הרגולציה חונקת את המשקיעים בת"א

אושר טובול, סמנכ"ל מסחר מיטב טרייד ני"ע, מתייחס בטורו לרפורמות, השינויים והרגולזיציה של התקופה האחרונה והשפעותיהם על הכלכלה בכלל ושוק ההון בפרט
אושר טובול | (5)

בשנתיים האחרונות סבלו מרבית הסקטורים בבורסה המקומית ממתקפה רגולטורית קשה (כאשר ברוב המקרים מדובר ברגולציה מוצדקת). התוצאה נראתה כשיתוק חלקי של מרבית הסקטורים, שהקשה על מנהלי ההשקעות והאנליסטים למצוא השקעות ראויות ברמת הסקטור או ברמת המניה. מבחינה העקרונית והאידאולוגית רגולציה היא דבר מבורך, אולם ברמה הפרקטית, דרך הביצוע לעיתים חשובה יותר מן הכוונה הטובה.

מדד ת"א 100 מורכב ממספר סקטורים עיקריים: תקשורת, בנקאות, חברות החזקה, גז ונפט, כימיה, מזון, ביטוח, נדל"ן וטכנולוגיה. מלבד שני הסקטורים האחרונים ברשימה, כל הסקטורים נתונים למתקפת רגולציה חריפה. בכל סקטור ניתן למצוא וועדה כלשהי שמסקנותיה והמלצותיה יפגעו בהכרח בחברות וכתוצאה מכך גם במחירי המניות. בסקירה לפנינו אדגום בקצרה את הסקטורים שנפגעו ואלה שעתידים להיפגע.

ענף התקשורת חווה לאחרונה ימים קשים מאד. חוק ניידות המספרים, הורדת דמי הקישוריות, מכרזי תדרים לשחקנים חדשים, מסקנות ועדת חייק והגבלת קנסות היציאה, הינן רק חלק מן המהלכים של הרגולטור שהביאו לירידות שערים חדות של 40%-70% במחירי מניות חברות התקשורת, וזאת בניגוד גמור לדימוי הדפנסיבי של הסקטור (פרות מזומנים).

הרפורמה מבורכת מנקודת מבט צרכנית, אבל חשוב לשים לב שהחיסכון בהוצאות התקשורת לטווח הקצר מגיע עם מחיר של פגיעה בחיסכון לטווח ארוך. ענף התקשורת שהיווה כ-8.5% ממדד ת"א 100 לפני כחודש, מהווה כיום 5% מהמדד בלבד, הירידה החדה בענף פגעה משמעותית בתשואות המדד וכתוצאה מכך גם בתשואות של קרנות הפנסיה.

בסקטור הבנקים העלאת הדרישה להלימות הון ראשוני לרמה של 9%-10% הביאה להורדה אגרסיבית של תחזיות האנליסטים לגבי התשואה על ההון החזויה במערכת הבנקאות המקומית לשנים הקרובות. כל חמשת הבנקים נסחרים כיום במכפילי הון נמוכים מהותית ביחס לממוצע ההיסטורי שלהם והדבר אינו צפוי להשתנות בקרוב. סקטור הבנקאות מהווה יותר מ-15% ממדד ת"א 100.

ועדת ששינסקי שהנהיגה היטל מס על הרווחים של שותפויות הגז והנפט ופרסום מסקנות ועדת צמח הכוללים מגבלות על יצוא גז לפי מאגר ופרסום מסקנות המשרד לאיכות הסביבה בכל הנוגע לקידוחי נפט וגז חדשים, השפיעו וישפיעו בעתיד על החברות הפועלות בתחום. אמנם הסקטור לא חווה ירידה משמעותית במחיר המניות, אבל אין ספק שמחירי היעד ירדו משמעותית והפחיתו את פוטנציאל הרווח של המשקיעים.

ועדת המזון שבחנה את מצב הענף צפויה להגיש המלצותיה בימים הקרובים. מטרתה הייתה לקדם תחרות בענף ולהוריד מחירים. המלצות שיפגעו בוודאות בשלוש חברות המזון הגדולות תנובה, שטראוס ואסם, וכן ברשתות המזון הגדולות כגון שופרסל וריבוע כחול. בין ההמלצות המסתמנות ניתן למנות הפרדה מבנית בין רשתות ומפעלים, קביעה כי מדפי רשתות הקמעונאות הינם תשתית פתוחה לכלל הספקים, מניעת אפליית מחירים על ידי רשתות וספקים ועוד.

