אנרגיה ירוקה - כולם אומרים להשקיע; האם הם צודקים?
הצבע הירוק הולך להיות הצבע המאפיין של המאה הנוכחית. עוד ועוד הנפקות בורסאיות מתמקדות במעבר לאנרגיה ירוקה; Hoffman Green Cement שמייצרת בטון "דל בפחמן", Holaluz - ספקית חלוית של אנרגיה מתחדשת, Summig - יצרנית אנרגיה מתחדשת, וכדומה.
התחום חם ואנליסטים רבים ממליצים להיכנס אליו, אז נכון שחלק מהמניות עלו בשיעורים חדים, אבל בראייה ארוכת טווח, מדובר בתחום צומח בשיעור משמעותי שיהפוך לחלק אינטגרלי מהחיים, וההשקעה בו בנקודת הזמן הזו נראית נכונה.
משקיעים מגלים חברות כמו Neoen, Vltalia, Albioma, Grenergy, Solaria ו-Solar Pack. פתאום הן על המכ"ם שלהם. בנייתן של חוות רוח וחוות סולאריות על היבשה ובים, בין אם הן חלק מחברות שנסחרות בבורסה ובין אם לא, מגרה את תאבונם של המשקיעים.
> המניות המומלצות בתחום האנרגיה הסולארית
> איך הצליחה אנלייט להפוך מחברה של עשרות מילונים לחברה של מיליארדים
- מהו “אופק ההשקעה” ולמה הוא קריטי
- הבנקים מתעשרים, ולעזאזל משבר האקלים; הגדילו מימון לקידוחי נפט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סין - שימו לב להונג קונג
המאפיין הנוסף של המאה הנוכחית יהיה סין. הצמיחה המדהימה שלה מעוררת התפעלות בקרב משקיעים ברחבי העולם מזה שנים ארוכות. זאת בניגוד לאירופה, שהרתיעה אותם לא פעם בשנים האחרונות. עם זאת, מגמה זו יכולה להתהפך בבת אחת בגלל מה שמתרחש בהונג קונג בחודשים האחרונים.
המצב בהונג קונג אינו סתם עניין של חירויות יסוד שחשובות לממשלות בעולם המערבי. בעבור השווקים הפיננסיים הבינלאומיים, הונג קונג היא עדיין שער הכניסה לסין. לא שנזן ולא שנחאי, הצליחו להשתלט על מעמדה הייחודי של מדינת האי.
זו הסיבה שבגללה המשטר בסין מתקשה כל כך לפתור את הסוגייה הפוליטית. על מנת שסין תיכנס אחת ולתמיד לשלב הקפיטליזם המודרני והעולמי, שוקי ההון שלה צריכים להיות חופשיים ופתוחים. אם הונג קונג תידרדר לחוסר סדר, משקיעים בינלאומיים יתרחקו מסין וייתכן בהחלט שהם יחליטו לחזור לאזורים יותר "רגועים" ופחות "עוינים".
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
דוגמאות מן הזמן האחרון להתמוטטות השוק בבורסה בהונג קונג (Art Go, Kasen, Tibet Water) מדגימות את ההפרזה במכפילים ובצמיחה הסינית שמצאת כבר עשר שנים בתהליך של האטה.
הכלכלה האירופית הולכת וצומחת
הסינים יכולים לטעון שהדשא אולי אינו ירוק יותר במקומות אחרים, אך באירופה הוא בוודאי שופע יותר ומטופח יותר. סקרי ה-PMI שפורסמו לאחרונה הראו כי הכלכלה האירופית הולכת וצומחת. סוגיות פוליטיות, כמו הברקזיט ומערכות בחירות שהתקיימו בכמה מדינות, לא החמירו את המצב. ממשל, עקרונות הארגון החופשי וחופש התקשורת, יחד עם אחריות סביבתית מספקים מסגרת שמעודדת משקיעים המודאגים מאיכות ההשקעות שלהם.
אירופה תהיה היבשת ה"ירוקה" בעולם, מכיוון שההתחייבויות שהנהיגו מנהיגיה הן המחייבות ביותר. סוגיות ירוקות יהפכו למרכיב חיוני מחיי היומיום שלנו, וכן מחיי הכלכלה והמימון.
הערת מערכת - בנקטיסיס לא כותבים ואומרים זאת במפורש, אבל ההמלצות שלהן הן מחוץ לשוק האמריקני. אחרי הראלי בוול סטריט, הם כנראה סבורים שהיא פחות מעניינת. הרחבה - בשנת 2020 כדאי להשקיע מחוץ לארה"ב
ועוד נקודה - החברות הסולאריות הן בטוח חברות מעניינות, אבל יש הבדל גדול בין חברה טובה או מעניינת למניה טובה. שיטת התמחור של חלק מהחברות הסולאריות מתבססת על פרויקטים עתידיים והצלחה בכאלו שבפיתוח, כך שיש גם סיכון לא קטן, מעבר לסיכונים התפעוליים, רגולטוריים ומימוניים - בקיצור, התחום מעניין, אבל בתוכו יש מניות טובות ולא טובות...
הכותב הינו איגור דה מאאק, מנהל קרן ודובר DNCA - נטיקסיס
- 1.יוסי 17/12/2019 11:43הגב לתגובה זויש עיניין או מה
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
