משאית
צילום: Rhys Moult on Unsplash

מדיניות טראמפ עלולה לערער את תעשיית ההובלות האמריקאית

תעשיית ההובלות האמריקאית עומדת בפני אתגר משמעותי בעקבות איומי המכסים של טראמפ. בעוד שמדיניות זו עשויה להניב תועלת מסוימת בטווח הארוך, היא מציבה סיכונים חמורים לכלכלה ולתעשיות התלויות בסחר בינלאומי
אביחי טדסה |

איומי המכסים של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ, הכוללים מסי יבוא של 25% על סחורות ממקסיקו וקנדה ו-10% נוספים על סחורות מסין, מציבים את תעשיית ההובלה של ארה"ב בפני סיכון נוסף. התעשייה שאחראית להובלת כל מה שהאמריקאים מייצרים ורוכשים, כבר סובלת ממיתון שנמשך כמעט שלוש שנים – המשבר העמוק ביותר מאז המשבר הכלכלי העולמי של 2008.

מכסים מסוג זה מייקרים את עלויות הסחורות, מה שמוביל לירידה בביקושים, וכפועל יוצא, לירידה בהובלת המטען. המגזר המושפע ביותר הוא ההובלה במשאיות, המהווה כשליש מתעשיית התחבורה בארה"ב. מכסים קודמים שהוטלו במהלך כהונתו הראשונה של טראמפ הובילו למיתון בתעשיית המשאיות שנמשך במהלך רוב שנת 2019. כעת, משאיות, רכבות ושירותי משלוחים כמו J.B. Hunt  JB HUNT TRANSPORT SVCS ו-UPS  UNITED PARCEL SERVICE עומדים בפני איום מחודש.

השפעה על מסחר בינלאומי וסחר יבשתי

המסחר בין ארה"ב לשותפותיה המרכזיות, קנדה ומקסיקו, מהווה חלק משמעותי מהפעילות בתעשיית ההובלה. על פי נתוני משרד התחבורה האמריקאי, ערך המטען שהועבר בין המדינות עלה ב-7.7% בספטמבר 2024 בהשוואה לשנה הקודמת, והגיע ל-88.5 מיליארד דולר. המכסים החדשים עלולים לפגוע ישירות בתחום הכולל רכיבים לרכב, פלדה, עץ ואף מוצרי מזון כמו אבוקדו.

אחת ההשלכות האפשריות היא פגיעה בתעשיית הרכבות. רכבות קנדיות-אמריקאיות, כמו Canadian Pacific Kansas City (CPKC), השקיעו מיליארדים בפיתוח קווי סחר המקשרים בין שלוש המדינות במטרה להפיק תועלת מהתרחבות התעשייה המקסיקנית. אולם, המכסים עשויים לשבש את התוכניות ולהביא להאטה בסחר היבשתי.

מנכ"ל יוניון פסיפיק, ג'ים וונה, ציין כי במקרה של ירידה בביקוש כתוצאה מהמכסים, החברה ערוכה להפחית עלויות. עם זאת, מגבלות חדשות על סחר חוצה גבולות עשויות לעכב צמיחה ולשחוק את הרווחיות של הענף.

הטלת המכסים - הזדמנות או איום?

חששות גוברים מצביעים על כך שהשלכות המכסים עשויות לחולל שיבושים משמעותיים לא רק בתעשיית ההובלה, אלא גם במערכת הכלכלית כולה. תעשיית ההובלה, המשמשת כמדד מרכזי לפעילות הכלכלית, עלולה לשמש "נקודת שבירה" במקרה של הפחתת היקפי המסחר.

ניסיון העבר מעיד על תרחיש דומה: מכסים קודמים שהוטלו במהלך כהונתו הראשונה של טראמפ הובילו לתגובות מצד שותפות הסחר של ארה"ב, כמו סין ומקסיקו, והכניסו את תעשיית ההובלה למעגל של שיבושים תכופים, שמהם היא עדיין מתקשה להתאושש.

