הפדרל ריזרב
צילום: AgnosticPreachersKid, Wikipedia

תשואות האג"ח ימנעו העלאת ריבית?

"השווקים הפיננסיים מתהדקים והם הולכים לעשות חלק מהעבודה עבורנו", אמרו בכירים. עם זאת, עדיין קיימת רמה גבוהה של אי וודאות 
אדיר בן עמי |

על פי פרוטוקול הפד, בפגישתו האחרונה בספטמבר הסתמן כי רוב חבריו הרגישו כי תידרש העלאת ריבית נוספת, אך מאז נראה שהדעות משתנות. גורמים רשמיים אמרו בימים האחרונים כי תשואות האג"ח הגבוהות יותר מפחיתות את הצורך בהעלאות נוספות השנה.

"השווקים הפיננסיים מתהדקים והם הולכים לעשות חלק מהעבודה עבורנו", אמר מושל הפד כריסטופר וולר. עוד בטרם עלו תשואות האג"ח בשבועות האחרונים, חברים שונים בוועדת השוק הפתוח הפדרלית ציינו כי אחד הסיכונים לכלכלה הוא שתנאי האשראי עלולים להתהדק יותר מהצפוי.

פקידי הפד ציינו כי עדיין קיימת "רמה גבוהה של אי ודאות" ביחס לתחזית הכלכלית. הם ציינו את שביתת איגוד עובדי הרכב כמקור פוטנציאלי לאי ודאות וציינו כי התגברות השביתה מהווה "גם סיכון צדדי לאינפלציה וגם סיכון צדדי לפעילות". רוב בכירי הפד הביעו גם דאגה מעליית מחירי האנרגיה. "רוב המשתתפים הצביעו על סיכונים צדדיים לאינפלציה כתוצאה מעליית מחירי האנרגיה שעלולים לבטל חלק מהדיסאינפלציה האחרונה או על הסיכון שהאינפלציה תתברר כעקשנית מהצפוי", נכתב בפרוטוקול. 

בנוסף, הפרוטוקולים הראו כי פקידי הפד העריכו כי המדיניות המוניטרית נמצאת כעת ברמה מגבילה וכי "בגדול נראה שהיא מרסנת את הכלכלה כמתוכנן". חברי הוועדה ציינו שזה "קריטי" לשמור על המדיניות המוניטרית מגבילה מספיק כדי להחזיר את האינפלציה ליעד של 2%. "כמה משתתפים העירו כי כאשר הריבית נמצאת בשיא או קרובה אליו, ההחלטה צריכה להשתנות מכמה גבוה נדרש לעלות עוד את הריבית לכמה זמן הריבית תישאר ברמות המגבילות", נכתב בפרוטוקול.

פרוטוקול הפד שמפורסם מספר שבועות לאחר כל פגישה, יכול לרמוז לנו איך חברי הפד רואים את כיוון המדיניות המוניטרית. פקידי הפד מרגישים שעדיין קיימת "רמה גבוהה של אי ודאות" בכל הנוגע לתחזית הכלכלית של ארה"ב. במהלך הפגישה בספטמבר, קובעי המדיניות של הפד בחרו שלא להעלות את הריבית ושמרו עליה בטווח של 5.25-5.50%.

מצב הדברים מצביע על כך שכדי להיאבק בעליית האינפלציה ולהוריד אותה לתחום היעד של 2%, הבנק המרכזי יצטרך להאט את הכלכלה באופן כזה ששיעור האבטלה יעלה, ובכך להעמיד מיליוני אמריקאים בסכנת פיטורים מעבודתם. אחרת, וכפי שזה נראה, האינפלציה תמשיך לעלות ואיתה גם הקשיים שהיא גורמת. 

מאז תחילת השנה שעברה, הזהירו פקידי הבנק המרכזי של ארה"ב מפני הנפילה בשוק העבודה שעלולה להיגרם מהניסיון שלהם לצנן את המחירים. יו"ר הפד ג'רום פאוול כינה זאת כ"תוצאה לא מכוונת" של המשימה שעל הפרק. עוד לפני חצי שנה, תחזיות הבנק המרכזי עצמו הראו ששיעור האבטלה יטפס ביותר מאחוז שלם, ל-4.6%, עד סוף 2024, אלא שמאז הדברים השתנו.

קיראו עוד ב"גלובל"

האינפלציה הראשית ירדה בשני שליש, משיא של 9.1% ל-3%, ולמרות העלייה האחרונה צפויה האטה נוספת עם התקררות מחירי השכירות. עם זאת, שיעור האבטלה בארה"ב עומד על 3.8%, רמה נמוכה היסטורית שהיא מעט מעל ה-3.6% שנמדד כאשר הפדרל רזרב החל להעלות את הריבית לראשונה. החוזק המתמשך של שוק העבודה הפתיע את הכלכלנים בפדרל רזרב, אשר כיוונו את תחזיות האבטלה שלהם למטה ב-0.5%, ואת אלו בוול סטריט, שם תחזיות המיתון שהשתוללו בעבר נדחו או נסוגו. זה גם אילץ חשיבה מחודשת על ההנחה המושרשת שחולשת שוק העבודה היא צעד הכרחי כדי להחזיר את יציבות המחירים. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.