אנרגיה מתחדשת
צילום: Istock

המניות המומלצות בתחום האנרגיה הסולארית

לאן הולך שוק האנרגיה הסולארית העולמי? אנרגיה סולארית נחשב לאחד התחומים העסקיים המתפתחים בעולם, שצפוי בעוד כשנתיים להגיע לשווי שוק גלובלי המתקרב לחצי טריליון שקל. הנה מה שצריך לדעת. סקירה
ארז ליבנה | (7)

התחום הסולארי הוא הנדל"ן המניב החדש - מדובר בשוק אינסופי שמניב תשואה נאה על ההשקעה (כפוף במקום ובסוג האנרגיה המתחדשת). בעולם של ריביות אפס (כמו היום), החברות הפועלות בתחום מתמנפות בזול ומגדילות את התשואה להון. היזמיות שגם מקימות את המתקנים הסולארים מרוויחות יותר.  

שתי המניות הבולטות בבורסה בתחום - אנלייט ואנרגיקס מטפסות בהתמדה והגיעו לשווים מרשימים.  אנלייט אנרגיה -2.76% זינקה ב-140% בשנה האחרונה  ופי 5 בשלוש שנים לשווי של 3 מיליארד שקל. מניית  אנרג'יקס -1.87%  זינקה ב-80% בשנה ופי 4 בשלוש שנים. האם זה יימשך? אף אחד לא נביא, אבל התחום הזה הולך וגדל, ויותר שחקניות נכנסות אליו.

אחת החברות המעניינות בתחום היא סולאראדג' שלמרות זינוק של 140% בשנה עדיין עשויה להיתפס אטרקטיבית.

 

הדגשנו בעבר (מספר פעמים) שמדובר בשוק בתולי (עדיין) לטוב ולרע - מצד אחד, ייתכנו שינויים גם רגולטרוים שיפיעו על הרווחים, אך מצד שני - השוק הזה גדל בצורה מרשימה  והכוונה שהאנרגיה המתחדשת תהוך לחלק מאוד משמעותי מצריכת האנריגה הכללית בכלל.

      

אנרגיות מתחדשות - מה זה?

מתוך הבנה קולקטיבית בצורך לשינוי מדיניות בנושא אנרגיות מזהמות והאחריות שלנו להעביר לדורות הבאים עולם נקי יותר, ב-2015 כל מדינות העולם הגיעו להסכמה נדירה וחתמו על הסכמי פריז, שלראשונה הגדיר מהם היעדים הגלובליים להתמודדות עם משבר האקלים והזיהום שיוצר האדם. 

גם בישראל חתמו על ההסכם. שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, קבע בשנה שעברה מדיניות שבה עד שנת 2030 סך של 17% מכלל האנרגיה במשק תהיינה תמהיל של אנרגיות מתחדשות וירוקות. כיום, האנרגיות המתחדשות המובילות מבוססות רוח ושמש. 

מצד אחד ישנן טורבינות רוח, ומהצד השני, מה שכנראה יותר רלוונטי לישראל שטופת השמש, היא האנרגיה הסולארית. בעוד אנרגיית הרוח מאוד פשוטה יחסית - דה פקטו קיימים שני סוגים של טורבינות, אנכית וורטיקלית - הטכנולוגיה סביב אנרגיה סולארית הרבה יותר מורכבת מרק פאנלים סולאריים. לכל חברה טכנולוגיה ייחודית המאפיינת אותה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

למרות שהחלו לפתח את הטכנולוגיה הסולארית הרבה לפני הסכמי פריז - דוד השמש הוא דוגמה מובהקת לכך - ההסכם יצר סוג של "מרוץ חימוש" בין חברות המייצרות אנרגיה סולארית ואף יצר קטגוריה חדשה בשוק ההון - המניה הסולארית. 

המרוץ החל - האם אתם חלק ממנו?

