משאית
צילום: Rhys Moult on Unsplash

מדיניות טראמפ עלולה לערער את תעשיית ההובלות האמריקאית

תעשיית ההובלות האמריקאית עומדת בפני אתגר משמעותי בעקבות איומי המכסים של טראמפ. בעוד שמדיניות זו עשויה להניב תועלת מסוימת בטווח הארוך, היא מציבה סיכונים חמורים לכלכלה ולתעשיות התלויות בסחר בינלאומי
אביחי טדסה |

איומי המכסים של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ, הכוללים מסי יבוא של 25% על סחורות ממקסיקו וקנדה ו-10% נוספים על סחורות מסין, מציבים את תעשיית ההובלה של ארה"ב בפני סיכון נוסף. התעשייה שאחראית להובלת כל מה שהאמריקאים מייצרים ורוכשים, כבר סובלת ממיתון שנמשך כמעט שלוש שנים – המשבר העמוק ביותר מאז המשבר הכלכלי העולמי של 2008. מכסים מסוג זה מייקרים את עלויות הסחורות, מה שמוביל לירידה בביקושים, וכפועל יוצא, לירידה בהובלת המטען. המגזר המושפע ביותר הוא ההובלה במשאיות, המהווה כשליש מתעשיית התחבורה בארה"ב. מכסים קודמים שהוטלו במהלך כהונתו הראשונה של טראמפ הובילו למיתון בתעשיית המשאיות שנמשך במהלך רוב שנת 2019. כעת, משאיות, רכבות ושירותי משלוחים כמו J.B. Hunt  JB HUNT TRANSPORT SVCS ו-UPS  UNITED PARCEL SERVICE עומדים בפני איום מחודש.

השפעה על מסחר בינלאומי וסחר יבשתי

המסחר בין ארה"ב לשותפותיה המרכזיות, קנדה ומקסיקו, מהווה חלק משמעותי מהפעילות בתעשיית ההובלה. על פי נתוני משרד התחבורה האמריקאי, ערך המטען שהועבר בין המדינות עלה ב-7.7% בספטמבר 2024 בהשוואה לשנה הקודמת, והגיע ל-88.5 מיליארד דולר. המכסים החדשים עלולים לפגוע ישירות בתחום הכולל רכיבים לרכב, פלדה, עץ ואף מוצרי מזון כמו אבוקדו. אחת ההשלכות האפשריות היא פגיעה בתעשיית הרכבות. רכבות קנדיות-אמריקאיות, כמו Canadian Pacific Kansas City (CPKC), השקיעו מיליארדים בפיתוח קווי סחר המקשרים בין שלוש המדינות במטרה להפיק תועלת מהתרחבות התעשייה המקסיקנית. אולם, המכסים עשויים לשבש את התוכניות ולהביא להאטה בסחר היבשתי. מנכ"ל יוניון פסיפיק, ג'ים וונה, ציין כי במקרה של ירידה בביקוש כתוצאה מהמכסים, החברה ערוכה להפחית עלויות. עם זאת, מגבלות חדשות על סחר חוצה גבולות עשויות לעכב צמיחה ולשחוק את הרווחיות של הענף.

הטלת המכסים - הזדמנות או איום?

חששות גוברים מצביעים על כך שהשלכות המכסים עשויות לחולל שיבושים משמעותיים לא רק בתעשיית ההובלה, אלא גם במערכת הכלכלית כולה. תעשיית ההובלה, המשמשת כמדד מרכזי לפעילות הכלכלית, עלולה לשמש "נקודת שבירה" במקרה של הפחתת היקפי המסחר. ניסיון העבר מעיד על תרחיש דומה: מכסים קודמים שהוטלו במהלך כהונתו הראשונה של טראמפ הובילו לתגובות מצד שותפות הסחר של ארה"ב, כמו סין ומקסיקו, והכניסו את תעשיית ההובלה למעגל של שיבושים תכופים, שמהם היא עדיין מתקשה להתאושש. דין קרוק, אנליסט ראשי ב-DAT Freight and Analytics, טוען כי התעשייה כבר מתמודדת עם עודף יכולת ייצור שנוצר בעקבות הביקושים הגבוהים בתקופת הקורונה. "המכסים חדשים רק יוסיפו לבלבול ולשיבושים". עם זאת, ישנם מי שרואים במכסים הזדמנות לחזק את הייצור המקומי ולשפר את מאזן הסחר של ארה"ב. תומכי המדיניות טוענים שהמכסים נועדו לא רק להגן על התעשיות המקומיות אלא גם ללחוץ על שותפות הסחר להתגמש בסוגיות שאינן קשורות למסחר, כמו ביטחון גבולות והברחות פנטניל. כדי להתמודד עם ההשפעות האפשריות של המכסים, חברות בתעשיית ההובלה עשויות להידרש לגמישות רבה יותר באסטרטגיות שלהן. זה עשוי לכלול שינויים בנתיבי ההובלה, הסתמכות רבה יותר על ייצור מקומי, והשקעה בתשתיות חדשות שיאפשרו יעילות גבוהה יותר בתהליכי שילוח. בנוסף, ייתכן שחברות יחפשו הזדמנויות בסחר עם שווקים אחרים מחוץ לצפון אמריקה, כדי לאזן את הפגיעה הפוטנציאלית מיחסי הסחר. שינוי זה יכול להוביל לשיתופי פעולה חדשים ולא צפויים, אך גם להדגיש את הקושי של התעשייה להתמודד עם מדיניות שמשתנה במהירות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

זינוק חד במדד המחירים ליצרן - הורדת הריבית תידחה?

