
תביעות של מיליונים: מדוע חלק מתושבי רחוב ארלוזורוב מתנגדים לחידוש הרחוב?
ביום רביעי הקרוב תיערך באולם הארועים של בניין עיריית תל אביב ישיבת הוועדה המקומית לתכנון הבניה. על הפרק: התנגדות בעלי הקרקע לתכנית חידוש רחוב ארלוזורוב, במקביל לבניית הקו הסגול. התכנית החדשה ברחוב ארלוזורוב מעוררת עניין כיוון שבחודשים האחרונים הוגשו לא מעט התנגדויות של תושבי הרחוב בנוגע עליה. התכנית כוללת את תכנון הקו הסגול של הרכבת הקלה וכמובן תשפיע על מבני מגורים רבים באזור, מה שלטענתם גורם לירידת ערך ממשית במחירי הנכסים ומהווה מטרד.
תביעות של מליונים. האזור המדובר (גוגל מאפ)
11 דיונים בנושא תביעת פיצויים בגין התכנית יידונו בוועדה. הטענות העיקריות: הדיירים דורשים פיצויים בגין פגיעה במקרקעין שלא בדרך של הפקעה. הוועדה נתנה בישיבה מחודש מאי, בה אושרה התכנית, ארכה כדי לדון בנושא. מעיון בהתנגדויות עולה כי דיירי ארלוזורוב מס' 26 תובעים סכום של 17.6 מיליון שקל. הם שכרו את השמאי אריה קמיל ובאמצעותו השמיעו מספר טענות: 1. התכנית מבטלת הן את מקומות החנייה הקיימים בפועל והן את האפשרות להקמת מקומות חניה בעתיד 2. פגיעה בנגישות לחלקה 3. פגיעה עקיפה וסמיכות למטרד - בית המגורים יסבול ממטרדי רעש הצפויים 4. הפרעה וחוסר נוחות בתקופת הבנייה.
אבל זאת ממש לא ההתנגדות היחידה שהגישו דיירי הרחוב. הם טוענים כי תמ"א 38 שתוכנן באזור יבוטל בעקבות התכנית, כך שהם יפסידו מיליונים. בנוסף, הם טוענים כי הפקעת החצר הקדמית לצורך שדרוג הרחוב תקרב אותם לכביש. בהתאם לכך, כל בניין דורש פיצוי של בין מאות אלפים למיליונים.
בפרוטוקול מצאנו את תקציר חוות דעת שמאית הוועדה גלית אציל. היא כותבת כי "שמאי התובעת מתעלמים מהגורמים המשביחים". לטענתה, בהתאם לסקר המחירים שמפורט בשומה, העלייה הגבוהה והחדה במחירי דירות ברחוב ארלוזורוב בו מתוכנן תוואי רכבת קלה, לעומת רחוב ז'בוטינסקי, בו לא מתוכנן תוואי רכבת קלה ודומה במאפייניו לרח' ארלוזורוב, נובעת, בין היתר, כתוצאה מהשפעתה של תכנית תת"ל 70א (התכנית לשדרוג הרחוב והקו הסגול)". השמאית טוענת כי "יודגש כי רחוב ארלוזורוב מהווה כיום ציר תנועה ראשי בעיר תל אביב המאופיין בתנועת רכבים ערה שבו נוסעים אוטובוסים המונעים בבנזין או בדיזל בתדירות גבוהה. משכך, יישום הפרויקט יוביל לצמצום עומסי התנועה, ירידה בזיהום האוויר ואף צפוי לחול שיפור ניכר באקלים האקוסטי בסביבתו הקרובה של הנכס שבנדון".
מנגד, טוענים המתנגדים, התביעה בסך 17.6 מיליון שקל מגיעה לאחר חישוב כלכלי מדוקדק. בגין חסימת הגישה למקומות חנייה קיימים במקרקעין תבעו 187 אלף שקל, בגין חסימת האפשרות להקים חניה תת קרקעית תבעו כ-10.28 מיליון שקל, פיצוי בגין ירידת ערך עקב מטרדי תחנת הרכבת הקלה בסך 5.77 מיליון שקל ועוד סעיפים קטנים אחרים.
