טסלה מודל 3 חדש
צילום: טסלה

טסלה שוב מורידה מחירים בארה"ב בניסיון לעמוד ביעד המסירות

מחירו של מודל 3 בחודש דצמבר עמד על 47 אלף דולר, כיום מחירו עומד על 39 אלף דולר. מודל Y עלה 67 אלף דולר, כעת הוא עומד על 48.5 אלף דולר
אדיר בן עמי | (3)
נושאים בכתבה טסלה מחירים

טסלה TESLA INC מורידה מחירים למודל 3 ומודל Y בארצות הברית וממשיכה את הנוהל בו נקטה מספר פעמים בחודשים האחרונים. הורדת המחיר האחרונה מגיעה כאשר החברה שואפת להגיע ליעד מסירות של 476 אלף רכבים בשלושת החודשים האחרונים של 2023 וכך לעמוד ביעד השנתי של 1.8 מיליון כלי רכב.

מחיר מודל 3 בעל ההנעה האחורית יעמוד כעת על 38,990 דולר, לעומת 40,240 דולר לפני כן. המחירים של מודל 3 Long range וגרסת הביצועים עומדים על 45,990 דולר ו-50,990 דולר בהתאמה. מחיר מודל Y בגרסת ה-Long range ירד ל-48,490 דולר מ-50,490 דולר. מחיר גרסת הביצועים ירד ל-52,490 דולר.

טסלה דיווחה השבוע על נתוני המסירות שלה לרבעון השלישי ואמרה כי מסרה 435 אלף רכבים ופספסה את צפי האנליסטים של 455 אלף רכבים. הפספוס מגיע בחלקו מהשבתות של מפעלים שנמצאים בתהליך שדרוג. למרות זאת, הפספוס במסירות העלה חששות לגבי הביקוש והורדת המחירים לא עזרה לחששות הללו. מנכ"ל טסלה אילון מאסק אמר בשיחת הרווחים ביולי כי טסלה רואה את הביקוש בזמן אמת, מה שמאפשר לה לקבל החלטות ייצור בזמן אמת. החברה מקבלת את ההזמנות שלה דרך אתר האינטרנט של החברה ובכך משמשת גם כיצרנית וגם כסוחרת. 

"אנחנו מתאימים את המסלול לפי מצב הרוח של הציבור. קניית מכונית חדשה היא החלטה גדולה עבור הרוב המכריע של האנשים", אמר מאסק. "בכל פעם שיש אי ודאות כלכלית, אנשים בדרך כלל חושבים טוב לפני קניית רכב חדש ומחכים לראות מה קורה". 

העלאת הריבית האטה את הכלכלה ויקרה רכישת רכבים. הורדת המחירים של טסלה, נועדה במידה מסוימת לקזז את זה. בחודש דצמבר האחרון מחירו של מודל 3 עם הנעה אחורית החל ב-47 אלף דולר וכעת מחירו הגיע ל-39 אלף דולר. ירידה של 17%. רכביה של טסלה לא זכו אז לזיכוי מס רכישה פדרלי בסך 7,500 דולר, אם נוסיף את זה למשוואה, העלות נטו של דגם 3 עומד כעת על 32 אלף דולר. מחירו של מודל Y גרסת ה-Long range היה בדצמבר 67 אלף דולר. כעת הוא עומד על 48,500 דולר, ירידה של 28%. כולל זיכוי המס, העלות נטו עומדת על 41 אלף דולר, ירידה של 39%.

הורדות המחירים הגדולות משפיעות על שולי הרווח. ב-2022 שולי הרווח התפעולי עמדו על כ-17%. בוול-סטריט צופים ששולי הרווח יעמדו ב-2023 על 10% וב-2024 על 15%. טסלה תצטרך להפסיק להוריד מחירים על מנת שתוכל להגיע ל15%. עם זאת, החברה לא רק הורידה מחירים השבוע. טסלה הוציאה גרסה חדשה של מודל 3 עם מחיר גבוה יותר בסין ואירופה, אך לא בצפון אמריקה. משקיעים ולקוחות רבים ממתינים להגעה של הגרסה החדשה, מה שיכול להוות עוד סיבה לביקוש חלש והורדת מחירים לדגמים הישנים.

