אז כמה חסכו (הפסידו) הרוכשים לפני עליית מס הרכישה?
כבר שבוע חלף מאז הועלה בחטף מס הרכישה, ולאחר הבהלה הגדולה אני מבקש להתייחס בטורי זה לרוכשים עצמם. מרבית הפעמים אני כותב כאן, כאחד ממבקריה של המדיניות הממשלתית בשנים האחרונות ביחס לשוק הנדל"ן ומחירי הדיור. לצד הרצון לשקף את הצעדים הנרגשים תכופות על שוק הדיור, אני נדרש להזכיר לכולנו (וגם לעצמי) כי בסופו של דבר בשוק הזה פועלים מספר גורמים: הרגולטור, המוכרים (היזמים או הקבלנים) ומעל כולם, אנחנו פועלים בו, רוכשי הדירות.
לעיתים נדירות אני כותב על צד הרוכשים במשוואת יוקר מחירי הדיור, בדרך כלל כי הדיון הופך מהר מאד ללא ענייני. היה זה טורי הראשון בדיוק על אותה במה, שטענתי בו כי רובינו כלל לא רוצים בהורדת מחירי הדיור. בוא נודה על האמת: מאד קשה לנו כאזרחים, כצרכנים בישראל, לעמוד על זכויותנו. לרוב אנחנו פשוט מוותרים מראש, בין אם זה מייאוש או כל סיבה אחרת, ומתמקדים בעיקר בהעברת ביקורת על הנציגים ששלחנו לכנסת ולממשלה.
בחלוף מספר ימים מעליית מס הרכישה, אני מוצא כי זו נקודה מצוינת להזכיר לעצמינו כי יש לנו, רוכשי הדירות, חלק נכבד ביוקר המחירים. נכון, כל עוד הביקוש מצד זה של אותה משוואה יהיה גבוה משמעותית מההיצע, תמיד ידינו תהיה על התחתונה. לכן חובה עלינו למחות ולדרוש את התערבות הרגולטור. יחד עם זאת, יש לנו הרבה מה לעשות גם ללא התערבות זו, וכאן אנחנו, איך לומר? לא מצטיינים.
בכל פורום או פגישה עם רוכשי דירות, עמיתיי ואני דוחפים, מטיפים, לעיתים אף מציקים ל"צרכנות נדל"ן נבונה". כן, כמו התהליך שעברנו כאשר אנחנו קונים בסופר ורובנו הגדול מגיע עם רשימה של מצרכים, ולא קונה פשוט מה שמוצע על המדף, כמו שלמדנו שאם הבנקים גובים עמלה גבוהה מדי, אפשר וצריך להתמקח. לעומת ההתקדמות שעשינו בתחומי חיים אחרים להתמודדות עם יוקר המחייה, לרכישת דירה אנחנו עדיין מגיעים מוצפים בחלומות, מונעים מאמוציות ותפישה צרכנית שמסרבת להשתנות. עד כמה אנחנו מונעים משיקולים זרים ברכישת דירה, כמו למשל הצורך להחזיק דירה להשקעה כברירת מחדל, היה ניתן לראות בבירור בימים שבין הודעת משרד האוצר ועד עלייתו בפועל של מס הרכישה. לצורך המחשה, נשתמש בדוגמא ותרשו לי כמה הנחות יסוד: ברוב משרדי המכירות ניתן להגיע במשא ומתן להנחה של 2%-3%. הנחת יסוד נוספת שככל שמדובר ב"מוצר" יוקרתי ויקר יותר, כך כושר המיקוח שלנו עולה. ביום ראשון שעבר, טרם עליית מס הרכישה, נכנס זוג למשרד המכירות לאחר שכבר התעניין בשבועיים האחרונים ברכישת דירה בפרויקט מסוים. אתם בטח תוהים מי הזוג המסוים ומיהו הפרויקט, אז רק אציין שמדובר בהתנהלות של מרבית הרוכשים במרבית הפרויקטים.
- מחירי הדירות בנתניה והפצצה שמחכה לנו בתחילת השנה הבאה?
- אשדוד: המחירים ירדו עד 10% - אבל המשקיעים הותיקים עדיין הרוויחו בגדול
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדירה נמצאת בפרויקט בכפר סבא הירוקה. תחילה, הוצא להם מחיר של 1.75 מיליון שקלים. כיוון שזו דירתם השנייה, היה עליהם לקחת בחשבון מס רכישה בסך 93,380 שקלים (לפי 5% עד 1,162,000 ו-6% על החלק היחסי שמעל סכום זה). אם כך, שווי העסקה מבחינתם נאמד על 1,843,380 שקלים.
