מנסים לצאת מהבוץ: האם תמריצי ממשלת סין נותנים אותותיהם?
לאחר תחילת שנה חלשה עם נתוני צמיחה מאכזבים, סנטימנט המשקיעים לגבי סין השתנה לחלוטין במהלך החודשים האחרונים. לראיה, בארבעת החודשים הראשונים של השנה, מדד המניות בשנחאי ירד ב-4.2%, אך מאפריל ועד לזמן כתיבת שורות אלו מדד המניות עלה ב-13.0% והשלים עלייה של 8.3% מתחילת השנה.
חשוב לציין כי למרות העלייה בחודשים האחרונים, המניות בסין עדיין זולות באופן יחסי ויש להן עוד מקום רב לעליות. הרקע לשיפור החד בסנטימנט היה סדרת תמריצים נקודתיים עליהם הכריזה הממשלה לאחר החולשה של הרבעון הראשון, והחשש כי סין לא תעמוד ביעדי הצמיחה שלה לשנת 2014 (7.5%).
ככל שעברו החודשים, גם הנתונים הכלכליים השתפרו והמשקיעים הבינו כי למרות המעבר המאתגר שהממשלה מנסה לעשות מכלכלה מונעת אשראי ונדל"ן לכלכלה המבוססת יותר על הביקושים המקומיים, יעד הצמיחה הוא היעד הראשי וכל התקדמות ברפורמות תעשה בכפוף לעמידה ביעד זה.
נתוני התוצר של הרבעון השני בסין היו טובים מהצפי, כאשר הצמיחה עמדה על 7.5% לעומת 7.4% ברבעון הקודם. ההאצה בהשקעה ובייצור התעשייתי בחודשים האחרונים מאותתת כי התמריצים הנקודתיים עליהם הכריזה הממשלה בתחילת הרבעון השני מתחילים לבוא לידי ביטוי בנתונים הריאליים, כמשקל נגד להאטה משמעותית (ומכוונת) בשוק הנדל"ן (ראו תרשים).
- עליות באסיה, מגמה חיובית גם בחוזים בוול סטריט
- אסיה במגמה מעורבת, יציבות בחוזים העתידיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מקור נוסף לאופטימיות היה בנתוני סחר החוץ, אשר רשמו שיפור ניכר במהלך השבועות האחרונים. ב-12 החודשים שקדמו לחודש יולי היצוא גדל ב-14.5%. בסה"כ נתוני סחר החוץ מצביעים על שיפור בביקוש העולמי לתוצרת הסינית, כאשר ניתן לציין את ארה"ב במיוחד אשר היצוא אליה עלה באופן חד במהלך החודשים האחרונים.
בה בעת, ניכרת חולשה בנתוני היבוא הסיני, אשר מצביעים על רפיון מסויים בביקוש המקומי (בעיקר בשל התקררות שוק הדיור) עם ירידה ניכרת ביבוא עפרת ברזל, נחושת ונפט לסין. עדות נוספת לרפיון הביקוש המקומי ניתן לקבל במדדי המחירים ליצרן אשר ירדו בשנה האחרונה בשיעור של 0.9%, בעיקר על רקע ירידה במחירי חומרי הגלם בשל ההאטה בפעילות שוק הנדל"ן המקומי.
הממשלה הסינית משדרת כיום לשווקים כי אין לצפות לסדרת תמריצים נוספת במהלך החודשים הקרובים, ומאחר וישנו, לטענתם, מומנטום בפעילות הכלכלית. בהודעה הרשמית נאמר כי תנאי האשראי במשק עדיין תומכים בכלכלה. נתונים אלו מסבירים במידה רבה את ההפתעה החיובית לשווקים מבחינת נתוני הצמיחה לרבעון השני. הבעיה היחידה שנראה כי המעבר מצמיחה מונעת אשראי לכלכלת ביקוש מקומי קשה והממשלה לא מוכנה, בשלב זה, לעשות מעבר חד מדי שמשמעותו האטה חריפה בצמיחה.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- סוריה זקוקה לשיקום בהיקף של כחצי טריליון דולר. איזה מדינות ירימו את הכפפה?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- החות'ים בתימן - היסטוריה, כלכלה, פוליטיקה ומה יהיה בהמשך?
