צילום: Istock
סגירה צורמת בוול סטריט: הדאו ג'ונס נפל 4.16%, מדד הפחד זינק
הלחץ בשווקים חוזר הערב ובגדול: הדאו ג'ונס איבד יותר מ-1000 נק', טסלה וטבע התרסקו לאחר הדוחות, הנזילות בשווקים נעלמה
יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים חדות של עד 4.15%, מדד הפחד זינק ב-25%. ברקע למסחר, חוסר הנזילות בחוזים על המדדים בוול סטריט המשיך גם הערב להביא לתנודות חדות. שוק האג"ח חזר הערב לכותרות כאשר התשואות זינקו מוקדם יותר הערב לשיאים חדשים. בשוק המט"ח, הליש"ט הבריטי זינק ברקע להצהרה "ניצית" ע"י הבנק המרכזי. בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) התרסקה 10.6%, וריכזה עניין ברקע לפרסום הדו"חות לרבעון האחרון של 2017 (לכתבה המלאה).
לחץ מכירות כבד הערב הורגש בשוקי האג"ח זבל (JUNK BONDS), דבר שמוסיף כעת לחץ על שוקי המניות. התעודות על הסקטור (סימול:HYG,JUNK) נפלו עד 1%.
מדדי וול סטריט
נאסד"ק -0.21%
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
התשואות בשוקי האג"ח תקנו במהלך הערב ברקע לירידות בשוקי המניות, זאת לאחר שמוקדם יותר קבעו שיאים חדשים. התשואה על אג"ח 10 שנים של ארה"ב נסחרת כרגע ברמה של 2.83%. ברקע לזינוק היום, הבנק המרכזי בבריטניה הודיע מוקדם יותר היום כי הוא משאיר נכון לכרגע את הריבית על כנה, אך שוקל "לבצעה העלאת ריבית בקרוב, ובמידה חדה יותר". הלי"שט הבריטי הגיב בתחילה בזינוק של 1% מול הדולר, אך נחלש כעת ונסחר בעליות של 0.2% בלבד.
בתוך כך, הסיפור המרכזי של השווקים בוול סטריט בימים האחרונים הוא הנזילות הנמוכה במיוחד, דבר שעשוי להוביל לתנודות חדות (כפי שראינו בימים האחרונים), שכן, שער הכניסה/שער היציאה מהשוק הופך להיות צר במיוחד. אתמול פרסמנו באתר על המצב החריג בחוזים על המדדים (לכתבה המלאה), ונראה כי המחסור בנזילות נמשך גם הערב.
חשוב לציין כי חוסר הנזילות פועל ל-2 הצדדים, גוף שירצה להיכנס לשוק יגרור בהכרח זינוק חד במדדים, ולהיפך.
הנזילות הבוקר בחוזים: נראה כי כל "עושי השוק" נעלמו מאז הירידות החדות ביום שני האחרון, וכל מגמה בשוק עשויה להתחלף תוך מספר דקות.
בגזרת המאקרו, האירוע המעניין הערב בדומה לאתמול הוא הנפקת אג"ח של הממשל האמריקני לתקופה של 30 שנה: וגם הערב, ביקושים חלשים במיוחד, דבר שמקפיץ את התשואות בחזרה. בגזרת הסחורות, הנפט המשיך להחלש גם הערב ונסגר במחיר של 60 דולר לחבית. הזהב והכסף טיפסו עד 0.6%. מניות במרכז מניית הרשת החברתית טוויטר (סימול:TWTR) זינקה הערב 12% והמשיכה את המהלך החזק מעלה בחודשים האחרונים. החברה דיווחה לראשונה בתולדותיה על רווח רבעוני נקי. הכנסות החברה הסתכמו בכ-731 מיליון דולר, עלייה של 2% מהרבעון המקביל אשתקד, והרווח הנקי למניה עמד על 19 סנט, גבוה מהצפי המוקדם שעמד על 14 סנט בלבד. מספר המשתמשים גדל ב-4% ביחס לשנה שעברה והסתכם ב-330 מיליון משתמשים, נמוך במעט מהצפי שעמד על 333 מיליון משתמשים. מניית טסלה (סימול:TSLA) נפלה הערב 8.6% ברקע לפרסום הדו"חות אמש בסיום המסחר. דיווחה על הפסד של 3.04 דולר למניה, לעומת הפסד של 69 סנט למניה בתקופה המקבילה אשתקד (לכתבה המלאה).Zero liquidity in contracts this morning Every movement is completely random pic.twitter.com/y1hZbnOE8o
— Amit Tal (@amital13) 8 בפברואר 2018
- 10.רועי 11/02/2018 13:15הגב לתגובה זותבינו, אמרו פה כמה אנשים שהעליות היו מהירות ומוגזמות. מי שמכר זה כל אלה שהבינו את זה ולקחו עשרות אחוזים ברווחים. הם פשוט מחכים שהבורסות יפלו עוד10%-15% עד מתחת ל20000 בערך (כאילו קו תמיכה פסיכולוגי) ואז יתחילו לקנות במנות קטנות. אח"ב יגידו שיהיה דישדוש או התמתנות הירידות, תחתית ושאר דיבורים. תשקיעו כמו Motley Fools לטווח ארוך. הבן אדם מבין יותר מכל הנוכלים בבורסה.
