מחפשים את כיוון השוק? תסתכלו על המכפיל
לאחר מספר שנים בהם חווינו עליות שערים, עולה השאלה האם שוק המניות מתומחר יתר על המידה? אחד הפרמטרים לבחינת שווי הינו המכפיל - היחס בין שווי השוק של החברה לרווח הנקי שלה - אחד המדדים לבחינת כדאיות ההשקעה במניות.
כאשר חברה נסחרת במכפיל נמוך, היא צפויה להניב למשקיע החזר מהיר יותר על השקעתו. כמו כן, ניתן לבדוק מהו מכפיל הרווח של השוק - היחס בין שווי השוק של כל החברות שנכללות במדד לרווח הנקי הכולל שלהן. היום, מכפיל הרווח של מדד ה-S&P הינו 16 ומכפיל הרווח העתידי (יחס בין הרווחים הצפויים של כלל החברות במדד לבין הרווח הנקי הכולל שלהן) הינו 15.5. ביקורת רבה על מודל המכפיל נובעת מהדגש הגבוה מדי על ארבעת הרבעונים האחרונים של החברה בבחינת כדאיות ההשקעה בחברה.
רוברט שילר, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת ייל, מפרסם מכפיל רווח מנוכה מחזוריות CAPE - Cyclically Adjusted P/E של מדד S&P 500. מכפילו של שילר מחושב כיחס שבין שווי השוק לממוצע רווחיהן הריאליים בעשר השנים האחרונות. כיום מכפיל רווח זה הינו 26, כאשר הממוצע ההיסטורי הינו 16.5. לכן יש מעריכי שווי רבים הקובעים כי השוק נמצא ברמה המייצגת ריווחיות גבוהה מהנורמלית, אך האם בהכרח זהו המצב?
למעשה, המודל של שילר מתעלם ממספר שינויים מהותיים אשר התחללו במהלך השנים האחרונות, כמו עלייה ברווחיות החברות שנובעות מחברות בנות מחוץ לארה"ב ולתשלום מס נמוך יותר, עלייה באחוז חברות ההייטק במדד להן שיעורי רווחיות גבוהים באופן משמעותי מהחברות התעשייתיות שהרכיבו את המדד בעבר, הריבית הנמוכה היסטורית מקלה על עלויות המימון של החברות וקיבוע של אותן התחייבויות בריביות לשנים קדימה צפויה לשמר את המרווח הפיננסי לשנים קדימה.
שמירה של ריבית ואינפלציה נמוכות יכולה להיות מתורגמת למכפילים גבוהים יותר בשנים הקרובות. אם כן, האם השוק יקר? ובכן זוהי האחריות של כל משקיע לבצע את ההערכות שלו ולפעול בהתאם.
- 5.מה קורה בארץ? (ל"ת)siryusgo 12/01/2014 10:25הגב לתגובה זו
- 4.מה קורה בארץ? (ל"ת)siryusgo 12/01/2014 10:09הגב לתגובה זו
- 3.שי 09/01/2014 15:54הגב לתגובה זוועונה - ובכן זוהי האחריות של כל משקיע לבצע את ההערכות שלו ולפעול בהתאם. אז למה הכתבה ? מכפיל שילר , מכירים.
- 2.גיא 08/01/2014 22:46הגב לתגובה זובעצם מה שמצביא אומר זה "this time it will be different" בהקשר למכפיל הגבוה. אבל זה בדיוק המשפט שאמרו בבועות הקודמות שהיו בשוק ההון כמו בועת הדוט קום. הסיבות/תירוצים למה הפעם זה יהיה שונה משתנות. גם אז אמרו שיש חברות הייטק/אינטרנט וזה העולם החדש לכן זה מצדיק מכפילים גבוהים במיוחד. מצד שני, הריבית באמת אפסית במשך המון זמן וזה ניסוי חדש (ומסוכן)..
- 1.כתבה יפה (ל"ת)ג'וניור 08/01/2014 18:07הגב לתגובה זו

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.