אמיר פוסטר
צילום: יח"צ

על היעד שמסמן שר האנרגיה בגז הטבעי

אמיר פוסטר | (4)

שר האנרגיה יובל שטייניץ מסמן יעד צריכה של 25 BCM גז טבעי בשנההאם הוא יצליח לספק את הקבלותבשבוע שעבר התקיים בטורקיה "קונגרס הפטרוליום העולמי" ה-22 שניפק לא מעט כותרות מעניינות דווקא ביחס למשק הגז הטבעי הישראלי. בין היתר פורסם כי חברות אנרגיה הודיות הודיעו כי ישתתפו בחיפושי גז ונפט בישראל ועל הקמת צוות עבודה משותף שיעסוק בשיתוף פעולה בין המדינות. במקביל, מזכיר המדינה האמריקאי, רקס טילרסון, הודיע כי ארה"ב תתמוך בהקמת צנרת הגז בין ישראל לאירופה. אל הקונגרס, הנערך אחת ל-3 שנים והתקיים לראשונה בלונדון בשנות ה-30 מגיעים בכירים מעולם האנרגיה ואל הקונגרס שהתקיים בשבוע שעבר הגיע משלחת ישראלית בראשות שר האנרגיה יובל שטייניץ.

בנאומו על במת הקונגרס התייחס שר האנרגיה לביקושים המקומיים לגז טבעי. לדברי שטייניץ, "במהלך השנה הנוכחית נצרוך 10 BCM של גז טבעי, אך אנו מאמינים כי במהלך העשור הבא צריכת הגז הטבעי בישראל תגיע ל-25 BCM, צריכת הגז תגדל בצורה דרמטית". הנתונים תומכים בדבריו. במהלך העשור האחרון שיעור צמיחת הביקוש לגז טבעי בישראל היה הגבוה בעולם ועמד על ממוצע שנתי של 17.5%. שיעור הצמיחה הגבוה הושפע אמנם מכך שבתחילת התקופה צריכת הגז בישראל הייתה עדיין נמוכה, אך גם בשנת 2016, אז הביקוש לגז טבעי במשק הישראלי היה כבר מפותח יחסית, שיעור צמיחת הביקוש לגז טבעי היה הגבוה בעולם ועמד על 14.5%. הגידול העצום בצריכת הגז הטבעי בישראל העשור האחרון, הביאו לכך שחלקו של הגז הטבעי מתוך תמהיל הדלקים הכללי של מדינת ישראל הגיע למעל ל-33%. בלי שום ספק הישג מרשים ביותר.

מחכים ללווייתן

הצמיחה הגבוהה בביקוש לגז טבעי בישראל בשנים האחרונות היא כמובן פועל יוצא של פיתוחו המהיר של מאגר תמר. יחד עם זאת, נכון להיום קיימת מגבלת היצע ולכן איננו צפויים לראות צמיחה גבוהה בצריכת הגז הטבעי עד לסיום פרויקט לוויתן בסוף שנת 2019. חוסר הוודאות ששרר במשק האנרגיה הישראלי עקב השינויים הרגולטורים חסרי התקדים בשנים האחרונות, הובילו לשנים אבודות ועיכוב משמעותי בפיתוח מאגר לווייתן. כתוצאה מכך, מערכת אספקת הגז הקיימת איננה מסוגלת לאפשר את המשך הטמעת השימוש בגז טבעי במשק הישראלי וזאת כאמור עד תחילת ההפקה ממאגר לוויתן.

עם תחילת ההפקה של מאגר לוויתן בשנת 2019, צפוי המשק הישראלי ליהנות מהגדלה משמעותית בהיצע הגז הטבעי וכן משיפור דרמטי ביתירות האנרגטית של מערכת הפקת הגז הישראלית, כאשר לראשונה מדינת ישראל תהנה משתי מערכות הפקת גז מאסיביות ובלתי תלויות. על כך יש להוסיף כמובן גיבוי קיים נוסף - המצוף ליבוא גז טבעי נוזלי הנמצא מול חופי חדרה.

הרגולציה תדביק את הפער?

בהינתן מערכות אספקה אלו, בנוסף על הפיתוח הצפוי של מערכת הפקה נוספת ממאגרי כריש ותנין, צפויה צריכת הגז במשק הישראלי לצמוח בצורה חדה החל מתחילת העשור הבא, כאשר ייצור חשמל נרחב נוסף צפוי להיעשות באמצעות גז טבעי במקום הפחם המזהם. בנוסף, במהלך תקופה זו רשת חלוקת הגז צפויה להמשיך להתפתח ומפעלי תעשייה רבים יצטרפו למעגל צרכני הגז. פוטנציאל רב נוסף קיים בסקטור התחבורה, אם באמצעות מעבר רכבים לשימוש ישיר בגז טבעי דחוס (CNG) או באמצעות רכבים חשמליים, כאשר עיקר ייצור החשמל יעשה באמצעות גז טבעי.

בכדי לא לעצור את המגמה הצפויה להרחבת השימוש בגז טבעי, על הרגולטור הישראלי לאפשר לקדם במהירות את הקמת תחנות הכוח החדשות המונעות בגז טבעי שיבואו במקום תחנות הכוח הפחמיות שייסגרו, למתן באופן משמעותי את המתווה שהציע משרד האוצר להעלאת מס הבלו ולהמשיך לפעול בנחישות להורדת החסמים הבירוקרטיים הקיימים לחיבור מפעלים קטנים ובינוניים לרשת החלוקה. על פי הצהרות שר האנרגיה שטייניץ בכנס החשוב באיסטנבול, נראה כי משרד האנרגיה מכוון לכיוון הנכון.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנרגיה סולארית זולה יותר ונקיה יותר (ל"ת)
    שמש 21/07/2017 09:05
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מופתע 18/07/2017 21:54
    הגב לתגובה זו
    לא כל יום רואים כתבה עניינית בתחום הזה, בלי השמצות מיותרות שלא מתבססות על כלום, ועם עובדות והסקות הגיוניות, נקווה שזו תחילתה של מגמה כי נמאס מכתבות פופוליסטיות
  • 1.
    ff 17/07/2017 10:58
    הגב לתגובה זו
    מה בכך
  • אז מי הפר את מתווה הגז הראשון? (ל"ת)
    יד הנפץ 17/07/2017 13:21
    הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.

צילום: UMA media, Pexelsצילום: UMA media, Pexels

שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה

הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה

עופר הבר |

 זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.   

ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.

אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.

 פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?

יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:

SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.