חב' כימיקלים לישראל ככל הנראה תאלץ לממן את קציר המלח, דבר שיעלה לה כ-3 מיליארד שקל. מימון קציר ים המלח נתן אותותיו במחיר המניה שספגה ירידות שערים חדות בתקופה קצרה.

מסקנות ועדת הריכוזיות צפויות להקטין במידה רבה את הכדאיות העסקית של חברת ההחזקה, הן כבעלים והן כמשקיע. המטרה של ועדת הריכוזיות הינה פירוק פירמידות השליטה, הגבלת כוחם של בעלי השליטה, צמצום המינוף וחיזוק המיעוט. המשמעות של מסקנות הוועדה היא מכירה של 5-6 חברות גדולות במשק. למרות שניתנה לכך תקופה ארוכה של 4 שנים, עדיין יש עננה סביב החברות אשר פוגעת במחירי אותן המניות בבורסה המקומית.

התקנות החדשות של האוצר, אשר הפחיתו את תקרת דמי הניהול של קופות הגמל מ-2% ל-1.05% בלבד, פגעו משמעותית בשווי של חברות הביטוח ובתי ההשקעות. רק לפני מספר שנים שילמו בתי ההשקעות סכום נכבד עבור קופות הגמל הבנקאיות, והחלטה משמעותית אחת משנה את התמחור הכולל לכל הסקטור.

רגולציה במינון גבוה גורמת למשקיעים זרים להימנע מהשקעות בשוק הישראלי. המחשבה על שינוי רגולטורי משמעותי בסביבה בה פועלת החברה, החלטות שמתקבלות במהירות הבזק וסביבה שכל הזמן משתנה, גורמת למשקיעים הזרים לחשוש מהשקעות משמעותיות בישראל.

אירועי הרגולציה שמוזכרים לעיל הינם קצה סך הרגולציה שפקדה את שוק ההון בשנתיים האחרונות והביאה לקיפאון של השוק המקומי ולירידה חדה במחזורי המסחר. מרבית מהלכי הרגולציה בוצעו בכדי להגן על הצרכנים או לחילופין בכדי להגן על החברות מפני עצמן ומפני תאוות הסיכון של מנהלים שחושבים לטווח קצר משיקולים אגוצנטריים.

יחד עם זאת, בטווח הקצר הביאה הרגולציה מרובת הגזרות לפגיעה במחזורים ובתשואות של תיקי ההשקעות ומוצרי הפנסיה השונים. בחינה של הרגולציה בסקטורים אלו מעניקה פרספקטיבה נוספת על ביצועי החסר של מדדי המניות בישראל ביחס למדדי המניות בארצות הברית.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    גד 29/05/2012 06:52
    הגב לתגובה זו
    הרגולציה על ענף הפורקס מבורכת. אך יחד עם זאת דרישות ההון ממפעילים הזירה הן דרקוניות , התוצאה כמו בתחומים אחרים תהייה הרת אסון משקיעים יברחו לחול שם לא יהיו מוגנים תנועות ההון לא ידווחו לרשויות , מס במקור לא ייגבה ,, ווהחברות המקומיות יסגרו שעריהן , ואו יעתיקו את פעילותם לחול. דרישות ההון פשוט לא הגיוניות ....
  • 4.
    עסק עם חמורים. 29/05/2012 01:26
    הגב לתגובה זו
    המשך- יודע את המקצוע שלך. מלכתחילה לא הייתם אמורים לשבת בתפקידים האלה ואז גם לא הייתה רגולציה. הרגולציה באה ללמד אותכם לעבוד - דבר שהייתם צריכים לדעת קודם (עוד לפני שקיבלו אותכם לתפקיד). אתיקה יש לך? (סמנכ"ל מסחר במיטב טרייד- גאון טרייד לשעבר)
  • 3.
    הרגולטורים מנופחים מחשיבות עצמית ולא שמים ז.. אל אף אחד (ל"ת)
    נמאס מהבירוקרטיה 28/05/2012 19:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    lepxii 28/05/2012 09:20
    הגב לתגובה זו
    אנו לא ראויים יותר להיות בDM - השינויים התכופים גורמים לסביבה מאוד לא יציבה. חלק מן השינויים כוונו ישירות נגד הזרים (למשל, שינויי מס בfixed income, כדי לשלוט על שער המט"ח). זו סביבה מאוד מאוד לא יציבה. חלק מהקריטריונים לDM זו סביבה מאוד יציבה. אם נעבור חזרה - יהיה שיפור במחזורי מסחר.
  • 1.
    השינויים של ששינסקי הם רטרואקטיביים. הבטיחו למשקיעים (ל"ת)
    הרים וגבעות. בושה! 28/05/2012 08:56
    הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.