מיוחד

מניה בשבוע: "בזן נמצאת בסביבה עסקית טובה - צפויים לה דו"חות מעולים"

והפעם, Bizportal מפנה את הזרקור לחברה הזוכה מפסגות לאפסייד של מעל ל-7%, כבר בטווח הקצר
גיא ארז | (17)
נושאים בכתבה בזן מניה בשבוע

כמדי שבוע ׁ(ולאחר הפסקה בשל ט' באב), Bizportal ממשיך בפינה 'מניה בשבוע', בה יאיר בזרקור על מניה כלשהי הנסחרת בת"א. בפינה הקודמת הצגנו את חברת חילן, והפעם, בהתאם לבקשת הגולשים - חברת בתי הזיקוק - בזן -0.31% .

"בתי זיקוק לנפט" - או בראשי תיבות - בזן", הינה חברה ציבורית מאז שנת 2006. החברה עוסקת בשלושה תחומי פעילות: זיקוק: רכישת נפט גולמי וחומרי ביניים, זיקוקם והפרדתם למוצרים שונים; פולימרים: ייצור פוליאתילן ופוליפרופילן, שהם חומרי הגלם העיקריים בתעשיית הפלסטיק; וארומטים: ייצור חומרים ארומטיים, אשר משמשים כחומרי גלם בייצור מוצרים אחרים.

ב-12 החודשים האחרונים עלתה המניה בכ-50%, ביצוע עדיף בהרבה ממדד ת"א 75 שירד בכמעט 1% בתקופה זו, ורק בחודש יולי המניה זינקה 15%. עם זאת, בראייה של 5 שנים אחורה, המניה ירדה כ-6%, בעוד ת"א 75 התחזק בכ-13%. מכאן, המניה רחוקה מהשיא אותו בתחילת שנת 2011 - וכדי להגיע אליו תצטרך לעלות בכ-65%.

דו"חותיה האחרונים של החברה, לרבעון הראשון של שנת 2015 היו חזקים במיוחד, אז הציגה רווח נקי מנוטרל של 126 מיליון דולר, בעיקר בשל מרווח הזיקוק שהיה גבוה במיוחד ברבעון זה (6 דולר לחבית).

דבר האנליסט

בשיחה עם Bizportal, סוקר האנליסט נועם פינקו מ'פסגות' את המניה, ומסביר את התנודתיות בביצועיה בשנים האחרונות: "בזן הייתה בשנים האחרונות בסביבה עסקית מאוד בעייתית – הרווחים של בתי הזיקוק בעולם כולו היו מאוד נמוכים. זאת, בין היתר עקב עודף היצע באירופה של תזקיקים  (אחד מתחומי הפעילות של בזן). בנוסף,  אירופה ייצאה בעבר לארה"ב תזקיקים, אבל ארה"ב הפסיקה לייבא זאת, ועברה למוצרים תחליפיים. זאת, בנוסף למצב הכלכלי הבעייתי ביבשת שהוריד את הביקוש לתזקיקים.  זאת ועוד, במזרח התיכון התחילו לבנות בתי זיקוק נוספים, ומכאן -בשנת 2013 בזן הפסידה הרבה כסף, כמו הענף כולו".  מבחינת הקישור לביצועי המניה, נציין כי לאחר זינוק משמעותי של כמעט 43% ברבעון האחרון של 2012, צללה המניה בכ-50% ב-10 החודשים הראשונים של 2013 – אותה תקופה רעה שתוארה כרגע.

השינוי בסביבה העסקית, לפי פינקו, חל באמצע שנת 2014, "כשבעקבות ירידת מחירי הנפט – חל גידול בביקושים לתזקיקים. זאת ועוד, בתי זיקוק נסגרו ביבשת, וההיצע של המוצר ירד, יחד עם הקטנת פער המחירים בין ה-WTI  (בו משתמשים בארה"ב) לברנט (אותו מייצרת בזן) - הובילו לשיפור מצב בתי הזיקוק".

