רק ההתחלה? שאלנו כלכלנים בכירים האם המוזיקה בשווקים נעצרה - הנה התשובות

המעו"ף צולל 1.8% בתגובה לנפילות בוול סטריט (שנמשכו גם לאחר הסגירה). 1. מה קרה? 2. האם זה יימשך?
סנדי בדרך, צילום: Getty images Israel
הבורסה בת"א מגיבה היום בלחץ מכירות כבד לכך שבוול סטריט נרשמו ביום שישי הירידות החדות ביתר מאז אירוע ה'ברקזיט' ב-24 ביוני. צריך לציין שהדרמה היא בעיקר בשל העובדה שבדקות המסחר האחרונות בוול סטריט ראינו לחץ מוכרים כבד מאוד שהפיל את המדדים מירידות של עד 2% לסגירה בירידות של 2.5%. יותר מזה, בשלב החוזים שלאחר הסגירה הירידות נמשכו (נפילה של עוד כ-0.3%). כלומר ניכר לחץ והשאלה היא האם הוא יימשך עם תחילת השבוע בחו"ל, ומה היה הטריגר. 
Bizportal שוחח הבוקר עם מספר כלכלנים בכירים והציג להם 2 שאלות:
1. מה גרם לפאניקה הפתאומית?
2. האם המוזיקה נעצרה והולכים לגל ירידות או לפחות לעלייה משמעותית ברמות הסיכון?
האזינו להתייחסות: 
 
רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב-IBI:
"היו שני אירועים בסוף השבוע, נושא ה-ECB  והפד. הפד ניסה לדבר לשווקים והוא קיבל תגובה צוננת – ירידות חדות על רקע זה שנתוני המאקרו האחרונים נחלשו ועל זה שהשוק בסה"כ מתמחר 30% הסתברות שהריבית תעלה בספטמבר, זה די אומר שהסיכוי שהריבית תעלה הוא מאוד נמוך. הפד לא יקח סיכון להחריף את המגמה השלילית בשווקים ערב הבחירות, בטח לא כשההסתברות של שוק מעניק היא רק 30% כלומר העלאת ריבית תהווה הפתעה לשווקים בנקודה הזו, והסיכוי שהיא תקרה בספטמבר מאוד נמוך והסיכוי שזה ידחה לסוף השנה הוא יותר גבוה. ראינו בשווקים שילוב של הרטוריקה של הפד וגם מה שקרה ביום חמישי בעקבות דברי דראגי שלא סיפק את הסחורה לשוק. השוק ציפה שירחיבו ויאריכו את תכנית ההרחבה הכמותית לסוף 2017 ולא קיבל את זה, לטעמי בצדק, אין סיבה שדראגי יבזבז תחמושת בנקודה שבה השווקים נמצאים ברמה נוחה וגבוהה. הוא נהג כראוי סה"כ, אבל השוק תרגם את זה למקום שבו הבנקים המרכזיים נותנים פחות תמיכה, ולפי כללי המשחק אם הבנקים המרכזיים לא בתמונה – השווקים יכולים להיכנס לסחרור."
"הסיכוי שנראה באמת את התשואות עולות, בטח לרמה גבוהה יותר או נשארות שם, הוא מאוד נמוך. שוק המניות תלוי במה שעושים הבנקים המרכזיים ובתמחור בשוק האג"ח, ואם יש עליית תשואות בסביבה שבה הרווחיות נפגעת אז כמובן שזה מתורגם לירידה במניות. בסופו של דבר סביבת המאקרו העולמית היא סביבה מאטה והסיכוי שנראה עליית תשואות ממושכת שתשפיע לרעה על שוק המניות היא יחסית נמוכה."
 
אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב-דש:
"האירוע הזה לא היה אירוע בודד אלא אירוע שממשיך רצף של אירועים שממחישים שלבנקים המרכזיים באירופה וביפן פשוט אין יותר מה להציע. התחמושת שלהם לבוא ולעשות שינוי בשווקים נגמרה, והמשקיעים מתחילים להפנים את זה. שמענו את ילן אומרת את זה ואת פישר אומר את זה, ופתאום זה התפוצץ. גם פה יש הפנמה שעליית הריבית בספטמבר היא אירוע שיכול להתרחש בסיכוי יותר גבוה ממה שהשווקים חשבו. אני חושב שנוצרה פה הזדמנות די נדירה לפד לעשות את הצעד הזה ואין לו הרבה הזדמנויות. אם נסתכל בשנה האחרונה מאז דצמבר כל פעם יש משהו שמפריע לו. כרגע הדברים מסתדרים כך שהם יכולים לעשות את הצעד הזה. דראגי לא נקט פעולה מרחיבה, וזה גם עוזר לעשות את הצעד הזה" 
"אני לא חושב שמדובר בשינוי מגמה, אבל נראה טלטלות בתקופה הקרובה כל עוד השווקים עדיין לא מפנימים ולא מגלמים הסתברות יותר גבוהה שהריבית בארה"ב הולכת לעלות. ההסתברות עדיין 30% וכל עוד זה לא מגיע לכיוון 50 עד 70 אחוז, אנחנו עלולים לראות תנודתיות גדולה וירידות שערים במניות".
