כך תראה כיכר דיזנגוף החדשה בת"א, העבודות יחלו בקרוב

כיכר דיזנגוף תרד לרחוב ותכלול מערכות תת קרקעיות כבישים ומדרכות. ראש עיריית תל אביב רון חולדאי: "אמירה חברתית חשובה ותרומתה למרחב הציבורי"
ענת דניאלי | (7)

עיריית תל אביב-יפו מקדמת בימים אלו את פרויקט הנמכת כיכר דיזנגוף והחזרתה למפלס הרחוב. לאחר שנים רבות של דיונים הוחלט על ביצוע הפרויקט, סוף סוף החל שלב התכנון המפורט. מעיריית תל אביב נמסר כי העבודות צפויות להתחיל בחודשים הקרובים ולהסתיים בסוף שנת 2017. עלות הפרויקט כ-60 מיליון שקל. חלופות התכנון המוצעות לפרויקט הוצגו ונדונו אתמול (ג') בהנהלת עיריית תל אביב-יפו.

הפרויקט כולל את הריסת הכיכר המוגבהת ובניית כיכר חדשה, שיקום מערכות תת- קרקעיות,  כבישים ומדרכות, התקנת פסל אגם במרכז הכיכר וסלילת שביל אופניים.

 

נזכיר כי כיכר צינה דיזנגוף, הקרויה על שם אשת ראש העיר הראשון של תל אביב מאיר דיזינגוף, הוקמה בשנת 1938 וכמעט מיד לאחר חנוכתה הפכה למוקד עירוני מרכזי. הכיכר הייתה לכיכר הראשונה בתל אביב, עם זאת, מיקומה של הכיכר במרחב יצר קונפליקט בין שימושיה כחלל פתוח לתנועת הולכי רגל לבין התנועה המוטורית סביבה ולכן בשנת 1976 הוחלט לבצע בה שינוי תחבורתי שהוביל לשינוי במבנה הפיזי של הכיכר , היא חודשה והוגבהה מעל פני הקרקע.

 

התכנון המחודש להורדת הכיכר, אשר נערך על ידי משרד האדריכלים מוריה סקלי אדריכלות נוף, כולל יצירת מרחב משולב, כאשר החזרת הכיכר למפלס הרחובות תיצור מחדש חלל עגול ושלם, בו תתקבל חווית החלל של  הכיכר ההיסטורית. 

הכיכר מתוכננת כמרחב שלם אחד "מדופן לדופן" כך שייווצר מרחב משותף לכלל הציבור: הולכי רגל, רוכבי אופניים והנוסעים ברכב. העירייה מסרה כי באירועים וימים מיוחדים ניתן יהיה לסגור את הכביש לתנועה כך שמרחב הכיכר כולו פתוח ופנוי לפעילויות ציבוריות ללא חציצות. בנוסף, ציינו כי העצים הקיימים במעגל הקרוב לדופן החיצונית נשארים במקומם כחלק מתכנון הכיכר.

 

עיריית תל אביב מסרה כי עם הצגת התכנית להנהלה וקבלת האישורים הרלוונטיים לחלופה הנבחרת (ראו מטה 2 החלופות המוצעות), יחלו בחודשים הקרובים העבודות להכנת הפרויקט, כולל הכנות להעתקת העצים בטבעת הפנימית; במהלך ספטמבר- אוקטובר 2016 יבוצעו הכנות מקדימות הכוללות ניתוקי תשתיות והסטתן, ניתוק המזרקה, פינוי מתקני הפסל והעתקת העצים. הריסת הכיכר ופינויה צפויה להיות מבוצעת במהלך נובמבר 2016 ולאחר מכן יחלו עבודות הקמת ופיתוח הכיכר המחודשת, כולל סלילת שביל אופניים והתקנת ריהוט רחוב. העבודות יימשכו לאורך שנת 2017 וצפויות להסתיים בתוך כשנה, עד סוף שנת 2017.

 

נציין כי הפרויקט נמצא בשלבי תכנון, כאשר טרם התקבלו אישור הגופים השונים לרבות משרד התחבורה ומשרד החקלאות לתכנון וטרם הוצא היתר בנייה להקמת הכיכר המחודשת.

חלופה א' כוללת קפל קרקע מגונן בהיקף הכיכר הפנימית, בשילוב עצים ממינים שונים, המייצרים הפרדה בין הגן המרכזי לכביש שסביב. קפל הקרקע משופע קלות כלפי פנים הכיכר ובהיקפו ישולבו לסירוגין מדרגות ישיבה. מסביב לבריכת המים, בליבת הכיכר- שטח מרוצף רחב.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

