מחפשים את כיוון השוק? תסתכלו על המכפיל
לאחר מספר שנים בהם חווינו עליות שערים, עולה השאלה האם שוק המניות מתומחר יתר על המידה? אחד הפרמטרים לבחינת שווי הינו המכפיל - היחס בין שווי השוק של החברה לרווח הנקי שלה - אחד המדדים לבחינת כדאיות ההשקעה במניות.
כאשר חברה נסחרת במכפיל נמוך, היא צפויה להניב למשקיע החזר מהיר יותר על השקעתו. כמו כן, ניתן לבדוק מהו מכפיל הרווח של השוק - היחס בין שווי השוק של כל החברות שנכללות במדד לרווח הנקי הכולל שלהן. היום, מכפיל הרווח של מדד ה-S&P הינו 16 ומכפיל הרווח העתידי (יחס בין הרווחים הצפויים של כלל החברות במדד לבין הרווח הנקי הכולל שלהן) הינו 15.5. ביקורת רבה על מודל המכפיל נובעת מהדגש הגבוה מדי על ארבעת הרבעונים האחרונים של החברה בבחינת כדאיות ההשקעה בחברה.
רוברט שילר, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת ייל, מפרסם מכפיל רווח מנוכה מחזוריות CAPE - Cyclically Adjusted P/E של מדד S&P 500. מכפילו של שילר מחושב כיחס שבין שווי השוק לממוצע רווחיהן הריאליים בעשר השנים האחרונות. כיום מכפיל רווח זה הינו 26, כאשר הממוצע ההיסטורי הינו 16.5. לכן יש מעריכי שווי רבים הקובעים כי השוק נמצא ברמה המייצגת ריווחיות גבוהה מהנורמלית, אך האם בהכרח זהו המצב?
למעשה, המודל של שילר מתעלם ממספר שינויים מהותיים אשר התחללו במהלך השנים האחרונות, כמו עלייה ברווחיות החברות שנובעות מחברות בנות מחוץ לארה"ב ולתשלום מס נמוך יותר, עלייה באחוז חברות ההייטק במדד להן שיעורי רווחיות גבוהים באופן משמעותי מהחברות התעשייתיות שהרכיבו את המדד בעבר, הריבית הנמוכה היסטורית מקלה על עלויות המימון של החברות וקיבוע של אותן התחייבויות בריביות לשנים קדימה צפויה לשמר את המרווח הפיננסי לשנים קדימה.
שמירה של ריבית ואינפלציה נמוכות יכולה להיות מתורגמת למכפילים גבוהים יותר בשנים הקרובות. אם כן, האם השוק יקר? ובכן זוהי האחריות של כל משקיע לבצע את ההערכות שלו ולפעול בהתאם.
- 5.מה קורה בארץ? (ל"ת)siryusgo 12/01/2014 10:25הגב לתגובה זו
- 4.מה קורה בארץ? (ל"ת)siryusgo 12/01/2014 10:09הגב לתגובה זו
- 3.שי 09/01/2014 15:54הגב לתגובה זוועונה - ובכן זוהי האחריות של כל משקיע לבצע את ההערכות שלו ולפעול בהתאם. אז למה הכתבה ? מכפיל שילר , מכירים.
- 2.גיא 08/01/2014 22:46הגב לתגובה זובעצם מה שמצביא אומר זה "this time it will be different" בהקשר למכפיל הגבוה. אבל זה בדיוק המשפט שאמרו בבועות הקודמות שהיו בשוק ההון כמו בועת הדוט קום. הסיבות/תירוצים למה הפעם זה יהיה שונה משתנות. גם אז אמרו שיש חברות הייטק/אינטרנט וזה העולם החדש לכן זה מצדיק מכפילים גבוהים במיוחד. מצד שני, הריבית באמת אפסית במשך המון זמן וזה ניסוי חדש (ומסוכן)..
- 1.כתבה יפה (ל"ת)ג'וניור 08/01/2014 18:07הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