בוועדה טוענים כי יש לדחות טענה לפגיעה במקומות חניה קיימים משום שאין היתר בניה לחניות במקרקעין. "יש לדחות טענה לפגיעה באפשרות להקמת חניה תת קרקעית מכוח תכניות תקפות – טענות התובעת מתבססות על פרוייקט ערטילאי לגביו נחתם הסכם ייזום עם בעלי החלקה הצמודה לחלקה מושא תביעה זו", נכתב במסגרת טענות הוועדה. "כלל לא נחתם הסכם עם בעלי חלקה זו". בנוסף היא דחתה את הטענה לגבי פגיעה בגין תשלום עתידי לכופר חניה. "התביעה בגין רכיבים אלו הינה מופרכת ותמוהה, לשון המעטה. זאת משעסקינן בשימוש לא חוקי לחניה בחצר הבניין, ומשלא הוכחה אפילו ראשית זיקה של אותו פרוייקט ת"א ערטילאי עליו מתבססת התביעה, לתובעת. יש לדחות את הטענה לפגיעה עקב מטרדים ופגיעות עקיפות נוספות – הטענה לא הוכחה וממילא שגויה".
דם דיירים אחרים בארלוזורוב הצטרפו לתביעה. כך למשל, דיירי ארלוזורוב 46 תובעים כ-650 אלף שקל. הם טוענים כי קומת הקרקע בקטע של רחוב ארלוזורוב בו ממוקם הנכס תשמש למסחר בלבד ולא למגורים ובעקבות כך חלה פגיעה מהותית: "א. צמצום זכויות הבניה ואובדן מקומות חניה תת קרקעיים הנגרמים בעקבות הפקעת רצועה בשטח 21 מ"ר מהחלקה . ב. ירידת ערך עקב שינוי תוואי הרכבת הקלה מתת קרקעי לעילי והקטנת זכויות הבניה ביחס לתכנון שהיה תקף לפני התכנית".
מנגד, בוועדה טוענים כי לא נוצר כל שינוי בתכונות המקרקעין ובאפשרויות ניצול הזכויות בהם ובהתאם לא נוצרה כל פגיעה המקימה פיצויים כהגדרתה בסעיף 197. "שמאי התובע מציין כי ערך סקר מחירים ברחוב ארלוזורוב וברחוב ז'בוטינסקי וכי לטענתו החל משנת 2014 המחירים ברחוב ז'בוטינסקי עולים בקצב מהיר יותר מהמחירים ברחוב ארלוזורוב", נכתב. "שמאי התובע אינו מפרט את עסקאות ההשוואה בחוות דעתו ומציין את תוצאות הסקר שערך בלבד. טענה זו לא הוכחה על ידו בעסקאות השוואה ולפיכך יש לדחות אותה על הסף. תוצאות הסקר שצוינו בחוות דעתו אינם מייצגים את רמת המחירים ברחוב ארלוזורוב וברחוב ז'בוטינסקי". הם מביאים סקר מחירים אחר שערכו ובו תוצאות הפוכות.
בהמשך, צפויים התנגדויות רבות נוספות ומעניין יהיה לראות מה הוועדה תחליט. כך או כך, זה רק הדיון הראשון בנושא ונראה כי צפויות עתירות נוספות ודיונים נוספים בהמשך.
