בואינג
צילום: טוויטר

הבעיות של בואינג לא נגמרות: למה להחליף את המנכ"ל לא יהיה קל

אינדיקטור מרשיע הוא ביצועי מניית בואינג. המנייה עמדה על מחיר של 330 דולר כאשר קלהון נכנס לתפקיד בסוף 2019. המניה ירדה מאז ב-40%, בעוד ה-S&P 500 עלה ב-60% באותה התקופה. מניית איירבוס עלתה ב-25% באותו הזמן
אדיר בן עמי | (5)

כל הבעיות האחרונות בבואינג BOEING שמו את המנכ"ל דייב קלהון תחת לחץ, כאשר כל האצבעות מופנות אליו. עם זאת, למרות הלחץ הגדול, לא בטוח שיהיה כל כך קל להחליף את קלהון. 

מנהל התעופה הפדרלי (FAA) הגביל את ייצור דגם ה-Max 737 ל-38 מטוסים בחודש בעקבות דלת החירום שעפה בתחילת ינואר. ההאטה בייצור ובעיות האיכות הנלוות, צפויים להוביל לשנה נוספת של הפסדים בעסקי המטוסים המסחריים של בואינג. 

לא קל לדרוש שינוי בהנהלת החברה, כאשר לא ברור לגמרי מי אחראי לכל הבעיות הנוכחיות בבואינג. רוב האנליסטים מציינים את המיזוג של בואינג-מקדונל-דאגלס בשנות ה-90 המאוחרות כסיבה לבלגן הנוכחי. בנוסף, הרבה זוכרים לטובה שקלהון החזיר את ה-Max 737 לשירות בנובמבר 2020 לאחר שנתיים בהן המטוס היה מקורקע בעקבות שתי תאונות קטלניות בתקופה של חמישה חודשים. 

עם זאת, המנכ"ל הנוכחי כן אחראי לכך שלבואינג אין עדיין פתרון לאיבוד המתמשך של נתח שוק בפלח המטוסים החד מעבריים, כאשר איירבוס ממשיכה לצבור שם נתח שוק ובואינג לא ממש עובדת על דגם חדש שיכול לעצור את ההפסדים הללו. מטוס ה-Max 10 הגדול, שמסוגל להתחרות טוב יותר במטוסי סילון גדולים מדגם A321, לא קיבל עדיין את האישור לשירות מסחרי ונראה שיקח שנים עד שיתקבל האישור. דבר שמתסכל את לקוחות בואינג.

בנוסף, אינדיקטור מרשיע הוא ביצועי מניית בואינג. המנייה עמדה על מחיר של 330 דולר כאשר קלהון נכנס לתפקיד בסוף 2019. המניה ירדה מאז ב-40%, בעוד ה-S&P 500 עלה ב-60% באותה התקופה. מניית איירבוס עלתה ב-25% באותה התקופה.

היורש הפוטנציאלי

במידה ואכן יתרחש שינוי בהנהלת החברה, שלושה שמות עיקריים עלו כיורשים אפשריים: לארי קאלפ, ביל בראון ופטריק שנהאן.

קאלפ מנהל את ג'נרל אלקטריק, המשמשת כספקית דומיננטית של מנועי סילון וספקית מפתח של בואינג. כאשר קאלפ נכנס לתפקידו ב-2018, בוול-סטריט עלו ספקות כי מדובר בבחירה מוצלחת. המצב כיום השתנה, כפי שמעיד מספר הפעמים שהאנליסטים עונים "קאלפ" כאשר הם נשאלים מי יכול להציל את בואינג.

עם זאת, הסבירות שזה יקרה נמוכה. המנכ"ל עסוק בפיצול עסקיה של ג'נרל אלקטריק ל-GE Aerospace ו-GE Vernova, כאשר הוא צפוי לשמש כמנכ"ל עסקי התעופה והחלל של החברה. בנוסף, גם בראון, אשר שימש בעבר כמנכ"ל ענקית ההגנה L3Harris Technologies, עסוק. בראון מונה לאחרונה למנכ"ל 3M, במקומו של המנכ"ל הנוכחי מייק רומן וצפוי להתחיל בתפקיד בחודש מאי.

קיראו עוד ב"גלובל"

מבין השלושה הללו, נשאר רק שנהאן, המנכ"ל הנוכחי של הספקית של בואינג ספיריט אירוסיסטמס. ספיריט מחזיקה גם היא בבעיות איכות, אך שנהאן נכנס לתפקידו רק בחודש ספטמבר. יותר מזה, לפי הדיווחים האחרונים ספיריט עשויה להפוך להיות חלק מבואינג שוב. כזכור, ספיריט הייתה חלק מבואינג עד שנמכרה לחברת השקעות קנדית ב-2005.

ספיריט אירוסיסטמס מייצרת גופים למטוסים לבואינג ואיירבוס, כאשר החברה מייצרת גם חלק גדול מגוף המטוס 737 MAX של בואינג. כ-60% מהמכירות של ספיריט מגיעות מבואינג, כאשר איירבוס אחראית ל-20% מהמכירות. 

