כלכלני מריל לינץ': "מחירי הנפט הגולמי ישארו נמוכים במחצית השנייה של השנה"

"הנמכנו את הנחותינו לגבי אספקת הנפט מלוב במחצית השנייה של 2012, אבל כעת רואים היצע נוסף מסעודיה וממדינות אחרות שאינן חברות באופ"ק, שממתן את הצפי למחסור"
הדס גייפמן | (1)

במחצית השנייה של השנה צפויים מחירי הנפט הגולמי להשאר נמוכים, כך מעריכים כלכלני בית ההשקעות מריל לינץ'. "אנחנו מותירים את התחזית שלנו לנפט גולמי מסוג ברנט על מחיר של 110 דולר לחבית, אך מעלים את התחזית לרבעון הרביעי של השנה ל-102 דולר לחבית".

במקביל, שינו במריל את תחזית המחירים לנפט גולמי מסוג WTI ל-92 דולר ברבעון השלישי, והותירו את התחזית לרבעון הרביעי על כ-88 דולר לחבית.

"התאמות אלה נובעות משינויים בהיצע ובביקוש", מסבירים האנליסטים של מריל לינץ'. "תחילה הנמכנו את ההנחות שלנו לגבי אספקת הנפט מלוב במחצית השנייה של 2012, אבל כעת אנחנו רואים היצע נוסף מכיוון סעודיה וממדינות שאינן חברות באופ"ק.

"היצע נוסף זה ממתן את הצפי למחסור. שנית, נתונים המגיעים מאירופה וארה"ב הפתיעו בדיוק כשהביקוש לנפט צפוי לקטון בספטמבר מסיבות של עונתיות. כתוצאה מכך ירד הלחץ על מחיר הנפט בטווח הקצר. עם זאת, הסנטימנט השורי לגבי הנפט ב-2012 נותר ללא שינוי.

"למרות זאת, שוקי הנפט בעולם נותרים בעודף ביקוש מובנה, יחסית לקצב צמיחת הכלכלה הצפוי בעולם".

כתוצאה מכך צופים כלכלני מריל לינץ' שהביקוש העולמי לנפט יגדל ב-2012 בקצב של 1.5 מיליון חביות ליום או של כ-1.7%, ברקע לקצב הגידול הריאלי בתמ"ג העולמי, העומד על כ-4.8%.

"הגידול בביקוש העולמי לנפט צפוי להמשיך להגיע מהשווקים המתעוררים", טוענים במריל, "כשבמקביל, אנחנו צופים ירידה בביקוש ממדינות ה-OECD. כתוצאה מכך, אנחנו צופים שב-2012 תחול ירידה במחירי הנפט הגולמי מסוג ברנט, לממוצע של כ-114 דולר לחבית, לעומת התחזית למחיר של 109 דולר לחבית (בממוצע) השנה".

בנוגע למחירי הנפט הגולמי מסוג WTI מעריכים במריל לינץ' כי ב-2012 הוא יסחר בסביבות ה-102 דולר לחבית. עם זאת, יתכנו הפתעות לטובה בעקבות תפוקת הנפט של "של" במערב התיכון.

הצמיחה מכיוון מדינות שאינן חברות באופ"ק צפויה להגיע ב-2012 לסביבות ה-470 חביות ליום.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יש החלטה של אופק לווס את מחיר הנפט על 100 ד (ל"ת)
    כלכלן 20/07/2011 15:59
    הגב לתגובה זו
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

מטוס קרב (דובר צהל)מטוס קרב (דובר צהל)

מספיק לנפח את הצבא עם הוצאות - האוצר נגד משרד הביטחון

משרד הביטחון דורש תוספת תקציב של 7 מיליארד שקל - האוצר מונע אותה ובצדק - אנחנו מדינה שיש לה צבא ולה ההיפך, אי אפר להקריב הכל למען הביטחון, והכי חשוב - קודם שהצבא יתייעל. יש סכומי עתק שנזרקים בלי תמורה

