשון של 2017 יחס זה עמד על 3.68 בעוד הממוצע בענף עומד על 0.82, אך יכולת הלמידה של המערכות הביא את היחס ברבעון הנוכחי ל-0.67.

היופי בעסק של למונייד הוא שיותר מ-90% מלקוחותיה הינם חדשים בתחום הביטוח. החברה מחזרת אחר הלקוח בשלבים מוקדים, ונותנת להם מספיק סיבות לגדול יחד עם החברה ככל שצרכי הביטוח שלהם עולים. בעוד שלמונייד ממלאת תביעות באופן מידי ומנפיקה תכניות חדשות תוך דקות, למתחרות הגדולות שלה לוקח מספר ימים עם אינטרס מובהק לדחות את התביעה. 

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אין בה שום בשורה , רק שיווק מדהים (ל"ת)
    משה 14/08/2020 14:38
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    סוכן ביטוח 13/08/2020 21:53
    הגב לתגובה זו
    לא הבנתי אם זאת כתבה או קופיפייס לדף המסרים של החברה. מצטער אבל לא רואה שום דבר שהחברה הזאת עושה שכל אחד אחר לא עושה ובקלות. בקיצור מי שלא מבין כלום בביטוח מנפח את הדבר הזה.
  • 1.
    אדם 13/08/2020 21:23
    הגב לתגובה זו
    מניה פח אשפה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.