על הקשר שבין הרכב מדדי המניות לטעמי המשקיעים

צחי קלמין, מנהל פעילות קרנות הגידור, MORE בית השקעות, על עדכון המדדים הצפוי בבורסה המקומית והשפעותו על החלטות המשקיעים
צחי קלמין | (1)
נושאים בכתבה עידכון מדדים

באמצע חודש הבא, הבורסה צפויה לקיים את עדכון החצי שנתי של הרכבי מדדי המניות. ההחלפות של מנהלי תעודות הסל והקרנות המחקות יבוצעו בתום יום המסחר של ה-14 לחודש דצמבר וייכנסו לתוקף ביום למחרת. במידה ולא יתרחשו אירועים לא צפויים, ענף הביומד עשוי לאבד 4 נציגות בכירות במדד ת"א 100 היוקרתי, כאשר חברת המכשור הרפואי פוטומדקס, אלרון, קמהדע וכלל ביוטכנולוגיה אשר בשליטת איש העסקים לן בלווטינק ייצאו מהמדד. מקריות או שינוי בטעמי המשקיעים?

מדד ת"א יתר 50, הינו מדד הכולל את 50 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה מבין המניות שאינן נכללות במדד ת"א 100. בעבר, הגיב מדד מניות היתר 50 בצורה רגישה ואגרסיבית יותר להתפתחויות מאקרו-כלכליות ומגמות מסחר. כאשר מגמת השוק הייתה חיובית, הציגו מניות המדד תשואה עודפת.

מנגד, כאשר השוק הצביע על מגמת ירידה, זכו אותן המניות הקטנות, לתיקון מהותי כלפי מטה. חדי העין ישימו לב לסגמנט השונה שחל מתחילת השנה, כאשר מדד מניות ת"א 100 רושם תשואה של כמעט 7%, ואילו מדד מניות היתר 50, משתרך מאחור עם תשואה שלילית של 12%. כיצד ניתן להסביר את הפער המסחרי בין מדדי המניות המובילים לבין מדד היתר 50?

אנו מוצאים כי במהלך השנה האחרונה, חל שינוי משמעותי בטעמי המשקיעים ופעילי הבורסה המקומית, כאשר רבים מגופי ההשקעה המוסדיים החליטו להדיר את רגליהם מהשקעה במניות צמיחה (Growth Stocks) ומעדיפים למקד את השקעתם במניות ערך, (Value Stocks). מס' הדגשים על ההבדלים בין מניות ערך למניות צמיחה:

1. מניות הערך הינן מניות שנסחרות במחיר נמוך ביחס לשווי הפנימי שלהן, אשר מחושב על פי נתונים פונדמנטליים כמו רווחים, דיבידנדים ומכירות. הן מייצגות בדרך כלל חברות ותיקות, בעלות נתח שוק מבוסס. מנגד, מניות צמיחה מייצגות חברות שצומחות בקצב גבוה מהממוצע של השוק אליו הן משתייכות, והן מעדיפות לוותר על חלוקת דיבידנדים כדי לשמור על קצב צמיחה גבוה בפעילותן העסקית. נציין, כי חברות הטכנולוגיה והביומד מזוהות בד"כ כחברות צמיחה.

2. מניות הערך שומרות בדרך כלל על קצב צמיחה איטי, ולכן מזוהות כמניות דפנסיביות עם תנודתיות נמוכה. חברות הצמיחה, מנגד, נחשבות למניות תנודתיות הרבה יותר, כי הן חברות אשר נמצאות בשלב מוקדם יותר במחזור החיים שלהן.

לסיכום, התקופה הקרובה תתאפיין בחוסר וודאות כלכלית (דיוני תקציב) לצד הכרעות גיאופוליטיות בארץ ובעולם. אנו מוצאים כי קיימת עדיפות להשקעה במניות ערך, וממליצים להתמקד במניות בעלות פעילות גלובלית אשר אינן תלויות במשק המקומי.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מדד הביומד ירד ב-38% מתחילת השנה , הזדמנות? (ל"ת)
    אחד העם 19/11/2014 11:49
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.