לוסיד קופצת ב-6% בעקבות שיתוף פעולה עם אסטון מרטין
חברת הרכבים החשמליים לוסיד LUCID GROUP , חתמה על הסכם עם יצרנית מכוניות הפאר אסטון מרטין. על פי ההסכם אסטון תיתן נתח של 3.7% מהחברה בתמורה לגישה לטכנולוגיית ה-"ביצועים הגבוהים" של לוסיד.
במסגרת העסקה, שתלויה באישור של בעלי המניות, אסטון תנפיק 28.4 מיליון מניות רגילות עבור לוסיד, בנוסף תשלם לה בהדרגה 232 מיליון דולר. המעבר לרכבים חשמליים הוא יקר מאוד, כשיצרניות הרכבים ברחבי העולם משקיעות 1.2 טריליון דולר בטכנולוגיות החדשניות, יצרניות קטנות יותר כמו אסטון מרטין פונות לשותפויות על מנת לבצע את המעבר לרכבים חשמליים. אסטון מתכננת לצאת עם הרכב החשמלי הראשון שלה ב-2025 ועד היום הסתמכה על מרצדס בכדי לקבל את הטכנולוגיה אותה הייתה צריכה.
לשתי החברות יש בעלי מניות משותפים בקרן ההשקעות הציבורית של ערב הסעודית (PIF). בנוסף, קרן העושר של ערב הסעודית הפכה להיות בעלת המניות השנייה בגודלה באסטון בשנה שעברה. PIF משמשת גם כבעלת המניות העיקרית בלוסיד כשבחודש שעבר סיפקה את רוב הכספים לגיוס של 3 מיליארד דולר שערכה החברה. הכספים הנוספים שתקבל לוסיד הם קריטיים עבורה, שכן כמו חברותיה לענף היא נאבקת בהפסדים גוברים וקופת מזומנים שקטנה במהירות, לנוכח החשש ממיתון ומלחמת המחירים שהובילה טסלה.
לוסיד הייתה אמורה להיות המתחרה של טסלה. בכירים בטסלה הקימו את חברת הרכבים החשמליים שאמורה היתה לספק רכבי יוקרה חשמליים. נישה גדולה מאוד שחברות הרכב החשמלי השאירו לשלב הבא. לוסיד לרגע כבשה את וול סטריט וההודעה שלה להיכנס לוול סטריט דרך ספאק, גרמה לספאק להגיע למעל 100 דולר, פי 10 ממחירו הבסיסי ובאזור ה-80 מיליארד דולר לחברה החדשה. זה היה אחד הספאקים המעניינים וכנראה גם האמיתיים עם צמיחה פנומנלית ומוצר מבטיח. קראו ללוסיד - טסלה לעשירים, אבל מאז המיזוג שהושלם לפי שווי של כ-30 מיליארד דולר, המניה בירידה והיא נוגעת בשפל חדש - 5.5 דולר שמבטא לה שווי של 5.5 מיליארד דולר.
- השקיע 300 אלף שקל בעסק שמיד קרס - איך הצליח לקבל בחזרה את הכסף?
- נור חתמה על הסכם אספקה ארוך טווח - המניה מזנקת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בדוחותיה האחרונים רשמה החברה הפסד למניה של 0.43 דולר על הכנסות של 149.4 מיליון דולר, לעומת צפי האנליסטים להפסד למניה של 0.4 דולר על הכנסות של 197.8 מיליון דולר. החברה אמרה כי היא מסיימת את הרבעון עם נזילות בגובה של 4.1 מיליארד דולר מה שאמור להחזיק את החברה לפחות עד לרבעון השני של 2024.

הבנק המרכזי של צרפת מוריד תחזיות
צרפת מתמודדת עם האטה כלכלית וחוסר יציבות פוליטית: הבנק המרכזי מוריד תחזיות צמיחה, פיץ' מפחיתה דירוג אשראי והשווקים דורשים תשואה גבוהה יותר על החוב הממשלתי
הבנק המרכזי של צרפת הודיע על הפחתת תחזיות הצמיחה לשנים 2026 ו-2027 ב־0.1 נקודת אחוז, בעקבות חוסר הוודאות הפוליטי שנוצר לאחר נפילת הממשלה השנייה בתוך פחות משנה. הבנק מזהיר כי צרפת עלולה להישאר מאחור ביחס לשאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות.
המצב הכלכלי בצרפת מסתבך. ראש הממשלה החדש, סבסטיאן לקורנו, מנסה לגבש תקציב ל־2026 תוך ניהול משא ומתן עם מפלגות האופוזיציה. אך מפלגות מהשמאל והימין הקיצוניים דורשות בחירות חדשות במקום לסייע בגיבוש הסכמות, מה שמקשה על תהליך קבלת ההחלטות. המפלגה הסוציאליסטית, שעל תמיכתה תלויה יציבות הממשלה, דורשת להעלות מסים על עסקים ולהאט את תהליך צמצום הגירעון – הגדול ביותר באיחוד האירופי. קו זה מנוגד לרצון השווקים, והדבר מתבטא בעליית תשואות האג"ח הממשלתיות הצרפתיות ביחס למדינות שכנות.
