לוסיד ואסטון מרטין
צילום: טוויטר

לוסיד מורידה את המחירים בעשרת אלפים דולר ומאותתת על בעיות בביקוש

יצרנית הרכבים החשמליים לוסיד תפרסם הלילה את דוחותיה הכספיים; בצעד שלא יעזור לה לקראת פרסום הדוחות היא מודיעה כעת על הורדת מחירים; החברה סיפקה ברבעון השני 1,404 כלי רכב בלבד, 500 רכבים פחות מהרבעון האחרון של 2022
נחמן שפירא | (1)

יצרנית הרכבים החשמליים לוסיד LUCID GROUP, מוזילה את המחירים של הרכבים ומאותתת למשקיעים על בעיות ביקוש. לוסיד סיפקה 1,404 כלי רכב בלבד ברבעון השני.

לוסיד הורידה את מחירי מכוניות הסדאן היוקרתיות שלה בכ-10,000 דולר. החברה הורידה את מחיר ה-Air Pure מ-93 אלף דולר ל-82.4 אלף דולר בנוסף הורידה גם את מחירי גרסת ה-Touring מ-107 אלף דולר ל-95 אלף דולר. הפחתה של 12 אלף דולר במחיר. גם בגרסת ה-Grand Touring החברה הפחיתה 12 אלף דולר למחיר של 126 אלף דולר. בחברה טוענים כי המחירים יהיו בתוקף עד לגמר המלאי.

הורדות מחירים אינן חדשות טובות עובר החברה. טסלה TESLA INC כזכור הורידה מחירים משמעותית בתחילת השנה, ובהתחלה לא קיבלה למהלך הזה את אמון המשקיעים שמכרו בהתחלה את המניה שהגיעה לשפל של 52 שבועות בינואר. גם פורד FORD MOTOR הורידה את המחירים עבור טנדרי ה-F-150 Lighting הכל-חשמליים שלה לפני שלושה שבועות ובתגובה מניית החברה ירדה לאחר הצעד ב-6%.

 

המניה של לוסיד יורדת במסחר ב-3.9% ומחר המניה עוד על 6.3 דולר. שווי השוק של החברה עומד על 14.5 מיליארד דולר.

חלק מהסיבה שמדובר עדיין בירידה מתונה היא העובדה כי המניות כבר ירדו בחודשים האחרונים, בשלושת החודשים האחרונים ירדה המניה ב-14% וב-12 החודשים האחרונים היא צנחה בכ-63%.

 

לוסיד תפרסם הלילה לאחר נעילת המסחר את דוחותיה הכספיים לרבעון השני כאשר בוול סטריט צופים שולי רווח גולמי של כ-174% שליליים. הורדת מחירים לא תעזור לדחוף אותם גבוה יותר. האנליסטים בוול סטריט מצפים כי החברה תרשום הפסד מתואם של 33 סנט למניה על הכנסות של 175 מיליון דולר.

מניית טסלה TESLA INC יורדת כעת ונסחרת במחיר של 246 דולר, עלייה של כ-120% מהשפל שרשמה בינואר. הפחתת המחירים של טסלה עזרה לחברה לספק נתוני מכירות שיא, וכעת גם בלוסיד יקוו לעשות את אותו הדבר.

 

הביקוש לרכבי לוסיד הלך ונחלש ברבעון האחרון, וזו אחת הסיבות להוזלת המחירים כעת. לוסיד סיפקה כאמור 1,404 כלי רכב ברבעון השני, ירידה משמעותית מהשיא של 1,932 שנרשם ברבעון הרביעי של 2022.

 

הפחתות המחיר עשויות להשפיע על הביקוש לדגם S סדאן ודגם X היקרים יותר של טסלה, אבל לטסלה כנראה לא כל כך אכפת. בעוד שטסלה מכרה כ-466,000 כלי רכב ברבעון השני, רק 19,000 היו מדגמי מודל S ו-X. טסלה מדווחת על המשלוחים שלה לפי פלטפורמה, כך שהמכירות של המודל S וה-X משולבות, וכך גם המכירות של המודל 3 וה-Y.

קיראו עוד ב"גלובל"

שוק המכוניות שעולות בסביבות 100 אלף דולר אינו גדול כל כך. המחיר הממוצע למכונית בארה"ב עומד כעת על כ-49 אלף דולר, אך רובן עולות פחות מ-40 אלף דולר. דגם S סדאן היוקרתי מתחיל כעת ב-88,490 דולר, לפי הנתונים באתר של טסלה.

לוסיד כזכור חתמה לפני חודש וחצי על הסכם עם יצרנית מכוניות הפאר אסטון מרטין. על פי ההסכם אסטון תיתן נתח של 3.7% מהחברה בתמורה לגישה לטכנולוגיית ה-"ביצועים הגבוהים" של לוסיד. במסגרת העסקה, אסטון תנפיק 28.4 מיליון מניות רגילות עבור לוסיד, בנוסף תשלם לה בהדרגה 232 מיליון דולר.