החברה דיווחה לאחרונה גם על מודל Y חדש וזול יותר בארה"ב תחת פרופיל נמוך וזאת במטרה להעלות את הביקושים לרכבים שלה, אחרי שפספסה את צפי המסירות לרבעון השלישי ורשמה ירידה מהרבעון השני.  בדוח הרבעון השני דיווחה טסלה על רווח למניה של 91 סנט על הכנסות של 24.93 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 82 סנט על הכנסות של 24.47 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מודל T 08/10/2023 00:21
    הגב לתגובה זו
    תכלס זה העתיד
  • 2.
    כמה צפוי. זוכר את הספסרים אצלנו. אכלתם אותה (ל"ת)
    נא האג 06/10/2023 23:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סטש 06/10/2023 21:48
    הגב לתגובה זו
    מה זה משנה מה ציפיות האנליסטים? טסלה מובילה את שוק הרכב החשמלי בכל העולם, עם המכונית הכי נמכרת (חשמלית ולא חשמלית) באירופה. אני מציע לכם לשתות מים ולהירגע, טסלה פה לעוד הרבה שנים
ארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוקארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוק

קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?

הדס ברטל |
נושאים בכתבה שחקנים קולנוע

שחקני קולנוע גדולים ואייקוניים זה מונח ששייך בעיקר לכוכבי עבר. בשנים האחרונות, הוליווד לא הנפיקה כוכב קולנוע צעיר, מוכשר וכריזמטי כמו השמות הגדולים ביותר שעשו מאות מיליונים בתעשייה וידעו גם להפוך את השכר מהסרטים לעסקים מצליחים ולעיתים גם אימפריות שמניבות מאות מיליונים. כוכבי הקולנוע העשירים ביותר מכל הזמנים מכילים בעיקר שחקנים ששיא תהילתם היה לפני 20, 30 או אפילו 40 שנה, לפני עידן הסטרימינג וההצפה שאנחנו חווים בסרטים וסדרות טלוויזיה שעולות לאוויר כל כמה ימים ורובנו לא מזהים את השחקנים. ריכזנו עבורכם את הכוכבים שמזלם הגדול הוא שהם הגיעו להוליווד בזמן תור הזהב שלה, ידעו לדרוש ולהרוויח משכורות עתק וחשוב מכך, ידעו לקחת את ההון שעשו כשחקנים ולהפוך אותו לאימפריות עסקים.


1 # ארנולד שוורצנגר 

ארנולד שוורצנגר, אחד מכוכבי הקולנוע הגדולים בהיסטוריה ומושל קליפורניה לשעבר, נמצא במקום הראשון עם הון של מיליארד וחצי דולר. שוורצנגר, שנולד בשנת 1947 בעיירה טאל שבאוסטריה, הפך מאמן פיתוח־גוף לכוכב אקשן, פוליטיקאי ומיליארדר ולפי דירוגים שונים בעולם, נחשב לכוכב הקולנוע העשיר בהיסטוריה. הסרט הקופתי המזוהה איתו יותר מכל הוא “שליחות קטלנית 2: יום הדין” (1991), שהכניס בקופות כ-520 מיליון דולר ברחבי העולם, והפך אותו לסמל עולמי של קולנוע האקשן. מבחינת רווח אישי, העסקה הטובה ביותר שעשה הייתה דווקא מהקומדיה “תאומים” (1988), שבה ויתר כמעט על שכר בסיס וקיבל אחוזים מהרווחים כאשר לפי דיווחים, הרוויח מהסרט מעל 40 מיליון דולר.

שוורצנגר כיכב גם בסרטים אייקוניים נוספים כמו “רונאן הברברי”, שקרים אמיתיים” ו"זיכרון גורלי”. מעבר למשכורות מהסרטים ומתפקידו כמושל קליפורניה בין השנים 2003 ל-2010, חלק עצום מהונו הגיע מהשקעות מוקדמות בנדל"ן בקליפורניה עוד לפני שהתפרסם. כבר בשנות ה-20 לחייו היה מיליונר נדל"ן, ובהמשך היה שותף ברשת המסעדות Planet Hollywood ששיא הצלחתה היה בשנות ה-90', ובעסקים בתחומי הכושר והבידור. הוא היה נשוי לעיתונאית מריה שרייבר, במשך יותר מ-25 שנה עד לגירושים בשנת 2021, ולזוג ארבעה ילדים.


ארנולד שוורצנגר מתוך הרשתות החברתיות
ארנולד שוורצנגר - קרדיט: מתוך הרשתות החברתיות


2 # דוויין "דה רוק" ג'ונסון 

הונו של דה רוק (דוויין ג'ונסון) מוערך בכ-1.2 מיליארד דולר. הוא נולד ב-1972 בהייברד, קליפורניה, למשפחת מתאבקים, והתחיל את הקריירה שלו ככוכב WWE לפני שהפך לאחד מכוכבי הקולנוע המבוקשים בעולם. את הונו העצום עשה בזכות שילוב של שכר גבוה משוברי קופות שכיכב בהם, אחוזים מהרווחים ועסקים חוץ־קולנועיים. אחד הסרטים המצליחים ביותר שבהם השתתף הוא “מהיר ועצבני 7 ”, שהכניס כ-1.5 מיליארד דולר ברחבי העולם והפך לשובר קופות ענק. בשנים האחרונות ג'ונסון חתם על עסקת־שיא עם אמזון על סרט האקשן “Red One”, שבגינה קיבל חבילת שכר של כ-50 מיליון דולר, באחת העסקאות הגבוהות שנרשמו אי־פעם לשחקן בסרט סטרימינג. ג'ונסון כיכב גם בלהיטים כמו “ג'ומנג'י: שורדים בג'ונגל” שהכניס כ-962 מיליון דולר וב“מואנה” (בקולו של מאוי).

