מחפשים את כיוון השוק? תסתכלו על המכפיל

מצביא רענן, מנהל השקעות קרנות מניתיות מגדל שוקי הון, מתייחס לפרמטר שבוחן האם שוק ההון יקר - מכפיל CAPE
מצביא רענן | (5)
נושאים בכתבה תימחור שוק

לאחר מספר שנים בהם חווינו עליות שערים, עולה השאלה האם שוק המניות מתומחר יתר על המידה? אחד הפרמטרים לבחינת שווי הינו המכפיל - היחס בין שווי השוק של החברה לרווח הנקי שלה - אחד המדדים לבחינת כדאיות ההשקעה במניות.

כאשר חברה נסחרת במכפיל נמוך, היא צפויה להניב למשקיע החזר מהיר יותר על השקעתו. כמו כן, ניתן לבדוק מהו מכפיל הרווח של השוק - היחס בין שווי השוק של כל החברות שנכללות במדד לרווח הנקי הכולל שלהן. היום, מכפיל הרווח של מדד ה-S&P הינו 16 ומכפיל הרווח העתידי (יחס בין הרווחים הצפויים של כלל החברות במדד לבין הרווח הנקי הכולל שלהן) הינו 15.5. ביקורת רבה על מודל המכפיל נובעת מהדגש הגבוה מדי על ארבעת הרבעונים האחרונים של החברה בבחינת כדאיות ההשקעה בחברה.

רוברט שילר, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת ייל, מפרסם מכפיל רווח מנוכה מחזוריות CAPE - Cyclically Adjusted P/E של מדד S&P 500. מכפילו של שילר מחושב כיחס שבין שווי השוק לממוצע רווחיהן הריאליים בעשר השנים האחרונות. כיום מכפיל רווח זה הינו 26, כאשר הממוצע ההיסטורי הינו 16.5. לכן יש מעריכי שווי רבים הקובעים כי השוק נמצא ברמה המייצגת ריווחיות גבוהה מהנורמלית, אך האם בהכרח זהו המצב?

למעשה, המודל של שילר מתעלם ממספר שינויים מהותיים אשר התחללו במהלך השנים האחרונות, כמו עלייה ברווחיות החברות שנובעות מחברות בנות מחוץ לארה"ב ולתשלום מס נמוך יותר, עלייה באחוז חברות ההייטק במדד להן שיעורי רווחיות גבוהים באופן משמעותי מהחברות התעשייתיות שהרכיבו את המדד בעבר, הריבית הנמוכה היסטורית מקלה על עלויות המימון של החברות וקיבוע של אותן התחייבויות בריביות לשנים קדימה צפויה לשמר את המרווח הפיננסי לשנים קדימה.

שמירה של ריבית ואינפלציה נמוכות יכולה להיות מתורגמת למכפילים גבוהים יותר בשנים הקרובות. אם כן, האם השוק יקר? ובכן זוהי האחריות של כל משקיע לבצע את ההערכות שלו ולפעול בהתאם.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מה קורה בארץ? (ל"ת)
    siryusgo 12/01/2014 10:25
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מה קורה בארץ? (ל"ת)
    siryusgo 12/01/2014 10:09
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שי 09/01/2014 15:54
    הגב לתגובה זו
    ועונה - ובכן זוהי האחריות של כל משקיע לבצע את ההערכות שלו ולפעול בהתאם. אז למה הכתבה ? מכפיל שילר , מכירים.
  • 2.
    גיא 08/01/2014 22:46
    הגב לתגובה זו
    בעצם מה שמצביא אומר זה "this time it will be different" בהקשר למכפיל הגבוה. אבל זה בדיוק המשפט שאמרו בבועות הקודמות שהיו בשוק ההון כמו בועת הדוט קום. הסיבות/תירוצים למה הפעם זה יהיה שונה משתנות. גם אז אמרו שיש חברות הייטק/אינטרנט וזה העולם החדש לכן זה מצדיק מכפילים גבוהים במיוחד. מצד שני, הריבית באמת אפסית במשך המון זמן וזה ניסוי חדש (ומסוכן)..
  • 1.
    כתבה יפה (ל"ת)
    ג'וניור 08/01/2014 18:07
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.