חלופה ב' משטח הכיכר הפנימית מוגבה קלות ("מרחף") מפני הקרקע, ומייצר הפרדה מדורגת בין הגן המרכזי לכביש שסביב. הכיכר מחולקת לאזור מגונן בהיקף ואזור מרוצף רחב, בו ישולבו פינות ישיבה, סביב הבריכה והפסל ובינות העצים.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    תל אביבי . 07/07/2016 17:25
    הגב לתגובה זו
    בכל אלטרנטיבה חשוב שיהיה הרבה צל והרבה ירוק . (לא כמו ברחבת היכל התרבות ) .
  • 5.
    אורח 29/06/2016 14:10
    הגב לתגובה זו
    אם זה המוטו שלך אז שתגיע להרוס את הכיכרות אתרים והמדינה, את נמל תל אביב ויפו לא יישאר לך כסף לבנות הכל מחדש,
  • 4.
    להשיב הכיכר לקדמותה מימים ימימה (ל"ת)
    ==================== 29/06/2016 14:03
    הגב לתגובה זו
  • אורח 29/06/2016 14:40
    הגב לתגובה זו
    או אוטובוסים כאורך הגלות? גם להרוס עולה כסף,
  • 3.
    גיא 29/06/2016 13:48
    הגב לתגובה זו
    כך התאכזר לבעלי רכבים בעיר וייצר הון של 600 מילוין שקלים אנשים קיבלו דוחות ללא סיבה! אני אחד מהם
  • 2.
    פסל אגם עבר זמנו. לתרום לירוחם (ל"ת)
    בוני 29/06/2016 13:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    123Gil 29/06/2016 12:24
    הגב לתגובה זו
    מילא כבר היו משלבים בתוכניות תחנה תת קרקעית לרכבת
הדמיות תוכנית דרום גלילות. (מזור-פירשט אדריכלים ומתכנני ערים)הדמיות תוכנית דרום גלילות. (מזור-פירשט אדריכלים ומתכנני ערים)

עיר חדשה בין תל אביב להרצליה: כל מה שצריך לדעת על רובע דרום גלילות

48,000 תושבים, 19,320 דירות ומרכז תחבורה ענק - המספרים המדהימים של התוכנית שאושרה היום להפקדה; מתי יתחילו לבנות וכמה תעלה שם דירה? כל השאלות והתשובות

צלי אהרון |

בלב אזור הביקוש הגבוה ביותר בישראל, בין תל אביב להרצליה ורמת השרון, מתגבשת אחת התוכניות העירוניות המשמעותיות ביותר בעשורים האחרונים - רובע דרום גלילות. המיקום האסטרטגי של הפרויקט, הנמצא בין דרך נמיר במערב, כביש 5 בצפון, נתיבי איילון במזרח ושכונת רמת אביב ג' בדרום, הופך אותו לאטרקטיבי. המיקום עם נגישות טובה לכל מרכזי התעסוקה והבילוי המרכזיים של המטרופולין, תוך שמירה על מרחק נוח מאזורי הפקקים הכרוניים כשבתוך הרובע הזה יהיו מרכזים משמעותיים ושטחי מסחר ותעסוקה בנוסף לכמות גדולה של דירות. 

התוכנית, המכונה גם תמ"ל 3007, אושרה היום להפקדה על ידי הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל)  לאחר תהליך תכנוני ממושך שנמשך כמעט שני עשורים. מדובר בשטח עצום של כ-1,700 דונם - שטח השווה בגודלו לכ-2,400 מגרשי כדורגל או לעיר קטנה-בינונית בישראל. כ-80% מהשטח נמצא בתחומי רמת השרון ו-20% בתחומי תל אביב-יפו, מה שיוצר שיתוף פעולה בין-עירוני ייחודי שדורש תיאום.

הפרויקט כולל כ-19,320 יחידות דיור שיאכלסו כ-48,000 תושבים חדשים - מספר המתקרב לעיר קטנה כמו אילת, ולא רחוק מאוד מערים כמו רמלה או לוד. התמהיל המגוון כולל דירות קטנות (כ-30% מהיחידות עד 75 מ"ר), דירות משפחתיות מרווחות, כ-300 יחידות דיור מוגן לאזרחים ותיקים, וכ-2,500 יחידות להשכרה ארוכת טווח, חלקן במחירים מפוקחים. בנוסף למגורים, יוקמו כ-1.1 מיליון מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר - שטח השווה לכ-15 קניונים גדולים או לכ-50 מגדלי משרדים סטנדרטיים. זה צפוי ליצור כ-40,000-50,000 מקומות עבודה חדשים, בעיקר בתחומי ההיי-טק, השירותים העסקיים והמסחר.

מתי נוכל לגור שם? לוחות זמנים ושלבי ביצוע

התהליך מההפקדה ועד לאכלוס הדירות הראשונות צפוי להימשך מספר שנים, אך ישנם אינדיקטורים ברורים ללוחות הזמנים הצפויים. לאחר ההפקדה, תיפתח תקופת התנגדויות של 60 ימים שבה יוכלו גורמים שונים להגיש התנגדויות לתוכנית. בהנחה שההתנגדויות לא יעכבו משמעותית את התהליך, האישור הסופי של התוכנית צפוי ברבעון הראשון או השני של 2026.

השלב הבא יכלול התארגנות של בעלי הקרקעות הפרטיים (המהווים כ-20% מהשטח) לצורך איחוד וחלוקה. רשות מקרקעי ישראל כבר החלה בתהליך זה ופנתה לבעלי הקרקעות להתארגן בקבוצות. תהליך זה צפוי להימשך כ-12-18 חודשים, כך שעד אמצע 2027 ניתן יהיה להתחיל בהוצאת תוכניות מפורטות למתחמים הראשונים.