מלחמת השבבים מתגברת - איך זה עוזר לאינטל לפרוח בוול סטריט ולמה זו בשורה טובה לעובדים?
למרות שסקטור המוליכים למחצה נצבע אתמול באדום, לאור החששות מהמתח הגובר בין המעצמות ולאחר שסין הודיעה כי תאסור את השימוש באייפונים בעבודות ממשלתיות ואצל עובדים ממשלתיים, מניית אינטל INTEL CORPORATION מגיבה בעליות כשהיא הופכת לאמצעי לגידור למלחמת השבבים. על רקע ההערכות וחששות כי מלחמת השבבים בין ארה"ב לסין, תחריף, אינטל מזנקת. כמעט בלי לשים לב מניית החברה הוסיפה 605 מפברואר השנה. זה אולי קצת בזכות מובילאיי שמספקת לקבוצה ערך (השווי של ההחזקה במובילאיי היה כשליש משווי אינטל, כעת כ-20% משוויה של אינטל), אולי העלייה היא גם בשל התייצבות בדוחות, אבל בעיקר בשל ההבנה שאינטל היא זרוע ארוכה של הממשל האמריקאי וככזו היא מקבלת הטבות גדולות כדי לשרת את האינטרסים של הממשל.
כיתוב: פט גלסינגר אינטל; קרדיט: Photography courtesy of Nasdaq, Inc
ארה"ב בשנים האחרונות דואגת מסין ועושה חשיבה מחדש לגבי הייצור בסין ובמקומות אחרים בעולם. תופעת הגלובליזציה עושה "אחורה פנה", ומדינות חוזרות לייצר ולפתח בבית, גם אם זה יקר יותר. מבינים שהמשאב החיוני הזה צריך להיות בידיים טובות. ארה"ב משקיעה מאות מיליארדים כדי לתמוך בתעשיית השבבים המקומית ואמרת שבבים - אמרת אינטל.
אינטל במקביל להצהרת השלטון, שינתה את המסר העסקי, את המודל העסקי ומשנה בהדרגה את אופיה. היא הגדירה את עצמה כחברת שבבים יצרנית יותר מאשר מעצבת שבבים וזה בניגוד לבעבר. אינטל תמיד היתה בשני המקומות האלו - ייצור שבבים ופיתוח ועיצוב שבבים, אבל הייצור נחשב הבייסיק והפיתוח - הפוטנציאל, החלום. אינטל מוותרת על החלום, אבל רוצה להיות מעצמת על בייצור שבבים לצד פיתוח ושירותים לאחרים.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- יורוג׳ן קפצה ב-22%, ICL נפלה 17%; הנאסד״ק איבד 1.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אינטל פזורה ברחבי העולם, אבל עם התמיכה הענקית של הממשל היא חוזרת הביתה בגדול ותשקיע מאות מיליארדים (גם דרך סבסוד ממשלתי) במפעלים בארה"ב. גם ביתר העולם - גרמניה וישראל לדוגמה, וכמה שרחוק מסין.
ועל הרקע הזה, כל החמרה במשבר בין ארה"ב וסין, מחזקת בעצם את הגישה האנטי גלובלית ואת הכוח של אינטל. אז היום כשיש "רוחות מלחמה", אינטל מתחזקת.
למעשה, האסטרטגיה החדשה של אינטל, החלה מאז הצטרפותו של המנכ"ל פס גלסינגר לפני כשנתיים. גלסניגר דוגל באסטרטגיה אגרסיבית, כשהוא מהמר בהרחבת עסקי הייצור של החברה. מוקדם יותר השנה, אמר בכיר באינטל, מארק גרדנר כי שירותי הייצור של החברה מביאים הצעה אטרקטיבית ללקוחות וציין את שרשרת האספקה המובטחת ביותר של אינטל מבחינה גיאוגרפית לצד מערך מתקדם לאריזת שבבים.
המתח הגיאופוליטי הגובר באסיה עשוי לאלץ חברות נוספות לשקול את אינטל כאלטרנטיבה לייצור שבבים במקום TSM TAIWAN SEMICOND MNFCG CO . החברה הטייוואנית הגדולה בעולם נמצאת בעין הסערה ובמוקד הסכסוך בין סין לטייוואן. החשש שיש לו גם גושפנקא באמירות של בכירים סיניים, שהממשל הסיני לא ישקוט עד שישים ידו על ענקית השבבים כחלק מהתפיסה שטיוואן היא סוג של "חברה בת" של סין.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
היתרון הגדול של אינטל
אינטל היא יצרנית השבבים האמריקאית היחידה עם קנה המידה והיכולות להתחרות ב-TSM. ולמרות שליצרנית השבבים הטייאוונית יש מספר מפעלים גם בארה"ב, רוב הקיבולת שלה נמצאת באסיה. נדמה כי ההנחה בקרב המשקיעים היא שככל ומלחמת השבבים מתעצמת, אינטל תרוויח יותר.
