האם הורדת דירוג לאג"ח מהווה הזדמנות קניה?

אושר טובול, סמנכ"ל מסחר מיטב טרייד ני"ע, מתייחס לכדאיות ההשקעה באגרות חוב אשר ספגו הורדת דירוג ע"י הסוכנויות
אושר טובול | (4)

שוק אגרות החוב הקונצרני ממשיך להיות בכותרות. המשך ביצוע הסדרי החוב ובדיקת יכולת ההחזר של החברות נמצאים בראש סדר העדיפויות של המשקיעים. חברות רבות נמצאות על הכוונת של חברות הדירוג ונמצאות במעקב מתמיד.

באחרונה אנו עדים להורדות דירוג משמעותיות בשוק האג"ח המקומי. חברות שדורגו בעבר כראויות להשקעה נמצאות היום בסיכון ממשי להחזר חובותיהן. חברות הדירוג נאלצות להוריד דירוגן של חברות אלו אף לדירוגים נמוכים ביותר ולסווגן כרמת השקעה ספקולטיבית.

שוק האג"ח לא ממתין לחברות הדירוג, ובד"כ מקדים אותן. לכן, כאשר מתבצעת הורדת דירוג לחברה, מחיר אגרת החוב כבר מגלם את מצב החברה. בעקבות זאת, מנהלי קרנות הנאמנות ומנהלי התיקים נמצאים במלכוד. קרנות נאמנות ותיקים מנוהלים צריכים לעמוד במדיניות השקעה שנקבעת ע"י הקרן או ע"י הלקוח, בהתאמה. כתוצאה מכך הורדת הדירוג גוררת עימה שינוי בהרכב הקרן או התיק. לדוגמא, במידה שהלקוח הצהיר על ניהול כספיו באג"ח בדירוג A ומעלה, ירידה מתחת לרמה זו גורמת למנהל התיק למכור ההחזקה, למרות שהוא עדיין מאמין ביכולת ההחזר של החברה ומאמין שהמחיר שלה אטרקטיבי להשקעה.

הבעיה מחריפה כאשר קרנות נאמנות חורגות ממדיניות השקעה בעקבות הורדת דירוג לרמה של BBB ומטה (בעיקר קרנות ללא), מנהלי הקרנות נדרשים לתקן את החריגה תוך 10 ימים ממועד ההודעה על הורדת הדירוג. לכן, לעתים קרובות, המכירות של מנהלי הקרנות נובעות מסיבות טכניות בלבד, על מנת לעמוד במדיניות ההשקעה שנקבעה לקרן.

יתרה מזאת, מנהלי התיקים שנקבעה להם מדיניות השקעה ע"י הלקוח שאינה ספקולטיבית או בעלת הגדרה ספציפית של רמת השקעה בינונית או גבוהה - יבצעו התאמות ביום למחרת. לכן, מלבד הידיעה על הורדת הדירוג שמשפיעה על מחיר האיגרת, נוספות לה מכירות שנובעות מסיבות טכניות המאיצות את הירידה במחיר האיגרת.

בחודש יולי האחרון הורידה חברת מעלות את דירוג האג"ח של חברת קרדן אן.וי ב-11 דרגות לרמה של CC, בעקבות הצהרה על רכישה חוזרת של אג"ח סדרה א'. הורדה זו גרמה למנהלי הקרנות למכור את האג"ח לא בהכרח משיקולים כלכליים. מי שניצלה זאת לרכישה הייתה לא אחרת מחברת קרדן עצמה, שרכשה את אגרות החוב שנמכרו מאותן קרנות הנאמנות.

האם כדאי לנצל את הירידה בעקבות הורדת הדירוג למטרת השקעה?

ב-19 בספטמבר הורידה מעלות את דירוג האג"ח של קבוצת אי.די.בי פיתוח מ-BBB+ ל-BB. למחרת ההודעה, ירדה אגרת החוב אידיבי פת אגח ט ב-15.74% במחזור גבוה. בבדיקה של ימי המסחר לאחר מכן ניתן לראות תיקון של כל הירידה ואף עלייה למחיר גבוה משמעותית מהמחיר לפני הירידה. עוד פורסם, כי מי שעומדת מאחורי חלק מרכישות האג"ח היא קרן יורק, המחזיקה קרוב ל-20% מסדרות האג"ח של אי.די.בי פיתוח.

הורדת דירוג נוספת היא של דיסקונט השקעות. דירוג החברה ירד מ-A- ל-BBB עם תחזית דירוג שלילית. דיסקונט השקעות סדרה ט' ירדה ביום למחרת ב-8%. מספר ימים לאחר מכן עלה מחיר האיגרת למחיר הגבוה מהמחיר טרום הירידה. ירידת הדירוג המשמעותית האחרונה שפורסמה, נכון למועד כתיבת שורות אלו, היתה לקבוצת הפטרוכימיים. ב-4 באוקטובר ירד דירוג סדרות האג"ח מ-Baa2 ל-Ba1. בשני ימי המסחר לאחר הורדת הדירוג ירדה אגרת החוב פטרוכימים סדרה ו' בכמעט 19%. האם גם שם יגיע התיקון? כבר ביום המסחר השלישי האג"ח עלה ב-3%, אני משער שהמשך התיקון עוד יגיע.

חברות שסופגות הורדות דירוג משמעותיות הן אג"ח מסוכנות להשקעה. משקיעים אוהבי סיכון יכולים לנצל את הירידות במחירי האג"ח, לרכוש אותן לאחר הורדת הדרוג ולמכור אותן לאחר זמן קצר תוך גזירת רווחים נאים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בן 16/10/2012 08:26
    הגב לתגובה זו
    של החברה לבין "ספוקלנטים" שמתחילים לעשות חישובים של שיקום החוב
  • 3.
    van gouch 15/10/2012 22:17
    הגב לתגובה זו
    חבל שזה רק פעם בחודש
  • 2.
    אגחיסט 15/10/2012 13:01
    הגב לתגובה זו
    א.חברות הדירוג שוות ל..(תחת) ב.המוסדיים "דופקים אותנו" (הפעם שלא באשמתם...) בכך שנאלצים למכור רק מסיבה טכנית גם כשידוע שהאג"ח שווה את המחיר וצפוי שיעלה.
  • 1.
    מאמר מעולה , תודה! (ל"ת)
    איילי 15/10/2012 12:48
    הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.