כל מה שרציתם לדעת על הצוק הפיסקאלי ולא העזתם לשאול
אחרי שהרעש והמולה של הבחירות בארה"ב ירדו מהכותרות, סוגיית הצוק הפיסקאלי תפסה מקום מרכזי בעולם הפיננסי. אפילו משבר החוב באירופה נדחק הצידה, והעולם כולו מגיב לכל פיסת אינפורמציה הקשורה לצוק הפיסקאלי.
הכר את המושג: צוק פיסקאלי
הצוק הפיסקאלי, שורה של קיצוצים והעלאות מסים שיכנסו לתוקף ב-1.1.2013. מדובר בסכום כולל של 607 מיליארד דולר, המהווים קרוב ל-4% מהתמ"ג של ארה"ב. רבים מעריכים כי במידה וקברניטי הכלכלה הגדולה בעולם לא יצליחו להגיע להסכמה ביניהם, הכלכלה תיפול אל תוך הצוק הפיסקאלי, והדבר יוביל למיתון עמוק במהלך שנת 2013. סוכנויות הדירוג הבינ"ל איימו להוריד את דירוג האשראי של ארה"ב, אם זו לא תצליח למצוא פתרון לסוגיה. נזכיר כי בשנה הקודמת סוכנות הדירוג S&P הורידה את דירוג האשראי המושלם של ארה"ב בדרגה אחת, אחרי שהעלו את תקרת החוב במדינה.
עיקר המחלוקת בין הרפובליקנים לדמוקרטים טמון בסעיף הכולל העלאת מיסים לבעלי הכנסה גבוהה (לאלו המשתכרים יותר מ-250 אלף דולר לשנה) - מהלך שזוכה להתנגדות עזה בקרב הרפובליקנים. אובמה מצדו לא מוכן לשקול כל פתרון שלא יכלול בתוכו את נושא העלאת המיסים לבעלי ההכנסה הגבוהה. אובמה מאמין כי כל פתרון אחר יוביל לשחיקה של מעמד הביניים, שבזכותו הכלכלה האמריקנית חזרה למסלול ההתאוששות לאחרונה. הצרכן האמריקני מהווה מנוע צמיחה עיקרי ולכן אובמה מנסה שלא לפגוע בו.
הצדדים הגיעו למבוי סתום
הרפובליקנים הציעו העלאת מיסים בסך 800 מיליארד דולר, לעומת הצעתו של אובמה לעלות מיסים ב-1.6 טריליון דולר. הרפובליקנים הציעו לקצץ סכום של 600 מיליארד דולר משירותי הבריאות לעומת הצעתו של אובמה לקצץ כ-200 מיליארד דולר.
בעוד הצדדים ממשיכים להתבצר בעמדתם, שעון החול הולך ואוזל. אם לא ימצא פתרון לפני ה-21 לדצמבר (מועד יציאת הקונגרס לפגרת חג המולד), הצוק הפיסקאלי ייכנס לתוקף באופן אוטומטי ב-1.1.2013. אנו מעריכים כי הצדדים יפתחו במרתון של דיונים ביניהם במהלך הימים הקרובים, על מנת למנוע את תרחיש האימים שעלול להכניס לסחרור את הכלכלה העולמית.
ההשפעות על השווקים השונים
תרחיש חיובי: מציאת פתרון לצוק הפיסקאלי
השווקים הפיננסיים יזנקו. הסקטורים הבולטים: טכנולוגיה ובנקאות. אנו מעריכים כי המדדים המובילים בוול סטריט יזנקו אל עבר שיאים חדשים. בזירת המט"ח, הדולר האמריקני עלול לצנוח, בעיקר מול מטבעות בעלי הריבית הגבוהה כגון הדולר האוסטרלי, הניו זילנדי והקנדי. הין היפני ימשיך לספוג הפסדים כבדים על רקע האופטימיות שתשרור בשווקים מיד אחרי שיודיעו על מציאת פתרון לפרשה. מבחינה טכנית, הדולר אינדקס מאותת על סיכוי למהלך ירידות משמעותי.
תרחיש שלילי: נפילה אל תוך הצוק
השווקים הפיננסיים עלולים לצנוח, סוכנויות הדירוג תורדנה את דירוג האשראי של ארה"ב והפחד ישלוט בכל פינה. בזירת המט"ח, ניתן לקחת את הדוגמא של הורדת הדירוג לארה"ב בתחילת חודש אוגוסט 2011. הדולר יצא לגל עליות חד אל עבר השיא שנקבע ב-84.21 בחודש יולי השנה. המשקיעים מיהרו לחזור לשטר הירוק, הנחשב לנכס מקלט המועדף ביותר עליהם. הין היפני גם אמור להתחזק באופן משמעותי. המטבעות אשר עשויים להיפגע משמעותית במקרה זה הינם מטבעות הסחורות (הדולר האוסטרלי, הדולר האמריקני והדולר הקנדי).
בסקטור הסחורות כדאי לשים במעקב את הזהב, אשר עלול לזנק בעקבות הנפילה לצוק. בהורדת הדירוג של ארה"ב, הזהב זינק בעשרות דולרים וקבע שיא כל הזמנים, באזור 1920 דולר לאונקיה. חשוב לציין כי בשנים האחרונות, הזהב נוטה להתחזק בתחילת השנה. אנו מעריכים כי נפילה לצור תזניק את הזהב אל עבר שיאים חדשים.
לסיכום, סוגיית הצוק הפיסקאלי תמשיך להטריד את הסוחרים ברחבי העולם ולגרום לתנודתיות חדה בשווקים. עד שלא תתקבל הכרעה יהיה מאוד קשה לקבל החלטות מסחר, היות והכל עלול להשתנות בן לילה. אנו נעדיף לרכוש מניות גדולות, אם ימצא פתרון לסוגיה ובמקרה של נפילה לצוק, נעדיף לרכוש את הזהב.
- 2.יוני 11/12/2012 08:55הגב לתגובה זוב 100% מהפעמים שהיו צריכים להגיע להסכמות משכו זאת עד לדקה ה90 ובסוף היו הסכמות כך יהיה גם הפעם !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 1.avicarmel 09/12/2012 17:07הגב לתגובה זובתסריט השלילי כיצד הדולר יכול גם לעלות וגם לרדת? תחליט או להיכנס לגל עליות או ירידות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