הזינוק החודשי החד ביותר במדד המחירים ליצרן מאז יוני 2022, עם זאת המשקיעים לא "שוברים את הכלים" שכן חלק מהעלייה נבעה מסעיפים כמו שירותי ניהול תיקים וטיסות

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה מדד המחירים ליצרן

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב פרסמה את מדד המחירים ליצרן (PPI) לחודש יולי, שהפתיע כלפי מעלה עם עלייה חודשית של 0.9, לעומת צפי לעלייה של 0.2% ולאחר יציבות ביוני. בשיעור שנתי נרשמה האצה ל-3.3%, מעל התחזיות ל-2.5% ולאחר 2.3% ביוני.

גם מדד הליבה, שאינו כולל מזון ואנרגיה, זינק ב-0.9% בחודש יולי, מול תחזית ל-0.2%, ובקצב שנתי עלה ל-3.7% לעומת צפי ל-3.0%. המדד בניכוי מזון, אנרגיה ומסחר עלה ב-0.6% בחודש וב-2.8% בשנה, שניהם גבוהים מהתחזיות.

העלייה החדה נובעת בעיקר מקפיצה של 2% במרווחי השירותים הסופיים (final demand trade services), רכיב שמודד את פער המחירים בין מכירה לסיטונאי לקמעונאי. בנוסף, נרשמה האצה במחירי האנרגיה, בקורלציה עם עליית מחירי הנפט בתקופה האחרונה. 



מדד המחירים ליצרן, שינוי חודשי


המשמעות היא שלחצי המחירים אינם מגיעים רק מהסחורות, אלא בעיקר מהשירותים, מה שמאתגר את ההנחה שהאינפלציה נובעת בעיקר מהשפעות זמניות של מכסים או חומרי גלם. נזכיר כי שוק התעסוקה חווה לחצים מנוגדים, כאשר ישנה ירידה במספר המשרות מול עלייה בשכר שנובעת מגירוש של עובדים זרים, דבר שגורר עלייה בשכר העובדים המקומיים.

וול סטריט מסחר בורסה
צילום: רוי שיינמן
סקירה

יונייטד הלת' עולה 10%, אפלייד מטריאלס נופלת 12%; מגמה מעורבת

פתיחה מעורבת בוול סטריט, לאחר יום תנודתי שהושפע מנתוני אינפלציה מפתיעים; יונייטד הלת' מזנקת בעקבות חשיפת השקעת באפט, אפלייד מטריאלס נופלת אחרי הדוחות, והמשך ההתלהבות סביב אינטל

צוות גלובל |

מגמה מעורבת בפתיחת המסחר, כאשר מדד הדאו ג'ונס עולה בכ-0.5%, מדד ה-S&P 500 נסחר סביב ה-0 ומדד הנאסדק נסחר בירידה של כ-0.1%. התשואה ל-10 שנים עולה קלות ועומדת על כ-4.3%.


הטור של גרינברג האם הפעם יצליח הממשל האמריקאי להפריט את ענקיות המשכנתאות? כבר שנים מנסים קברניטי וושינגטון הבירה להוציא לפועל את ההיפרדות מפאני מיי ופרדי מק, מהלך שיכניס לקופת הממשל עשרות מיליארדי דולרים חיוניים, אך ללא הצלחה. מאז ניצחונו של טראמפ בבחירות, קפצו שתי המניות במאות אחוזים מתוך הנחה שהפעם זה יקרה, ודיווחים על פגישות עם בנקי השקעות תרמו עוד למומנטום, אבל יש גם סיכונים במהלך כך שמוקדם לדעת אם יבשיל

אמש, שלושת המדדים העיקריים סיימו סביב ה-0, לאחר יום תנודתי בעקבות עלייה מפתיעה במדד המחירים ליצרן (PPI) שגררה עלייה בתשואות האג"ח ובדולר. מדד S&P 500, שעלה בכ-30% מאז אפריל, סיים את יום המסחר כמעט ללא שינוי, כאשר מניות הטכנולוגיה הגדולות קיזזו ירידות בכ-400 מניות אחרות במדד. למרות המדד החם, ההסתברות להורדת ריבית בעוד כחודש עדיין גבוהה והחוזים מתמחרים סבירות של כ-92%.

באותו נושא - מה למדנו השבוע: המבט הראשון יכול להטעות; תבחנו את הנתונים לעומק מדד המחירים ליצרן עלה ב-0.9%, לעומת צפי ל-0.2% - התגובה הראשונית היתה חשש גדול מעלייה צפויה באינפלציה וירידה בסיכויים להפחתת ריבית; אלא שמאחורי המספר היו "אירועים חד פעמיים" והשד לא היה נורא כל כך

אתמול כתבנו שהמניה הסודית של באפט תיחשף הלילה; האם זו יונייטדהלת'? ואכן הייתה זו יונייטד הלת' שמזנקת בעקבות בחשיפה כ-10% במסחר המוקדם. להרחבה - באפט נכנס ליונייטד הלת' עם 1.5 מיליארד ד'; מה עוד עשה באפט ברבעון?