- 10.רן וירניק 12/09/2023 10:49הגב לתגובה זובעלי הדירות במרכז תל אביב שוב מנסים להתעשר על חשבון שאר הציבור. טוב עושה העירייה שדוחה את התביעות. מקווה שיפסקו לתובעים הוצאות. אף אחד לא מוכר דירה בתל אביב בפחות בגלל הליכי תכנון!!! בושה
- 9.איציק רפאל 12/09/2023 10:15הגב לתגובה זומי שתובע את הועדה המקומית אלו שודדי הקופה הציבורית. אף אחד לא מוכר את דירתו בפחות רק כי אושרה הרכבת הקלה. כל הכבוד לגלית אציל על הייצוג לועדה המקומית
- 8.שמאי 11/09/2023 13:51הגב לתגובה זונותנים בתב"ע החדשה ארלוזרוב 2.5 קומות נוספות לבנינים בצד הדרומי ובצפוני 3.5 קומות תוספת. מה עוד רצונכם??סחט- נים
- אתה בוט של העיריה 12/09/2023 19:08הגב לתגובה זושמאי אתה לא. התב"ע של רובע 3 קיימת לפני ספורי הקרכת הקלה. היא לא פיצוי על משהו היא זכותם. הם הפסידו חניות וקרקע פרטית. מבין בשמאות אתה לא
- 7.הכתבה מציירת אותם מסכנים אבל הם ממש לא (ל"ת)רוני 11/09/2023 12:18הגב לתגובה זו
- בוא תגור בארלוזורוב ותאכל אותה במקומנו.נראה אותך (ל"ת)עומר 11/09/2023 14:54הגב לתגובה זו
- 6.לא תקבלו שקל נצלנים (ל"ת)תל אביבי ידוע 11/09/2023 12:17הגב לתגובה זו
- 5.כול פריסאי יודע, שמטרו לא פוטר מפקקים (ל"ת)חולדאי הבן פרוצה 11/09/2023 11:03הגב לתגובה זו
- 4.גמרו להם על החניות מתחת לבניין / מול ברחוב (ל"ת)חולדאי הבן פרוצה 11/09/2023 11:01הגב לתגובה זו
- 3.אלון 11/09/2023 10:57הגב לתגובה זוהועדה תחליט שלא רק שלא נפגעתם אלא בגלל שמתוכננת גינה במרחק 3 ק"מ מכם, הנכס שלכם בכלל הושבח ואתם צריכים לשלם.
- 2.אליהו 11/09/2023 10:36הגב לתגובה זובסמוך לרכבת ,אם אתם רוצים אוויר נקי ללא כלי רכב ,למה תיכננתם כביש?יש רכבת ,העירבוב לא במקום בכלל
- 1.תושב ארלוזורוב 11/09/2023 10:01הגב לתגובה זואלא כי העירייה עושקת אותי יש הבדל... לא מבינים שהבית שלי יהיה שווה 1-2 מיליון שקל פחות כי שמים לי כביש על החצר בושה

מה עדיף - השקעה בדירה או השקעה במניות ובאיזה עיר היה כדאי לקנות דירה?
מניות, אגרות חוב, מסלולים כלליים, לעומת דירות, מה הניבה כל השקעה בחמש השנים האחרונות וגם: על המס, על תכנוני המס ועל העיר שהמחירים בה תקועים כבר שנים
מדדי המניות נתנו תשואה גבוהה בהרבה משוק הדירות במבחן של 5 השנים האחרונות. כשמדברים על שתוה ברוטו, מדדי המניות הבולטים הניבו תשואה פנומנלית של מעל 80% בחמש שנים וגם השקעה במסלולים כלליים שמערבבים מניות עם אג"ח היתה עם תשואה נהדרת של כ-53%. כלומר, השקעה בבורסה הניבה כ-9% בשנה והשקעה במניות בלבד הניבה כ-13% בשנה.
כאשר בוחנים תקופות ארוכות יותר, מתקרבים לבנצ'מרק המקובל - אגרות חוב מניבות בין 4% ל-5%, מניות בין 7% ל-9% בשנה (בשני העשורים האחרונים יש הטייה כלפי מעלה). מסלול כללי אמור לייצר תשואה של כ-6% וצפונה.
מניות, אג"ח, מסלול מעורבב או דירות - התשואה בחמש שנים
מול השקעה בשוק ההון - ישירות או דרך הגופים המוסדיים (ניהול תיקים, קרנות נאמנות, השתלמות, גמל ועוד) יש כמובן את אפשרות ההשקעה בנדל"ן ובעיקר בדירות למגורים. מה עדיף?
