בואינג
צילום: טוויטר

הבעיות של בואינג לא נגמרות: למה להחליף את המנכ"ל לא יהיה קל

אינדיקטור מרשיע הוא ביצועי מניית בואינג. המנייה עמדה על מחיר של 330 דולר כאשר קלהון נכנס לתפקיד בסוף 2019. המניה ירדה מאז ב-40%, בעוד ה-S&P 500 עלה ב-60% באותה התקופה. מניית איירבוס עלתה ב-25% באותו הזמן
אדיר בן עמי | (5)

כל הבעיות האחרונות בבואינג BOEING שמו את המנכ"ל דייב קלהון תחת לחץ, כאשר כל האצבעות מופנות אליו. עם זאת, למרות הלחץ הגדול, לא בטוח שיהיה כל כך קל להחליף את קלהון. 

מנהל התעופה הפדרלי (FAA) הגביל את ייצור דגם ה-Max 737 ל-38 מטוסים בחודש בעקבות דלת החירום שעפה בתחילת ינואר. ההאטה בייצור ובעיות האיכות הנלוות, צפויים להוביל לשנה נוספת של הפסדים בעסקי המטוסים המסחריים של בואינג. 

לא קל לדרוש שינוי בהנהלת החברה, כאשר לא ברור לגמרי מי אחראי לכל הבעיות הנוכחיות בבואינג. רוב האנליסטים מציינים את המיזוג של בואינג-מקדונל-דאגלס בשנות ה-90 המאוחרות כסיבה לבלגן הנוכחי. בנוסף, הרבה זוכרים לטובה שקלהון החזיר את ה-Max 737 לשירות בנובמבר 2020 לאחר שנתיים בהן המטוס היה מקורקע בעקבות שתי תאונות קטלניות בתקופה של חמישה חודשים. 

עם זאת, המנכ"ל הנוכחי כן אחראי לכך שלבואינג אין עדיין פתרון לאיבוד המתמשך של נתח שוק בפלח המטוסים החד מעבריים, כאשר איירבוס ממשיכה לצבור שם נתח שוק ובואינג לא ממש עובדת על דגם חדש שיכול לעצור את ההפסדים הללו. מטוס ה-Max 10 הגדול, שמסוגל להתחרות טוב יותר במטוסי סילון גדולים מדגם A321, לא קיבל עדיין את האישור לשירות מסחרי ונראה שיקח שנים עד שיתקבל האישור. דבר שמתסכל את לקוחות בואינג.

בנוסף, אינדיקטור מרשיע הוא ביצועי מניית בואינג. המנייה עמדה על מחיר של 330 דולר כאשר קלהון נכנס לתפקיד בסוף 2019. המניה ירדה מאז ב-40%, בעוד ה-S&P 500 עלה ב-60% באותה התקופה. מניית איירבוס עלתה ב-25% באותה התקופה.

היורש הפוטנציאלי

במידה ואכן יתרחש שינוי בהנהלת החברה, שלושה שמות עיקריים עלו כיורשים אפשריים: לארי קאלפ, ביל בראון ופטריק שנהאן.

קאלפ מנהל את ג'נרל אלקטריק, המשמשת כספקית דומיננטית של מנועי סילון וספקית מפתח של בואינג. כאשר קאלפ נכנס לתפקידו ב-2018, בוול-סטריט עלו ספקות כי מדובר בבחירה מוצלחת. המצב כיום השתנה, כפי שמעיד מספר הפעמים שהאנליסטים עונים "קאלפ" כאשר הם נשאלים מי יכול להציל את בואינג.

עם זאת, הסבירות שזה יקרה נמוכה. המנכ"ל עסוק בפיצול עסקיה של ג'נרל אלקטריק ל-GE Aerospace ו-GE Vernova, כאשר הוא צפוי לשמש כמנכ"ל עסקי התעופה והחלל של החברה. בנוסף, גם בראון, אשר שימש בעבר כמנכ"ל ענקית ההגנה L3Harris Technologies, עסוק. בראון מונה לאחרונה למנכ"ל 3M, במקומו של המנכ"ל הנוכחי מייק רומן וצפוי להתחיל בתפקיד בחודש מאי.

קיראו עוד ב"גלובל"

מבין השלושה הללו, נשאר רק שנהאן, המנכ"ל הנוכחי של הספקית של בואינג ספיריט אירוסיסטמס. ספיריט מחזיקה גם היא בבעיות איכות, אך שנהאן נכנס לתפקידו רק בחודש ספטמבר. יותר מזה, לפי הדיווחים האחרונים ספיריט עשויה להפוך להיות חלק מבואינג שוב. כזכור, ספיריט הייתה חלק מבואינג עד שנמכרה לחברת השקעות קנדית ב-2005.

