איגור דה מאאק
צילום: יח"צ
רעיון השקעה

אנרגיה ירוקה - כולם אומרים להשקיע; האם הם צודקים?

רעיונות השקעה של ענקית ההשקעות נטיקסיס - אנרגיה סולארית, סין אבל שימו לב להונג קונג (יכולה לקלקל) וגם אירופה - ואיפה לא להשקיע?
איגור דה מאאק | (1)
נושאים בכתבה השקעות וול סטריט

הצבע הירוק הולך להיות הצבע המאפיין של המאה הנוכחית. עוד ועוד הנפקות בורסאיות מתמקדות במעבר לאנרגיה ירוקה; Hoffman Green Cement שמייצרת בטון "דל בפחמן", Holaluz - ספקית חלוית של אנרגיה מתחדשת, Summig - יצרנית אנרגיה מתחדשת, וכדומה.

התחום חם ואנליסטים רבים ממליצים להיכנס אליו, אז נכון שחלק מהמניות עלו בשיעורים חדים, אבל בראייה ארוכת טווח, מדובר בתחום צומח בשיעור משמעותי שיהפוך לחלק אינטגרלי מהחיים, וההשקעה בו בנקודת הזמן הזו נראית נכונה.  

משקיעים מגלים חברות כמו Neoen, Vltalia, Albioma, Grenergy, Solaria ו-Solar Pack. פתאום הן על המכ"ם שלהם. בנייתן של חוות רוח וחוות סולאריות על היבשה ובים, בין אם הן חלק מחברות שנסחרות בבורסה ובין אם לא, מגרה את תאבונם של המשקיעים.

> המניות המומלצות בתחום האנרגיה הסולארית

> איך הצליחה אנלייט להפוך מחברה של עשרות מילונים לחברה של מיליארדים

סין - שימו לב להונג קונג

המאפיין הנוסף של המאה הנוכחית יהיה סין. הצמיחה המדהימה שלה מעוררת התפעלות בקרב משקיעים ברחבי העולם מזה שנים ארוכות. זאת בניגוד לאירופה, שהרתיעה אותם לא פעם בשנים האחרונות. עם זאת, מגמה זו יכולה להתהפך בבת אחת בגלל מה שמתרחש בהונג קונג בחודשים האחרונים.

המצב בהונג קונג אינו סתם עניין של חירויות יסוד שחשובות לממשלות בעולם המערבי. בעבור השווקים הפיננסיים הבינלאומיים, הונג קונג היא עדיין שער הכניסה לסין. לא שנזן ולא שנחאי, הצליחו להשתלט על מעמדה הייחודי של מדינת האי.

זו הסיבה שבגללה המשטר בסין מתקשה כל כך לפתור את הסוגייה הפוליטית. על מנת שסין תיכנס אחת ולתמיד לשלב הקפיטליזם המודרני והעולמי, שוקי ההון שלה צריכים להיות חופשיים ופתוחים. אם הונג קונג תידרדר לחוסר סדר, משקיעים בינלאומיים יתרחקו מסין וייתכן בהחלט שהם יחליטו לחזור לאזורים יותר "רגועים" ופחות "עוינים".

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

דוגמאות מן הזמן האחרון להתמוטטות השוק בבורסה בהונג קונג (Art Go, Kasen, Tibet Water) מדגימות את ההפרזה במכפילים ובצמיחה הסינית שמצאת כבר עשר שנים בתהליך של האטה.

הכלכלה האירופית הולכת וצומחת

הסינים יכולים לטעון שהדשא אולי אינו ירוק יותר במקומות אחרים, אך באירופה הוא בוודאי שופע יותר ומטופח יותר. סקרי ה-PMI שפורסמו לאחרונה הראו כי הכלכלה האירופית הולכת וצומחת. סוגיות פוליטיות, כמו הברקזיט ומערכות בחירות שהתקיימו בכמה מדינות, לא החמירו את המצב. ממשל, עקרונות הארגון החופשי וחופש התקשורת, יחד עם אחריות סביבתית מספקים מסגרת שמעודדת משקיעים המודאגים מאיכות ההשקעות שלהם.

אירופה תהיה היבשת ה"ירוקה" בעולם, מכיוון שההתחייבויות שהנהיגו מנהיגיה הן המחייבות ביותר. סוגיות ירוקות יהפכו למרכיב חיוני מחיי היומיום שלנו, וכן מחיי הכלכלה והמימון.

הערת מערכת - בנקטיסיס לא כותבים ואומרים זאת במפורש, אבל ההמלצות שלהן הן מחוץ לשוק האמריקני. אחרי הראלי בוול סטריט, הם כנראה סבורים שהיא פחות מעניינת. הרחבה - בשנת 2020 כדאי להשקיע מחוץ לארה"ב 

ועוד נקודה - החברות הסולאריות הן בטוח חברות מעניינות, אבל יש הבדל גדול בין חברה טובה או מעניינת למניה טובה. שיטת התמחור של חלק מהחברות הסולאריות מתבססת על פרויקטים עתידיים והצלחה בכאלו שבפיתוח, כך שיש גם סיכון לא קטן, מעבר לסיכונים התפעוליים, רגולטוריים ומימוניים - בקיצור, התחום מעניין, אבל בתוכו יש מניות טובות ולא טובות...

הכותב הינו איגור דה מאאק, מנהל קרן ודובר DNCA - נטיקסיס

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יוסי 17/12/2019 11:43
    הגב לתגובה זו
    יש עיניין או מה
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.