אורי גרינפלד, כלכלן ראשי בפסגות:
"הצפי בשווקים לעלייה בריבית הוא על עלייה מתונה והדרגתית. אם נסתכל קדימה אנו מעריכים שנראה את הפד אכן מעלה את הריבית, פעמיים ואולי אפילו שלוש בשנה למשך השנתיים הקרובות, זה קצב מאוד איטי וזה הופך את נכסי הסיכון עדיין לאטרקטיביים. אם הריביות בשווקים נשארות נמוכות בכל העולם חוץ מארה"ב, אז נכסי הסיכון עדיין מעניינים. גם העולם נמצא בצמיחה, לא מדובר רק על אטרקטיביות של נכסי הסיכון כי הריבית נמוכה אלא כי העולם צומח והפירמות ממשיכות להרוויח והרווחים האלה בסופו של דבר מגיעים למשקיעים. לא מדובר על חגיגה שנגמרה או מוזיקה שהפסיקה – אנחנו אחרי שבועות של מגמה חיובית ואחרי כמה שבועות צריך לבוא תיקון. בהסתכלות קדימה, עדיין המגמה תהיה חיובית."
"ביום חמישי דראגי, בניגוד לציפיות בשווקים, הותיר את הריבית המוניטרית בגוש האירו על כנה – גם לא הפחית את הריבית וגם לא הגדיל את ההרחבה הכמותית, והמשקיעים ציפו שהוא יתן להם עוד סוכריה במסגרת המדיניות המוניטרית ויזרים כסף לשווקים. כשהוא לא עשה את זה השווקים הגיבו בצורה שלילית. ביום שישי ראינו עוד נציג של הפד שבד"כ מייצג את הצד השמרני, אומר שגם הוא חושב שניתן להעלות את הריבית, אז הציפיות להעלאת הריבית בתקופה הקרובה עלו וכתוצאה מזה ראינו ירידות בשוקי המניות ובשוקי האג"ח."
תגובות לכתבה(40):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 27.
    חבל וחמור ש אף אחד מ המגיבים לא היה את האומץ
    YL 12/09/2016 12:22
    הגב לתגובה זו
    1 1
    להגיד למשקיעים הכתובת מזמן על הקיר שבו בשקט על הר המזומנים אפילו לא אגח כידוע השוק שלנו הוא פועל בהתאם לאוויר החם הנפלט מ השווקים הגדולים בעולם ו לצערי סביר ש מתוך אינטרס אישי המגיבים הנכבדים לא מצאו לנכון להזהיר את הציבור בדיוק כמו ב2008
    סגור
  • 26.
    אז ככה אם הריבית בחול תעלה אז בארץ הריבית המוכה
    נראה לי שאני יודע לנ 11/09/2016 20:49
    הגב לתגובה זו
    0 1
    והמשקעים יגיעו לכן מכאן תבוא אולי הישועה לבורסה על זה חשבתם ליצנים שמתנהגים כמו עדר
    סגור
  • 25.
    קיש קיש קריה
    איסטרה בלגינה 11/09/2016 20:12
    הגב לתגובה זו
    0 1
    שלשה כלכלנים בכירים וכל אחד אומר משהוא אחר . השלישי בכלל דיבר על עוד שנתיים . דחיל רמבם , יעלו או לא יעלו בסוף ספטמבר 2016 ?????????????????????? לחזור על השאלה ? סוכנות מודיס הורידה לכלכלנים האלו את דרג כושר החיזוי מפלוס 10 מתוך 100 למינוס 5 .
    סגור
  • 24.
    שיש עליה 20 אחוז לו מדברים רק ירד 1 אחוז כבר יש פניקה
    דוד 11/09/2016 18:53
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לפחות צריך הבורסה לרדת 20 אחוז כמו שעלתה שהציבור יכנס בכוח לבורסה כי הציבור יושב על הגדר
    סגור
  • 23.
