כדור שלג: עתידה של כלכלת רוסיה לוטה בערפל ואינו מזהיר

יוסי לב, מ"מ מנכ"ל ויהודה מרום, אנליסט, 'פעילים ניהול תיקי השקעות', על מצבה המחמיר של כלכלת רוסיה ולאן פניה מועדות
יוסי לב | (2)

תקופה סוערת במיוחד עוברת על שוקי ההון הגלובליים בשבועות האחרונים - מה שהתחיל בירידה חדה במחירי הנפט התגלגל כעת לכדי משבר כלכלי של ממש ברוסיה - הרובל עבר פיחות חד מול מרבית המטבעות בעולם. בניסיון לבלום את המפולת בערכו של המטבע המקומי, העלה הבנק המרכזי ברוסיה את הריבית מ-10.5% ל-17%. צעד מוניטרי כה חריף לא נראה ברוסיה מאז סוף שנות ה-90, עת הגיעה המדינה לחדלות פירעון, חשש זה בהחלט קיים במשבר הנוכחי במידה והמצב יימשך לאורך זמן.

בעת כתיבת שורות אלו משרד האוצר הרוסי מוכר מט"ח בהיקפים גדולים בשוק על מנת להוסיף ולתמוך במטבע, צעד שכרגע נראה כלא אפקטיבי וגורר תנודתיות גבוהה במיוחד בשער הרובל במסחר התוך יומי. יש לציין שבניגוד לשנת 98, רוסיה כיום מגובה ביתרות מט"ח של כ-400 מיליארד דולר הנמצאים ברשות הבנק המרכזי (לפי הנתונים הרשמיים, ויש שחולקים עליהם), ומרבית החוב הממשלתי נקוב ברובלים ולא במט"ח. ועדיין, יש לזכור שכרבע מהתוצר במדינה מיוחס לתעשיית הנפט והגז ו-70% מהיצוא מגיעים גם כן מתחום זה. לא מן הנמנע ששפל מתמשך במחירי הנפט יביא את רוסיה לפשיטת רגל נוספת.

הכלכלה הרוסית פצועה, יש שיאמרו פצועה קשה. השילוב הקטלני של ירידה במחירי הנפט והסנקציות המערביות בעקבות הפלישה לאי קרים גובה מחיר כלכלי עצום מרוסיה, ששוקעת במיתון כבד ובה בעת מנסה לשמור על יציבות המערכת הפיננסית השברירית. אזרחי רוסיה כבר סובלים מעלייה חדה במחירי המוצרים המיובאים ונאלצים להמעיט בצריכה. כבר היום נתקבלו דיווחים שונים על אזרחים שאוגרים מזון ותרופות מחשש להחרפה במצב.

בפרספקטיבה רחבה הכלכלה הרוסית מהווה כ-3.4% מהתוצר העולמי (נכון ל-2013), והחוב החיצוני הממשלתי עומד על 678 מיליארד דולר בלבד. חלק ניכר מהדאגה כיום מופנית כלפי החוב של תאגידים וחברות רוסיות כלפי בנקים ומחזיקי אג"ח מחוץ לרוסיה.

החוב של חברות רוסיות כלפי חו"ל מוערך ב-500 מיליארד דולר, כ-130 מיליארד דולר מתוכו אמורים להיפרע בשנות 2015 בלבד. בתקופה בה בנקים זרים מעוניינים להוריד סיכון ולצמצם חשיפתם לרוסיה, חברות אלו יתקשו לקבל אשראי בתקופה סוערת זו.

במצב הנוכחי, ישנה פאניקה רבה בשווקים ורבים מהמשקיעים והגופים בוחרים להוריד את הסיכון ולהימנע מחשיפה לרוסיה. ישנם עוד מספר רב של צעדים שינקטו ע"י הממשלה ברוסיה על מנת לנסות לייצב את המטבע, כולל אפשרות להגבלת תנועות הון אל מחוץ למדינה. לדעת רבים, האקס-פקטור הגדול הוא ההיבט הגיאו-פוליטי שאותו קשה לנו לנבא. אין לדעת כיצד פוטין יגיב בעת הזו והאם נראה הסלמה צבאית במזרח אוקראינה כתגובה לסנקציות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    פקידים? (ל"ת)
    מי זה פעילים שוקי הו 23/12/2014 05:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דעתי יש אבה"לים שאינם יודעים מהי רוסיה וסוקרים! חחחחח (ל"ת)
    בושה! 17/12/2014 18:31
    הגב לתגובה זו
צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.