לפני המבחן הכלכלי, צריך להזכיר שיש הבדלים מהותיים - השקעה בבורסה היא נזילה (אם דרך קרנות השתלמות אז צריך לחכות 6 שנים), זו השקעה שיש לה מחיר כל יום ואתם כמשקיעים יודעים מה קורה שם באופן שקוף. אם אתם משקיעים ישירות אז אתם יודעם כל יום, אם זה בקרן נאמנות יש מידע מדי יום, בנכסים שנחסכים בהשתלמות וגמל המידע הוא פעם בחודש. אבל בעיקרון מדובר על נכסים לרוב נזילים ושקופים.
- כסף חדש: ילדים בני 12 משקיעים בבורסה דרך אפליקציות
- אקונרג'י תקבל השקעה של 50 מיליון אירו מקרן השקעות צרפתית; המניה קופצת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כשאתם קונים דירה להשקעה, אתם קונים נכס פיזי, זה לא על הנייר. אתם קונים קירות, וצריך לטפל בהם, צריך לנקות, לתקן, להשקיע. דירה להשקעה היא במקרים לא מעטים כאב ראש - הלך המזגן, צריך להביא טכנאי. השוכר מבקש לדבר איתך על המחיר. השוכר מבקש להכניס כלב לכמה חודשים. יש אסיפת בעלי דיירים חשובה. יש כאן השקעה של זמן. חוץ מזה - המימוש הוא לא מהיר והוא לוקח זמן ועלויות.
דירה בהנחה בבאר יעקב - הטבה של כ-800 אלף שקל לזוכים; חצי מהדירות למילואימניקים
ביום ראשון הקרוב, ייפתחו בעיר 10 הגרלות עם סך של 844 דירות חדשות במסגרת תכנית 'דירה בהנחה' . מחירי הדירות יעמדו על כ- 17-19 אלף שקל למ"ר לעומת כ- 25-27 אלף שקל למ"ר בשוק החופשי; וגם - עסקאות אחרונות בעיר
עם פתיחת השבוע הקרוב - ביום ראשון (ה-10/8) תיפתח בבאר יעקב אחת ההגרלות הגדולות והכדאיות ביותר במסגרת תוכנית 'דירה בהנחה'. כתבנו על הכדאיות הכלכלית הגדולה וההטבה הגדולה שתקבלו במידה ותזכו במסגרת התכנית ברעננה
- דירה בהנחה ברעננה - מעל 1,200 דירות ב-19 אלף שקל למ"ר. כעת, לביזפורטל נודע שגם באר יעקב תבלוט במכרזי התכנית,
עם הנחות של קרוב ל-1 מיליון שקל, מדובר על סכום שיכול להפוך עסקה מ'לא כלכלית' לכזאת שמאוד אטרקטיבית.
עוד דבר שחשוב לציין - הזוכים בתכנית יכולים לרכוש את הדירה בלי להוציא שקל אחד מהכיס. ואיך זה קורה בפועל? הבנק רואה את לוקח המשכנתא כאילו שהסכום שקיבל
כהטבה מהמדינה זה ההון העצמי - ובכך בעצם הוא מעניק את ההלוואה על כל סכום הדירה (דוגמא להמחשה בהמשך).
בחזרה לבאר יעקב -שם יתקיימו 10 הגרלות שונות, עם סך כולל של 844 דירות חדשות במחיר מוזל, כולן מיועדות למחוסרי
דיור בלבד. מחירי הדירות נעים בין כ-17 אלף שקל לכ-19 אלף שקל למ"ר (כולל מע"מ), בעוד שבשוק החופשי המחירים בבאר יעקב כבר הגיעו ל־25-27 אלף שקל למ"ר, תלוי במיקום ובאופן הבנייה. המשמעות היא הנחה של מאות אלפי שקלים, שיכולה להגיע לנוע בין 700-850 אלף שקל לדירה
- מדובר על פער משמעותי במיוחד בעיר שבה הביקוש גבוה והבנייה מתקדמת בקצב מהיר יחסית.