שנהאן מחזיק בתואר שני בהנדסת מכונות ו-M.B.A מ-MIT, דבר שנחשב למרשים, אבל לא כולם יתלהבו מהבחירה בו. שנהאן נחשב למקורב לבואינג, היות והוא עבד כשלושה עשורים בחברה לפני שעזב. בוול-סטריט טוענים שבואינג צריכה מישהו מבחוץ, מישהו שלא יפחד לסדר את הבלגן, למרות שזה ייקח שנים. שמות נוספים שנזרקו על ידי האנליסטים לתפקיד המנכ"ל היו בכירים בענף התעופה והחלל, שחלקם לא קשורים לבואינג ונמצאים בין הגילאים 50 ל-70.

בבנצ'מרק הציעו את אלן מולאלי, בכיר לשעבר בבואינג ומנכ"ל פורד שנמצא בשנות ה-70 המאוחרות לחייו. האנליסטים ציינו כי גם שני המועמדים לנשיאות של ארה"ב מבוגרים מאוד.

השינוי צפוי בסופו של דבר להגיע. קלהון נמצא בתפקיד יותר מארבע שנים ויהיה בן 67 באפריל. עם זאת, זה צפוי לקחת זמן. סיום ההשתלטות על ספיריט או הודעה מה-FAA כי הוא יאפשר לבואינג לייצר ללא הגבלה צפויים להוביל להכרזה על שינוי בהנהגה. 

 

הדוחות לרבעון הרביעי

בדוחותיה האחרונים, שלא כללו את השפעת התקרית שאירעה בתחילת חודש ינואר, ההכנסות של בואינג הסתכמו ב-22 מיליארד דולר בעוד ההפסד למנייה הסתכם ב-47 סנט, זאת בהשוואה לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 21.1 מיליארד דולר והפסד למנייה של 76 סנט. תזרים המזומנים החופשי עמד על 3 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים שהיה ל-2.1 מיליארד דולר. ברבעון המקביל, בואינג דיווחה על הכנסות של 20 מיליארד דולר והפסד למנייה של 1.75 דולר.

תחום המטוסים המסחריים שהניב לחברה הפסדים של מיליארדים כתוצאה ממשבר הקורונה וקרקועים נוספים שהיו בשנים 2019-2020, הניב רווח תפעולי של 41 מיליון דולר. בואינג מסרה 157 מטוסים, מתוכם 107 מטוסי MAX, לעומת 152 מטוסים ברבעון המקביל. בשנת 2023 כולה מסרה בואינג 528 מטוסים לעומת 480 מטוסים ב-2022.

בואינג לא סיפקה תחזיות לשנת 2024, אבל בוול סטריט צופים לחברה מסירות של 530 מטוסים לצד הכנסות של 89.47 מיליארד דולר ורווח למנייה של 3.68 דולר. האנליסטים צופים גם תזרים מזומנים חופשי של 5.8 מיליארד דולר, לעומת 4.4 מיליארד דולר עליהם דיווחה החברה ב-2023.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    יעקב 24/03/2024 13:33
    הגב לתגובה זו
    איך המניה לא תרד בערכה ?
  • 4.
    לרון 22/03/2024 13:28
    הגב לתגובה זו
    אני מושקע בAIR.PA הרבה זמן
  • 3.
    לרון 22/03/2024 13:27
    הגב לתגובה זו
    בזמנו שבואינג חייבת להיות בכל תיק השקעות,כתב ואני מכרתי כי אין FOLLOW UP וג"כ המלצותיו אינןמשהובהמעטה
  • 2.
    ארנון 22/03/2024 11:47
    הגב לתגובה זו
    האם זה מתאים וכדאי לייצור מטוסים כך?
  • 1.
    YL 22/03/2024 11:29
    הגב לתגובה זו
    לאומת איירבוס ש כנראה בכל פרמטר יותר מוצלחת אבל ....ישראל שבויה של החברה האמריקאית לא תעז לרכוש את ה350/1000 החדש שהוא אידיאלי ל טיסות ארוכות
מקרון צרפתמקרון צרפת

הבנק המרכזי של צרפת מוריד תחזיות

צרפת מתמודדת עם האטה כלכלית וחוסר יציבות פוליטית: הבנק המרכזי מוריד תחזיות צמיחה, פיץ' מפחיתה דירוג אשראי והשווקים דורשים תשואה גבוהה יותר על החוב הממשלתי

אדיר בן עמי |

הבנק המרכזי של צרפת הודיע על הפחתת תחזיות הצמיחה לשנים 2026 ו-2027 ב־0.1 נקודת אחוז, בעקבות חוסר הוודאות הפוליטי שנוצר לאחר נפילת הממשלה השנייה בתוך פחות משנה. הבנק מזהיר כי צרפת עלולה להישאר מאחור ביחס לשאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות.


