כדור שלג: עתידה של כלכלת רוסיה לוטה בערפל ואינו מזהיר

יוסי לב, מ"מ מנכ"ל ויהודה מרום, אנליסט, 'פעילים ניהול תיקי השקעות', על מצבה המחמיר של כלכלת רוסיה ולאן פניה מועדות
יוסי לב | (2)

תקופה סוערת במיוחד עוברת על שוקי ההון הגלובליים בשבועות האחרונים - מה שהתחיל בירידה חדה במחירי הנפט התגלגל כעת לכדי משבר כלכלי של ממש ברוסיה - הרובל עבר פיחות חד מול מרבית המטבעות בעולם. בניסיון לבלום את המפולת בערכו של המטבע המקומי, העלה הבנק המרכזי ברוסיה את הריבית מ-10.5% ל-17%. צעד מוניטרי כה חריף לא נראה ברוסיה מאז סוף שנות ה-90, עת הגיעה המדינה לחדלות פירעון, חשש זה בהחלט קיים במשבר הנוכחי במידה והמצב יימשך לאורך זמן.

בעת כתיבת שורות אלו משרד האוצר הרוסי מוכר מט"ח בהיקפים גדולים בשוק על מנת להוסיף ולתמוך במטבע, צעד שכרגע נראה כלא אפקטיבי וגורר תנודתיות גבוהה במיוחד בשער הרובל במסחר התוך יומי. יש לציין שבניגוד לשנת 98, רוסיה כיום מגובה ביתרות מט"ח של כ-400 מיליארד דולר הנמצאים ברשות הבנק המרכזי (לפי הנתונים הרשמיים, ויש שחולקים עליהם), ומרבית החוב הממשלתי נקוב ברובלים ולא במט"ח. ועדיין, יש לזכור שכרבע מהתוצר במדינה מיוחס לתעשיית הנפט והגז ו-70% מהיצוא מגיעים גם כן מתחום זה. לא מן הנמנע ששפל מתמשך במחירי הנפט יביא את רוסיה לפשיטת רגל נוספת.

הכלכלה הרוסית פצועה, יש שיאמרו פצועה קשה. השילוב הקטלני של ירידה במחירי הנפט והסנקציות המערביות בעקבות הפלישה לאי קרים גובה מחיר כלכלי עצום מרוסיה, ששוקעת במיתון כבד ובה בעת מנסה לשמור על יציבות המערכת הפיננסית השברירית. אזרחי רוסיה כבר סובלים מעלייה חדה במחירי המוצרים המיובאים ונאלצים להמעיט בצריכה. כבר היום נתקבלו דיווחים שונים על אזרחים שאוגרים מזון ותרופות מחשש להחרפה במצב.

בפרספקטיבה רחבה הכלכלה הרוסית מהווה כ-3.4% מהתוצר העולמי (נכון ל-2013), והחוב החיצוני הממשלתי עומד על 678 מיליארד דולר בלבד. חלק ניכר מהדאגה כיום מופנית כלפי החוב של תאגידים וחברות רוסיות כלפי בנקים ומחזיקי אג"ח מחוץ לרוסיה.

החוב של חברות רוסיות כלפי חו"ל מוערך ב-500 מיליארד דולר, כ-130 מיליארד דולר מתוכו אמורים להיפרע בשנות 2015 בלבד. בתקופה בה בנקים זרים מעוניינים להוריד סיכון ולצמצם חשיפתם לרוסיה, חברות אלו יתקשו לקבל אשראי בתקופה סוערת זו.

במצב הנוכחי, ישנה פאניקה רבה בשווקים ורבים מהמשקיעים והגופים בוחרים להוריד את הסיכון ולהימנע מחשיפה לרוסיה. ישנם עוד מספר רב של צעדים שינקטו ע"י הממשלה ברוסיה על מנת לנסות לייצב את המטבע, כולל אפשרות להגבלת תנועות הון אל מחוץ למדינה. לדעת רבים, האקס-פקטור הגדול הוא ההיבט הגיאו-פוליטי שאותו קשה לנו לנבא. אין לדעת כיצד פוטין יגיב בעת הזו והאם נראה הסלמה צבאית במזרח אוקראינה כתגובה לסנקציות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    פקידים? (ל"ת)
    מי זה פעילים שוקי הו 23/12/2014 05:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דעתי יש אבה"לים שאינם יודעים מהי רוסיה וסוקרים! חחחחח (ל"ת)
    בושה! 17/12/2014 18:31
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.