כל מה שרציתם לדעת על הצוק הפיסקאלי ולא העזתם לשאול

יחזקאל ינושבסקי, אנליסט בכיר ב-ATRADE, מסביר על הצוק הפיסקאלי, מפרט על המושג, הסיבות שהביאו להיווצרו והשםפעותיו על השוק

אחרי שהרעש והמולה של הבחירות בארה"ב ירדו מהכותרות, סוגיית הצוק הפיסקאלי תפסה מקום מרכזי בעולם הפיננסי. אפילו משבר החוב באירופה נדחק הצידה, והעולם כולו מגיב לכל פיסת אינפורמציה הקשורה לצוק הפיסקאלי.

הכר את המושג: צוק פיסקאלי

הצוק הפיסקאלי, שורה של קיצוצים והעלאות מסים שיכנסו לתוקף ב-1.1.2013. מדובר בסכום כולל של 607 מיליארד דולר, המהווים קרוב ל-4% מהתמ"ג של ארה"ב. רבים מעריכים כי במידה וקברניטי הכלכלה הגדולה בעולם לא יצליחו להגיע להסכמה ביניהם, הכלכלה תיפול אל תוך הצוק הפיסקאלי, והדבר יוביל למיתון עמוק במהלך שנת 2013. סוכנויות הדירוג הבינ"ל איימו להוריד את דירוג האשראי של ארה"ב, אם זו לא תצליח למצוא פתרון לסוגיה. נזכיר כי בשנה הקודמת סוכנות הדירוג S&P הורידה את דירוג האשראי המושלם של ארה"ב בדרגה אחת, אחרי שהעלו את תקרת החוב במדינה.

עיקר המחלוקת בין הרפובליקנים לדמוקרטים טמון בסעיף הכולל העלאת מיסים לבעלי הכנסה גבוהה (לאלו המשתכרים יותר מ-250 אלף דולר לשנה) - מהלך שזוכה להתנגדות עזה בקרב הרפובליקנים. אובמה מצדו לא מוכן לשקול כל פתרון שלא יכלול בתוכו את נושא העלאת המיסים לבעלי ההכנסה הגבוהה. אובמה מאמין כי כל פתרון אחר יוביל לשחיקה של מעמד הביניים, שבזכותו הכלכלה האמריקנית חזרה למסלול ההתאוששות לאחרונה. הצרכן האמריקני מהווה מנוע צמיחה עיקרי ולכן אובמה מנסה שלא לפגוע בו.

הצדדים הגיעו למבוי סתום

הרפובליקנים הציעו העלאת מיסים בסך 800 מיליארד דולר, לעומת הצעתו של אובמה לעלות מיסים ב-1.6 טריליון דולר. הרפובליקנים הציעו לקצץ סכום של 600 מיליארד דולר משירותי הבריאות לעומת הצעתו של אובמה לקצץ כ-200 מיליארד דולר.

בעוד הצדדים ממשיכים להתבצר בעמדתם, שעון החול הולך ואוזל. אם לא ימצא פתרון לפני ה-21 לדצמבר (מועד יציאת הקונגרס לפגרת חג המולד), הצוק הפיסקאלי ייכנס לתוקף באופן אוטומטי ב-1.1.2013. אנו מעריכים כי הצדדים יפתחו במרתון של דיונים ביניהם במהלך הימים הקרובים, על מנת למנוע את תרחיש האימים שעלול להכניס לסחרור את הכלכלה העולמית.

ההשפעות על השווקים השונים

תרחיש חיובי: מציאת פתרון לצוק הפיסקאלי

השווקים הפיננסיים יזנקו. הסקטורים הבולטים: טכנולוגיה ובנקאות. אנו מעריכים כי המדדים המובילים בוול סטריט יזנקו אל עבר שיאים חדשים. בזירת המט"ח, הדולר האמריקני עלול לצנוח, בעיקר מול מטבעות בעלי הריבית הגבוהה כגון הדולר האוסטרלי, הניו זילנדי והקנדי. הין היפני ימשיך לספוג הפסדים כבדים על רקע האופטימיות שתשרור בשווקים מיד אחרי שיודיעו על מציאת פתרון לפרשה. מבחינה טכנית, הדולר אינדקס מאותת על סיכוי למהלך ירידות משמעותי.

תרחיש שלילי: נפילה אל תוך הצוק

השווקים הפיננסיים עלולים לצנוח, סוכנויות הדירוג תורדנה את דירוג האשראי של ארה"ב והפחד ישלוט בכל פינה. בזירת המט"ח, ניתן לקחת את הדוגמא של הורדת הדירוג לארה"ב בתחילת חודש אוגוסט 2011. הדולר יצא לגל עליות חד אל עבר השיא שנקבע ב-84.21 בחודש יולי השנה. המשקיעים מיהרו לחזור לשטר הירוק, הנחשב לנכס מקלט המועדף ביותר עליהם. הין היפני גם אמור להתחזק באופן משמעותי. המטבעות אשר עשויים להיפגע משמעותית במקרה זה הינם מטבעות הסחורות (הדולר האוסטרלי, הדולר האמריקני והדולר הקנדי).

בסקטור הסחורות כדאי לשים במעקב את הזהב, אשר עלול לזנק בעקבות הנפילה לצוק. בהורדת הדירוג של ארה"ב, הזהב זינק בעשרות דולרים וקבע שיא כל הזמנים, באזור 1920 דולר לאונקיה. חשוב לציין כי בשנים האחרונות, הזהב נוטה להתחזק בתחילת השנה. אנו מעריכים כי נפילה לצור תזניק את הזהב אל עבר שיאים חדשים.

לסיכום, סוגיית הצוק הפיסקאלי תמשיך להטריד את הסוחרים ברחבי העולם ולגרום לתנודתיות חדה בשווקים. עד שלא תתקבל הכרעה יהיה מאוד קשה לקבל החלטות מסחר, היות והכל עלול להשתנות בן לילה. אנו נעדיף לרכוש מניות גדולות, אם ימצא פתרון לסוגיה ובמקרה של נפילה לצוק, נעדיף לרכוש את הזהב.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יוני 11/12/2012 08:55
    הגב לתגובה זו
    ב 100% מהפעמים שהיו צריכים להגיע להסכמות משכו זאת עד לדקה ה90 ובסוף היו הסכמות כך יהיה גם הפעם !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • 1.
    avicarmel 09/12/2012 17:07
    הגב לתגובה זו
    בתסריט השלילי כיצד הדולר יכול גם לעלות וגם לרדת? תחליט או להיכנס לגל עליות או ירידות.
ניתוח טכני
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot
ניתוח טכני

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות

זיו סגל |
נושאים בכתבה ניתוח טכני


באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה  S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר. 

את ההזדמנות שנוצרה ממחיש הגרף של הראסל 2000 שמיוצג כאן על ידי קרן הסל IWM. אחרי קפיצת הקורנה היא תקנה תיקון מתאים של 50% ואז טיפסה בהדרגה אל השיא ופרצה אותו. מכאן אמור להתפתח מומנום של מגמת עליה. על גרף העוצמה ההשוואתית אפשר לראות את חולשתה המתמשכת מול ה – S&P500 וכעת השאלה האם מערכת יחסים זו אכן משתנה. זהו אינדיקטור שנצטרך לעקוב אחריו.


מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל  IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.