המצב הכלכלי בצרפת מסתבך. ראש הממשלה החדש, סבסטיאן לקורנו, מנסה לגבש תקציב ל־2026 תוך ניהול משא ומתן עם מפלגות האופוזיציה. אך מפלגות מהשמאל והימין הקיצוניים דורשות בחירות חדשות במקום לסייע בגיבוש הסכמות, מה שמקשה על תהליך קבלת ההחלטות. המפלגה הסוציאליסטית, שעל תמיכתה תלויה יציבות הממשלה, דורשת להעלות מסים על עסקים ולהאט את תהליך צמצום הגירעון – הגדול ביותר באיחוד האירופי. קו זה מנוגד לרצון השווקים, והדבר מתבטא בעליית תשואות האג"ח הממשלתיות הצרפתיות ביחס למדינות שכנות.


פיץ' הורידה דירוג

חברת הדירוג פיץ' הורידה ביום שישי את דירוג האשראי של צרפת מ-AA- ל-A+, בשל חששות מיכולת הממשלה לעמוד ביעדי התקציב ולהגיב למצבי חירום כלכליים. המהלך משקף הערכה גוברת של המשקיעים כי צרפת נעשית פחות יציבה מבחינה פיסקלית.


הבנק המרכזי הצרפתי מזהיר מפני המשך מדיניות כזו. הכלכלן הראשי אוליביה גארנייה אמר כי אם לא יתקדמו בצמצום הגירעון, "אי הוודאות הפיסקלית תתרחב, והחלטות השקעה ותעסוקה של עסקים ומשקי בית יישארו מהוססות". נגיד הבנק, פרנסואה וילרואה דה גלהאו, הוסיף כי הממשלה הבאה חייבת להישאר מחויבת ליעד של גירעון של 3% מהתמ"ג עד 2029. לדבריו, "אם נכשלים בתחילת הדרך, קשה לשכנע שהיעד יושג בזמן".

התחזיות החדשות

התחזית המעודכנת מצביעה על האטה בצמיחה לעומת שאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות. הבנק צופה צמיחה מתונה ב-2026 וב-2027, ומדגיש כי עסקים ומשקי בית נוטים לעכב השקעות עד שתהיה בהירות בנוגע למדיניות התקציב.


דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

טראמפ רוצה לבטל דיווחים רבעוניים - איך זה יכול לפגוע במשקיעים

נשיא ארה״ב דוחף לביטול חובת הדיווח הרבעוני של חברות ציבוריות, מהלך שעשוי לגרום לפגיעה בשקיפות, להעמקת פערי מידע בין משקיעים ולתנודתיות גבוהה יותר בשווקים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ חוזר לרעיון ישן שלו: ביטול החובה על חברות ציבוריות לפרסם דוחות כספיים מדי רבעון והסתפקות בדיווח חצי־שנתי. השבוע טראמפ חזר והעלה את ההצעה ברשתות החברתיות, והפעם ייתכן שיש לו יותר כוח לקדם שינוי רגולטורי. למרות זאת, נראה שהמשקיעים לא מתלהבים. אין לחץ מצד השוק על הרשות לניירות ערך האמריקנית לשנות את דרישות הדיווח, כשהמשמעות של מהלך כזה היא פחות מידע למשקיעים ויותר חוסר־וודאות.


הרבה סיבות למה זה רעיון גרוע

דיווח כספי סדיר ושקוף מפחית לחברות את עלויות הגיוס. ככל שהמידע אמין ונגיש יותר, כך קל וזול לחברה לגייס הון או ליטול אשראי. איש לא רוצה להמתין שלושה חודשים נוספים כדי לגלות התפתחויות שליליות, כמו מעבר של חברה מרווח להפסד. באותה מידה, איש אינו מעוניין להחמיץ שינוי פתאומי לטובה, כפי שקרה באנבידיה. זו גם אחת הסיבות לכך שעלות ההון של חברות אמריקניות נחשבת לאורך שנים לנמוכה יחסית לעולם.


פחות דוחות כספיים עלולים להוביל לתנודתיות גבוהה יותר במניות. מרווחי זמן ארוכים בין פרסומים יוצרים "קפיצות" חדות כאשר סוף־סוף מתפרסם המידע. יתרה מכך, העובדה שמידע אינו מדווח לציבור אינה אומרת שאינו קיים. מנהלים ובעלי תפקידים עדיין מחזיקים בו ועלולים להשתמש בו לפני כולם.


הפחתת תדירות הדיווח תחזק במיוחד את היתרון של משקיעים מוסדיים עם תקציבי מחקר גדולים וגישה ישירה להנהלות, ותפגע במשקיעים פרטיים. דיווח קבוע מסייע לאזן את תנאי השוק. גם מנקודת מבט עסקית רחבה הצעד אינו מתיישב עם המציאות. מחזורי העסקים מתקצרים, לא מתארכים.


שוק הבינה המלאכותית ממחיש את זה היטב, כאשר לפני שלוש שנים כמעט שלא הוזכר, וכיום הוא משנה ענפים שלמים. המתנה של חצי שנה בין דוחות כספיים עלולה להיחשב נצח בתעשיות דינמיות כאלה.


תחזיות רווח לעומת דיווח שוטף