דין קרוק, אנליסט ראשי ב-DAT Freight and Analytics, טוען כי התעשייה כבר מתמודדת עם עודף יכולת ייצור שנוצר בעקבות הביקושים הגבוהים בתקופת הקורונה. "המכסים חדשים רק יוסיפו לבלבול ולשיבושים".

קיראו עוד ב"גלובל"

עם זאת, ישנם מי שרואים במכסים הזדמנות לחזק את הייצור המקומי ולשפר את מאזן הסחר של ארה"ב. תומכי המדיניות טוענים שהמכסים נועדו לא רק להגן על התעשיות המקומיות אלא גם ללחוץ על שותפות הסחר להתגמש בסוגיות שאינן קשורות למסחר, כמו ביטחון גבולות והברחות פנטניל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

מניית אנבידיה יורדת בעקבות דוחות אורקל ומה זה "נייטרליות השבבים"

חשש מעצירת השקעות וגם רכישות צפויות של אורקל ממתחרות לאנבידיה, מושכות את המניה למטה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה יורדת ב-1.4% במסחר המוקדם, כתגובה לדוחות ולתחזית של אורקל שמנייתה נופלת ב-13%. הדוחות  טובים בשורה התחתונה, חלשים בהכנסות, והתחזית חלשה מהערכות האנליסטים. כמו כן, היקף ההשקעות של אורקל עלה וקיים חשש לגבי שירות החוב.

ואיך זה קשור לאנבידיה? עלייה בהוצאות הון מעוררת חשש מהאטה בקצב ההשקעות של אורקל שהיא לקוחה של אנבידיה. אםמ לקוחה מורידה את ההשקעות היא גם קונה פחות שבבים.  אורקל אומנם מעדכנת את תחזית ההשקעות ההוניות לשנת 2026 ל-50 מיליארד דולר, עלייה של 43% לעומת התחזית הקודמת של 35 מיליארד דולר, אבל החשש היא לא תעמוד בזה.

ברבעון השני לבדו הושקעו 12 מיליארד דולר בתשתיות AI, כולל GPU. אבל תזרים המזומנים היה שלילי - מינוס של 10 מיליארד דולר. המשקיעים רואים בכך סימן שענקיות הטכנולוגיה נאלצות להשקיע סכומים גדולים רק כדי לשמור על מעמדה, ללא גידול מיידי בהכנסות וללא תשואה. אנבידיה, שמספקת כ-70% משבבי ה-GPU בשוק,  לא קיבלה בינתיים הזמנות לחלק מאוד מרכזי מהצבר של אורקל. 


זו הסיבה הראשונה שפוגעת באורקל, והסיבה השנייה - "נייטרליות שבבים" ששוברת את הבלעדיות של אנבידיה. אורקל מכריזה רשמית על מדיניות chip neutrality – היא לא תהיה תלויה יותר רק באנבידיה ותשלב שבבים מכל הספקים. במסגרת זו היא מוכרת את כל החזקותיה בחברת Ampere תמורת רווח של 2.7 מיליארד דולר לפני מס, ומתכננת לפרוס 50,000 שבבי AMD Instinct MI450 כבר ב-2026. במקביל היא בונה מרכזי נתונים של ג'יגה-וואט עבור OpenAI עם שבבים מותאמים של Broadcom. המהלך משקף את המעבר בשוק מאימון להסקה, שבה ASICs מותאמים צפויים לתפוס כ-25% מהשוק עד 2035. התוצאה: לחץ מחירים צפוי על GPU ב-2026 וסיכון לאנבידיה לאבד הכנסות. 


הירידה כעת במניית אנבידיה נובעת משינוי אווירה: ההשקעות ב-AI ממשיכות לגדול, אבל בקצב איטי יותר ועם תחרות גוברת. מכפיל הרווח של אנבידיה כבר ירד מתחת ל-25 על בסיס השנה הבאה, אבל שהאלה אם הרווח הזה מייצג. עם תחרות ועם ירידה בצמיחה, המחירים עשויים לרדת משמעותית וזה כמובן ייפגע ברוחיות וברווח.