אייל גבאי: "התפיסה שאפשר לחנך את האזרחים היכן לגור התפוצצה לנו בפרצוף"
אייל גבאי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה ויו"ר צוות הדיור בוועדת טרכטנברג, אמר היום (ג') בדיון בנושא שוק הדיור שהתקיים בירושלים, כי "התפיסה שאפשר לחנך את האזרחים התפוצצה לכולם בפרצוף, הייתה חשיבה שאפשר לחנך אנשים איפה לגור ובמה, השיא היה בהחלטה שהתקבלה ב-2008 להפסיק את הבנייה במרכז. בסופו של דבר מדינת ישראל תצטרך לפרוץ את גבולות גדרה חדרה, לא פערי המחירים יביאו לתוצאה של המעבר אלא רק אם יהיה למדינה מה להציע שם."
"ההנחה המגולמת שמי שמשכיר את הדירה הוא החזיר המנשל הקפיטליסט ומי ששוכר הוא המסכן"
לדברי גבאי, אנשים הגיעו לתפיסה שאי אפשר להפסיד בהשקעות בנדל"ן. "במאזן כוחות ההנחה המגולמת שמי שמשכיר את הדירה הוא החזיר המנשל הקפיטליסט ומי ששוכר הוא המסכן הנעשק אינה נכונה. אנחנו רואים מלאי תכנוני נשחק בעיקר באזורי ביקוש. הממשלה צריכה לקבוע את חזון התכנון ואת המדיניות בנושא התכנון, עולם התמריצים של פיתוח והתחדשות עירונית נמוך מדיי. המשקיעים המתוחכמים יבינו שאם המספרים של 200 אלף יחידות דיור על קרקעות מדינה ו-40 אלף יחידות דיור מתוכן לשכירות המחירים יירדו."
"לפי תוכנית החומש להאצת הבניה, אנחנו מציעים מנגנון לפיו החלטות ועדת החסמים יקבלו תוקף של החלטות ממשלה ורק ערעור יגיע לראש הממשלה, זו הצעה מהפכנית מאוד גדולה ואחד מהנושאים החשובים היושבים על הפרק", הסביר גבאי. "כמו כן בעלי דירות ריקות ישלמו כפל ארנונה, כאשר לפי אומדן חברת חשמל יש 46 אלף יחידות דיור ריקות". ביחס לטענה כי הקבלנים "יושבים על הקרקע" ולא בונים למרות שקיבלו היתר בנייה, טען גבאי כי צריך להיות מאוד זהירים מאחר שאם יוטל היטל קבוע התוצאה תהיה שחברות יעדיפו למנוע תכנון. "רצינו להיות ממוקדים- ניקח את כל התוכניות שאושרו ובנקודה חד פעמית, אם היזם לא יכניס את הקרקע לבנייה תוך זמן קצר, יוטל היטל של כ-10% משווי ההכנסות המשוער של כל דירה."
ראובן קוגן, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אמר בכנס כי בסך הכול ישראל בצמיחה מאוד יפה ביחס למדינות ה-OECD האחרות, אך המשבר העולמי עשוי להתגלגל גם אלינו. עליית מחירי הנכסים היא תוצר לוואי של הצמיחה הכלכלית. יש 608 מיליארד שקל חוב להחזיר, כשבאים ואומרים שיש הרבה כסף בקופה כסף זה לא נספר, האוברדרפט הוא הבעיה של מחר לכאורה ולא של היום. לכן כשבאה מדינה ומגדילה את ההכנסות שלה מהקרקע, הן בסוף לא הולכות לקופה של פריץ אלא מכסות את החובות ומאפשרות להשקיע בציבור. אין שום מדיניות של מיקסום הרווחים מהקרקע, הסיבה היחידה של מכירת קרקע במכרז לכל המרבה במחיר היא כי זו הדרך היעילה ביותר להקצאת מקרקעין, אחרת היזמים שרכשו את קרקעות במחיר הנמוך ממחיר השוק ויימכרו לאחר מספר שנים במחיר השוק."
"היום שוק הנדל"ן מבולבל לכן רבים מחכים", הוסיף קוגן. "נדל"ן הוא שוק מסוכן, אנחנו שואפים להגיע למצב היציבות של גרמניה, הדרך היחידה להבטיח זאת היא על ידי הגדלה באופן תמידי ועקבית של היקף הקרקעות לבנייה. יש הרבה ביקורת על חוק הוד"לים, כלי של הממשלה שיכריח את הקרקע להפוך לדירות, כשהממשלה מתחילה לרוץ קשה לעצור אותה. אי אפשר לבנות דירות ביומיים ולכן צריך להקל בתכנון ופיצול דירות הוא אחד הפתרונות. צריך לקבל הכרעות ולא החלטות שאי אפשר לזוז איתן."