    ריבית 0.25% זה סימן מוסכם לשינוי מגמה הגיע זמן לממש ..
    טייקון מזדמן 11/09/2016 18:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ממסד אמריקאי חילץ את העשירים ואת הגדולים מדי בשביל ליפול החזיר להם כוח פיננסי והם אכן שולטים מחדש בכלכלה הפד עשה את שלו..7 שנים שמנות לעשירים רווחים בטוחים תחת מטרית הפד הגנה בלתי רגילה להון ושחיקה של מעמד הביניים אשר שילם מחיר כבד וימשיך לשלם..מה בהמשך האם בעלי הון ירגעו וימשיכו לתמוך בוול סטרית וכל זה ללא הגנה מלמעלה של הבנק המרכזי..? לדעתי לא בטווח הקצר הם העשירים ידרשו פרמית סיכון גבוהה ויכנסו לשוק בחזרה רק כאשר מדד S&P יתקרב לרמה של 1800 נקודות לא לפני..
    סגור
  • 22.
    תכתוב משהוא על המסחר היום מעונינים לדעת פני השוק (ל"ת)
    לאייל גורוביץ 11/09/2016 17:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 21.
    אנשים נתפסו עם מכנסיים למטה אפילו הרכבת לא עובדת (ל"ת)
    צונאמי בתל אביב 11/09/2016 17:12
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 20.
    הדודה והדוד (ל"ת)
    אצל 11/09/2016 16:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 19.
    עלה 15 אחוז רצוף ולא היה כזה רעש . אבל שיורד
    מחר שקט 11/09/2016 15:33
    הגב לתגובה זו
    6 2
    עושים רעש מביאים מומחים תמונות מפחידות,מחר יעלה יחזור השקט
    סגור
  • 18.
    2.4%- וכל "המומחים" יוצאים מהחורים, גאונים, פנומנליים..
    אלפא99 11/09/2016 15:09
    הגב לתגובה זו
    2 1
    בלה, בלה, בלה, בלה, וכ"ו
    סגור
  • טען עוד
  • 17.
    גבעת חלפון אינה עונה ??????????????????
    שיר הסרנדה 11/09/2016 15:08
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מעכשיו הסוסים יתחילו לדהור
    סגור
  • 16.
    זורק הכל אן תקווה שימותו נציל מה שנשאר. ביי לכם (ל"ת)
    שעה לסגירה 11/09/2016 15:05
    הגב לתגובה זו
    1 6
    סגור
  • 15.
    מימוש תיקון או מפולת תקראו לזה איך שאתם רוצים מתבקש (ל"ת)
    המומחה 11/09/2016 14:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • נראה שמש הוא רע קרה לו אולי שם קץ לחייו היה מושתל (ל"ת)
    גורוביץ הסתגר מהבוקר 11/09/2016 15:06
    הגב לתגובה זו
    2 15
    סגור
  • בראש הדפוק שלך
    איזה שמש 11/09/2016 16:36
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עוד מעט כבר לילה עם ירח. אתה פסיכי לגמרי
    סגור
  • כמומחה לפסיכיאטריה וחקר המוח.
    איציק100 11/09/2016 15:44
    הגב לתגובה זו
    18 6
    אני מודה שעם כל נסיוני.. לא אצליח לבדוק ולאבחן מוח מעוות כמו שלך. חשוב על הדברים שכתבת והגע לבד למסקנות. ואיני מתייחס כלל למבנה המשפט שצריך לקראו שבע פעמים ועדיין לא להבין אותך. יאללא..כנס למוד סליחה ומחילה..מבלי להכירו אני משוכנע שיסלח.
    סגור
  • עוד יפתחו לך את השושנה בקולים (ל"ת)
    סליחה תבקש בביהכ״נ 11/09/2016 17:02
    הגב לתגובה זו
    0 5
    סגור
  • 14.
    ותודה לכל הפראיירים שמוכרים, אני מחכה בסבלנות עם הכפתור (ל"ת)
    אדי 11/09/2016 14:37
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • איך שאתה פותח את הכפתור..האלמנט קופץ החוצה
    לאדי 11/09/2016 15:38
    הגב לתגובה זו
    1 0
    והמוהל שבמקרה הזדמן לאזור מרביץ חיתוך בריא.
    סגור
  • יעשה שווארמה (ל"ת)
    המוהל 11/09/2016 17:15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 13.
    לא קרה שום דבר שמשנה את המגמה.