לוסיד הייתה אמורה להיות המתחרה של טסלה. בכירים בטסלה הקימו את חברת הרכבים החשמליים שאמורה היתה לספק רכבי יוקרה חשמליים. נישה גדולה מאוד שחברות הרכב החשמלי השאירו לשלב הבא. אך לאחר שכבשה את וול סטריט המניה החלה לרדת בצורה משמעותית. בדוחותיה הקודמים רשמה החברה הפסד למניה של 0.43 דולר על הכנסות של 149.4 מיליון דולר, לעומת צפי האנליסטים להפסד למניה של 0.4 דולר על הכנסות של 197.8 מיליון דולר. החברה אמרה כי היא מסיימת את הרבעון עם נזילות בגובה של 4.1 מיליארד דולר מה שאמור להחזיק את החברה לפחות עד לרבעון השני של 2024.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שווי 14 מיליארד לחברה שמכרה 1400 רכבים. חחחח. (ל"ת)
    כלכלן 07/08/2023 20:43
    הגב לתגובה זו
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

מיכה קאופמן; קרדיט: פייברמיכה קאופמן; קרדיט: פייבר
דוחות

פייבר עקפה את הצפי ברווח למניה - אבל על מה חשוב להסתכל?

הכנסות פלטפורמת הפרילנסרים עלו ב-8.3% ל-107.9 מיליון דולר והרווח למניה היה גבוה מהצפי (84 סנט לעומת 69) אבל מציגים התמודדות עם ירידה במשתמשי המרקטפלייס כשהחשש לאיבוד הרלוונטיות בעולם של ה-AI גובר; בינתיים, בפייבר מנסים למכור סיפור של צמיחה דרך ״חוק ה-30״ אותו העתיקו מפלנטיר

מנדי הניג |

פייבר Fiverr International -2.7%   הוקמה על ההבטחה שאתם תוכלו להשיג כל בעל מקצוע בלחיצת כפתור. צריכים אדריכל לבית? גנדי מהודו ישמח לעזור. צריכים לעצב באנר לעסק? יאנג מסין יתן יד, אפילו לכתוב קוד, או לעשות לכם דיבאג המומחים בפייבר יתגייסו. אבל בעידן שבו כמעט כל תחום יצירתי, טכנולוגי או מקצועי עובר אוטומציה באמצעות כלי AI, מעיצוב גרפי ותכנות ועד אדריכלות ועיצוב פנים היתרון היחסי של פייבר מיטשטש. מה שפעם היה השוק המרכזי לחיבור בין פרילנסרים ללקוחות, הופך היום לזירה שמאתגרת את עצם הרלוונטיות שלה. 

אפשר לראות את זה בתוצאות האחרונות שהיו אמנם טובות ברמת הכותרת אבל מעלות חששות ברמת המגזרים - הירידה של 2% בהכנסות ממגזר המרקטפלייס, שהוא ליבת הפעילות של החברה, היא אולי האיתות הברור למה שהשוק הכי חושש ממנו - פחות לקוחות חדשים מצטרפים, הצמיחה נבלמת.

אמנם ההוצאה השנתית הממוצעת ללקוח עלתה ל-330 דולר שזה גידול של כמעט 12% מול הרבעון הקודם - אבל הנתון הזה בעיקר משקף נאמנות של המשתמשים הקיימים, לא התרחבות של בסיס המשתמשים. במילים אחרות, מי שכבר עובד עם פרילנסרים דרך פייבר ממשיך לעשות את זה, אבל החברה מתקשה להביא לקוחות חדשים שזה הכי חשוב.

ונעבור מזה לאיך שבפייבר מנסים עדיין למכור את הצמיחה - סמנכ"ל הכספים של פייבר, עופר כץ, אמר בהודעה. ״אנחנו גאים לסיים את השנה כשאנחנו מספקים את ה-Rule-of-30 בסביבה דינמית. אנחנו מאמינים שהחוסן והביצוע העקבי שלנו ממקמים אותנו היטב להמשיך את המומנטום בשנה הקרובה.”

ההעתקה מפלנטיר

כמה מילים על ה"חוק" המקורי - חוק ה-40, שעליו מתבססת גם הגרסה המרוככת של פייבר (30), הומצא בעמק הסיליקון כמדד שהוא יותר נרטיבי מטכני. הוא במקור נועד לעזור למשקיעים להעריך חברות צמיחה טכנולוגיות. במהות שלו הוא אומר שאם שיעור הצמיחה השנתי בהכנסות של חברה, בתוספת שיעור הרווחיות התפעולית שלה, מגיעים יחד ל־40% אפשר לומר שהיא שומרת על איזון בריא בין צמיחה לרווחיות.  החוק הזה לא נולד ככלל חשבונאי, אלא כדרך לספר סיפור - “אנחנו אולי לא רווחיים עכשיו, אבל אנחנו צומחים מהר מספיק כדי להצדיק את זה.” במשך השנים הוא הפך למדד פסיכולוגי כמעט, שהרבה יותר חשוב למשקיעים מהמספרים עצמם. גם סיילספורס ו-ServiceNow השתמשו בו כדי לשכנע את השוק שהן בדרך הנכונה, גם כשהפסידו כסף בפועל.