ענקיות הטכנולוגיהענקיות הטכנולוגיה

ענקיות הטכנולוגיה עוברות לעידן עתיר הון - כיצד ה-AI משנה את פני התעשייה

מיקרוסופט, גוגל ואמזון השקיעו מעל 600 מיליארד דולר בתשתיות בינה מלאכותית ונאלצות לגייס חוב כשקופות המזומנים מתכווצות - בעוד וורן באפט מצמצם את ההחזקה באפל ולראשונה רוכש מניות  אלפאבית ב-4.3 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

ענף הטכנולוגיה נכנס לשלב חדש. שנים דיברו על חברות הענק כעסקים שמייצרים עוד הכנסה כמעט בלי להגדיל עלויות. אבל המציאות של הבינה המלאכותית דוחפת אותן לטריטוריה אחרת לגמרי. היום הן נראות הרבה יותר כמו תעשיות כבדות שזקוקות להון עצום כדי להמשיך לרוץ. במרכז המגמה עומדות מיקרוסופט Microsoft Corp 1.37%  , גוגל Alphabet -0.78%  ואמזוןAmazon.com Inc. -1.22%  . שלושתן פתחו את הכיס בהיקפים שלא נראו בענף. תשתיות AI, חוות שרתים, חוזי ענן ארוכי טווח וציוד מחשוב מתקדם. בתוך תקופה קצרה הן השקיעו מעל 600 מיליארד דולר, והמספרים ממשיכים לעלות.


מה שמרתק הוא שהחברות האלו יכלו להרשות לעצמן את ההשקעה. הן נכנסו לעידן הבינה המלאכותית כמעט ללא חוב, עם הרבה מזומן ותזרים חזק. הן נהנו מרווחי עתק של השנים האחרונות, שלא קשורים דווקא ל־AI. עכשיו התחושה היא שהן משתמשות בכסף כדי לשמור על ההובלה. עם זאת, משהו חורק. רואים את זה בשקט במאזנים. כריות המזומנים מתכווצות. מיקרוסופט, שבעבר כמעט מחצית מנכסיה היו במזומן ובהשקעות קצרות טווח, נמצאת היום בפחות מחמישית. אצל אמזון וגוגל הסיפור דומה. הנכסים גדלים, אבל המזומן לא עומד בקצב.

זה לא מסתיים שם. התזרים של גוגל ואמזון חלש יותר לעומת השנה הקודמת. גם אצל מיקרוסופט התמונה פחות יפה כשמכניסים לחישוב התחייבויות לעלויות תשתית שמופיעות מחוץ לדוח. במילים פשוטות, גם ענקיות כאלה מתחילות להרגיש את העומס.

האנליסטים כבר מצפים לעלייה דרמטית נוספת בהוצאות בשנה הבאה. מיקרוסופט צפויה להוציא כ־159 מיליארד דולר, אמזון כ־145 מיליארד וגוגל תתקרב ל־112 מיליארד. בתוך ארבע שנים מדובר כבר על טריליון דולר. רובו על AI. בינתיים ההכנסות עדיין מחזיקות את המערכת, כאשר שלושתן גדלות בקצב שמאפשר להן להמשיך להשקיע. אבל זה לא יהיה מספיק לאורך זמן. ברגע שההוצאות הופכות למפלצת, חברות חייבות לגייס חוב. מטא כבר עשתה זאת כשגייסה 30 מיליארד דולר. אורקל הוציאה 18 מיליארד נוספים, רק כדי לעמוד בדרישות התשתית.


השינוי לענף עתיר הון

הענף שהיה מזוהה עם צמיחה כמעט אינסופית והוצאות יציבות הופך לענף עתיר הון. כל החלטה אסטרטגית הופכת להימור על מיליארדים. כל עיכוב בביקושים או טכנולוגיה שנזנחת עלולים להפוך השקעה יקרה לנטל. זה משפיע גם על הדרך שבה משקיעים מסתכלים על חברות טכנולוגיה. פחות תשומת לב לכמות המשתמשים בשירות מסוים ויותר לביצועים של מערכות AI. יותר עניין בהתחייבויות עתידיות ובהסכמי ענן, ופחות במשפטים כלליים על חדשנות.