למה הפד כנראה צודק כשהוא לא ממהר להוריד ריבית
החלטת הפדרל ריזרב להמתין עם הורדות הריבית העלתה תהיות רבות בוול-סטריט, שמא הבנק המרכזי עושה טעות בכך שהוא ממתין זמן רב מדי בכדי להתחיל להוריד את הריבית ובכך מסתכן בנחיתה קשה עבור כלכלת ארה"ב. עם זאת, העדויות עד כה מצביעות על כך שהפד צודק במדיניותו.
ריביות גבוהות מהדקות את התנאים הפיננסיים, חונקות השקעות באנרגיה נקייה, מחמירות את המשבר בשוק הדיור ולוחצות על המאזנים של משקי הבית, אמרה כלכלנית Groundwork Collaborative, רייקן מבוד. "די ברור לי שהפד צריך להוריד את הריבית באופן מיידי", אמרה מבוד והיא לא היחידה.
עם זאת, בהתבסס על דוחות התעסוקה האחרונים, שוק העבודה נשאר איתן ולא צריך ריביות נמוכות יותר על מנת לעורר את התעסוקה. בקשר ליציבות המחירים, האינפלציה התקררה בצורה ניכרת ב-18 החודשים האחרונים אבל לא מספיק בכדי להצביע על כך שעליית המחירים נמצאת בדרך לקצב שנתי של 2%, זה גורם לרוב פקידי הפד, כולל פאוול, לחשוש מלצאת מוקדם מדי עם הקלות לכלכלה.
פגישת הפד האחרונה
יו"ר הפד כמעט שלל בפגישת ועדת השוק הפדרלי בחודש שעבר הורדת ריבית בחודש מרץ, ללא הלם כלכלי כלשהו. לאחר מכן בראיון שערך ל-60 דקות חזר על זה שוב ואמר כי הוועדה רוצה להיות בטוחה יותר כי האינפלציה בדרך ל-2% לפי תחילת הורדת הריבית. "לא סביר שהוועדה תגיע לרמת אמון כזו בזמן לפגישה במרץ", אמר פאוול. בכירים אחרים בפד הזהירו גם הם כי הקלה מוקדמת מדי במדיניות המוניטרית עלולה להצית מחדש את האינפלציה, או לעצור את ההתקדמות בבלימת צמיחת המחירים. "הסבלנות מוצדקת", אמר תומאס ברקין, נשיא הבנק הפדרלי של ריצ'מונד וציין כי הוא רוצה לראות האטה באינפלציה בדמי השכירות והשירותים בהם צמיחת המחירים הייתה דביקה.
- הסיכוי שהפד יוריד ריבית בדצמבר ירד מתחת ל-50%
- לקראת החלטת הריבית - למה אפשר לצפות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנאום בפני המועדון הכלכלי של ניו יורק, אמר ברקין כי ההשפעה המתמשכת של שינויים הקשורים למגפת קורונה על הכלכלה היא סיבה נוספת לדחות את הורדת הריבית. עוד ציין ברקין כי "ביקוש איתן ושוק עבודה חזק היסטורית" נותנים לפד את הזמן הדרוש לבנות ביטחון כי האינפלציה לא תתעורר מחדש.
הקולות הפוליטיים
השווקים הפיננסים תמחרו הורדות ריבית ב-2024 כבר תקופה ארוכה, כאשר ההתלהבות גברה בחודש דצמבר לאחר שפאוול סימן כי העלאות הריבית הסתיימו. להתלהבות הזו תרמו גם קולות פוליטיים שונים כמו הסנאטורית אליזבת וורן שדחקה שוב ושוב בפד להקל במדיניות המוניטרית שלו במהלך שמונת החודשים האחרונים, בטענה כי שיעורי הריבית הגבוהים פוגעים בשוק הדיור. "הריבית הגבוהות של הפד מייקרות את העלויות עבור משפחות עובדות ומרחיקות דיור בר השגה עבור יותר מדי אמריקאים. הגיע הזמן שהפד יוריד את הריבית", כתבה וורן במכתב לפד.
"כמובן שיש חשש כי הפד עושה טעות בהתחשב בכך שאפילו לפי השקפתו של פאוול, הפד התחיל לפעול קצת באיחור", אמר ברט האוס, פרופסור לכלכלה בבית הספר לעסקים של קולומביה. "אז יש חשש שגם כעת הפד יתחיל להקל באיחור". אולם הדאגה הזו אינה עולה בקנה אחד עם הנתונים האחרונים על כלכלת ארה"ב של שוק עבודה חזק והספקות האם הושגה יציבות המחירים אליה הפד שואף. בעוד האינפלציה לצרכנים עומדת כיום על כ-3%, ירידה מ-9% בשיא של 2022, חלק ניכר מההתקדמות הזו משקף ירידת מחירי סחורות.
- מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
פקידי הפד יכולים להרשות לעצמם להתאזר בסבלנות מכיוון שהפעילות הכלכלית עדיין חזקה והאבטלה קרובה לשפל היסטורי. בעוד שהרבה אמריקאים בעלי הכנסה נמוכה יותר וצעירים יותר מרגישים את שיעורי הריבית הגבוהים, הצרכנים האמריקאים בסך הכל ממשיכים להוציא, אמר קרטיס דוביי, כלכלן ראשי בלשכת המסחר של ארה"ב.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