- 9.שט 09/02/2018 14:04הגב לתגובה זולאחר העליה המהירה בבורסה האמריקאית בשבועות האחרונים, תיקון כלפי מטה הוא דבר סביר. אם הירידות ימשכו ובחוזקה -- נוכל לדבר על מפולת.
- 8.כל ירידה זה הזדמנות קניה! (ל"ת)אחד 09/02/2018 07:45הגב לתגובה זו
- 7.חברים 9 שנים של עליות התנפצות הבועה (ל"ת)יובי 09/02/2018 07:40הגב לתגובה זו
- 6.תיקון בריא אחרי 10 שנות תור הזהב ,הכרישים בעיקר הרוויחו (ל"ת)מיקי 09/02/2018 02:00הגב לתגובה זו
- 5.צדיק 09/02/2018 00:10הגב לתגובה זולמה שלא שמעתי לעצמי????? טמבל !!!!! 2. גם אם יהיו היום (יום שישי) עליות בוול סטריט , אצלנו ביום ראשון יתכן ויהיו ירידות (פדיונות בקרנות) 3.הכי חשוב _ קו הגנה ראשון ב-1450 השני ב-1400 , מתחת לזה זה כבר "אובר שוטינג" גדול. 4. אין לצפות להתאוששות מהירה-חדה בוול סטריט 5.זהירות - מפולת בנדל"ן. 6.שבת שלום. שבוע טוב .
- 4.מתחיל לאסוף סחורה (ל"ת)ברוקר 08/02/2018 22:49הגב לתגובה זו
- 3.רועי 08/02/2018 19:27הגב לתגובה זוהכל צפוי וידוע מראש. רק מטומטמים חושבים שהכל אקראי. האמריקאים עושים את זה בכל משבר על מנת להסית את דעת הקהל מהמיתון ואת דעת העולם מהעובדה שהם בפשיטת רגל. למכור הכל לחזור שנה הבאה. הקריפטו שווים אפס. בגלל שהכסף איבד מערכו לא אומר שג'אנק וירטואלי אחר שווה יותר.
- נורמלי 09/02/2018 09:47הגב לתגובה זולתת את החזונם המופלג ברגע שקורה משהו לא סביר בשווקים. יאללה שב כבר בשקט ולך תעשה משהו עם עצמך.
- כל הקונסיפרטורים יוצאים מאחורים ....... (ל"ת)לרועי 09/02/2018 15:04
- שמיל 08/02/2018 23:24הגב לתגובה זוממש חזון אחרית הימים
- 2.tri angle 08/02/2018 18:38הגב לתגובה זוCould happen. Too fast, too much: 25% is already priced in stocks. From euphory to panic. 2007 similar pattern though much more stable...
- 1.טל 08/02/2018 18:22הגב לתגובה זורק הברוקרים יודעים לעשות כסף בזמן הזה .
- לטל 08/02/2018 20:49הגב לתגובה זולא רק הברוקרים - תתחיל לקנות במנות קטנות גם אתה גם שלטווחים הקצרים אתה עוד תפסיד מכוון שאף אחד לא יודע מתי המגמה תשתנה אבל מתי שהיא תשתנה העליות היו חדות . רצוי שתשקיע במדדים
- התחתית כל כך רחוקה חושמים (ל"ת)היי אתם.. 09/02/2018 13:53
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
