רונן מנחם
צילום: BizTV
דעה

למה אני מעריך שמניית כיל אטרקטיבית?

מניית כיל ירדה אשתקד ב-19%, ומתחילת השנה ב-6% נוספים - בשעה שהשוק זינק אשתקד ב-11% ומתחילת השנה הוסיף עוד כמה אחוזים. למה תשואת החסר? האם כיל צפויה לעלות, ולמה הדוח ברבעון הרביעי יהיה חלש? 
רונן מנחם | (19)

בשנה האחרונה מושכת כיל , הפועלת בתחום הכימיקליים (אשלג, ברום, דשנים, כימיקלים מיוחדים) תשומת לב רבה של אנליסטים ומשקיעים, כשהדעות לגביה חלוקות.  אין חולק כי מדובר על אחת החברות הגדולות במשק, אין חולק כי מדובר בחברה רווחית, אבל אבל אין הסכמה לגבי העתיד שלה, וזה מתבטא במחיר המניה. מניית החברה ירדה ב-2019 ב-19%, בעוד מדד ת"א 125 עולה 10.5%. גם את תחילת השנה פתחה המניה  רע - ירידה של 6% בעוד שהשוק עצמו ממשיך לעלות. 

הפיגור של כיל אחר מדד השוק מתרחש למרות תוצאות מצוינות שהשיגה החברה במחצית הראשונה של 2019, לאחר שמחירי האשלג עלו בסוף 2018.

אז איך זה ייתכן? להערכתנו, אחראית לכך בעיקר חולשה בשוק מחירי הסחורות (קומודיטי). זאת, במיוחד בשוקי האשלג והפוספטים.  בחודש אוקטובר האחרון נסגרו חוזים מול הודו – אחת היבואנית המובילות של אשלג – בירידה של 10 דולרים לטון. 

דוגמא נוספת לחולשה זו הנה רמות מחירים של כ-270-280 דולר לטון אשלג בברזיל - רמה נמוכה יחסית אליה הגיעו המחירים בתקופה האחרונה.

הרקע לחולשה בשווקים הללו הנו כמובן החשש מהחרפה של מלחמת הסחר בין סין לבין ארצות הברית, אם כי נראה שלאט לאט החשש הזה מתפוגג. חשש זה נתן את אותותיו יחד עם חשש שהדבר יתרום להאטה של האטת הצמיחה בסין – המהווה את אחד השווקים העיקריים עבור כיל.

עוד גורם המעיב כיום על ביצועי המניה הנו צפי לדוחות כספיים חלשים שתציג החברה בגין הרבע האחרון של 2019, רבעון שבדרך כלל חלש יותר בשל העונתיות והשנה מתווספת  לכך ההשבתה המתוכננת מפעלי ים המלח, לצורך שדרוג הציוד.

התפתחות מחיר מניית כיל בשנתיים האחרונות

בנוסף, קיימת אי וודאות בתחום המיסוי – החברה צריכה לקבל אישור מרשויות המס בארץ לגבי תשלום היטל בגין משאבי הטבע ( "מיסוי ששינסקי"). לפי פרשנות החברה ניתן להציג את יתרת הרכוש הקבוע על בסיס שערוך לפי שווי הוגן ביום כניסת החוק לתוקף לפי IFRS. לפי עמדה זו החברה לא צפויה לשלם מס ולא נעשו הפרשות לצורכי מס זה. יחד עם זאת כיל ציינה בדוחותיה שאם תידחה עמדה זו, יהיה עליה לשלם מס בסכום מצטבר של כ-100 מיליון דולר בגין התקופה של שנים 2016-2018.

אולם, ישנם חדשות חיוביות, כגון השיפור שהושג לאחרונה בשיחות ארה"ב לסין, שהתבטא לאחרונה בהגעה להסכם phase one; כמו כן, החברה מפתחת מוצרי המשך מתוחכמים, לפי מדיניות אסטרטגית ארוכת דבר, דבר המגן עליה, בחלק מהפעילויות, מפני ירידות המחירים בשוקי הקומודיטיס.

החברה נמצאת לקראת שדרוג של קווי ייצור והיא תהנה בהמשך משיפור של כושר הייצור. ולבסוף, קיים פוטנציאל להתאוששות של מחירי הסחורות: מזג האוויר ההפכפך מביא לפעמים גם הפתעות; לדוגמא, לאחר השיטפונות בארה"ב, צפויים החקלאים להגדיל את שטחי הזריעה של תירס, בתמיכת שיפור מחירי הגרעינים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

בשורה התחתונה, אנו סבורים כי על אף גורמי הסיכון והחששות שצוינו לעיל, כיל הנה חברה תעשייתית בעלת פוטנציאל לצמיחה עתידית בזכות דיגיטליזציה, כניסה למוצרים מתוחכמים, ומיקומה הגאוגרפי של כיל, התומך ביתרונה בתור הספק הכדאי ביותר לסין (בהינתן התייקרות עלויות ההובלה הימית). כל אלו לא בהכרח מבוטאים במלואם במחיר המניה כיום.