למחרת, הם שמעו את החדשות אודות עליית מס ברכישה וקיבלו החלטה, כמו מאות אחרים, לרוץ ולרכוש את הדירה, ואם אפשר לחתום על חוזה עוד באותו היום - מה טוב, שהרי מס הרכישה יעלה ל-8% בעוד יומיים, ומכאן שעלות העסקה תתייקר ותעלה ל-1,890,000 שקלים - קצת מעל 46 אלף שקלים תוספת למחיר הדירה. אלא שבלהט הדברים הם שכחו לבדוק האם יש מקום לדון במחיר הראשוני שהוצע לה, ושם המתינה להם הנחה נדיבה של 3% - אפשרות בהחלט לגיטימית.
אילו היו ממתינים ליום חמישי ורוכשים את הדירה באותה הנחה היו משלמים 1,697,500 ובתוספת מס הרכישה "האימתני" היו מגיעים למחיר עסקה של 1,833,300 שקלים. מבלי להזכיר את החתימה הנמהרת על החוזה, מתוך תקווה שיהיה בסדר, הזוג היקר שלנו למעשה הפסיד 10,000 שקלים.
- מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה...
בחרתי בדוגמא שאיננה יוצאת דופן כלל וכלל. לא הזכרתי דירות יוקרה רבות מאד שנרכשו באותם ימים וההפסד הרציונאלי משיקולים אימפולסיבים (שלא נצא פראיירים) עלה בעשרות אלפי שקלים כמו הדוגמא שלעיל. גם בדוגמאות בהן לא קיים הפסד או אפילו "רווח" של 2,000-5,000 ש', יש מקום לשקול את התועלת שבחסכון לטווח קצר ביחס לחתימה ללא בדיקת כל המשתנים.
בהחלט ניתן להניח כי אילו רובם המוחלט של רוכשי הדירות באותם ימים היו יודעים את גובה ההנחה או יכולת המיקוח העומדים לרשותם, ולא היו נענים לרחשי השחקנים האחרים כמו הרגולטור והיזמים, והיו מתנהלים כאילו מדובר בגזירה משמיים - לא היו חווים את ההפסדים המוזכרים.
אילו נשכיל לעצור מדי פעם ולבדוק, נגלה שלנו הרוכשים, יש חלק נכבד או לכל הפחות, יכולת השפעה גדולה מזו שחשבנו, כאשר אנחנו נכנסים למשרד המכירות כדי לקנות את "המוצר הבא". בדיוק כמו בתחומי חיים אחרים.
- 4.יעל 05/07/2015 19:16הגב לתגובה זוועכשיו אנחנו במערבולת ואולי צונאמי
- 3.דוד 02/07/2015 17:04הגב לתגובה זואם זה כל פשוט, אז נתמקח ונוריד מחירים. לא תמיד המוכר יסכים. המוכר עצמו רוצה פיצוי על מיסים עמלות תיווך ושיפוצים ששילם. ולכן ימכור דירה במחיר גבוה משמעותית ממה שרכש. בגלל שביקוש גבוה משמעותית מהיצע, המיקוח לא אפקטיבי, היתרון אצל המוכר, עד שתתמקח, יבוא קונה אחר ויקנה. ואז תפסיד גם דירה, וגם את עליית הערך העתידית. רגע, אם כל שנה מחירי נדלן עולים בכ 6 או 7 אחוז, אז למה להתמקח על שני אחוז ? רק נפסיד מהמיקוח
- יוסי 03/07/2015 02:07הגב לתגובה זועדיין שני אחוז במחירים של היום זה ממש הרבה כסף
- 2.דני 30/06/2015 17:21הגב לתגובה זואם כי משקיע חכם, יכול להגיד למוכר שאם לא יזדרז למכור, דקה לאחר כניסת המס לתוקף הוא יגלה שאין קונים בכלל... אבל זה קשה להגיד, כי נכון לאותו רגע המציאות היתה שהמוני משקיעים הסתערו על הנכסים והמוכרים הרגישו שכל הכוח אצלהם
- 1.איש 30/06/2015 11:30הגב לתגובה זובדירותרכביםחתונותיש 2 צדדים לכל עסקהצד אחד בדכ מיומן מאוד והצד השני לאלא צריך להתבייש מול אנשי מכירות שאומרים שאי אפשרצריך לגרום להם תמיד לחשוב שאתם לא סגורים על המוצר ושיש עוד אופציות שנשקלותצריך לבקש זמן לחשוב וכואני בניתי בית וחסכתי ככה מאות אלפי שקליםהתחתנתי והרווחתי הנחות בשווי 20 אלף לפחות זכרו ! על כל דבר להתווכח והכל נתון למיקוח

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.