על היעד שמסמן שר האנרגיה בגז הטבעי
שר האנרגיה יובל שטייניץ מסמן יעד צריכה של 25 BCM גז טבעי בשנה. האם הוא יצליח לספק את הקבלות? בשבוע שעבר התקיים בטורקיה "קונגרס הפטרוליום העולמי" ה-22 שניפק לא מעט כותרות מעניינות דווקא ביחס למשק הגז הטבעי הישראלי. בין היתר פורסם כי חברות אנרגיה הודיות הודיעו כי ישתתפו בחיפושי גז ונפט בישראל ועל הקמת צוות עבודה משותף שיעסוק בשיתוף פעולה בין המדינות. במקביל, מזכיר המדינה האמריקאי, רקס טילרסון, הודיע כי ארה"ב תתמוך בהקמת צנרת הגז בין ישראל לאירופה. אל הקונגרס, הנערך אחת ל-3 שנים והתקיים לראשונה בלונדון בשנות ה-30 מגיעים בכירים מעולם האנרגיה ואל הקונגרס שהתקיים בשבוע שעבר הגיע משלחת ישראלית בראשות שר האנרגיה יובל שטייניץ.
בנאומו על במת הקונגרס התייחס שר האנרגיה לביקושים המקומיים לגז טבעי. לדברי שטייניץ, "במהלך השנה הנוכחית נצרוך 10 BCM של גז טבעי, אך אנו מאמינים כי במהלך העשור הבא צריכת הגז הטבעי בישראל תגיע ל-25 BCM, צריכת הגז תגדל בצורה דרמטית". הנתונים תומכים בדבריו. במהלך העשור האחרון שיעור צמיחת הביקוש לגז טבעי בישראל היה הגבוה בעולם ועמד על ממוצע שנתי של 17.5%. שיעור הצמיחה הגבוה הושפע אמנם מכך שבתחילת התקופה צריכת הגז בישראל הייתה עדיין נמוכה, אך גם בשנת 2016, אז הביקוש לגז טבעי במשק הישראלי היה כבר מפותח יחסית, שיעור צמיחת הביקוש לגז טבעי היה הגבוה בעולם ועמד על 14.5%. הגידול העצום בצריכת הגז הטבעי בישראל העשור האחרון, הביאו לכך שחלקו של הגז הטבעי מתוך תמהיל הדלקים הכללי של מדינת ישראל הגיע למעל ל-33%. בלי שום ספק הישג מרשים ביותר.
מחכים ללווייתן
הצמיחה הגבוהה בביקוש לגז טבעי בישראל בשנים האחרונות היא כמובן פועל יוצא של פיתוחו המהיר של מאגר תמר. יחד עם זאת, נכון להיום קיימת מגבלת היצע ולכן איננו צפויים לראות צמיחה גבוהה בצריכת הגז הטבעי עד לסיום פרויקט לוויתן בסוף שנת 2019. חוסר הוודאות ששרר במשק האנרגיה הישראלי עקב השינויים הרגולטורים חסרי התקדים בשנים האחרונות, הובילו לשנים אבודות ועיכוב משמעותי בפיתוח מאגר לווייתן. כתוצאה מכך, מערכת אספקת הגז הקיימת איננה מסוגלת לאפשר את המשך הטמעת השימוש בגז טבעי במשק הישראלי וזאת כאמור עד תחילת ההפקה ממאגר לוויתן.
עם תחילת ההפקה של מאגר לוויתן בשנת 2019, צפוי המשק הישראלי ליהנות מהגדלה משמעותית בהיצע הגז הטבעי וכן משיפור דרמטי ביתירות האנרגטית של מערכת הפקת הגז הישראלית, כאשר לראשונה מדינת ישראל תהנה משתי מערכות הפקת גז מאסיביות ובלתי תלויות. על כך יש להוסיף כמובן גיבוי קיים נוסף - המצוף ליבוא גז טבעי נוזלי הנמצא מול חופי חדרה.
- השקעה במניות תשתית - מה היה ומה צפוי?
- אקונרג’י: גיוס מוסדי, כניסה לגרמניה ותשואות עודפות בשוק האירופי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרגולציה תדביק את הפער?
בהינתן מערכות אספקה אלו, בנוסף על הפיתוח הצפוי של מערכת הפקה נוספת ממאגרי כריש ותנין, צפויה צריכת הגז במשק הישראלי לצמוח בצורה חדה החל מתחילת העשור הבא, כאשר ייצור חשמל נרחב נוסף צפוי להיעשות באמצעות גז טבעי במקום הפחם המזהם. בנוסף, במהלך תקופה זו רשת חלוקת הגז צפויה להמשיך להתפתח ומפעלי תעשייה רבים יצטרפו למעגל צרכני הגז. פוטנציאל רב נוסף קיים בסקטור התחבורה, אם באמצעות מעבר רכבים לשימוש ישיר בגז טבעי דחוס (CNG) או באמצעות רכבים חשמליים, כאשר עיקר ייצור החשמל יעשה באמצעות גז טבעי.
בכדי לא לעצור את המגמה הצפויה להרחבת השימוש בגז טבעי, על הרגולטור הישראלי לאפשר לקדם במהירות את הקמת תחנות הכוח החדשות המונעות בגז טבעי שיבואו במקום תחנות הכוח הפחמיות שייסגרו, למתן באופן משמעותי את המתווה שהציע משרד האוצר להעלאת מס הבלו ולהמשיך לפעול בנחישות להורדת החסמים הבירוקרטיים הקיימים לחיבור מפעלים קטנים ובינוניים לרשת החלוקה. על פי הצהרות שר האנרגיה שטייניץ בכנס החשוב באיסטנבול, נראה כי משרד האנרגיה מכוון לכיוון הנכון.
- 3.אנרגיה סולארית זולה יותר ונקיה יותר (ל"ת)שמש 21/07/2017 09:05הגב לתגובה זו
- 2.מופתע 18/07/2017 21:54הגב לתגובה זולא כל יום רואים כתבה עניינית בתחום הזה, בלי השמצות מיותרות שלא מתבססות על כלום, ועם עובדות והסקות הגיוניות, נקווה שזו תחילתה של מגמה כי נמאס מכתבות פופוליסטיות
- 1.ff 17/07/2017 10:58הגב לתגובה זומה בכך
- אז מי הפר את מתווה הגז הראשון? (ל"ת)יד הנפץ 17/07/2017 13:21הגב לתגובה זו

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.