המלחמה הקרה מול סין היא גם זו שגרמה לאינטל לסגת מעסקת רכישת טאואר. הסינים פשוט לא אישרו את העסקה כשאישורם היה נחוץ לאור הפעילות של אינטל בסין. כמו שניתן להיווכח זאת לא מלחמה של אמריקה הגדולה בסין קטנה וחלשה. לסין יש את הכוח שלה במלחמה, אבל אם עד לפני שנה-שנתיים, סין נתנה פייט גדול מאוד, בחודשים האחרונים מתברר שלמרות הגידול והחשיבות שלה בעולם הכלכלי, היא עדיין רחוקה מלהתמודד על תואר ההובלה העולמית, והיא לא יכולה לתת פייט גדול ולהכניע את המעצמה האמריקאית.
שווי של 160 מיליארד דולר - מכפיל רווח של 22
אינטל אחרי זינוק של 60% מפברואר נסחרת במחיר של 38 דולר ושווי של כ-160 מיליארד דולר - זה מבטא מכפיל רווח של כ-22 לשנה הבאה על פי הערכות האנליסטים. לא נמוך במיוחד בהינתן שהחברה היתה לאורך שנים בשווי שביטא מכפילי רווח של 10-15.
הסיבה היא כנראה הצמיחה הצפויה. השנה תדווח אינטל על פי הערכות האנליסטים על מכירות של מעל 52 מיליארד דולר ובשנה הבאה זה יהיה מעל 58 מיליארד דולר. צמיחה עושה את כל ההבדל בתימחורים - אם אתה צומח אתה מקבל מכפיל רווח גבוה.
לאחרונה דווח כי אינטל INTEL CORPORATION וטאואר טאואר (US) חתמו על הסכם חדש לשיתוף פעולה בין החברות, במסגרתו טאואר תשתמש במפעל המתקדם של אינטל בניו מקסיקו להרחבת כושר הייצור שלה בארה"ב. טאואר תשקיע עד 300 מיליון דולר ברכישת מכונות שיותקנו באתר בניו מקסיקו ויהיו בבעלות טאואר, ובכך תרחיב את כושר הייצור האנלוגי המתקדם של שבבי 300 מ"מ של בהיקף של למעלה מ-600,000 שכבות ייצור בחודש. ההסכם יספק לטאואר יכולת לתמוך בביקוש החזוי של לקוחותיה לטווח ארוך.
לאחר פרסום דוחות הרבעון השני של 2023, הודיע מנכ"ל החברה פט גלסינגר לעובדים, על כוונתו להחזיר את משכורתם לרמה המוקדמת, בטרם הכריז על המהלך לקיצוץ שכרם של מקבלי המשכורות הגבוהות, בתחילת השנה. הודעתו של גלסינגר, מהווה הקדמה מסוימת למהלך, שהיה אמור לצאת אל הפועל רק בחודש אוקטובר הקרוב, כפי שהכריזה החברה בעת שהודיעה על הקיצוץ.
בתחילת חודש פברואר השנה, על רקע ההפסדים הגדולים שנרשמו ברבעון הרביעי של 2022, הודיעה החברה על קיצוץ שכרם של עובדי החברה מדרג הביניים ומעלה. על פי ההערכות, במסגרת הקיצוץ, נחתך שכרו של גלסינגר ב-25%, ואילו שכרם של חברי הדירקטוריון נחתך בשיעור של כ-20%. במקביל משכורתם של המנהלים בחברה ירדה בשיעור של עד 15%, ואילו עובדי דרג הביניים ספגו קיצוץ של עד 5% בשכרם.
ההחלטה של גלסינגר הגיעה בעיקר לאור התוצאות הטובות שהציגה החברה במהלך הרבעון השני של 2023. הכנסות החברה עמדו על 12.9 מיליארד דולר, נתון גבוה משמעתית מצפי האנליסטים להכנסות של 12.08 מיליארד דולר בלבד. בשורה התחתונה דיווחה החברה על רווח מתואם של 13 סנט למניה, בזמן שהאנליסטים ציפו להפסד של 4 סנט למניה.
הרווח של העובדים - האופציות כבר שוות מיליארדים
השווי הנאיבי של האופציות שבידי העובדים היה נמוך מאוד לפני חצי שנה, ההקצאות של האופציות בשנים האחרונות היו במחירים של 30,35 דולר, וברגע שהמניה עמוק מתחת למחיר המימוש, השווי הנאיבי שווה לאפס וגם השווי הכלכלי נמוך מאוד. שווי נאיבי רק אזכיר זה השווי בהינתן שהמימוש ברגע זה.