"מכון התקנים הוסיף 16% לעלות הבנייה תוך 5 שנים"
ניסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים, אמר בכנס: "בעשור הקרוב נצטרך לבנות חצי מיליון בתים, אנחנו כבר 8 מיליון תושבים, הגידול הטבעי שלנו גדול מאוד. אומרים לי שאין כוח אדם בוועדות התכנון, יש מספיק כוח אדם, אך הוא לא מוכן לקבל החלטות. ילדים לא יכולים להגיע לדירה במדינת ישראל, מצד שני רק מכון התקנים הוסיף 16% לעלות הבנייה ב-5 השנים האחרונות. בעיריית ת"א לדוגמה להוציא היתר בנייה ללא מאעכר לוקח שנתיים וחצי, עם המאעכר חצי שנה."
"לשים את האגו בצד ולחייב איחוד רשויות מקומיות"
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב, אמר בכנס: "לא רציתי לבוא לפה כי ב-13 שנה שאני ראש עיר לא הרגשתי שיש מי שרוצה לשמוע אותי פה. אני נמצא פה כדי לדבר על דיור ואני רוצה לבשר לכם שלפני שבועיים יצא המכרז הראשון לדיור בר השגה בתל אביב".
לדברי חולדאי, יש להעביר את ניהול כל אדמות המינהל לידי העיריות. "יש לנו היכולת התכנונית, המדיניות התכנונית, ולא צריך להיכנס לשום אינטרסים נוספים. נשלם למינהל כפי שייקבע על פי חוק. היצע הדיור יגדל. אני מציע שהמועצה הארצית תחליט החלטות מאקרו בלוח זמנים סביר כי לחוסר ודאות יש משמעות עצומה על התכנון."
"אמרו שאני אחראי לזה שיש יוקר דיור כל כך גבוה בת"א ושאין תחבורה בת"א והתמודדתי עם חוסר אונים להסביר שאלה שני התחומים שלראש עיריית ת"א אין יכולת להשפיע, ואם יכול היה להשפיע, הוא כבר עשה יותר מכל אחד אחר. את כל בעיות אזור המרכז מפנים אלינו, אנחנו הצ'ופ'יק של הקומקום, עיר בגודל של שדה התעופה נבטים, חייבים לשים את האגו בצד ולחייב איחוד רשויות."
ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים, נכח אף הוא בכנס וטען כי "יש 9,000 דירות ריקות בירושלים ואנחנו מציעים להעלות את הארנונה", אמר ניר ברקת בכנס, את הכספים נעביר לפתרונות דיור לצעירים, אנחנו רוצים להעלות אותה ליותר מפי 2. יש לנו הזדמנות פז להוביל לשינוי מהמדרגה הראשונה, תמיד העיריות טובות יותר בידע שלהן מהשלטון המרכזי. מנהל מקרקעי ישראל הוא גוף מיותר, צריך לתת לנו את הסמכויות שיפעלו בתיאום עם הממשלה."
קודם לכן, בינת שוורץ, מנהלת מנהל התכנון במשרד הפנים, אמרה כי במשרדי התכנון חיים עם הרבה דילמות והשאלה הכי חשובה היא עד כמה הדבר שבקונפליקט סותר ערכי יסוד ופוגע בסיכויינו ליצור עתיד טוב יותר. אנחנו חייבים ליצור שינוי מתוך כבוד למה שהיה קודם, אך לשינוי יש מתנגדים ואנחנו צריכים ליצור כלים חדשים תוך שמירה על המתווה."
"אין סיבה שאדם יעבור הליך ארוך ושלם במועצה המחוזית ואחר כך יעבור את אותו הליך במועצה הארצית"
"יש הסכמה כיום על ערכים בשוק הדיור, אך אין כלים מתאימים- מ-2007 עד 2011 הגענו למחצית מהיעדים שלנו, אחוזי ביצוע של 40% של סך הכול ביצוע ב-2010 של 24 אלף יחידות דיור, כאשר לפי תוכנית הממשלה היו אמורות להיבנות 60 אלף יחידות דיור. מה שקרה בפועל ב-5 השנים האחרונות הוא שבכלים הקיימים אנחנו שוחקים את המלאי התכנוני, יש צורך להכפיל אותו. המטרה שלי כמנהלת המערכת היא ליצור מערך ארגוני ותרבות ניהולית מוטת שירות. אנחנו זקוקים לאסטרטגיה וכלים לניהול, שליטה ובקרה. הדבר השני החשוב ביותר הוא פישוט הליכי התכנון בישראל- צריך שתהיה תכנית מתאר ארצית אחת שתנחה ותציע הנחיות לתכנון נכון, עם הותרת שיקול דעת למוסדות התכנון, אך זה לא יהיה מחר בבוקר. צריך להעביר סמכויות לוועדות המחוזיות, אין סיבה שאדם יעבור הליך ארוך ושלם במועצה המחוזית ואחר כך יעבור את אותו הליך במועצה הארצית."
"אפשר להחליט לא להקים 20 אלף יחידות דיור בנתניה כשעדיין לא בנו מתקן לתיאור שפכים, צריך לראות את התמונה המלאה ולהוציא את הכספים המתאימים לפתרון" הוסיפה שוורץ. ביחס לחוק הוד"לים, אנחנו כבר מייצרים היום שותפות בין היזמים ללשכת התכנון ואנחנו נותנים במטה כתף למחוזות וזמינים להם."