    ביו 11/09/2016 14:32
    הגב לתגובה זו
    8 1
    זה שאחד מניציגי הפד אמר שצריך להעלות ריבית, זה לא חדש. לפני שבועיים גל יילן וגם פישר אמרו את זה. כולם מצפים לעליית ריבית השנה וזה לא חדש. עלייה מתונה בלבד תהיה וסביבת ריבית נמוכה תהייה בכל שנת 2017. עדיין לא תהיה אלטרנטיבה אחרת למניות כי תשואות האגח נושקות לאפס ואפילו שליליות. עליות מחר ותיקון לדעתי.
    סגור
  • 12.
    נמתין בסבלנות ובקרוב נאסוף סחורה בזול , תודה למוכרים. (ל"ת)
    משקיע 11/09/2016 14:23
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • 11.
    לא צריך מומחים-אני המומחה , זו רק התחלת הנפילות (ל"ת)
    אינדיאני 11/09/2016 14:01
    הגב לתגובה זו
    7 6
    סגור
  • 10.
    נוסו על נפשותיכם 2008 זה כלום לעומת הצפוי
    רועי 11/09/2016 13:29
    הגב לתגובה זו
    16 13
    יקראו לזה בועת הכסף הזול
    סגור
  • אימבציל מצוי (ל"ת)
    נפוץ 11/09/2016 13:46
    הגב לתגובה זו
    2 5
    סגור
  • 9.
    מה קרה
    צביקה 11/09/2016 13:19
    הגב לתגובה זו
    2 5
    רק 2 אחוז ירידות וכולם צועקים מה קרה רק להרוויח זה בורסה הכסף לא צומח על העצים גם להפסיד צריך לדעת
    סגור
  • 8.
    לחברים גוזלן. זבז'ינסקי. גרינפלד.
    ד"ר ניר(איצ100) 11/09/2016 13:12
    הגב לתגובה זו
    32 10
    היצמדותכם לנושא הריבית..אתם מפספסים את הבעיות הבוערות העיקריות בעולמנו.
    סגור
  • 7.
    אני דורש צדק ופיצויים
    י 11/09/2016 12:54
    הגב לתגובה זו
    0 5
    אני דורש פיצויים בגובה 100 מיליארד דולר,על השואה הלא מוצדקת שעשו לי.את הכסף אתרום בעיקר לנכים ולנזקקים.עד אז אנקום בנאצים וביודונאצים,בכוח המחשבה.
    סגור
  • להעביר לך
    אפשר 11/09/2016 13:28
    הגב לתגובה זו
    5 0
    במיידית רק 99 מליארד דולר. 1 מליארד עוד חודש. מסכים?
    סגור
  • 6.
    יש ירידות והתמונה של ההוריקן יוצאת החוצה
    ירון החתול 11/09/2016 12:52
    הגב לתגובה זו
    4 10
    מחר יסמנו את החץ למעלה
    סגור
  • 5.
    יום אחד של ירידות וכל ההעכברים יוצאים החוצה
    ירון החתול 11/09/2016 12:51
    הגב לתגובה זו
    9 11
    ממחר כבר יחזרו למחילות
    סגור
  • ההעכברים במצוקה בגלל snp וגם בגלל אס אנ דפי. (ל"ת)
    לאמנון איתן ב 4+5 11/09/2016 13:31
    הגב לתגובה זו
    7 3
    סגור
  • 5+6 (ל"ת)
    בתגובות 11/09/2016 15:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    לא הבנתי. למכור או לקנות? (ל"ת)
    ד 11/09/2016 12:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    ידע מתארים גם דוקטורט לא רחוק מהקוף (ל"ת)
    משקיע מתמיד 11/09/2016 12:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • צודק 100% גם אני לא הבנתי... (ל"ת)
    שי 11/09/2016 14:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    אני 20 שנה בבורסה. מעולם לא יצאתי בירידות ולא קניתי בעל (ל"ת)
    סבלנות. מה שיורד עול 11/09/2016 12:25
    הגב לתגובה זו
    9 2
    סגור
  • אין מצב שקונים / מוכרים לא במצב עליות/ירידות
    אתה עיוור או מה ? 11/09/2016 14:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני לא במטרה להעליב
    סגור
  • 20 שנה ?וזו התשובה (ל"ת)
    משקיע מתמיד 11/09/2016 12:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    קשקשנים קשקשנים קשקשנים עלק מומחים (ל"ת)
    משקיע מתמיד 11/09/2016 12:20
    הגב לתגובה זו
    8 2
    סגור