הודעה זו מתיישבת גם עם הדו"ח התקופתי של הכלכלן הראשי בבנק המרכזי של סין, ממנו עולה כי לדעת הבנק על הממשלה לכוון את משאביה לשיפור שוק העבודה מאשר לתמיכה בצמיחה. אם הממשלה רוצה לייצר צמיחה מהירה על מנת לעמוד ביעדים, היא יכולה להגדיל את ההשקעה במשק (כפי שעשתה בשנים קודמות). אך שיטה זו אינה מייצרת צמיחה בת קיימא והבנק ממליץ לה לכוון את המשאבים לכיוון העסקים הקטנים.
בצד המוניטארי, אלו בדיוק ה"מיני תמריצים" שהבנק נקט בהם אשר רובם כוונו לשיפור מצבם של העסקים הקטנים והבינוניים בסין. מדו"ח זה ניתן להבין כי איננו צריכים לצפות למהלכים מרחיבים גדולים מצד הבנק המרכזי, כמו הפחתות ריבית בזמן הקרוב אלא לתמריצים נקודתיים שיעזרו לפתור בעיות ספציפיות בכלכלה.
במבט לשארית השנה, התמריצים בהם נקטה הממשלה לשיפור תנאי האשראי במשק (הקלות במס לפירמות קטנות ובינוניות, הפחתת עלויות מימון לבנקים ועוד), ביחד עם השיפור ביצוא, יתמכו בצמיחה ויעזרו לממשלה לעמוד ביעד הצמיחה שלה, אשר עומד על 7.5% ב-2014.
על כן, הממשלה תמשיך לתת משקל לביצוע הרפורמות לשינוי מבנה הכלכלה, כדי להשיג צמיחה בת קיימא. כל זאת תחת התנאי של עמידה ביעדי הצמיחה השנתיים שלה. במבט ל-2015, ניתן לצפות כי הממשלה תמשיך ותוריד את יעד הצמיחה שלה לכיוון 7.0% בשל ההשפעות הנרחבות שיש לקירורו של שוק הנדל"ן והמלחמה בשוק האשראי האפור על הפעילות במשק הסיני.
השלכות לשוק המניות
המגמות המאקרו כלכליות בסין משמעותיות ברמה הגלובלית. כזכור, הרבעון הראשון היה חלש בסין והשפיע גם על סנטימנט המשקיעים לגבי סין בפרט והשווקים המתעוררים בכלל. מאז ההכרזה על סדרת התמריצים המדודים בתחילת הרבעון השני, השווקים המתעוררים, וסין בתוכם, החלו להציג ביצועי יתר משמעותיים ביחס לשווקים המפותחים.
התייצבות הצמיחה בסין במחצית השנייה של השנה והשיפור בסנטימנט ימשיכו לתמוך בשווקים בחודשים הבאים. על אף העליות בחודשים האחרונים, השווקים המתעוררים נותרו מאוד אטרקטיביים מבחינת תמחור, במיוחד בקרב המדינות האסייתיות. מדד ה-Hang Seng (הונג קונג) עלה מתחילת השנה ב-8.9%, ובחודש האחרון בלבד הוא עלה ב-6.1% על רקע הנתונים החיוביים בסין.
כמו כן, מתחילת השנה, מדד המניות הסיני של שנחאי עלה ב-8.3%, אך בחודש האחרון רשם עלייה מרשימה של 9.3%. במבט על אסיה כמכלול, מדד המניות (ללא יפן) עלה מתחילת השנה ב-9.3% ובחודש האחרון ב-1.8%. כל זאת בזמן שמדדי המניות העולמיים רשמו ירידות חדות: מדד המניות העולמי (MSCI AC) ירד בחודש האחרון ב-1.6% ורשם עלייה של 4.6% מתחילת השנה. מבחינת תמחור, השוק הסיני ממשיך להיות זול, וביחד עם השיפור בנתוני המאקרו והסנטימנט העסקי, אנו ממשיכים להמליץ על משקל יתר בסין בפרט ובאסיה בכלל (ראו תרשימים).

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7