"ראשי הערים לא רוצים לשווק דירות בשטחיהן"
בנצי ליברמן, יו"ר מנהל מקרקעי ישראל הנכנס, אמר כי "הקרקעות הן מנוע צמיחה ענק, כרגע אנחנו לא מצליחים לעמוד בקצב של אותן עשרות אלפי יחידות דיור שאנחנו אמורים להוציא לשוק. יש ראשי ערים שלא רוצים לייצר שיווקים רבים בערים שלהם, במנהל קרקעי ישראל יש עשרות אלפי יחידות דיור שצריך לשכנע אותם לשחרר. צריך להבין כי בסופו של דבר שאם כל הגופים יעבדו יחדיו נוכל לעמוד ביעדים. חלק ניכר מהשווקים עושה היום משרד השיכון. יש שטח מרחב כפרי ענק שנעצר באופן אמיתי בשל אלף ואחד סיבות, שם נמצא בנק האדמות של מדינת ישראל, אולם בג"צ מסויים תקע את העניין וכל הניסיונות לנהל מו"מ עם קיבוצים ומושבים לא צלח."
- 15.עוד אחד שלא רוצה להבין שתעסוקה היא מילת המפתח (ל"ת)אריק 05/10/2011 14:24הגב לתגובה זו
- 14.קשקשן 05/10/2011 09:19הגב לתגובה זוזה יפה להפסיק את הבניה בת" א, אבל איזו אלטרנטיבה המדינה מציעה במקום??? מרכזי תעסוקה, תשתיות וכו' . זה כמו שנגיד בואו נסגור את איילון אז לא יהיו פקקים. מה האלטרנטיבה?
- 13.אורון 04/10/2011 21:26הגב לתגובה זואנשים היו מסכימים לגור בפריפריה. בינתיים הרכבת לא נוסעת והתחבורה הציבורים זוחלת קל למצוא תירוצים, קשה לבצע...
- 12.דירות ריקות 04/10/2011 18:05הגב לתגובה זוגם ארנונה כפולה לא תגרום להשכיר דירה למי שלא רוצה ויש כאלה שנמצאים בדירה רק פעמיים בשבוע כמוני. אז אשלם ארנונה כפולה? תשקו לי
- 11.אז החלטתם לא לבנות 04/10/2011 18:03הגב לתגובה זושבן אדם יגור בדימונה ויסע כל יום לתל אביב? יש לכם כבישים מהירים? רכבות? מה יש לכם? מטוס לכל פועל? חתיכת מנוולים
- 10.לא מתביישים עם כפל א 04/10/2011 17:31הגב לתגובה זולא מספיק שאיני צורך שירותים מהעירייה - מה זה המס על דירה " ריקה" ? ארנונה צריכה לכסות הוצאות של שירותים, לא בטוח שיש כיסוי משפטי לחזירות הזו, אבל בישראל הכל הולך
- 9.רוני ברנף 04/10/2011 16:26הגב לתגובה זומאכר מעביר חלק מהתמורה לעובדי העירייה , האם ראש העירייה לא יודע על כך.
- 8.איציק 04/10/2011 15:37הגב לתגובה זוכולם צודקים,אך אני הוצאתי ת.ב.ע. נקודתית (עירית פתח תקוה ועדה מחוזית רמלה )וזה לקח לי 26 חודשים,אך האמת רצתי בלי סוף לקדם את הת.ב.ע.. ניתן לעשות זאת ללא מכרים .
- 7.יש מאכרים שיודעים קיצור דרך..מעטפות אולמרט (ל"ת)אולי עם כסף עוד פחות 04/10/2011 15:04הגב לתגובה זו
- 6.יזם 04/10/2011 15:02הגב לתגובה זותפרסם שם של מאכער 2 מס' טלפון.... אם כבר פרסומת אז כבר ! שנדע איך להגיע אליהם.
- 5.אהרון 04/10/2011 14:59הגב לתגובה זומעכרים יש בכל ראשות ובעיקר באילת ואפילו בישוב קטן כמו תל מונד . מתוך ידע אישי.
- 4.הכל רקוב כאן - אין עיריה אחת ללא שוחד (ל"ת)ציקי לוף 04/10/2011 14:19הגב לתגובה זו
- 3.שחר 04/10/2011 13:47הגב לתגובה זושל ניהול וכדאיות.אם כל הממשלות היו מוזילות קרקעות ונותנות תמריצים שונים לפריפריה אז היו זורמים לפריפריה כדי לגור בגלל כדאיות.כך שזה עניין של כדאיות ולא של חינוך.
- 2.בגלל זה המחירים לצערי ימשיכו לעלות (ל"ת)רן 04/10/2011 12:58הגב לתגובה זו
- 1.כולם יודעים איפה ה" מעצורים" -ומה עושים??? (ל"ת)אליהו 04/10/2011 12:32הגב לתגובה זו

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות
נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.
ביצועי שיא למרות האתגרים
הנתונים החיוביים בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.
המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.
למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.
