כל מה שרציתם לדעת על הצוק הפיסקאלי ולא העזתם לשאול
אחרי שהרעש והמולה של הבחירות בארה"ב ירדו מהכותרות, סוגיית הצוק הפיסקאלי תפסה מקום מרכזי בעולם הפיננסי. אפילו משבר החוב באירופה נדחק הצידה, והעולם כולו מגיב לכל פיסת אינפורמציה הקשורה לצוק הפיסקאלי.
הכר את המושג: צוק פיסקאלי
הצוק הפיסקאלי, שורה של קיצוצים והעלאות מסים שיכנסו לתוקף ב-1.1.2013. מדובר בסכום כולל של 607 מיליארד דולר, המהווים קרוב ל-4% מהתמ"ג של ארה"ב. רבים מעריכים כי במידה וקברניטי הכלכלה הגדולה בעולם לא יצליחו להגיע להסכמה ביניהם, הכלכלה תיפול אל תוך הצוק הפיסקאלי, והדבר יוביל למיתון עמוק במהלך שנת 2013. סוכנויות הדירוג הבינ"ל איימו להוריד את דירוג האשראי של ארה"ב, אם זו לא תצליח למצוא פתרון לסוגיה. נזכיר כי בשנה הקודמת סוכנות הדירוג S&P הורידה את דירוג האשראי המושלם של ארה"ב בדרגה אחת, אחרי שהעלו את תקרת החוב במדינה.
עיקר המחלוקת בין הרפובליקנים לדמוקרטים טמון בסעיף הכולל העלאת מיסים לבעלי הכנסה גבוהה (לאלו המשתכרים יותר מ-250 אלף דולר לשנה) - מהלך שזוכה להתנגדות עזה בקרב הרפובליקנים. אובמה מצדו לא מוכן לשקול כל פתרון שלא יכלול בתוכו את נושא העלאת המיסים לבעלי ההכנסה הגבוהה. אובמה מאמין כי כל פתרון אחר יוביל לשחיקה של מעמד הביניים, שבזכותו הכלכלה האמריקנית חזרה למסלול ההתאוששות לאחרונה. הצרכן האמריקני מהווה מנוע צמיחה עיקרי ולכן אובמה מנסה שלא לפגוע בו.
הצדדים הגיעו למבוי סתום
הרפובליקנים הציעו העלאת מיסים בסך 800 מיליארד דולר, לעומת הצעתו של אובמה לעלות מיסים ב-1.6 טריליון דולר. הרפובליקנים הציעו לקצץ סכום של 600 מיליארד דולר משירותי הבריאות לעומת הצעתו של אובמה לקצץ כ-200 מיליארד דולר.
בעוד הצדדים ממשיכים להתבצר בעמדתם, שעון החול הולך ואוזל. אם לא ימצא פתרון לפני ה-21 לדצמבר (מועד יציאת הקונגרס לפגרת חג המולד), הצוק הפיסקאלי ייכנס לתוקף באופן אוטומטי ב-1.1.2013. אנו מעריכים כי הצדדים יפתחו במרתון של דיונים ביניהם במהלך הימים הקרובים, על מנת למנוע את תרחיש האימים שעלול להכניס לסחרור את הכלכלה העולמית.
ההשפעות על השווקים השונים
תרחיש חיובי: מציאת פתרון לצוק הפיסקאלי
השווקים הפיננסיים יזנקו. הסקטורים הבולטים: טכנולוגיה ובנקאות. אנו מעריכים כי המדדים המובילים בוול סטריט יזנקו אל עבר שיאים חדשים. בזירת המט"ח, הדולר האמריקני עלול לצנוח, בעיקר מול מטבעות בעלי הריבית הגבוהה כגון הדולר האוסטרלי, הניו זילנדי והקנדי. הין היפני ימשיך לספוג הפסדים כבדים על רקע האופטימיות שתשרור בשווקים מיד אחרי שיודיעו על מציאת פתרון לפרשה. מבחינה טכנית, הדולר אינדקס מאותת על סיכוי למהלך ירידות משמעותי.
תרחיש שלילי: נפילה אל תוך הצוק
השווקים הפיננסיים עלולים לצנוח, סוכנויות הדירוג תורדנה את דירוג האשראי של ארה"ב והפחד ישלוט בכל פינה. בזירת המט"ח, ניתן לקחת את הדוגמא של הורדת הדירוג לארה"ב בתחילת חודש אוגוסט 2011. הדולר יצא לגל עליות חד אל עבר השיא שנקבע ב-84.21 בחודש יולי השנה. המשקיעים מיהרו לחזור לשטר הירוק, הנחשב לנכס מקלט המועדף ביותר עליהם. הין היפני גם אמור להתחזק באופן משמעותי. המטבעות אשר עשויים להיפגע משמעותית במקרה זה הינם מטבעות הסחורות (הדולר האוסטרלי, הדולר האמריקני והדולר הקנדי).
בסקטור הסחורות כדאי לשים במעקב את הזהב, אשר עלול לזנק בעקבות הנפילה לצוק. בהורדת הדירוג של ארה"ב, הזהב זינק בעשרות דולרים וקבע שיא כל הזמנים, באזור 1920 דולר לאונקיה. חשוב לציין כי בשנים האחרונות, הזהב נוטה להתחזק בתחילת השנה. אנו מעריכים כי נפילה לצור תזניק את הזהב אל עבר שיאים חדשים.
לסיכום, סוגיית הצוק הפיסקאלי תמשיך להטריד את הסוחרים ברחבי העולם ולגרום לתנודתיות חדה בשווקים. עד שלא תתקבל הכרעה יהיה מאוד קשה לקבל החלטות מסחר, היות והכל עלול להשתנות בן לילה. אנו נעדיף לרכוש מניות גדולות, אם ימצא פתרון לסוגיה ובמקרה של נפילה לצוק, נעדיף לרכוש את הזהב.
- 2.יוני 11/12/2012 08:55הגב לתגובה זוב 100% מהפעמים שהיו צריכים להגיע להסכמות משכו זאת עד לדקה ה90 ובסוף היו הסכמות כך יהיה גם הפעם !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 1.avicarmel 09/12/2012 17:07הגב לתגובה זובתסריט השלילי כיצד הדולר יכול גם לעלות וגם לרדת? תחליט או להיכנס לגל עליות או ירידות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