פיץ' הורידה דירוג
חברת הדירוג פיץ' הורידה ביום שישי את דירוג האשראי של צרפת מ-AA- ל-A+, בשל חששות מיכולת הממשלה לעמוד ביעדי התקציב ולהגיב למצבי חירום כלכליים. המהלך משקף הערכה גוברת של המשקיעים כי צרפת נעשית פחות יציבה מבחינה פיסקלית.
הבנק המרכזי הצרפתי מזהיר מפני המשך מדיניות כזו. הכלכלן הראשי אוליביה גארנייה אמר כי אם לא יתקדמו בצמצום הגירעון, "אי הוודאות הפיסקלית תתרחב, והחלטות השקעה ותעסוקה של עסקים ומשקי בית יישארו מהוססות". נגיד הבנק, פרנסואה וילרואה דה גלהאו, הוסיף כי הממשלה הבאה חייבת להישאר מחויבת ליעד של גירעון של 3% מהתמ"ג עד 2029. לדבריו, "אם נכשלים בתחילת הדרך, קשה לשכנע שהיעד יושג בזמן".
- פיץ' מורידה את דירוג האשראי של צרפת: אי יציבות פוליטית וחוב ציבורי גבוה מעיבים על התחזית הכלכלית
- בפעם החמישית: מקרון מינה ראש ממשלה חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התחזיות החדשות
התחזית המעודכנת מצביעה על האטה בצמיחה לעומת שאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות. הבנק צופה צמיחה מתונה ב-2026 וב-2027, ומדגיש כי עסקים ומשקי בית נוטים לעכב השקעות עד שתהיה בהירות בנוגע למדיניות התקציב.

טראמפ רוצה לבטל דיווחים רבעוניים - איך זה יכול לפגוע במשקיעים
נשיא ארה״ב דוחף לביטול חובת הדיווח הרבעוני של חברות ציבוריות, מהלך שעשוי לגרום לפגיעה בשקיפות, להעמקת פערי מידע בין משקיעים ולתנודתיות גבוהה יותר בשווקים
נשיא ארה״ב דונלד טראמפ חוזר לרעיון ישן שלו: ביטול החובה על חברות ציבוריות לפרסם דוחות כספיים מדי רבעון והסתפקות בדיווח חצי־שנתי. השבוע טראמפ חזר והעלה את ההצעה ברשתות החברתיות, והפעם ייתכן שיש לו יותר כוח לקדם שינוי רגולטורי. למרות זאת, נראה שהמשקיעים לא מתלהבים. אין לחץ מצד השוק על הרשות לניירות ערך האמריקנית לשנות את דרישות הדיווח, כשהמשמעות של מהלך כזה היא פחות מידע למשקיעים ויותר חוסר־וודאות.
הרבה סיבות למה זה רעיון גרוע
דיווח כספי סדיר ושקוף מפחית לחברות את עלויות הגיוס. ככל שהמידע אמין ונגיש יותר, כך קל וזול לחברה לגייס הון או ליטול אשראי. איש לא רוצה להמתין שלושה חודשים נוספים כדי לגלות התפתחויות שליליות, כמו מעבר של חברה מרווח להפסד. באותה מידה, איש אינו מעוניין להחמיץ שינוי פתאומי לטובה, כפי שקרה באנבידיה. זו גם אחת הסיבות לכך שעלות ההון של חברות אמריקניות נחשבת לאורך שנים לנמוכה יחסית לעולם.
פחות דוחות כספיים עלולים להוביל לתנודתיות גבוהה יותר במניות. מרווחי זמן ארוכים בין פרסומים יוצרים "קפיצות" חדות כאשר סוף־סוף מתפרסם המידע. יתרה מכך, העובדה שמידע אינו מדווח לציבור אינה אומרת שאינו קיים. מנהלים ובעלי תפקידים עדיין מחזיקים בו ועלולים להשתמש בו לפני כולם.
הפחתת תדירות הדיווח תחזק במיוחד את היתרון של משקיעים מוסדיים עם תקציבי מחקר גדולים וגישה ישירה להנהלות, ותפגע במשקיעים פרטיים. דיווח קבוע מסייע לאזן את תנאי השוק. גם מנקודת מבט עסקית רחבה הצעד אינו מתיישב עם המציאות. מחזורי העסקים מתקצרים, לא מתארכים.
- טראמפ נגד הניו יורק טיימס: תביעה של 15 מיליארד דולר בגין לשון הרע; מניית העיתון יורדת
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק הבינה המלאכותית ממחיש את זה היטב, כאשר לפני שלוש שנים כמעט שלא הוזכר, וכיום הוא משנה ענפים שלמים. המתנה של חצי שנה בין דוחות כספיים עלולה להיחשב נצח בתעשיות דינמיות כאלה.