התפוח רקוב: מה גורם לאפל לרכוש חברות ואז לסגור אותן?

אלמוג עזר | (1)

משתמשי אפליקצייית HopStop האמריקניים קיבלו בשורה מפתיעה לאחרונה על סגירתה של אפליקציית הניווטים בחודש הבא (אוקטובר). ההודעה התקבלה שנתיים בלבד לאחר שהחברה נרכשה על ידי ענקית הטכנולוגיה אפל רכשה את אותה חברה. 

סגירתה של האפליקצייה לניווט, מצטרפת לכשלון עבר של חברת אפל להוציא שירות מפות בשנת 2012. האפליקצייה שנחשבה בזמנו למתחרה פוטנציאלית של אפליקציית WAZE והיום נצורה היטב במסדרונות הההיסטוריה. 

מניית אפל: APPLE

הסגירה של האפליקציה, מהווה תהליך עסקי רחב יותר מבחינת אפל שמבקשת להשבית את כל פעילות הניווט של החברה. מערכת הניווט של אפל נחשבת עדיין מפגרת משמעותית אל מול המתחרה גוגל.  

מניית גוגל: GOOGLE

לדעת פרשנים טכנולוגיים, הקנאה העסקית היא לא היחידה שמובילה את אפל "לחשב מסלול מחדש" בכל הנוגע לטכנולוגיית הניווט. לטענתם, אפל דווקא מנסה להעמיק את פעילותה בתחום, לאור רצונה להיכנס לתחום המכוניות ללא נהג.

המכונית ללא נהג תהיה מחוברת לשירות ניווט שיהיה חייב להיות ברמה הגובהה ביותר. על פי סקירה של חברת jeffries אפל עשויה להציג דגם רכב שכזה כבר בשנת 2019. 

מאז שנת 2009, אפל רכשה לא פחות מ-11 אפליקציות ניווט שונות, אם כי רוב האפליקציות נרכשו בשנתיים האחרונות. בחודש האחרון אפל רכשה את MapSense בשווי של בין 25 ל-30 מיליון דולר. אם כי הוטסטופ היא כבר סיפור אחרי לגמרי כאשר על פי אנליסטים לטכנולוגיה (PrivCo) אפל רכשה את חברת HopStop בשווי של 1.1 מיליארד דולר. 

אפל פועלת למעשה הפוך מגוגל. בעוד אפל רוכשת חברות ואז מפרקת אותן, גוגל מאמינה ברכישה של חברות ולהותירן כמעט ללא שינוי. כך עשתה ברכישת waze וברכישת אתר נוסף בשם youtube. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    "וברכישת אתר נוסף בשם youtube"? טוב שלא שמתם במרכאות (ל"ת)
    דודו 28/09/2015 22:12
    הגב לתגובה זו
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.