ינואר 2013 בשוק ההנפקות הקונצרני: האם תימשך המגמה החיובית?

סיון ליימן, מנכ"ל כנען ייעוץ השקעות, מסכם את הנעשה בשוק ההנפקות של אג"ח הקונצרניות במהלך חודש ינואר 2013 ומנתח את כיוון המגמה בשוק ההנפקות
סיון ליימן |

שוק ההנפקות הקונצרני נפתח מתחילת 2013 במגמה חיובית עם מספר הנפקות והיקף הנפקות גבוה, במיוחד ומדובר בהמשך המגמה החיובית המאפיינת את השוק מחודש נובמבר 2012. בינואר האחרון, התקיימו 18 הנפקות בהיקף כולל של כמעט 5 מיליארד שקלים, לעומת 14 הנפקות בהיקף כולל של 3.73 מיליארד שקלים בחודש דצמבר 2012 - גידול משמעותי של 32% בהיקף ההנפקות בינואר 2013 לעומת דצמבר 2012.

הרגיעה בשוקי המניות בעולם לצד הריבית הנמוכה השוררת במשק, מובילות את הציבור להגדיל את מרכיב הסיכון בתיק ההשקעות ע"י רכישת מניות ואג"ח קונצרניות בדירוג בינוני ונמוך. הציבור אשר רוכש אג"ח קונצרניות גורם בכך לירידת התשואות של אג"ח אלה - עובדה אשר מועילה לחברות רבות לחזור לשוק ההנפקות ולגייס חוב בריביות נמוכות יחסית.

בדומה לשנת 2012, המגזרים הבולטים בינואר 2013 הינם הנדל"ן והבנקים. שני שליש מהחברות שהנפיקו בחודש שחלף הינן חברות נדל"ן (12 חברות), אשר אחראיות על גיוס חוב של 1.43 מיליארד שקלים המהווה 29% מגיוס החוב הכולל. היחיד שהנפיק בינואר מבין הבנקים היה בנק מזרחי טפחות עם הנפקת שתי סדרות בהיקף כולל של 1.51 מיליארד שקלים המהוות כ-31% מסך ההנפקות הכולל בינואר.

גם בדצמבר היו אלו חברות הנדל"ן שנתנו את הטון: חברות הסקטור ביצעו בדצמבר 7 הנפקות בהיקף כספי כולל של כ-2.1 מיליארד שקלים שהיוו כ-56% מהגיוס הכולל. באופן מפתיע היו אלו חברות ההשקעה וההחזקות (פז נפט וביטוח ישיר) שבלטו עם גיוס של כמעט 900 מיליון שקלים המהווה כ-23% מהגיוס הכולל, כאשר הבנקים אחראים ל-15% בלבד מסך ההנפקות הכולל בדצמבר.

לאחר תקופה ארוכה בה לא ראינו השתתפות של חברות לא מדורגות, התקיימו בינואר 3 הנפקות של חברות לא מדורגות בהיקף כספי זניח של 170 מיליון שקלים, בנוסף לשתי הנפקות של חברות לא מדורגות בדצמבר 2012 בהיקף כספי משמעותי יותר של 333 מיליון שקלים.

נתון מעניין נוסף, הינו סוג ההצמדה של ההנפקות: בסיכום שוק ההנפקות בשנת 2012 ניתן לראות שכ-73% מהסכום שגייסו החברות היה צמוד למדד, לעומת 27% בלבד שגייסו החברות בריבית שקלית (לא צמודה). בינואר 2013 אנו מגלים תמונה שונה - עלייה חדה בגיוס בריבית לא צמודה (42%) לעומת צניחה בגיוס בריבית צמודה למדד (58%). הסיבה לעלייה בגיוס בריבית שקלית בשוק ההנפקות הינה ירידה חדה באינפלציה במשק. בשנת 2012 הסתכמה האינפלציה ב1.7% בלבד - מדובר בשיעור האינפלציה השנתי הנמוך ביותר בשש השנים האחרונות. האינפלציה הנמוכה במשק גורמת לכך שהגופים המוסדיים, שהינם שחקן מרכזי בשוק ההנפקות, יעדיפו יותר ויתר הנפקות בריבית לא צמודה על פני ריבית צמודה.

בדיקה חודשית עדכנית לחודש פברואר של תשואות אג"ח הקונצרניות הנסחרות בבורסה מלמדת, שמבין 228 חברות שהנפיקו אג"ח, קיימות 66 חברות שלפחות סדרה אחת שלהן נסחרת בתשואה הגבוהה מ-10% (חלק מהחברות כבר נמצאות התהליך של הסדר חוב) - מדובר בשיפור משמעותי לעומת חודש דצמבר 2012 (85 חברות) ובמיוחד לעומת חודש אוקטובר (117 חברות). השיפור המשמעותי בנתונים מעיד על מגמה חיובית בשוק אג"ח הקונצרניות - דבר התורם כמובן לשוק ההנפקות.

לסיכום, הרגיעה בשוקי ההון בארץ ובעולם, המלווה בריבית נמוכה במשק, מובילה את הציבור להגדיל את רמת הסיכון בתיק ההשקעות על ידי רכישה של מניות ואג"ח קונצרניות בדירוגים נמוכים. כך ראינו בינואר גיוס שיא של 3.7 מיליארד שקלים בקרנות אג"ח הקונצרניות.

כניסתו של הציבור לאג"ח הקונצרניות מורידה את התשואות בשוק אג"ח, לכן אנו רואים גידול משמעותי בשוק ההנפקות. מגמה זו צפויה להמשך לפחות בחודשים הקרובים. להלן הנתונים העיקריים בשוק ההנפקות לחודש ינואר של שנת 2013 ודצמבר 2012 (*במיליארדי שקלים):

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ויועץ פנסיוני ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.