שווי כלכלי לוקח בחשבון את פרק הזמן עד למימוש, יש לזה הרי ערך ומכאן נולדו תיאוריות רבות על הערכת אופציות, המוכרת והמקובלת מכולן - בלאק אנד שולס'. על רקע הזינוק במניית אינטל למחיר של 38 דולר, אופציות רבות נכנסו לכסף, השווי הנאיבי שלהם כבר לא אפס ובמקביל יש שווי כלכלי משמעותי לחבילה הזו.
- 15."12.9 ... גבוה משמעותית מ- 12.8" - חחח. כתב שיכור. (ל"ת)כלכלן בכיר 10/09/2023 22:16הגב לתגובה זו
- 14.יוסי 10/09/2023 21:54הגב לתגובה זולא עלתה ב 60%
- 13.ארז מואירו 10/09/2023 21:45הגב לתגובה זוטאואר הולכת להפתיע, אולי ייקח קצת זמן, אבל הסבלנות משתלמת
- 12.לרון 10/09/2023 21:07הגב לתגובה זוישבה אינטל במתמ ליד אלביט מערכות כשהשניה מתקדמת והראשונה לא
- 11.לרון 10/09/2023 21:06הגב לתגובה זומניית מפתח בשער מאוד נמוך וכנראה מוצדק! עפ"י WALLET INVESTOR זו מנייה גרועה לטווח ארוך
- 10.לילי 10/09/2023 08:43הגב לתגובה זוהצמיחה של אינטל צפויה מייצור ע"פ ידע של אחרים . אין לה מוצרים עם ערך רווח גבוהה . אינטל תתחרה על המחיר וכמובן שולי הרווח נמוכים .
- 9.טאואר אמורה לעלות ? (ל"ת)רפי 08/09/2023 17:55הגב לתגובה זו
- לעלות ב-1,000,000% ...מחר. חחח. איזה נעל. (ל"ת)סוחר 10/09/2023 22:17הגב לתגובה זו
- 8.רוני 08/09/2023 15:38הגב לתגובה זוקניתי ב 47 , התרסקתי ל 25... מכרתי חצי (קיזזתי עם רווחים מחברות אחרות)...ועכשיו נותרתי עם החצי השני .. חורק שיניים האם להכיר סופית בתבוסה שלי חח, האם יש סיכוי לעוד קצת עלייה ?
- עודד 10/09/2023 09:55הגב לתגובה זוכשהמניע יורדת לא מוכרים, קונים עוד. היית צריך לעשות דיו דליג׳נס ולהבין שתהיה התאוששות באופק, גם מיציאה מהמיתון וגם בזכות התכנית שלהם לחזור חזק לייצור.
- להחזיק כל החיים. (ל"ת)גל 09/09/2023 20:02הגב לתגובה זו
- 7.ניר 08/09/2023 15:37הגב לתגובה זוכל הסיבות שרשמו בכתבה זה דברים ישנים שהיו קיימים גם כשהמניה ירדה. אם היא עולה אז הסיבה צריכה להיות משהו חדש. משהו אחר. משהו כמו: 1. Ai - גאודי החדש של אינטל מנצח את הציפ של אינבידיה 2. לקוח גדול שסגר יצור עם אינטל
- 6.למכור את. התיק או לא, עם רווח יפה (ל"ת)Doso 08/09/2023 14:39הגב לתגובה זו
- 5.איפה כספי הפיצוי לטאואר (ל"ת)08/09/2023 13:29הגב לתגובה זו
- המגיב 09/09/2023 01:59הגב לתגובה זולמקם מכונות ייצור במפעלים שלה, ותספק לה כל מיני שירותי תשתית. כנראה זה הפיצוי, ולא כסף מזומן.
- 4.מתי טאואר תתחיל להנות מזה ? (ל"ת)רפאל 08/09/2023 13:21הגב לתגובה זו
- 3.סם 08/09/2023 11:19הגב לתגובה זוכל העולם לא מסוגל לתפקד בלי שבבים. לכן הענף, בכורח המציאות, יחזור ויעלה יפה.
- 2.יודע דבר 08/09/2023 10:35הגב לתגובה זואיזו שאלה בטח לקנות ההתחברות לאינטל זה צעד ענק טאואר ניכנסת בגדול למקסיקו וגם להודו
- 1.לקנות או לא לקנות את המניה סימן שאלה נקודה (ל"ת)אלי 08/09/2023 08:34הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