ספיריט אירוסיסטמס מייצרת גופים למטוסים לבואינג ואיירבוס, כאשר החברה מייצרת גם חלק גדול מגוף המטוס 737 MAX של בואינג. כ-60% מהמכירות של ספיריט מגיעות מבואינג, כאשר איירבוס אחראית ל-20% מהמכירות. 

שנהאן מחזיק בתואר שני בהנדסת מכונות ו-M.B.A מ-MIT, דבר שנחשב למרשים, אבל לא כולם יתלהבו מהבחירה בו. שנהאן נחשב למקורב לבואינג, היות והוא עבד כשלושה עשורים בחברה לפני שעזב. בוול-סטריט טוענים שבואינג צריכה מישהו מבחוץ, מישהו שלא יפחד לסדר את הבלגן, למרות שזה ייקח שנים. שמות נוספים שנזרקו על ידי האנליסטים לתפקיד המנכ"ל היו בכירים בענף התעופה והחלל, שחלקם לא קשורים לבואינג ונמצאים בין הגילאים 50 ל-70.

בבנצ'מרק הציעו את אלן מולאלי, בכיר לשעבר בבואינג ומנכ"ל פורד שנמצא בשנות ה-70 המאוחרות לחייו. האנליסטים ציינו כי גם שני המועמדים לנשיאות של ארה"ב מבוגרים מאוד.

השינוי צפוי בסופו של דבר להגיע. קלהון נמצא בתפקיד יותר מארבע שנים ויהיה בן 67 באפריל. עם זאת, זה צפוי לקחת זמן. סיום ההשתלטות על ספיריט או הודעה מה-FAA כי הוא יאפשר לבואינג לייצר ללא הגבלה צפויים להוביל להכרזה על שינוי בהנהגה. 

 

הדוחות לרבעון הרביעי

בדוחותיה האחרונים, שלא כללו את השפעת התקרית שאירעה בתחילת חודש ינואר, ההכנסות של בואינג הסתכמו ב-22 מיליארד דולר בעוד ההפסד למנייה הסתכם ב-47 סנט, זאת בהשוואה לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 21.1 מיליארד דולר והפסד למנייה של 76 סנט. תזרים המזומנים החופשי עמד על 3 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים שהיה ל-2.1 מיליארד דולר. ברבעון המקביל, בואינג דיווחה על הכנסות של 20 מיליארד דולר והפסד למנייה של 1.75 דולר.

תחום המטוסים המסחריים שהניב לחברה הפסדים של מיליארדים כתוצאה ממשבר הקורונה וקרקועים נוספים שהיו בשנים 2019-2020, הניב רווח תפעולי של 41 מיליון דולר. בואינג מסרה 157 מטוסים, מתוכם 107 מטוסי MAX, לעומת 152 מטוסים ברבעון המקביל. בשנת 2023 כולה מסרה בואינג 528 מטוסים לעומת 480 מטוסים ב-2022.

בואינג לא סיפקה תחזיות לשנת 2024, אבל בוול סטריט צופים לחברה מסירות של 530 מטוסים לצד הכנסות של 89.47 מיליארד דולר ורווח למנייה של 3.68 דולר. האנליסטים צופים גם תזרים מזומנים חופשי של 5.8 מיליארד דולר, לעומת 4.4 מיליארד דולר עליהם דיווחה החברה ב-2023.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    יעקב 24/03/2024 13:33
    הגב לתגובה זו
    איך המניה לא תרד בערכה ?
  • 4.
    לרון 22/03/2024 13:28
    הגב לתגובה זו
    אני מושקע בAIR.PA הרבה זמן
  • 3.
    לרון 22/03/2024 13:27
    הגב לתגובה זו
    בזמנו שבואינג חייבת להיות בכל תיק השקעות,כתב ואני מכרתי כי אין FOLLOW UP וג"כ המלצותיו אינןמשהובהמעטה
  • 2.
    ארנון 22/03/2024 11:47
    הגב לתגובה זו
    האם זה מתאים וכדאי לייצור מטוסים כך?
  • 1.
    YL 22/03/2024 11:29
    הגב לתגובה זו
    לאומת איירבוס ש כנראה בכל פרמטר יותר מוצלחת אבל ....ישראל שבויה של החברה האמריקאית לא תעז לרכוש את ה350/1000 החדש שהוא אידיאלי ל טיסות ארוכות
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.