על הקשר שבין הרכב מדדי המניות לטעמי המשקיעים

צחי קלמין, מנהל פעילות קרנות הגידור, MORE בית השקעות, על עדכון המדדים הצפוי בבורסה המקומית והשפעותו על החלטות המשקיעים
צחי קלמין | (1)
נושאים בכתבה עידכון מדדים

באמצע חודש הבא, הבורסה צפויה לקיים את עדכון החצי שנתי של הרכבי מדדי המניות. ההחלפות של מנהלי תעודות הסל והקרנות המחקות יבוצעו בתום יום המסחר של ה-14 לחודש דצמבר וייכנסו לתוקף ביום למחרת. במידה ולא יתרחשו אירועים לא צפויים, ענף הביומד עשוי לאבד 4 נציגות בכירות במדד ת"א 100 היוקרתי, כאשר חברת המכשור הרפואי פוטומדקס, אלרון, קמהדע וכלל ביוטכנולוגיה אשר בשליטת איש העסקים לן בלווטינק ייצאו מהמדד. מקריות או שינוי בטעמי המשקיעים?

מדד ת"א יתר 50, הינו מדד הכולל את 50 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה מבין המניות שאינן נכללות במדד ת"א 100. בעבר, הגיב מדד מניות היתר 50 בצורה רגישה ואגרסיבית יותר להתפתחויות מאקרו-כלכליות ומגמות מסחר. כאשר מגמת השוק הייתה חיובית, הציגו מניות המדד תשואה עודפת.

מנגד, כאשר השוק הצביע על מגמת ירידה, זכו אותן המניות הקטנות, לתיקון מהותי כלפי מטה. חדי העין ישימו לב לסגמנט השונה שחל מתחילת השנה, כאשר מדד מניות ת"א 100 רושם תשואה של כמעט 7%, ואילו מדד מניות היתר 50, משתרך מאחור עם תשואה שלילית של 12%. כיצד ניתן להסביר את הפער המסחרי בין מדדי המניות המובילים לבין מדד היתר 50?

אנו מוצאים כי במהלך השנה האחרונה, חל שינוי משמעותי בטעמי המשקיעים ופעילי הבורסה המקומית, כאשר רבים מגופי ההשקעה המוסדיים החליטו להדיר את רגליהם מהשקעה במניות צמיחה (Growth Stocks) ומעדיפים למקד את השקעתם במניות ערך, (Value Stocks). מס' הדגשים על ההבדלים בין מניות ערך למניות צמיחה:

1. מניות הערך הינן מניות שנסחרות במחיר נמוך ביחס לשווי הפנימי שלהן, אשר מחושב על פי נתונים פונדמנטליים כמו רווחים, דיבידנדים ומכירות. הן מייצגות בדרך כלל חברות ותיקות, בעלות נתח שוק מבוסס. מנגד, מניות צמיחה מייצגות חברות שצומחות בקצב גבוה מהממוצע של השוק אליו הן משתייכות, והן מעדיפות לוותר על חלוקת דיבידנדים כדי לשמור על קצב צמיחה גבוה בפעילותן העסקית. נציין, כי חברות הטכנולוגיה והביומד מזוהות בד"כ כחברות צמיחה.

2. מניות הערך שומרות בדרך כלל על קצב צמיחה איטי, ולכן מזוהות כמניות דפנסיביות עם תנודתיות נמוכה. חברות הצמיחה, מנגד, נחשבות למניות תנודתיות הרבה יותר, כי הן חברות אשר נמצאות בשלב מוקדם יותר במחזור החיים שלהן.

לסיכום, התקופה הקרובה תתאפיין בחוסר וודאות כלכלית (דיוני תקציב) לצד הכרעות גיאופוליטיות בארץ ובעולם. אנו מוצאים כי קיימת עדיפות להשקעה במניות ערך, וממליצים להתמקד במניות בעלות פעילות גלובלית אשר אינן תלויות במשק המקומי.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מדד הביומד ירד ב-38% מתחילת השנה , הזדמנות? (ל"ת)
    אחד העם 19/11/2014 11:49
    הגב לתגובה זו
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.