לגבי פעילות בזן - מילת המפתח היא 'מרווח' - הפער בין מחיר הקניה של חומרי הגלם, למחיר המכירה של המוצר:  "ברבעון הנוכחי אנחנו עדיין רואים תוצאות מאוד טובות - מרווח ממוצע של 4.9 דולר לחבית. אם בזן תוסיף על זה את מה שהיא יודעת להוסיף, נראה מרווח של מעל 9 דולר (אמנם פחות מרבעון ראשון, אבל אבסולוטית זהו מרווח גבוה). המשקיעים מוכנים לדו"חות פחות טובים מברבעון הראשון, הםעוקבים אחרי מרווח האורל – ולכן הפתעה גדולה לא תתפוס אותם, והצפי הכללי הוא לדו"חות חיוביים". 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

פינקו מציין כי גם בתחום אחר בו פועלת בזן, הפולימרים, המרווחים עלו בצורה משמעותית, בכ-20%, והתוצאות אמורות להיות מעולות.

לסיום, שאלנו את פינקו האם בזן היא ההשקעה טובה לטווח ארוך,בטח כאשר היא רחוק כ"כ משיא כל הזמנים. "אני לא חושב שהיא תגיע למחירים של 2011, ובכל מקרה זה ייקח זמן. מדובר במניה לטווח הקצר, כי מדובר בתחום מאוד תנודתי, וקשה לחזות מרווחים קדימה. כרגע המרווחים גבוהים, ואני לא מאמין שהמרווח יישמר גבוה לאורך זמן. אבל גם אם המרווח יירד ל-3 דולר, זה סביר ברמה של בזן. בטווח הקצר אנחנו חיוביים על המניה, ומחיר היעד שלנו כרגע הוא 168 שקלים, אותו נעדכן לאחר פרסום הדו"חות". מחיר היעד של פסגות מהווה אפסייד של כ-7.25% ממחיר הבסיס של המניה הבוקר.  

הצד הטכני:

אייל גורביץ', המנתח הטכני של Bizportal:  "אין להתפלא על העלייה של בזן. התשתית הייתה מוכנה מזן כאשר המניה, לאחר צלילת הבז, קבעה בגרף החודשי נקודת שפל גבוהה מקודמתה כפי שאפשר לראות. המחזוריות ההתנהגותיות של שווקים ומניות גורסת שבכל פעם שתיקבע נקודת שפל גבוהה מקודמתה, אפשר יהיה לצפות לשיא גבוה מקודמו. וזה בדיוק מה שאפשר לראות בגרף החודשי המצורף. יחד עם זאת פרצה המניה החודש את רמת ההתנגדות 1.42 ₪ למניה תוך מחזור מסחר גבוה. ובראייה ארוכת טווח אלו בשורות חיוביות".

"בטווח המיידי המיוצג על ידי הגרף היומי סביר להניח שתיקון בדרך. העלייה האחרונה הזניקה את המניה מעל לרצועת בולינגר העליונה. החריגה מעל לרצועה זו מעידה על מצב קיצון ומעלה את הסבירות למפנה מטה. אלא שהתבסס על מצבה ארוך הטווח של המניה, סביר להניח שכל ירידה תהיה בבחינת אפיזודה חולפת".

