האנליסטים של סיטי אופטימיים לגבי וריזון ו-AT&T: "יכולות לעשות מהפך"
לפני חודש הודיעו ענקיות התקשורת AT&T AT&T INC ווריזון VERIZON כי הם יתחילו לבדוק עבור הימצאות עופרת רעילה באתרים שונים ברחבי ארצות הברית.
המניות של שתי החברות ירדו השנה על רקע החשש מפני זיהום בכבלים, תחרות אלחוטית והאטה בצמיחה בתעשייה. השאלה היא כיצד זה ישפיע על הדיבידנדים שלהם?
האנליסטים של סיטי טוענים כי שתי הענקיות יכולות לעשות מהפך ולייצר סיפור אחר השנה באם יתברר כי העלויות של ניקוי כבלים עטופים עופרת יעלו פחות ממה שחששו והתחרות בין ספקי התקשורת האלחוטית תתייצב.
לדברי האנליסטים זה גם יפחית את החששות לגבי תשלומי הדיבידנד שלהן, כאשר תשואות הדיבידנד של החברות עומדות כיום על קרוב ל-8%.
מניית Verizon עולה ב-2.8% ל-34.5 דולר למניה, ומניית AT&T עולה ב-3% ל-14.6 דולר למניה. מניות שתי החברות ירדו השנה עד כה, AT&T ירדה ב-23% ו-Verizon ירדה ב-15%. שתי הענקיות ספגו מכה משמעותית לאחר שהוול סטריט ג'ורנל פרסם דוח ביולי שמצא שיותר מ-2,000 כבלי טלקום עטופים עופרת נותרו נטושים והוזהר מפני סכנות בריאותיות אפשריות הקשורות לכבלים.
יש סיבה לאופטימיות
מייקל רולינס, האנליסט של סיטי, טוען כי יש סיבה לצפות שהמניות יחזרו מהקריסה. " חשיפה אפשרית של מחיר תיקון הכבלים בכבלים עך סך 15 מיליארד דולר, לפי הגילויים האחרונים וההערכות שלנו, במקום 21 מיליארד דולר, היא סימן טוב", כתב רולינס. המשך ירידת המניות של AT&T ו-Verizon למרות ההערכה של מספר אנליסטים בוול סטריט שהתגובה המיידית לסיפור הכבלים העטופים עופרת הייתה מוגזמת, מצביע על כך שמתמחרים גם דאגות אחרות.
AT&T ו-Verizon יכולות גם להגדיל את תזרים המזומנים החופשי שלהן קדימה כשהן דוחפות סבב של עליות תמחור, תוך השגת קיצוץ בעלויות. העליות הללו מצביעות על כך שהחברות מקלות על תחרות המחירים העזה. "תזרים מזומנים חופשי טוב יותר קדימה אמור לעזור להפחית את מינוף החוב נטו ולתמוך בתשלומי דיבידנד", סיכם.
עם זאת, לא הכל ורוד עבור AT&T ו-Verizon. רולינס אמר שסיטי שומרת על Mobile US TMUS בתור הבחירה המובילה שלה במגזר האלחוטי, וציין כי היא נמצאת בעמדה טובה יותר להוביל את התחום בתשואות מזומנים לבעלי המניות.
- אקוסטאר מזנקת 77% בזכות עסקה עם AT&T - מה צפוי בהמשך?
- דוחות טובים ל-AT&T; המניה עולה בניגוד למגמה בשוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפני חודש הגיעה לשפל של 30 שנה
בחודש שעבר AT&T ירדה ב-7% לשפל של 30 שנה בעקבות מחקר של New Street בו נאמר כי החברה היא עם החשיפה הגדולה ביותר לכבלי נחושת מצופים עופרת רעילה, כשאחריה נמצאות וריזון VERIZON ולומן LUMEN TECHNOLOGIES. מניות הטלקום הגיבו בירידות חדות בזמן שבשוק ניסו להבין כמה זה יעלה להן. חברת המחקר צפתה אז כי העלות להסרת הכבלים הרעילים ברחבי ארצות הברית מסתכמת בכ-60 מיליארד דולר. "אנחנו לא חושבים שחברות הטלקום יהיו האחראיות הבלעדיות להסרת הכבלים", אמר אז פיליפ ברנט מחברת הטלקום. לפי הערכות אחרות, שנשמעו לפני חודש העלות של AT&T לבדה צפויה לעמוד על 34 מיליארד דולר.
הירידות במניות הטלקום הגיעו אחרי שנה קשה עבור התעשייה, שרואה האטה בקצב צמיחת המנויים. בזמן הקורונה החברות נהנו מגדילה משמעותית במספר המנויים לשירותי הטלפון והאינטרנט וכעת הצמיחה מתמתנת.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