הכותב הוא רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    יוסקה 26/01/2020 16:07
    הגב לתגובה זו
    1440 מחיר בדיחה , תודו לי אחר כך. לא מאמין שתרד יותר.
  • 12.
    חחח 26/01/2020 08:48
    הגב לתגובה זו
    זה מתגובה 1 המציל נפש אחת....
  • 11.
    אחד העם 23/01/2020 10:18
    הגב לתגובה זו
    על פניו יש לחברה הזאת הרבה , ידע, ניסיון ,התמחות , מוצרים טובים ,שוק ענק . בפועל החברה והמניה מדשדשות כבר שנים. מתי שהוא תנאי השוק ישתפרו וגם המניה תהנה מרוח גבית חיובית
  • 10.
    עידן 22/01/2020 19:10
    הגב לתגובה זו
    להערכתי עוד השנה מנית כיל בהערכה צנועה תגיע לשער 22 בנתיים נהנה מדיוידנד מצוין
  • 9.
    מוטי 21/01/2020 21:09
    הגב לתגובה זו
    אוספים סחורה . ידיים חלשות יוצאים. סבלנות.
  • 8.
    לילי 21/01/2020 20:01
    הגב לתגובה זו
    בגדי ליצר יותר מזון עם משאבים קטנים ואוכלוסיה גדלה צריך דשנים כלומר אשלג
  • 7.
    הכי חשוב זה 2030 21/01/2020 16:58
    הגב לתגובה זו
    לא ברור בכלל
  • 6.
    גרשון 21/01/2020 14:33
    הגב לתגובה זו
    יותר מידי מנהלים בינוניים ופחות מידי רוח המפרשים. תרבות ארגונית חלשה ודועכת. פה קבור הכלב.
  • כיל זאת חברה מצויינת (ל"ת)
    אליאב 21/01/2020 23:05
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כתבה מצויינת ונכונה (ל"ת)
    דוד 21/01/2020 14:04
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מזל 21/01/2020 12:59
    הגב לתגובה זו
    תודה למגיבים
  • 3.
    כנראה כתבה ממומנת. לא מאמין לאף מילה. (ל"ת)
    BK 21/01/2020 12:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חזי 21/01/2020 12:17
    הגב לתגובה זו
    גיל חברה לא ידידותית לסביבה מנצלת משאבי טבע של הציבור מתחמקת מתשלום מיסים. לדעתי זו רק ההתחלה של שוק ההון והציבור בטיפול בחברות רעות כאלה מוכרים חברות נזעמות וקונים חברות ידודיות וככה נראה הדרך של מניה שמנהלי הנכסים של הציבור זורקים אותה ואת משפחת עופר לפח של ההסטוריה
  • קים 21/01/2020 23:05
    הגב לתגובה זו
    מתגובתל הרדודה וחסרת הבסיס
  • אם המניה בעליה הציבור יקנה גם אם מוכרת רעל מזוקק (ל"ת)
    למל 21/01/2020 20:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שאלה פשוטה 21/01/2020 12:13
    הגב לתגובה זו
    כי לי זה לא נראה ככה האם בתור מנהל מחלקת מחקר של בנק מזרחי ניתחתם כל אחת ממאות המניות שיש בבורסה הישראלית אפילו נניח רק מתא 125 ודווקא כיל מכל המניות היא היא המניה שצריך לעשות עליה לונג כי זו הדרך הכי קלה ובטוחה להרוויח כרגע מלונג על מניה אחת במדד תא 125 ????? וואלה ? צריכים עזרה באנליזה שם בבנק מזרחי ? אולי תבדקו מה חושבים ברוסאריו על המניה (חברה שהבנק מחזיק בה ) נשמח אם תשתפו את התשובה
  • לא שמים את כל הביצים בסל אחד (ל"ת)
    למל 21/01/2020 20:15
    הגב לתגובה זו
  • אם אתה כזה חשדני אז תקנה טבע במקום כיל. חחח (ל"ת)
    בלה בלה 21/01/2020 12:57
    הגב לתגובה זו
  • מה הקשר בכלל ? (ל"ת)
    עונים לעניין... 21/01/2020 13:53
ניתוח טכני
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot
ניתוח טכני

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות

זיו סגל |
נושאים בכתבה ניתוח טכני


באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה  S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר. 

את ההזדמנות שנוצרה ממחיש הגרף של הראסל 2000 שמיוצג כאן על ידי קרן הסל IWM. אחרי קפיצת הקורנה היא תקנה תיקון מתאים של 50% ואז טיפסה בהדרגה אל השיא ופרצה אותו. מכאן אמור להתפתח מומנום של מגמת עליה. על גרף העוצמה ההשוואתית אפשר לראות את חולשתה המתמשכת מול ה – S&P500 וכעת השאלה האם מערכת יחסים זו אכן משתנה. זהו אינדיקטור שנצטרך לעקוב אחריו.


מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל  IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.