קלי אורטברג בואינג
צילום: טוויטר

בואינג תנפיק מניות בשווי של עד 19 מיליארד דולר

ההנפקה כוללת שני רכיבים מרכזיים: הצעה של 90 מיליון מניות רגילות, לצד גיוס של 5 מיליארד דולר במניות בכורה המירות
אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה בואינג תעופה

בואינג BOEING , ענקית התעופה האמריקאית, הודיעה היום על צעד דרמטי בניסיון להתמודד עם המשבר העמוק בו היא שרויה. החברה יוצאת בהנפקת מניות בהיקף חסר תקדים של עד 19 מיליארד דולר, במטרה לחזק את מצבה הפיננסי המתדרדר. ההנפקה כוללת שני רכיבים מרכזיים: הצעה של 90 מיליון מניות רגילות, לצד גיוס של 5 מיליארד דולר במניות בכורה המירות.

המהלך הדרמטי מגיע על רקע שביתה מתמשכת של כ-33,000 עובדי החברה, החברים באיגוד המכונאים, אשר השביתו את קווי הייצור מאז ספטמבר. השביתה פגעה קשות בייצור דגמי החברה, ובמיוחד במטוס 737 מקס, שנחשב ל"פרה החולבת" של בואינג.

אך השביתה היא רק חלק מסדרת אתגרים המעיבים על החברה. בינואר השנה, תקרית בטיחותית חמורה, בה התנתק פאנל ממטוס באוויר, הובילה לפיקוח מוגבר של הרגולטורים והגבלות על ייצור מטוסי המקס.

 

התוצאות של בואינג משקפות את המצב

התוצאות הכספיות משקפות את חומרת המצב: בואינג דיווחה על הפסד של 6 מיליארד דולר ברבעון השלישי, כאשר החברה צופה המשך שריפת מזומנים גם בשנה הבאה. במקביל, ניסיון אחרון להגיע להסכם עם העובדים השובתים נכשל בשבוע שעבר. על פי הערכות מומחים, השביתה עולה לחברה למעלה ממיליארד דולר בחודש, נתון שחושב עוד לפני שבואינג הודיעה על תוכניתה לקצץ 10% מכוח האדם.

החברה נקטה לאחרונה בצעדים נוספים לחיזוק מצבה הפיננסי, כולל חתימה על הסכם אשראי בהיקף של 10 מיליארד דולר עם בנקים, ותכנון לגייס עד 25 מיליארד דולר באמצעות הנפקות מניות וחוב. חברת דירוג האשראי S&P Global הזהירה כי תשקול הורדת דירוג אם יתרות המזומנים של בואינג ירדו מתחת ל-10 מיליארד דולר, או אם החברה תיאלץ להגדיל את המינוף לצורך פירעון חובות.

 

יתרנות המזומנים של בואינג

נכון לסוף ספטמבר, בואינג החזיקה ביתרות מזומנים ושווי מזומנים של 10.5 מיליארד דולר. החברה נדרשת לפרוע חובות בהיקף של 11.5 מיליארד דולר עד פברואר 2026, ובנוסף התחייבה להנפיק מניות בשווי 4.7 מיליארד דולר לרכישת ספיריט אירוסיסטמס.

מעולם בתולדותיה לא איבדה בואינג את דירוג ההשקעה שלה, אך המשבר הנוכחי מאיים על מעמדה הפיננסי באופן חסר תקדים. החברה מתכננת להשתמש בכספי ההנפקה למטרות תאגידיות כלליות, כולל פירעון חובות. בעלי המניות החדשות יהיו זכאים לחלק יחסי בזכויות ובהעדפות של מניות הבכורה, כאשר ערך הפדיון הצפוי של מניות הבכורה נקבע על 1,000 דולר למניה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    המצב שלה יותר קשה מהצב של מדינת ישראל אפילו..עצוב (ל"ת)
    שי.ע 28/10/2024 20:00
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social