תכנית מחליפת תמ"א 38 לאשדוד: פוטנציאל של 8,000 יח"ד
הוועדה המחוזית דרום החליטה להפקיד תכנית מחליפת תמ"א 38 לאשדוד - מכוחה ניתן יהיה להוציא היתרי בניה. על פי פוטנציאל התכנית, ניתן יהיה להקים כ-8,000 יחידות דיור.
התוכנית העירונית היא של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, בשיתוף עם עיריית אשדוד. היא מהווה תחליף לתמ"א 38 כך שהיא מאפשרת את המשך התחדשות המרקם העירוני במנגנון של חידוש בנייני ברחבי העיר באמצעות התחדשות בניינים בודדים. התוכנית מוצעת ברוב חלקי העיר וקובעת מספר מנגנוני התחדשות – פינוי בינוי, הריסה ובניה, עיבוי וחיזוק ומנגנון מיגון בלבד בהתאמה לצרכי העיר. התכנית חלה על מבנים טעוני חיזוק בהתאם להגדרתם בחוק התכנון והבניה, אך מאפשרת גם מיגון במבנים שאינם טעוני חיזוק, נושא חשוב והכרחי בעיר הנתונה תחת איום בטחוני. עוד נקבעו בה, תוספות אפשריות של יחידות דיור לכלל העיר ותוספת מוגברת ברחובות מרכזיים - בהם מוצע סל זכויות גדול יותר.
הדמיית התכנית (גוטמן אסיף אדריכלים)
התוכנית מותאמת לצרכים הייחודיים של העיר אשדוד ופרט לנושא המיגון, מבטיחה מענה נאות לצרכי ציבור הן עבור שטחים פתוחים והן עבור מוסדות נדרשים, מבטיחה את השלמת וחיבור הרשת העירונית ואת התאמת המרקם העירוני ואופיו למרחב העירוני הקיים והעתידי, מציעה מגוון דיור ותמהיל עירוני מותאם הכולל יחידות דיור קטנות ושמירה על עצים בוגרים. לצורך כך התכנית מייצרת הבחנה בין מבנים שעדיף לקדם את חידושם כחלק ממתחמי פינוי בינוי לעומת מבנים שיש לחדש באופן עצמאי, תוך מתן דגש לחידוש מיטבי של המרקם העירוני, יצירת דופן וחזית עירונית, והגברת אינטנסיביות.
- "2024 היא השנה שבה התחדשות עירונית שינתה את שוק הנדל"ן הישראלי"
- מענקים למיזמים ברחובות ואשקלון בהיקף של 115 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד נקבע, מנגנון מעקב ובקרה לטובת פיתוח מאוזן של המרקם אל מול שדרוג המרחב הציבורי והתשתיות העירוניות. בכך משדרגת התכנית את מנגנון תמ"א 38 שנקבע ברמה הארצית וחסר התייחסות ייעודית לצרכים העירוניים.
אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "התכנון העירוני המוצלח והתשתיות של העיר אשדוד מאפשרים התחדשות של מבנים בודדים. בשנים האחרונות הצליחה העיר לקדם פרויקטים רבים של תמ"א 38 דרכם חוזקו ומוגנו עשרות מבנים ונוספו יחידות דיור באזורים הוותיקים. לאור הפעילות בעיר, מיד עם ההחלטה על סיום התמ"א החלו הרשות להתחדשות והעירייה לגבש תכנית עירונית חלופית שאושרה היום להפקדה. התכנית מאפשרת המשך התחדשות של בניינים בודדים, הגדלה משמעותית מלאי יחידות הדיור ברחבי העיר הוותיקה ושילוב שטחי מסחר במבנים ברחובות המתאימים לכך. בנוסף התכנית מאפשרת לראשונה מנגנון לתוספת קומות בתמורה למיגון והקמת ממ"דים לבניינים שנבנו בשנים 1980-1992 ללא ממ"ד. שיתוף הפעולה הפורה עם העירייה הביא לאישור תכנית ההתחדשות הבנינית הראשונה במחוז דרום".
- 1.אבג 11/07/2023 18:06הגב לתגובה זוישארו עצים ......

מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
מחירי הדירות נמצאים כבר חמישה חודשים ברצף של ירידות, כך לפי נתוני הלמ"ס. שגם ככה מודדים בצורה לא נכונה. אבל נניח שהם כן היו מודדים באופן שמשקף את המציאות - עדיין, מאחורי הנתון של הירידות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר, כזו שבה המחירים בשטח יורדים בקצב חד יותר, אבל “על הנייר” הם מוצגים גבוהים יותר.
ההסבר לכך טמון בצורת המדידה של הלמ"ס ובאינטרס של גורמים מרכזיים בשוק לשמור על “מחיר רשמי” גבוה. לפי הלמ"ס, נרשמה ירידה של כ-0.2% במחירים בחודש האחרון, ובסך הכול ירידה מצטברת של 16% במספר העסקאות בשנה החולפת. אבל חשוב להבין: הנתונים עצמם מתפרסמים בעיכוב של כחודשיים וחצי, הם מתבססים על שכר דירה ולא על מחירי דירות למכירה, ובעיקר - אינם משקללים לתוכם את מבצעי המימון וההטבות שמעניקים היזמים כדי להניע מכירות.
במילים אחרות, התמונה שמוצגת לציבור רחוקה מלשקף את מה שקורה באמת בשטח. ובשטח, הקבלנים עושים הכול כדי לא להוריד את תג המחיר הרשמי של הדירות. במקום זה, הם מציעים חבילות שמגלמות הנחות משמעותיות: משכנתאות של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר דירה עד האכלוס, ואף ריהוט ושדרוגים חינם.
