על אפיק שמספק כעת תחושה מרמה, דווקא עכשיו יש לקנות שם
מתחילת שנת 2012 עלו אגרות החוב הממשלתיות בריבית משתנה בכ-1%. למי שמזלזל בתשואה של 1%, נאמר כי מדובר בשווה ערך לתשואה מצטברת חזויה של 4 חודשים במק"מ האהוב על רבים, כך שבעולם הריביות הנוכחיות אל לנו לזלזל בתשואה נאה זו.
התמונה דרמטית אף יותר כאשר בוחנים את ביצועי אגרות החוב הקונצרניות בריבית משתנה אשר שעריהן המריאו באחוזים ניכרים. מכיוון שעדיין אין בנמצא מדד אגרות חוב קונצרניות בריבית משתנה, נביא כדוגמא לעליות השערים יוצאות הדופן מתחילת השנה, את ביצועיהן של שטרי ההון של בנק לאומי מסדרה 301 וכן אג"ח החוב בריבית משתנה של פז והראל אשר הניבו כל אחת תשואה מוצעת של כ-5%.
ראוי לציין כי אין מדובר בביצועים חריגים לאגרות חוב קונצרניות בתקופה האמורה, ולהערכתנו יש בביצועי אגרות חוב אלו בכדי לייצג נכונה את ביצועי האפיק בפרק הזמן האמור. מפתיעה במיוחד העובדה שעל אף ירידת הריבית במשק והצפי בשוק ההון להמשך תהליך הדרגתי של הפחתת ריבית, עלו מחירי אגרות החוב בריבית המשתנה. בשורות הבאות נעסוק בסיבות המרכזיות אשר ע"פ דעתנו הביאו לעליות שערים חדות באפיק הריבית המשתנה, זאת על אף העובדה כי אין מדובר באפיק אשר נהוג להחזיקו בתקופה של ריבית יורדת.
ראשית נציין כי בשלהי שנת 2011, חל פדיון ענק בזירת אגרות החוב הממשלתיות בריבית משתנה. מהלך זה הותיר את האפיק עם צמד סדרות ריבית משתנה בלבד בהיקף מצטבר של כ-31 מיליארד ש' ע.נ., והביא לעדכון מדד אג"ח ממשלתי בריבית משתנה תוך מתן משקל יתר על צמד הסדרות שנוצרו ומשך "כסף טכני" להשקעה באפיק.
תופעת לוואי של הפדיון הממשלתי הגדול והחוסר בסחורה ממשלתית במחירים אטרקטיביים, הייתה זליגת כספים המחפשים אחר פתרון בריבית משתנה לאפיק הקונצרני בריבית משתנה. הדבר לווה בסנטימנט חיובי מחודש בזירה הקונצרנית נוכח חידוש זרם גיוסי החוב הקונצרניים והאווירה המשופרת בשוקי המניות בפרק הזמן המדובר. הנזילות הנמוכה באפיק זה והמבחר הלא רחב בלשון המעטה, הביאו לכך שאגרות החוב הקונצרניות בריבית משתנה זינקו באחוזים ניכרים.
בנקודה זו ראוי לציין כי מחירי אגרות החוב הקונצרניות בריבית משתנה ספגו ירידות שערים חדות נוכח השינוי המפתיע בסביבת הריבית במשק וגל הפדיונות האדיר בקרנות הנאמנות המשקיעות באפיק. עובדה אשר הביאה את המרווח הקונצרני שלהם למחוזות אטרקטיביים ביחס למנפיקים זהים לטווחים דומים בעלי בסיס הצמדה שונה.
לסיום, זו עובדה הרי כי שווקים מתנהלים על פי תחזיות. החששות הגוברים לקריסת גוש האירו להביאו לגל הנוכחי של ציפיות להפחתת הריבית במשק כבר באוקטובר - נובמבר האחרונים, ובעקבות כך אגרות החוב המדוברות ביצעו את התאמות המחירים כלפי מטה. כעת, ציפיות הורדת הריבית במשק מתונות ומתומחרות בשוק. לפיכך כל זמן שאין הפתעות דרמטיות של הבנק המרכזי, אין בהורדות הריבית העתידיות בכדי להשפיע לרעה באופן מהותי על רמות המחירים באפיק הריבית המשתנה. תיתכן תגובה פסיכולוגית של פעילים בשוק האג"ח אשר מהותה המשוואה: "הריבית יורדת = מוכרים אג"ח בריבית משתנה", אולם תגובה זו מהווה הזדמנות השקעה.
נציין כי רגיעה במשבר העולמי נוכח הצלחת צעדי הבנקים המרכזיים, יכולה לייצר המשך מגמה חיובית באפיק זה בהמשך השנה בדגש על האפיק הקונצרני בריבית משתנה. נקנח בהזדמנות השקעה בעלת מאפיינים דומים אשר נוצרת בימים אלו באפיק אגרות חוב הצמודות מדד לטווחים קצרים עד בינוניים, הן באפיק הממשלתי והן באפיק החוב התאגידי בדירוג גבוה.
התחושה המרמה "שהאינפלציה לא גרה כאן יותר", הביאה לצימצום בחלקו של האפיק בתיקי ההשקעות. כאשר המגמה באפיק תתהפך, יהיה קשה להצטייד בסחורה רלוונטית. אנו סבורים כי אינפלציית החורף הנמוכה הינה הזדמנות לרכוש חוזה אינפלציה רב שנתי במחירים נוחים.
- 5.ממליץ לקנות מניות, ולא אג" ח (" הן מסוכנות" ). (ל"ת)באפט 10/02/2012 11:48הגב לתגובה זו
- 4.נועם 09/02/2012 20:12הגב לתגובה זוהאם הכוונה לאג" ח צמודות של מדינת ישראל, או למכשיר אחר ומהו? בתודה, נועם
- כן, הכוונה לאג" ח צמוד מדד ארוך טווח (ל"ת)אלון 10/02/2012 11:26הגב לתגובה זו
- 3.כתבה מעניינת,ומועילה. (ל"ת)eli 09/02/2012 17:50הגב לתגובה זו
- 2.מנהל השקעות 09/02/2012 11:49הגב לתגובה זותמשיך להביא כתבות איכותיות בעלות ערך מוסף השוק צמא לזה. נ
- 1.אחד העם 09/02/2012 08:57הגב לתגובה זוקיים מרחק רב בין התיאוריות שלך לבין הפרקטיקה הקיימת
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
