המניות המומלצות בתחום האנרגיה הסולארית
התחום הסולארי הוא הנדל"ן המניב החדש - מדובר בשוק אינסופי שמניב תשואה נאה על ההשקעה (כפוף במקום ובסוג האנרגיה המתחדשת). בעולם של ריביות אפס (כמו היום), החברות הפועלות בתחום מתמנפות בזול ומגדילות את התשואה להון. היזמיות שגם מקימות את המתקנים הסולארים מרוויחות יותר.
שתי המניות הבולטות בבורסה בתחום - אנלייט ואנרגיקס מטפסות בהתמדה והגיעו לשווים מרשימים. אנלייט אנרגיה 0.87% זינקה ב-140% בשנה האחרונה ופי 5 בשלוש שנים לשווי של 3 מיליארד שקל. מניית אנרג'יקס 4.48% זינקה ב-80% בשנה ופי 4 בשלוש שנים. האם זה יימשך? אף אחד לא נביא, אבל התחום הזה הולך וגדל, ויותר שחקניות נכנסות אליו.
אחת החברות המעניינות בתחום היא סולאראדג' שלמרות זינוק של 140% בשנה עדיין עשויה להיתפס אטרקטיבית.
הדגשנו בעבר (מספר פעמים) שמדובר בשוק בתולי (עדיין) לטוב ולרע - מצד אחד, ייתכנו שינויים גם רגולטרוים שיפיעו על הרווחים, אך מצד שני - השוק הזה גדל בצורה מרשימה והכוונה שהאנרגיה המתחדשת תהוך לחלק מאוד משמעותי מצריכת האנריגה הכללית בכלל.
- אורסטד מזנקת לאחר פסיקה שמבטלת את עצירת טראמפ לפרויקט הרוח
- מניית Plug Power מזנקת 60% בשמונה ימים: האם מדובר בשורט סקוויז קלאסי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אנרגיות מתחדשות - מה זה?
מתוך הבנה קולקטיבית בצורך לשינוי מדיניות בנושא אנרגיות מזהמות והאחריות שלנו להעביר לדורות הבאים עולם נקי יותר, ב-2015 כל מדינות העולם הגיעו להסכמה נדירה וחתמו על הסכמי פריז, שלראשונה הגדיר מהם היעדים הגלובליים להתמודדות עם משבר האקלים והזיהום שיוצר האדם.
גם בישראל חתמו על ההסכם. שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, קבע בשנה שעברה מדיניות שבה עד שנת 2030 סך של 17% מכלל האנרגיה במשק תהיינה תמהיל של אנרגיות מתחדשות וירוקות. כיום, האנרגיות המתחדשות המובילות מבוססות רוח ושמש.
מצד אחד ישנן טורבינות רוח, ומהצד השני, מה שכנראה יותר רלוונטי לישראל שטופת השמש, היא האנרגיה הסולארית. בעוד אנרגיית הרוח מאוד פשוטה יחסית - דה פקטו קיימים שני סוגים של טורבינות, אנכית וורטיקלית - הטכנולוגיה סביב אנרגיה סולארית הרבה יותר מורכבת מרק פאנלים סולאריים. לכל חברה טכנולוגיה ייחודית המאפיינת אותה.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
למרות שהחלו לפתח את הטכנולוגיה הסולארית הרבה לפני הסכמי פריז - דוד השמש הוא דוגמה מובהקת לכך - ההסכם יצר סוג של "מרוץ חימוש" בין חברות המייצרות אנרגיה סולארית ואף יצר קטגוריה חדשה בשוק ההון - המניה הסולארית.
המרוץ החל - האם אתם חלק ממנו?
ב-2022 שוק האנרגיה הסולארית צפוי להגיע לשווי של 422 מיליארד דולר. זאת לאחר שלפני 4 שנים בלבד, ב-2015, השווי נאמד ב-86 מיליארד דולר. הגידול השנתי הממוצע עומד על למעלה מ-24%. וזה כנראה לא הולך לעצור גם אחרי 2022.
כעיקרון, הטכנולוגיה מיושמת במגוון רחב של תחומים בכל תחומי החיים, מתחבורה, בנייה - חלונות פוטו-וולטאים - תעשייה ועוד. לפי איגוד האנרגיה הסולארית של ארצות הברית, קרוב ל-250 אלף עובדים בתעשייה נכון לתחילת השנה, בלמעלה מ-10,000 חברות בתחום בארצות הברית בלבד עם השקעות הנאמדות בכ-17 מיליארד דולר בשוק האמריקאי.
כיום, חברות סולאריות ב-50 מדינות בארצות הברית מייצרות 12 ג'יגהוואט של חשמל סולארי, כשהצפי ל-5 שנים הקרובות הוא עלייה של פי 8 והגעה ל-100GW ב-2024.
כלומר, איך שלא מסתכלים על זה, מדובר באחת התעשיות הרציניות, המתפתחות ובקרוב גם הרווחיות ביותר.
מהי מניה סולארית?
מניה סולארית היא מניה של חברה שמשקיעה חלק ניכר מעסקיה - או את כל העסק שלה - סביב תכנון וייצור של אנרגיה סולארית. כעיקרון חברות של מניות סולאריות מחולקות לשלוש: הראשונה, פיתוח טכנולוגיה חדשה הכוללת הן פיתוח סוגי תאים פוטו-וולטאים חדשים והן שיטות לאגירה של אנרגיה. השנייה, ייזום פרויקטים תשתיתיים בתחום. השלישית, היא שילוב של השתיים הראשונות.
צריך להבין גם שכל חברה מתמקדת בפן אחר בתחום. חלק מהחברות מייצרות טכנולוגיה לשוק הפרטי וחלקן לשווקים גדולים יותר כמו מדינות. דוגמה מעניינת לכך היא מגדל השמש באשלים, שכל מי שנסע דרומה למצפה רמון או טס לאילת הבחין באורו למרחוק. המגדל פועל על מראות הליוסטטיות - מראות המתכווננות לשמש - המחזירות אור לראש המגדל ובכך מייצרות אנרגיה לייצור חשמל.
על פי אתר solar-israel, בישראל ישנן למעלה מ-120 חברות העוסקות בתחום הסולארי, בין עם בפיתוח, ייזום או אחזקה. שתיים מהמניות הידועות בתחום בישראל הן אנרג'יקס וסולגרין, שתיהן עוסקות בייזום פרויקטים בתחום.
- 6.למה המנייה 22/01/2021 16:26הגב לתגובה זוהזאת לא נסחרת בנסדק?
- 5.צומפי 21/02/2020 14:04הגב לתגובה זושימו עין על להב שעוסקת בנדלן וסולאר המניה עומדת להתרומם ברמות
- 4.אפולו פאוור (ל"ת)אהרון 29/10/2019 18:43הגב לתגובה זו
- 3.אני בטוח שכבר קראתי את הכתבה הזאת.... (ל"ת)fool.com 29/10/2019 17:05הגב לתגובה זו
- 2.מה קרה לאנלייט 29/10/2019 15:36הגב לתגובה זושנה שעברה sedg עוד דשדשה השנה פרצה בגדול
- 1.סוחר 29/10/2019 14:48הגב לתגובה זועניין של ימים עד שירדו לבדיקה טכנית
- ברור. ואחרי חודש יעלו 20 למעלה. אם תחזיק לט"א לא תתרגש (ל"ת)נחום 01/11/2019 14:18הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