חצי מהדירות שיוגרלו בבאר יעקב יוקצו למשרתי מילואים, כש-25% מהן יוקצו ללוחמים בלבד. מדובר בהטבה שמגדילה משמעותית את סיכויי
הזכייה של קבוצה זו - שללא ספק ראויים לקבל זאת. חשוב לומר - המילואימניקים מתמודדים גם על הדירות הרגילות בהגרלה הכללית.
לגבי הבנייה, היא תבוצע על ידי כמה מהיזמים שהתרגלנו לראות במכרזי המדינה, ביניהם אלקטרה מגורים, רמי שבירו, קלוד נחמיאס, גיא ודורון
לוי ועוד. חלק מהפרויקטים ממוקמים באזורים חדשים בעיר, סמוך לצירי תחבורה מרכזיים, תחנות רכבת ותשתיות חינוך ושירותים קהילתיים.

ההגרלה הכוללת
במסגרת ההגרלה שתפתח ביום ראשון יוגרלו כ־7,600 דירות ברחבי הארץ, לרבות בבאר יעקב, יבנה, קרית עקרון, נתניה, עפולה, נוף הגליל, קריית ביאליק, ירושלים. דירה בהנחה היא דרך של רבים שלא יכולים להגיע לדירה לרכוש דירה. המדינה נותנת הנחה - אתם צריכים לקחת. גם אם זה לא באזור שלכם, כדאי לכם להשתתף. לא כל יום מקבלים מתנה, וחשוב להדגיש שהיקף ההנחות בעתיד יירד. זו ההגרלה האחרונה עם אפשרות להנחות כל כך משמעותיות, בכוונת האוצר להגביל את ההנחה והאמת שהוא צודק.
- דירה בהנחה ברעננה - מעל 1,200 דירות ב-19 אלף שקל למ"ר
- דירה בהנחה יוצאת לדרך - הנה הפרטים המלאים; ולמה זכאים חייבים להשתתף?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם אם ההגרלה של הדירות היא לא במקומות שאתם מעוניינים לגור בהם, אתם יכולים להשכיר את הדירה ולגור בשכירות במקום אחר. זה יהיה נכון יותר כלכלית, כי הרווח הזה מאוד משמעותי ושווה בשבילו לגור בשכירות תקופה של כמה שנים, גם אם זה פחות
נוח לכם. מעבר ליתרון הגדול שבהנחה עצמה, יש יתרון נוסף - אתם במקרים רבים לא צריכים להביא הון עצמי כי הדירה שווה הרבה יותר ממחיר הזכייה ושווה כבטוחה לבנק יותר, הנה דוגמה: נניח שאתם זוכים בדירה של 1.9 מיליון שקל כשהיא בפועל שווה בשוק החופשי 2.7 מיליון שקל.
כפי שנאמר לעיל, הבנק רואה זאת כאילו שאת ההנחה אתם הבאתם כהון עצמי 'מהבית' ולכן הוא משלים את כל השאר -75% כהלוואה לדיור (משכנתא). ואז בפועל מה שיוצא בשטח זה שלא הוצאתם שקל אחד מהכיס והגעתם לדירה ששוה 2.7 מיליון שקל. מדובר על הטבה לא נתפסת. אולי כאן
זו ההזדמנות גם לומר על חילוקי הדעות בנושא. קיבלנו תגובות מכם לאחרונה על חוסר ההגינות בהגרלה הזאת ושזוהי לא הדרך להיטיב עם הציבור אלא להיפך, בטח ובטח לא הדרך להוריד את מחירי הדיור - כפי שהוגה התכנית (השר משה כחלון דאז) טען
שיקרה. אבל מצד שני נזכיר שמדובר כאן על מילואימניקים ששירותו אותנו ביתר שאת ואם כבר ממשיכים עם התכנית - אז לפחות שיתנו למי שראוי לכך.