ב-2022 שוק האנרגיה הסולארית צפוי להגיע לשווי של 422 מיליארד דולר. זאת לאחר שלפני 4 שנים בלבד, ב-2015, השווי נאמד ב-86 מיליארד דולר. הגידול השנתי הממוצע עומד על למעלה מ-24%. וזה כנראה לא הולך לעצור גם אחרי 2022. 

כעיקרון, הטכנולוגיה מיושמת במגוון רחב של תחומים בכל תחומי החיים, מתחבורה, בנייה - חלונות פוטו-וולטאים - תעשייה ועוד. לפי איגוד האנרגיה הסולארית של ארצות הברית, קרוב ל-250 אלף עובדים בתעשייה נכון לתחילת השנה, בלמעלה מ-10,000 חברות בתחום בארצות הברית בלבד עם השקעות הנאמדות בכ-17 מיליארד דולר בשוק האמריקאי. 

כיום, חברות סולאריות ב-50 מדינות בארצות הברית מייצרות 12 ג'יגהוואט של חשמל סולארי, כשהצפי ל-5 שנים הקרובות הוא עלייה של פי 8 והגעה ל-100GW ב-2024.

כלומר, איך שלא מסתכלים על זה, מדובר באחת התעשיות הרציניות, המתפתחות ובקרוב גם הרווחיות ביותר.

 

10 המניות הסולאריות הגדולות בעולם

מהי מניה סולארית? 

מניה סולארית היא מניה של חברה שמשקיעה חלק ניכר מעסקיה - או את כל העסק שלה - סביב תכנון וייצור של אנרגיה סולארית. כעיקרון חברות של מניות סולאריות מחולקות לשלוש: הראשונה, פיתוח טכנולוגיה חדשה הכוללת הן פיתוח סוגי תאים פוטו-וולטאים חדשים והן שיטות לאגירה של אנרגיה. השנייה, ייזום פרויקטים תשתיתיים בתחום. השלישית, היא שילוב של השתיים הראשונות. 

צריך להבין גם שכל חברה מתמקדת בפן אחר בתחום. חלק מהחברות מייצרות טכנולוגיה לשוק הפרטי וחלקן לשווקים גדולים יותר כמו מדינות. דוגמה מעניינת לכך היא מגדל השמש באשלים, שכל מי שנסע דרומה למצפה רמון או טס לאילת הבחין באורו למרחוק. המגדל פועל על מראות הליוסטטיות - מראות המתכווננות לשמש - המחזירות אור לראש המגדל ובכך מייצרות אנרגיה לייצור חשמל.

על פי אתר solar-israel, בישראל ישנן למעלה מ-120 חברות העוסקות בתחום הסולארי, בין עם בפיתוח, ייזום או אחזקה. שתיים מהמניות הידועות בתחום בישראל הן אנרג'יקס וסולגרין, שתיהן עוסקות בייזום פרויקטים בתחום. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    למה המנייה 22/01/2021 16:26
    הגב לתגובה זו
    הזאת לא נסחרת בנסדק?
  • 5.
    צומפי 21/02/2020 14:04
    הגב לתגובה זו
    שימו עין על להב שעוסקת בנדלן וסולאר המניה עומדת להתרומם ברמות
  • 4.
    אפולו פאוור (ל"ת)
    אהרון 29/10/2019 18:43
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אני בטוח שכבר קראתי את הכתבה הזאת.... (ל"ת)
    fool.com 29/10/2019 17:05
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מה קרה לאנלייט 29/10/2019 15:36
    הגב לתגובה זו
    שנה שעברה sedg עוד דשדשה השנה פרצה בגדול
  • 1.
    סוחר 29/10/2019 14:48
    הגב לתגובה זו
    עניין של ימים עד שירדו לבדיקה טכנית
  • ברור. ואחרי חודש יעלו 20 למעלה. אם תחזיק לט"א לא תתרגש (ל"ת)
    נחום 01/11/2019 14:18
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.