ערכן של הטבות כאלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים, כלומר מדובר בהנחות לכל דבר - רק שהן מוחבאות היטב ולא נרשמות בנתונים הרשמיים. מי שעומדים מאחורי הרצון לשמור על מחירים גבוהים הם שלושה גורמים עיקריים: הבנקים, שמחזיקים תיקי משכנתאות ענקיים וירידת מחירים חדה תפגע ישירות בשווי הבטוחות שלהם. וכפועל יוצא מכך תסכן את המערכת הפיננסית. בנוסף, רשות המסים אשר מבוססת על גביית מס רכישה ומס שבח, ולכן ירידות חדות במחירי הדירות משמען ירידה חדה בהכנסות המדינה. וגם המממנים החיצוניים, ובראשם גופים מוסדיים שהעמידו ליזמים הלוואות וליווי פרויקטים, אשר ירידת ערך חדה עלולה להוביל אצלם לפגיעה בקובננטים (אמות מידה) פיננסיים ולסכן את כספי המשקיעים.
- ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
- מחירי הדירות בגבעתיים ועסקאות אחרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצב הזה, כל המערכת פועלת יחד - גם אם לא במודע כדי לשמר את רמות המחירים. התוצאה היא קיפאון: ירידה אמיתית שמורגשת בשטח, מול שמירה מלאכותית על מחיר רשמי גבוה במדדים ובנתונים שמוצגים לציבור. כל זאת מבלי להסביר לציבור את מה שהוא לא יכול להבין וכל בר-דעת לא יבין. הרי שיעור ראשון בכלכלה הוא שמחיר שיווי משקל נקבע בידי ביקוש והיצע. אז איך יכול להיות מצב שבו כמעט ואין עסקאות בשוק הדירות - ולראייה הקצב הנמוך שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים - שעל פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר - הוא עומד על הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים. ועדיין - הירידות במחירי הדירות הם לא כפי שהיה אמור להיות - לולא היו נשלטות בפועל וזזות בהתאם לרצון הגורמים בעלי האינטרס.

מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
מחירי הדירות נמצאים כבר חמישה חודשים ברצף של ירידות, כך לפי נתוני הלמ"ס. שגם ככה מודדים בצורה לא נכונה. אבל נניח שהם כן היו מודדים באופן שמשקף את המציאות - עדיין, מאחורי הנתון של הירידות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר, כזו שבה המחירים בשטח יורדים בקצב חד יותר, אבל “על הנייר” הם מוצגים גבוהים יותר.
ההסבר לכך טמון בצורת המדידה של הלמ"ס ובאינטרס של גורמים מרכזיים בשוק לשמור על “מחיר רשמי” גבוה. לפי הלמ"ס, נרשמה ירידה של כ-0.2% במחירים בחודש האחרון, ובסך הכול ירידה מצטברת של 16% במספר העסקאות בשנה החולפת. אבל חשוב להבין: הנתונים עצמם מתפרסמים בעיכוב של כחודשיים וחצי, הם מתבססים על שכר דירה ולא על מחירי דירות למכירה, ובעיקר - אינם משקללים לתוכם את מבצעי המימון וההטבות שמעניקים היזמים כדי להניע מכירות.
במילים אחרות, התמונה שמוצגת לציבור רחוקה מלשקף את מה שקורה באמת בשטח. ובשטח, הקבלנים עושים הכול כדי לא להוריד את תג המחיר הרשמי של הדירות. במקום זה, הם מציעים חבילות שמגלמות הנחות משמעותיות: משכנתאות של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר דירה עד האכלוס, ואף ריהוט ושדרוגים חינם.
ערכן של הטבות כאלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים, כלומר מדובר בהנחות לכל דבר - רק שהן מוחבאות היטב ולא נרשמות בנתונים הרשמיים. מי שעומדים מאחורי הרצון לשמור על מחירים גבוהים הם שלושה גורמים עיקריים: הבנקים, שמחזיקים תיקי משכנתאות ענקיים וירידת מחירים חדה תפגע ישירות בשווי הבטוחות שלהם. וכפועל יוצא מכך תסכן את המערכת הפיננסית. בנוסף, רשות המסים אשר מבוססת על גביית מס רכישה ומס שבח, ולכן ירידות חדות במחירי הדירות משמען ירידה חדה בהכנסות המדינה. וגם המממנים החיצוניים, ובראשם גופים מוסדיים שהעמידו ליזמים הלוואות וליווי פרויקטים, אשר ירידת ערך חדה עלולה להוביל אצלם לפגיעה בקובננטים (אמות מידה) פיננסיים ולסכן את כספי המשקיעים.
- ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
- מחירי הדירות בגבעתיים ועסקאות אחרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצב הזה, כל המערכת פועלת יחד - גם אם לא במודע כדי לשמר את רמות המחירים. התוצאה היא קיפאון: ירידה אמיתית שמורגשת בשטח, מול שמירה מלאכותית על מחיר רשמי גבוה במדדים ובנתונים שמוצגים לציבור. כל זאת מבלי להסביר לציבור את מה שהוא לא יכול להבין וכל בר-דעת לא יבין. הרי שיעור ראשון בכלכלה הוא שמחיר שיווי משקל נקבע בידי ביקוש והיצע. אז איך יכול להיות מצב שבו כמעט ואין עסקאות בשוק הדירות - ולראייה הקצב הנמוך שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים - שעל פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר - הוא עומד על הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים. ועדיין - הירידות במחירי הדירות הם לא כפי שהיה אמור להיות - לולא היו נשלטות בפועל וזזות בהתאם לרצון הגורמים בעלי האינטרס.