אמיר פוסטר
צילום: יח"צ

על היעד שמסמן שר האנרגיה בגז הטבעי

אמיר פוסטר | (4)

שר האנרגיה יובל שטייניץ מסמן יעד צריכה של 25 BCM גז טבעי בשנההאם הוא יצליח לספק את הקבלותבשבוע שעבר התקיים בטורקיה "קונגרס הפטרוליום העולמי" ה-22 שניפק לא מעט כותרות מעניינות דווקא ביחס למשק הגז הטבעי הישראלי. בין היתר פורסם כי חברות אנרגיה הודיות הודיעו כי ישתתפו בחיפושי גז ונפט בישראל ועל הקמת צוות עבודה משותף שיעסוק בשיתוף פעולה בין המדינות. במקביל, מזכיר המדינה האמריקאי, רקס טילרסון, הודיע כי ארה"ב תתמוך בהקמת צנרת הגז בין ישראל לאירופה. אל הקונגרס, הנערך אחת ל-3 שנים והתקיים לראשונה בלונדון בשנות ה-30 מגיעים בכירים מעולם האנרגיה ואל הקונגרס שהתקיים בשבוע שעבר הגיע משלחת ישראלית בראשות שר האנרגיה יובל שטייניץ.

בנאומו על במת הקונגרס התייחס שר האנרגיה לביקושים המקומיים לגז טבעי. לדברי שטייניץ, "במהלך השנה הנוכחית נצרוך 10 BCM של גז טבעי, אך אנו מאמינים כי במהלך העשור הבא צריכת הגז הטבעי בישראל תגיע ל-25 BCM, צריכת הגז תגדל בצורה דרמטית". הנתונים תומכים בדבריו. במהלך העשור האחרון שיעור צמיחת הביקוש לגז טבעי בישראל היה הגבוה בעולם ועמד על ממוצע שנתי של 17.5%. שיעור הצמיחה הגבוה הושפע אמנם מכך שבתחילת התקופה צריכת הגז בישראל הייתה עדיין נמוכה, אך גם בשנת 2016, אז הביקוש לגז טבעי במשק הישראלי היה כבר מפותח יחסית, שיעור צמיחת הביקוש לגז טבעי היה הגבוה בעולם ועמד על 14.5%. הגידול העצום בצריכת הגז הטבעי בישראל העשור האחרון, הביאו לכך שחלקו של הגז הטבעי מתוך תמהיל הדלקים הכללי של מדינת ישראל הגיע למעל ל-33%. בלי שום ספק הישג מרשים ביותר.

מחכים ללווייתן

הצמיחה הגבוהה בביקוש לגז טבעי בישראל בשנים האחרונות היא כמובן פועל יוצא של פיתוחו המהיר של מאגר תמר. יחד עם זאת, נכון להיום קיימת מגבלת היצע ולכן איננו צפויים לראות צמיחה גבוהה בצריכת הגז הטבעי עד לסיום פרויקט לוויתן בסוף שנת 2019. חוסר הוודאות ששרר במשק האנרגיה הישראלי עקב השינויים הרגולטורים חסרי התקדים בשנים האחרונות, הובילו לשנים אבודות ועיכוב משמעותי בפיתוח מאגר לווייתן. כתוצאה מכך, מערכת אספקת הגז הקיימת איננה מסוגלת לאפשר את המשך הטמעת השימוש בגז טבעי במשק הישראלי וזאת כאמור עד תחילת ההפקה ממאגר לוויתן.

עם תחילת ההפקה של מאגר לוויתן בשנת 2019, צפוי המשק הישראלי ליהנות מהגדלה משמעותית בהיצע הגז הטבעי וכן משיפור דרמטי ביתירות האנרגטית של מערכת הפקת הגז הישראלית, כאשר לראשונה מדינת ישראל תהנה משתי מערכות הפקת גז מאסיביות ובלתי תלויות. על כך יש להוסיף כמובן גיבוי קיים נוסף - המצוף ליבוא גז טבעי נוזלי הנמצא מול חופי חדרה.

הרגולציה תדביק את הפער?

בהינתן מערכות אספקה אלו, בנוסף על הפיתוח הצפוי של מערכת הפקה נוספת ממאגרי כריש ותנין, צפויה צריכת הגז במשק הישראלי לצמוח בצורה חדה החל מתחילת העשור הבא, כאשר ייצור חשמל נרחב נוסף צפוי להיעשות באמצעות גז טבעי במקום הפחם המזהם. בנוסף, במהלך תקופה זו רשת חלוקת הגז צפויה להמשיך להתפתח ומפעלי תעשייה רבים יצטרפו למעגל צרכני הגז. פוטנציאל רב נוסף קיים בסקטור התחבורה, אם באמצעות מעבר רכבים לשימוש ישיר בגז טבעי דחוס (CNG) או באמצעות רכבים חשמליים, כאשר עיקר ייצור החשמל יעשה באמצעות גז טבעי.

בכדי לא לעצור את המגמה הצפויה להרחבת השימוש בגז טבעי, על הרגולטור הישראלי לאפשר לקדם במהירות את הקמת תחנות הכוח החדשות המונעות בגז טבעי שיבואו במקום תחנות הכוח הפחמיות שייסגרו, למתן באופן משמעותי את המתווה שהציע משרד האוצר להעלאת מס הבלו ולהמשיך לפעול בנחישות להורדת החסמים הבירוקרטיים הקיימים לחיבור מפעלים קטנים ובינוניים לרשת החלוקה. על פי הצהרות שר האנרגיה שטייניץ בכנס החשוב באיסטנבול, נראה כי משרד האנרגיה מכוון לכיוון הנכון.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנרגיה סולארית זולה יותר ונקיה יותר (ל"ת)
    שמש 21/07/2017 09:05
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מופתע 18/07/2017 21:54
    הגב לתגובה זו
    לא כל יום רואים כתבה עניינית בתחום הזה, בלי השמצות מיותרות שלא מתבססות על כלום, ועם עובדות והסקות הגיוניות, נקווה שזו תחילתה של מגמה כי נמאס מכתבות פופוליסטיות
  • 1.
    ff 17/07/2017 10:58
    הגב לתגובה זו
    מה בכך
  • אז מי הפר את מתווה הגז הראשון? (ל"ת)
    יד הנפץ 17/07/2017 13:21
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.