בז"ן רוכבת על מרווח הזיקוק הגבוה בענף: רווח של 126 מיליון דולר ברבעון הראשון

בזן הציגה כנראה את המרווח הזיקוק הטוב ביותר מאז הונפקה החברה. כיצד נראית התמונה ברבעון השני?
מערכת Bizportal | (4)
נושאים בכתבה בזן

חברת בזן -0.31% פרסמה הבוקר דו"ח כספי חזק במיוחד לרבעון הראשון של השנה - רווח נקי מנוטרל של 126 מיליון דולר (ורווח חשבונאי של 69 מיליון דולר). דו"ח זה דיי היה צפוי לאור מרווח הזיקוק שהיה גבוה במיוחד ברבעון הראשון של השנה שעמד על 6 דולר לחבית. בז"ן נהנית ממרווחי זיקוק גבוהים יותר בזכות פרוייקט המיד"ן והזרמת הגז הטבעי רשמה ברבעון הראשון של השנה מרווח זיקוק חסר תקדים של 11.7 דולר לחבית.

בשנה שעברה הסיפור היה נראה רע מאוד. צרות פיננסיות, מרווח זיקוק אפסי ובעיות בפרוייקט המיד"ן. כעת, נראה שבבז"ן קוצרים את פירות ההשקעה ומצליחים לתרגם את הפעילות של החברה גם לרווחים בשורה התחתונה. אם להיכנס למספרים שמעניינים את המשקיעים - הרווח התפעולי המנוטרל של החברה ברבעון שחלף עמד על 185 מיליון דולר, זאת לעומת 37 מיליון דולר בלבד ברבעון המקביל.

לקראת הרבעון השני - התמונה כעת מעט פחות אופטימית, אך עדיין חיובית מאוד עבור בז"ן. החל מחודש אפריל ועד היום מרווח הייחוס (מרווח האורל) הממוצע עומד על 4.6 דולר לחבית. אם מרווח זה יישמר עד סוף הרבעון, גם הרבעון השני של השנה יהיה חיובי מאוד עבור החברה. 

על רקע ההתאוששות במרווח הזיקוק וצעדי ההתייעלות בהן נקטה הנהלת החברה - מניית בזן זינקה בשנה החולפת ב-47% וכעת שווי השוק שלה מסתכם ב-4.5 מיליארד שקל. 

עובדיה עלי, יו"ר בזן: "התוכנית האסטרטגית על ההשקעות הכרוכות בה מניבה פרי. ניצולת גבוהה של המתקנים, גמישות גבוהה שאפשרה ניצול הזדמנויות שוק והפניית הייצור לאפיקים הרווחיים ביותר, במצטבר, תרמו להצגת מרווח זיקוק גבוה במיוחד ושורת רווח צומחת ברבעון הנוכחי"

 

אריק יערי, מנכ"ל בזן: "מגמת השיפור שהחלה במחצית השניה של שנת 2014 נמשכה גם במהלך הרבעון הראשון של שנת 2015. לצד מרווחים טובים בתעשיית הזיקוק, החברה ניצלה את היכולות המסחריות, הטכנולוגיות, והפיננסיות שלה כדי להשיג תוצאות אלו. לכך תרמה משמעותית הסינרגיה בין פעילות הזיקוק לפעילות ייצור הפולימרים. גם ברבעון זה הקבוצה המשיכה לממש את תוכנית שיפור הרווח". 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    עוזיאל לוי 29/07/2015 20:08
    הגב לתגובה זו
    בתי זיקוק מוכרים יותר מ 50% מהתוצרת שלהם לחו"ל. אתם קולטים את זה? הם מזהמים את הסביבה לא בשביל שיהיה לנו דלק, אלא בשביל שלמדינות אחרות יהיה דלק! (רוב נמכר לתורכיה). המפעל הזה מפסיד כסף, אז כדי שהוא יהפוך לרווחי (בשביל משפחת עופר ומקורביה) הוא חייב לגדול. בגלל זה, יונה יהב ומקורביו דוחפים את הפרויקט של הגדלת בתי הזיקוק כמעט פי שניים??? (ממש הזוי). ואז כ 70% מהתוצרת תלך ליצוא !!!. אתם קולטים את זה. אנחנו נהיה כמו מדינת עולם שלישי שמייצרת עבור אחרים אבל מזהמת את עצמה לדעת!. כן כן, זה מה שראש העיר שלכם (יונה יהב) מתכנן לדורות הבאים! חייבים לעצור את היוזמות מפחידות האלה!
  • 3.
    משה 14/05/2015 09:02
    הגב לתגובה זו
    הם צריכים לקבל העלאת דרוג ולמחזר חובות בריבית נמוכה משמעותית .כפי שעושות כל חברות הנדלן
  • 2.
    המנייה תפרוץ 150 ובדרך ל 220 (ל"ת)
    משקיע 14/05/2015 08:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בזן התייעלה . שער 155 בקרוב (ל"ת)
    בזן 14/05/2015 08:48
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.