כרגיל, הגולשים מוזמנים לבקש מניות נוספות אותן נבחן בפינה הבאה.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    לוי 02/08/2015 15:14
    הגב לתגובה זו
    אייל גורוביץ מייצר כסף כשהצד שני אנשים מרגישים חרא בריאותית,אז תפסיקו למחוק את התגובות שלי כי לאייל יש קשרים בתוך המערכת
  • 13.
    שי לוי 02/08/2015 14:42
    הגב לתגובה זו
    לפי גרפים זה נראה מגמות עלייה ושיפוראני אומר לכם לפי מצב בשטח שיש שיפור ניכר זה יבוא ליידי ביטוי עם הזמן בערך שנהאז חברים מי שלא ממהר זה הזמן...
  • 12.
    אמיר 02/08/2015 11:53
    הגב לתגובה זו
    להערכתי הדוחות הקרובים יהיו מצויינים נסחרת במכפיל רווח של 10.5 וצפוי לרדת למתחת 10
  • 11.
    תתן דו"ח מצוין. שער 168 זה רק ההתחלה תגיע ל 200 (ל"ת)
    בזן 02/08/2015 11:34
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    dw 02/08/2015 11:08
    הגב לתגובה זו
    הייתי שמח אם נועם יתייחס גם לפיל הגדול בחדר - בזן זה מפעל המייצר זיהום, הממוקם במטרופולין חיפה/קריות. זה מאות אלפי תושבים, לא כפר מצ'וקמק של 1000 תושב. בזן כבר השקיעו סכום עתק בשיפור סוגיית הפליטות בעשור האחרון, אך סביר למדי, להערכתי, כי ידרשו השקעות נוספות באיכות הסביבה בעתיד. אין מה לעשות. ישראל זו מדינה צפופה, עם קצב ריבוי אוכלוסין גבוה והיא תעשה עוד יותר צפופה בעתיד. ישראל 2015 זה 8 מיליון תושב וב 2035 נהיה 11 מיליון ובדור שלאחר מכן עוד כמה מיליונים ואח"כ עוד כמה מליונים. חלק מתוספת ה 3 מיליון הזו בדור הקרוב תגור בחיפה/קריות. לא צחוק. נקווה שבזן תרוויח היטב על מנת שתוכל להתמודד היטב עם סוגיה כאובה זו. זה הולך לעלות הרבה כסף, אבל אין ברירה. אין לנו את המרחבים השוממים של ארה"ב, רוסיה או סין. פשוט אין. מפעלים מזהמים בישראל יהיו חייבים להשקיע באיכות הסביבה וזו ככל הנראה תהיה אחת ההוצאות הכי הכי כבדות שלהם. אנחנו כבר רואים את זה בכיל (ע"ע טיפול בים המלח). גם בפלסטין הם יהיו חייבים להשקיע באיכות הסביבה בדורות הבאים. אין ברירה כי זה אחד האזורים הכי צפופים בעולם.
  • 9.
    אחרי שרכשתם בזול-כעת אתם מכניסים הציבור (ל"ת)
    hary 02/08/2015 10:28
    הגב לתגובה זו
  • dw 02/08/2015 11:35
    הגב לתגובה זו
    על כל מי שקונה יש מי שמוכר ושיהיה הרבה לבריאות למי שמוכר לך. השאלה היא מה הצפי שלך לגבי הרווחיות העתידית של הפירמה, ואם לדעתך היא תמשיך להרוויח היטב אז הנייר לא יקר. נכון, פעם היה יותר זול. אז מה? מה שכן, שים לב לתגובה 10. עניין איכות הסביבה זו הוצאה עתידית כבדה ובמדינה צפופה כמו ישראל אין מה לעשות. בזן ממוקם לא במדבר אלא במטרופולין גדול.
  • 8.
    ננו ננו ננו! (ל"ת)
    חיים 02/08/2015 10:15
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אנליסט 02/08/2015 09:58
    הגב לתגובה זו
    מרווחים חזקים , החברה עברה ייעול , הגז הטבעי זורם ויוזל כנראה לאחר שתיגמר הסאגה , הפצחן מפציץ והביוון ברור . מה שיותר מעניין זה אגח פטרוכימים ב 35 אג , עליית מניית הזן לאזור 2.3 ₪ מטיסה את האגח ל שער 100
  • 6.
    קוקו 02/08/2015 09:58
    הגב לתגובה זו
    רבוע נדלן בבקשה
  • 5.
    ברק 02/08/2015 09:51
    הגב לתגובה זו
    אם אפשר ניתוח של מניית שיכון ובינויתודה :)
  • 4.
    עא 02/08/2015 09:43
    הגב לתגובה זו
    זה הכלל כל מה שאייל אומר לעשות הפוך ותתעשרו בזן פרצה התנגדות אדירה ב-150 במחזור ענק איפה גורביץ (השני - זה שרוצה למכור אופטימיות ולא פסימיות) שאומר שפריצה במחזור גבוה מהווה מצב של כעומק הדשדוש כך גובה הפריצה???
  • 3.
    רונן 02/08/2015 09:31
    הגב לתגובה זו
    תודה
  • 2.
    שלומי 02/08/2015 09:11
    הגב לתגובה זו
    בבקשה כיל.
  • כיל סוס מת ! (ל"ת)
    סוסו 02/08/2015 09:39
    הגב לתגובה זו
  • dw 02/08/2015 10:41
    בתור סוס מת הסוס הזה צוהל למדי. מכוון שזו כתבה על בזן אפשר להזכיר את החברה לישראל, הנותנת חשיפה הן לבזן והן לכיל.
  • 1.
    לילו 02/08/2015 09:09
    הגב לתגובה זו
    תנתח את בונוס בקשה
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.