מנדי הניג |

מלחמה בין משרד הביטחון ומשרד האוצר. התקציב המבוקש לשנת 2026 עומד על 144 מיליארד שקל,  האוצר דורש התייעלות ומעכב אישור עסקאות. מנכ"ל משרד הביטחון: "האוצר מעכב עסקאות קריטיות המשפיעות על הביטחון היסודי" האוצר בתגובה: "חריגה מהתקציב המאושר צריכה להיבדק מחדש". אין כאן צ'ק פתוח ובצדק. משרד הביטחון בשנתיים האחרונות מוציא ובצדק כדי לחזק את הצבא, אבל הוא זורק כספים - פחות מכרזים, פחות פיקוח, אפילו הרבה מילואימניקים (בעורף) שאין בהם צורך. רוצים תקציב? קחו מהשומנים שלכם. 

לא ניתן בשם המלחמה להקריב את התקציב של הרווחה, התרבות, הבריאות, התחבורה. ביטחון זה מאוד חשוב, בראש דר העדיפויות בתקופה כזו, אבל לא בכל מחיר. בתוך התקציב של משרד הביטחון יש בורות שומן, לרבות פנסיות, הצטיידות רשלנית, עובדים מיותרים, מבנים מיותרים.  רה-ארגון שם הוא קריטי.  

הדרישה של הצבא כוללת תוספת ייעודית של 7 מיליארד שקל עבור היערכות ממוקדת לאיום האיראני, שלפי משרד הביטחון מחייבת "הצטיידות במתכונת חירום". הסכום הכולל כולל התחייבויות קיימות שכבר נחתמו באישור האוצר בסך כ‑100 מיליארד שקל, השקעה באחזקת 60 אלף חיילי מילואים לאורך השנה בהיקף מוערך של 37 מיליארד שקל, ועלויות נוספות לשיפור הכשירות של צה"ל. מול הדרישות התקציביות, באוצר ממשיכים לדרוש התייעלות. בחוק ההסדרים האחרון הופיעה שורת צעדים שמטרתם לצמצם את תנאי הקבע, תוך העדפה תקציבית לטובת הלוחמים הסדירים.

"האוצר בולם עסקאות רכש קריטיות"

מנכ"ל משרד הביטחון, אמיר ברעם, התייחס היום בדיון בהנהלת המשרד להתנהלות משרד האוצר ואמר כי "האוצר בולם את משרד הביטחון ומעכב חתימה על עשרות עסקאות קריטיות המשפיעות על הביטחון היסודי". באיזה קלות הוא מעביר את האחריות לאוצר, ועד כמה זה משפט אווילי וחסר אחריות. אם אנחנו לא מוכנים, אתה מודיע על כך לאויב מעל גבי העיתונים? ומעבר לכך - האוצר עובד עם תקציב, אם אתה לא מודע לשיטה - יש בעיה גדולה, בעיקר כי התרגלת לצ'ק פתוח. כל משרד שצריך-מעוניין בהגדלת תקציב פונה וזה נבחן. משרד הביטחון מקבל במקרים רבים פתור מהתהליך הזה, אבל עכשיו כבר אנחנו ב"משחק חדש". אנחנו במקום של צמצום הוצאות הביטחון לא ההיפך.  


ברעם המשיך ואמר כי העיכוב כולל עסקאות לרכש חימושים, חלפים לטנקים, רחפנים ליחידות מתמרנות, מיגון יישובים בגבול לבנון ועזה, והקפאת חוזים להקמת מכשול בגבול המזרחי, זאת למרות החלטת ועדת השרים להצטיידות. "לאחר שנתיים של מלחמה רב זירתית אינטנסיבית, משרד האוצר מתמקד בנושאים שוליים יחסית לעומת האיומים המתפתחים מאיראן ומזירות נוספות. נדרש כעת מיקוד בהשבת הכשירות ובחיזוק המערכים שנשחקו - בהיקף ובהיקף מיידי".