למה הפד כנראה צודק כשהוא לא ממהר להוריד ריבית
החלטת הפדרל ריזרב להמתין עם הורדות הריבית העלתה תהיות רבות בוול-סטריט, שמא הבנק המרכזי עושה טעות בכך שהוא ממתין זמן רב מדי בכדי להתחיל להוריד את הריבית ובכך מסתכן בנחיתה קשה עבור כלכלת ארה"ב. עם זאת, העדויות עד כה מצביעות על כך שהפד צודק במדיניותו.
ריביות גבוהות מהדקות את התנאים הפיננסיים, חונקות השקעות באנרגיה נקייה, מחמירות את המשבר בשוק הדיור ולוחצות על המאזנים של משקי הבית, אמרה כלכלנית Groundwork Collaborative, רייקן מבוד. "די ברור לי שהפד צריך להוריד את הריבית באופן מיידי", אמרה מבוד והיא לא היחידה.
עם זאת, בהתבסס על דוחות התעסוקה האחרונים, שוק העבודה נשאר איתן ולא צריך ריביות נמוכות יותר על מנת לעורר את התעסוקה. בקשר ליציבות המחירים, האינפלציה התקררה בצורה ניכרת ב-18 החודשים האחרונים אבל לא מספיק בכדי להצביע על כך שעליית המחירים נמצאת בדרך לקצב שנתי של 2%, זה גורם לרוב פקידי הפד, כולל פאוול, לחשוש מלצאת מוקדם מדי עם הקלות לכלכלה.
פגישת הפד האחרונה
יו"ר הפד כמעט שלל בפגישת ועדת השוק הפדרלי בחודש שעבר הורדת ריבית בחודש מרץ, ללא הלם כלכלי כלשהו. לאחר מכן בראיון שערך ל-60 דקות חזר על זה שוב ואמר כי הוועדה רוצה להיות בטוחה יותר כי האינפלציה בדרך ל-2% לפי תחילת הורדת הריבית. "לא סביר שהוועדה תגיע לרמת אמון כזו בזמן לפגישה במרץ", אמר פאוול. בכירים אחרים בפד הזהירו גם הם כי הקלה מוקדמת מדי במדיניות המוניטרית עלולה להצית מחדש את האינפלציה, או לעצור את ההתקדמות בבלימת צמיחת המחירים. "הסבלנות מוצדקת", אמר תומאס ברקין, נשיא הבנק הפדרלי של ריצ'מונד וציין כי הוא רוצה לראות האטה באינפלציה בדמי השכירות והשירותים בהם צמיחת המחירים הייתה דביקה.
- פאוול: "אין מסלול נטול סיכון" - הפד מוריד ריבית אך מאותת על עצירה אפשרית
- היום ב-21:00: מה יהיה חשוב בדיווח על הריבית ואיך השווקים יגיבו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנאום בפני המועדון הכלכלי של ניו יורק, אמר ברקין כי ההשפעה המתמשכת של שינויים הקשורים למגפת קורונה על הכלכלה היא סיבה נוספת לדחות את הורדת הריבית. עוד ציין ברקין כי "ביקוש איתן ושוק עבודה חזק היסטורית" נותנים לפד את הזמן הדרוש לבנות ביטחון כי האינפלציה לא תתעורר מחדש.
הקולות הפוליטיים
השווקים הפיננסים תמחרו הורדות ריבית ב-2024 כבר תקופה ארוכה, כאשר ההתלהבות גברה בחודש דצמבר לאחר שפאוול סימן כי העלאות הריבית הסתיימו. להתלהבות הזו תרמו גם קולות פוליטיים שונים כמו הסנאטורית אליזבת וורן שדחקה שוב ושוב בפד להקל במדיניות המוניטרית שלו במהלך שמונת החודשים האחרונים, בטענה כי שיעורי הריבית הגבוהים פוגעים בשוק הדיור. "הריבית הגבוהות של הפד מייקרות את העלויות עבור משפחות עובדות ומרחיקות דיור בר השגה עבור יותר מדי אמריקאים. הגיע הזמן שהפד יוריד את הריבית", כתבה וורן במכתב לפד.
"כמובן שיש חשש כי הפד עושה טעות בהתחשב בכך שאפילו לפי השקפתו של פאוול, הפד התחיל לפעול קצת באיחור", אמר ברט האוס, פרופסור לכלכלה בבית הספר לעסקים של קולומביה. "אז יש חשש שגם כעת הפד יתחיל להקל באיחור". אולם הדאגה הזו אינה עולה בקנה אחד עם הנתונים האחרונים על כלכלת ארה"ב של שוק עבודה חזק והספקות האם הושגה יציבות המחירים אליה הפד שואף. בעוד האינפלציה לצרכנים עומדת כיום על כ-3%, ירידה מ-9% בשיא של 2022, חלק ניכר מההתקדמות הזו משקף ירידת מחירי סחורות.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
פקידי הפד יכולים להרשות לעצמם להתאזר בסבלנות מכיוון שהפעילות הכלכלית עדיין חזקה והאבטלה קרובה לשפל היסטורי. בעוד שהרבה אמריקאים בעלי הכנסה נמוכה יותר וצעירים יותר מרגישים את שיעורי הריבית הגבוהים, הצרכנים האמריקאים בסך הכל ממשיכים להוציא, אמר קרטיס דוביי, כלכלן ראשי בלשכת המסחר של ארה"ב.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
